Kikert Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 Karltorbj skrev (7 minutter siden): Opplever at du snakker om de tunge, som har kommet alt for langt i en saa ung alder. Cannabisbrukerene, er vel ikke med her? Ser du nevner 5%, Hva med de andre 95% da? Tror ikke et tvangsopphold, paa en institusjon vil vaere noe konstruktivt, heller til det verre. Stigmatisert, instituert, opposisert, (er det et ord?) er ord jeg tenker paa da. Men allikevel, dette er veldig vanskelig. Forstaar godt fortvilelsen til foreldrene. Ja, typ amfetamin og andre liknende ting. Hakket før de ender med sprøyta i armen type folk. Cannabis anser jeg som en diskusjon litt for seg selv når det kommer til generell rusbruk. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 Kikert skrev (2 minutter siden): Da har ikke du veldig peiling på akkurat det området. Det er godt dokumentert at medisinsk heroin hjelper brukeren og samfunnet. Desverre er det bare Nederland som har hatt baller til å teste det over lang tid så vidt jeg vet. Det er et interresant tema, men totalt sett gikk kostnadene med kriminalitet blandt heroinmisbrukere ned drastisk, levealderen deres økte betraktelig og antall brukere har holdt seg stabil i rundt 20 år nå. En god del av dem gikk fra å være utstøtte kriminelle til å ha delvis normale jobber og bidrar i samfunnet istedenfor å ødelegge. Du kan søke litt på det selv, det er godt dokumentert, men politikere over resten av Europa velger å late som at de ikke vet at dette årelange eksperimentet i det hele tatt finnes. Har lyst til aa legge til hva det gjoer med den illegale narkotikakriminaliteten. De mister markedet. 1 2 Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 2 minutes ago, Karltorbj said: Har lyst til aa legge til hva det gjoer med den illegale narkotikakriminaliteten. De mister markedet. skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 (endret) germanwhip skrev (19 minutter siden): skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet. Nja, til en viss grad. Og noe ulovlig heroin vil du alltid ha da det ikke er mange som går på sykehus for å få første dose. Poenget er at kriminelle nettverk taper markedsandeler og dermed finansiering av andre verre ting. Fant denne i farta, leste ikke hele, men står en del man kanskje ikke er klar over der https://www.mucd.org.mx/wp-content/uploads/2020/07/Opium-Briefing-ENGLISH-2019-WEB.pdf Edit: For de som ikke orker lese så er disse paragrafene i PDF'en mest relevant i denne diskusjonen synes jeg. Spoiler Given this dynamic, it is unrealistic to think that transitioning Mexico’s traditional/illegal opium producers into a legal market will eliminate illegal production and related cartel activity. While the demand remains in the USA and Canada, the likely outcome is that Mexico’s illegal production will be displaced; existing farmers may merely extend their land under cultivation to produce for legal and illegal markets, or new actors may enter the market to exploit the new opportunity, in existing production regions or potentially elsewhere in Mexico or further afield (for example in Colombia or Guatemala where smaller scale opium production also occurs). For organised crime groups this will represent an inconvenience and marginal expense, rather than a serious challenge to their business. So while legal opium production in Mexico can bring many benefits - caution is needed for claims that it can significantly impact on organised crime, at least in the short term That said, if Mexico’s shift could be aligned with new thinking in responses to the opioid crisis gripping the USA and Canada, then there are certainly opportunities to meaningfully reduce the scale of regional illegal opium production in the longer term. This new thinking would need to address illegal demand in North America at least in part through more effective treatment