Gå til innhold

Høyre, Venstre og