and harm reduction provision. This can involve scaling up availability of more established opioid substitution therapy, such as methadone and buprenorphine, as well as exploring the possibilities for heroin assisted treatment (HAT). It is on this last option that some triangulation with Mexican reforms could be possible HAT is a well established legal medical intervention that has a long history, including in the UK, Switzerland, Germany, the Netherlands, and more recently, in Canada. It has positive local impacts, successfully reduced fatal overdoses (including the growing menace of heroin contaminated with the potent synthetic opioid fentanyl) and needle sharing that can lead to infections, including HIV and hepatitis; high risk street injecting; fundraising driven acquisitive crime and street sex-work; and discarded needles, while increasing take-up and retention in treatment. More significantly for this discussion it has been shown that the 10-15% of heaviest problematic heroin users - the population specifically targeted by HAT - consume 50% of the total heroin. If, therefore, such HAT provision could be rolled out to support a wider upscaling of treatment and harm reduction in North America, it is not unrealistic to suggest that more than half of current illegal demand could be met through regulated supply. Endret 27. mai 2023 av Kikert 1 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 germanwhip skrev (4 minutter siden): skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet. Hvis myndighetene kommer med, for smaa doser, eller en "Tuborg light" versjon, kan du risikere det. Det maa vaere slik som du sier, ren og god kvalitet. Ikke slik, som i LAR, den billigste, daarligeste, metadonen og subutexen, de kan faa. Metadonen, er jo mye verre enn heroin, Bryter kroppen mye kjappere ned. 3 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. mai 2023 Del Skrevet 27. mai 2023 (endret) Karltorbj skrev (34 minutter siden): Det maa vaere slik som du sier, ren og god kvalitet. Beklager, @germanwhip, det var @Kikert, som kom med den, tror jeg. Endret 27. mai 2023 av Karltorbj 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Hva tenker dere om khat tyggerene? Kan ikke de bare faa tygge. paa dette gresset da? Det er jo, saa uskyldig, samme fareklassen som kaffe, kanskje? Her i dette landet, blir de behandlet som, rusmisbrukere og smuglere, hvis de, bruker eller innfoerer det. Henger dette paa greip? Endret 29. mai 2023 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Karltorbj skrev (5 minutter siden): Hva tenker dere om khat tyggerene? Kan ikke de bare faa tygge. paa dette graset da? Det er jo, saa uskyldig, samme fareklassen som kaffe, kanskje? Her i dette landet, blir de behandlet som, rusmisbrukere og smuglere, hvis de innfoerer det. Henger det paa greip? Av alle mulige rusmidler og narkotikum, fremstår det for meg svært underlig at khat er forbudt. Det gir ingen mening. Jeg vil anta dette stoffet er forbudt fordi det er fremmed for oss. Rett og slett et resultat av den klassiske fremmedfrykten vi innimellom (dessverre!) utviser. --- Å skylde på politikere for at unge liker å ruse seg? Tja ... For seksti år siden var det den svært så skumle rocke-musikken som var direkte årsak til uønskede adferd fra ungdommen. Rock som musikksjangre måtte forbys! Selv om man innså hvor idiotisk det var å anklage musikk for å bringe med seg dårlig oppførsel; så har vi fortsatt. Enten det er metal eller rap: svært farlig musikk! Hvem vet hva en ungdom kan finne på av utrivelig oppførsel, bare de hører noen strofer med slik vulgær musikk?!? 🙄 Å finne én utløsende faktor til høyere kokain-bruk tror jeg er vanskelig. Men vi vet at enkelte influensere ikke har problemer med å skryte av at de tar stoffet. Slike uttalelser er neppe heldig. En annen årsak er tilgangen; det er (tydeligvis) enkelt å få tak i disse varene. Ergo blir det benyttet. At mennesker tyr til rusmidler er imidlertid ikke noe nytt. Det har vi alltid gjort. Hvorvidt dagens situasjon er bedre eller verre enn hvordan ståa var for 30 år siden har jeg rett og slett ikke kompetanse til å mene så mye om. Jeg har ikke forsket på rusmidler opp igjennom historien. Antagelsen om at alt var bedre før, kjøper jeg ikke. Vi har en tendens til å glemme det fæle som skjedde før. Og vi har en tendens til å ignorere det gode som skjer i dag. Dermed får vi et forvridd bilde på dagens situasjon kontra fortiden. 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 qualbeen skrev (18 timer siden): Av alle mulige rusmidler og narkotikum, fremstår det for meg svært underlig at khat er forbudt. Det gir ingen mening. Jeg vil anta dette stoffet er forbudt fordi det er fremmed for oss. Rett og slett et resultat av den klassiske fremmedfrykten vi innimellom (dessverre!) utviser. --- Å skylde på politikere for at unge liker å ruse seg? Tja ... For seksti år siden var det den svært så skumle rocke-musikken som var direkte årsak til uønskede adferd fra ungdommen. Rock som musikksjangre måtte forbys! Selv om man innså hvor idiotisk det var å anklage musikk for å bringe med seg dårlig oppførsel; så har vi fortsatt. Enten det er metal eller rap: svært farlig musikk! Hvem vet hva en ungdom kan finne på av utrivelig oppførsel, bare de hører noen strofer med slik vulgær musikk?!? 🙄 Å finne én utløsende faktor til høyere kokain-bruk tror jeg er vanskelig. Men vi vet at enkelte influensere ikke har problemer med å skryte av at de tar stoffet. Slike uttalelser er neppe heldig. En annen årsak er tilgangen; det er (tydeligvis) enkelt å få tak i disse varene. Ergo blir det benyttet. At mennesker tyr til rusmidler er imidlertid ikke noe nytt. Det har vi alltid gjort. Hvorvidt dagens situasjon er bedre eller verre enn hvordan ståa var for 30 år siden har jeg rett og slett ikke kompetanse til å mene så mye om. Jeg har ikke forsket på rusmidler opp igjennom historien. Antagelsen om at alt var bedre før, kjøper jeg ikke. Vi har en tendens til å glemme det fæle som skjedde før. Og vi har en tendens til å ignorere det gode som skjer i dag. Dermed får vi et forvridd bilde på dagens situasjon kontra fortiden. I dag har vel, khat og plastikkhasjselgerne, noe kokain paa lur, i tilfelle, du vil ha det. Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 14. januar Forfatter Del Skrevet 14. januar Det er vel etter hvert så mange som bruker narkotika nå, at f.eks. Venstres fremgang på meningsmålingene i det siste kanskje kan relateres til partiets liberale holdning til disse greiene. Et annet parti som har stor oppslutning til tross for div. interne problemer i det siste, er jo et visst annet borgerlig parti... Også de ønsker at f.eks. ungdom kan ha en betydelig mengde narkotika i lomma uten å bli straffet for det, bare de husker på å si at det er til eget bruk... Foreldre og familier til narkomane har i årevis uttrykt sterk fortvilelse når deres håpefulle til tross for sterke advarsler begynner å ruse seg. De har fått erfare konsekvensene. I følge politiet skyldes mye av den relativt nylige sterke økningen av vold og kriminalitet blant ungdom nettopp narkobruk og forholdene rundt det. Et faktum. Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 21. august Forfatter Del Skrevet 21. august (endret) Og i dag i nyhetsbildet er Sp-lederen ute med noenlunde samme tanker som i ts. Godt sagt Vedum... (Høyrelederen svarer at han nå er "høyrøstet og brautende".. For et motargument, jeg så han sitte stille og rolig! og argumentere for sitt argument i f.eks. NRKs TV-nyhetssending ca. kl. 12.30 i dag...). Hva mener "du", er Vedum inne på noe, eller? Endret 21. august av Skeptikus 1 Lenke til kommentar
mronym Skrevet 21. august Del Skrevet 21. august On 27.5.2023 at 8:06 PM, Kikert said: Ja, totalt sett fungerer det dårlig basert på statistikken vi har i dag. Men når mange unge folk, 18 og litt oppover, ikke får noe hjelp fordi det ikke er lov å prøve med et tvangsopphold så er noe galt. Det er ikke snakk om årevis med innleggelse og fengselstilstander, men om for eksempel foreldre er bekymret og maktesløse fordi ungen har bikket 18 og det ikke er hjelp å få så er noe feil. Det må kunne gå an å ha en regel der man som unntak i alvorlige situasjoner kan tvinge folk (si 18-25år gamle) i en begrenset periode, for eksempel 6 måneder. Om det hjelper bare 5% så er det verdt pengene. Vi har jo mye annen tvang som gagner samfunnet og som koster enormt med penger så hvorfor ikke prøve? I verste fall får de snakket med psykolog regelmessig og lærer å kjenne seg selv litt bedre. Hvis du, fra et helsevesensperspektiv, mottar en pasient – en ung mann som veier 210 kg og er 180 cm høy. Han sliter med høyt blodtrykk, tung pust og viser tegn til tidlig stadium av diabetes. Hva gjør du? Behandler du bare symptomene, eller ville du sette i gang tiltak for å hjelpe vedkommende først og fremst med å gå ned i vekt? Hvis som jeg tror det er nr. 2 som vinner hos deg, hvorfor blir det slik at når det gjelder rusmisbruk, tenker vi da at løsningen er å håndtere selve bruken av rusmidler, og ikke årsakene som førte til det? Utenforskap, traumer, fattigdom, vold, andre typer for misbruk. Osv? Alt bruk av tvang fører til større problemer, ikke færre. I de fleste feltene, det koster langt mer, og det fører til langt verre resultater. 1 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 16. september Forfatter Del Skrevet 16. september mronym skrev (På 21.8.2024 den 2:22 PM): Alt bruk av tvang fører til større problemer, Det er mange foreldre oppigjennom som har priset seg lykkelig over at deres barn har kommet seg ut av det de omtaler som "narkohelvetet" (slik pårørende har opplevd det sikkert), ved at deres håpefulle den tida ble tvangsinnlagt. Når f.eks. narkoliberale Venstre sutrer over at regjeringen "ikke gjør nok", så får disse Venstrefolka og samme beitet fra f.eks. Høyre ta seg inn på f.eks. disse russebussene hver vår da og se om det hjelper med "ikke-tvang", de skal vel si som så til ungdommene at "dere bør ikke bruke narkotika altså"... Det vil sikkert hjelpe gitt (det er noe lignende dette Rusutvalget foreslo at hvis noen ble tatt med narkotika av "nybegynnere", så skulle de få komme på et kommunalt kontor og få forklart at dette med narkobruk kan føre til avhengighet og et vanskelig liv. Ja, det hjelper sikkert gitt... Vet ikke f.eks. disse hordene som nå har begynt med f.eks. kokain (de "ny-narkomane") at dette er en risikoadferd? Størst forbruk i Europa er det visst blant unge i Norge nå. Jo de vet, og jeg synes ikke synd på disse overhodet hvis denne festkulturen deres ender opp i et miserabelt liv for dem, lykke på ferden. NRKs serie Exit sammen med den Høyre-ledede regjeringens liberale forslag (selvfølgelig sterkt støttet av Venstre den gang) har faktisk et betydelig ansvar for denne utviklingen i Norge nå, det er det flere som hevder. Det startet for alvor den gang, nemlig. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 16. september Del Skrevet 16. september Så bare det å fremme et politisk forslag, som ikke blir gjennomført, skal liksom ha skylden for alt? Blir både for enkelt og for dumt og lukter politisk pisspreik i lange baner. 2 Lenke til kommentar
mronym Skrevet 17. september Del Skrevet 17. september (endret) 19 hours ago, Skeptikus said: Det er mange foreldre oppigjennom som har priset seg lykkelig over at deres barn har kommet seg ut av det de omtaler som "narkohelvetet" (slik pårørende har opplevd det sikkert), ved at deres håpefulle den tida ble tvangsinnlagt. Når f.eks. narkoliberale Venstre sutrer over at regjeringen "ikke gjør nok", så får disse Venstrefolka og samme beitet fra f.eks. Høyre ta seg inn på f.eks. disse russebussene hver vår da og se om det hjelper med "ikke-tvang", de skal vel si som så til ungdommene at "dere bør ikke bruke narkotika altså"... Det vil sikkert hjelpe gitt (det er noe lignende dette Rusutvalget foreslo at hvis noen ble tatt med narkotika av "nybegynnere", så skulle de få komme på et kommunalt kontor og få forklart at dette med narkobruk kan føre til avhengighet og et vanskelig liv. Ja, det hjelper sikkert gitt... Vet ikke f.eks. disse hordene som nå har begynt med f.eks. kokain (de "ny-narkomane") at dette er en risikoadferd? Størst forbruk i Europa er det visst blant unge i Norge nå. Jo de vet, og jeg synes ikke synd på disse overhodet hvis denne festkulturen deres ender opp i et miserabelt liv for dem, lykke på ferden. NRKs serie Exit sammen med den Høyre-ledede regjeringens liberale forslag (selvfølgelig sterkt støttet av Venstre den gang) har faktisk et betydelig ansvar for denne utviklingen i Norge nå, det er det flere som hevder. Det startet for alvor den gang, nemlig. Quote Existing data on both the short- and long-term outcomes following involuntary commitment for substance use is "surprisingly limited, outdated, and conflicting." Recent research suggests that coerced and involuntary treatment is actually less effective in terms of long-term substance use outcomes, and more dangerous in terms of overdose risk. https://www.health.harvard.edu/blog/involuntary-treatment-sud-misguided-response-2018012413180#:~:text=Existing data on both the,outcomes%2C and more dangerous in Noen foreldre sverger til tvanginnleggelse som redning. I de få studier man har viser det seg at de er blant de få heldige som ikke opplevde at tvangsinnleggelse ikke økte risiko for overdoser og død Endret 17. september av mronym feilskriving 1 2 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 26. september Forfatter Del Skrevet 26. september Kikert skrev (På 27.5.2023 den 8:40 PM): Cannabis anser jeg som en diskusjon litt for seg selv når det kommer til generell rusbruk. Jeg hørte intervju med en såkalt tung rusmisbruker. Han advarte, og sa at en veldig høy prosent av de som er blitt tunge rusmisbrukere (altså brukere av f.eks. heroin) de startet opp i sin tid med å prøve ut hasj. (Kanskje ikke "kult" her å minne om det, men muligens "tillatt"..) Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Bing123 skrev (På 16.9.2024 den 5:27 PM): Så bare det å fremme et politisk forslag, som ikke blir gjennomført, skal liksom ha skylden for alt? Ikke alt, men signaleffekten av det blir som å kaste bensin på bålet. Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Skeptikus skrev (2 timer siden): Jeg hørte intervju med en såkalt tung rusmisbruker. Han advarte, og sa at en veldig høy prosent av de som er blitt tunge rusmisbrukere (altså brukere av f.eks. heroin) de startet opp i sin tid med å prøve ut hasj. (Kanskje ikke "kult" her å minne om det, men muligens "tillatt". Og de begynte nok med en øl i hånda før det igjen. 🙂 Apropos det, jeg blir litt overrasket over ansvarsfraskrivelsen til folk jeg. Hver gang ungdommer gjør noe galt/ikke får til noe så er det alltid andres skyld, og vi heier frem enda mer påbud/forbud/tvang. Får poden dårlige karakterer? Ja, det er jo seff skolen og/eller læreren sin feil! Har han blitt tatt for å røyke en joint? Hvorfor i alleste dager får vi ikke inn politi med narkobikkjer inn på alle skolene? Hvor er staten?? Fant han ut at det var gøy med kokain på fest? Det er jo seff fordi det står en kar og pusher uttafor Narvesen borti gata der! For det er jo ikke MIN sønn som er problemet! Hvordan skal han kunne klare å reflektere over valg han gjør? Er litt sånn "ikke gå inn i bilen til fremmede" nivå. Hvorfor er det ingen som klarer å prate med avkommet sitt lenger? Hver gang det skjer noe er det jo om å gjøre å skylde på hvem som helst andre enn personen som har gjort det. Opplevde da selv at det fantes diverse ting både i og utenfor skolegården, men litt vurderingsevne må man jo klare å opprettholde selv også. (Hvis man har lært dette hjemme) Forøvrig er det tåpelig at politiet skal bruke ressurser på å jakte både unge og voksne som røyker en plante som gir deg dårlig humor og slapphetsfølelse et par timer. Spesielt når vi ser på hvor mye som blir henlagt innen andre og mer alvorlige kategorier. Nei, sidestill det med vin/brennevin, ta skatteinntektene og lev lykkelig. Nå har folk brukt et utall milliarder på å bli kvitt dette i over 50 år, utallige mennesker har fått meningsløse straffer og eneste resultat er at alvorlig kriminalitet har fått enda flere bein å stå på Samtidig som straffesystemet blir belastet med masse unødvendig arbeid. Samtidig har gamle tanter og gubber advart om hvordan hasj kommer til å ødelegge samfunnet om vi ikke umiddelbart blir kvitt "faenskapen . Har enda ikke skjedd, og bruken har vel økt omtrent hvert år siden det først ble innført. Blir moro når det endelig blir frislipp da. (Er bare et spørsmål om tid, har jo krøpet så nærme som til Tyskland nå) Da gleder jeg meg til å se alle politiske partier stille seg i kø for å fortelle hvordan det var nettopp deres parti som sto i bresjen for legalisering, samtidig som de egentlig har motarbeidet hele prosessen i flere tiår. 🙂 1 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Cyrio skrev (5 minutter siden): Og de begynte nok med en øl i hånda før det igjen. 🙂 Apropos det, jeg blir litt overrasket over ansvarsfraskrivelsen til folk jeg. Hver gang ungdommer gjør noe galt/ikke får til noe så er det alltid andres skyld, og vi heier frem enda mer påbud/forbud/tvang. Får poden dårlige karakterer? Ja, det er jo seff skolen og/eller læreren sin feil! Har han blitt tatt for å røyke en joint? Hvorfor i alleste dager får vi ikke inn politi med narkobikkjer inn på alle skolene? Hvor er staten?? Fant han ut at det var gøy med kokain på fest? Det er jo seff fordi det står en kar og pusher uttafor Narvesen borti gata der! For det er jo ikke MIN sønn som er problemet! Hvordan skal han kunne klare å reflektere over valg han gjør? Er litt sånn "ikke gå inn i bilen til fremmede" nivå. Hvorfor er det ingen som klarer å prate med avkommet sitt lenger? Hver gang det skjer noe er det jo om å gjøre å skylde på hvem som helst andre enn personen som har gjort det. Opplevde da selv at det fantes diverse ting både i og utenfor skolegården, men litt vurderingsevne må man jo klare å opprettholde selv også. (Hvis man har lært dette hjemme) Forøvrig er det tåpelig at politiet skal bruke ressurser på å jakte både unge og voksne som røyker en plante som gir deg dårlig humor og slapphetsfølelse et par timer. Spesielt når vi ser på hvor mye som blir henlagt innen andre og mer alvorlige kategorier. Nei, sidestill det med vin/brennevin, ta skatteinntektene og lev lykkelig. Nå har folk brukt et utall milliarder på å bli kvitt dette i over 50 år, utallige mennesker har fått meningsløse straffer og eneste resultat er at alvorlig kriminalitet har fått enda flere bein å stå på Samtidig som straffesystemet blir belastet med masse unødvendig arbeid. Samtidig har gamle tanter og gubber advart om hvordan hasj kommer til å ødelegge samfunnet om vi ikke umiddelbart blir kvitt "faenskapen . Har enda ikke skjedd, og bruken har vel økt omtrent hvert år siden det først ble innført. Blir moro når det endelig blir frislipp da. (Er bare et spørsmål om tid, har jo krøpet så nærme som til Tyskland nå) Da gleder jeg meg til å se alle politiske partier stille seg i kø for å fortelle hvordan det var nettopp deres parti som sto i bresjen for legalisering, samtidig som de egentlig har motarbeidet hele prosessen i flere tiår. 🙂 Eller tobakk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå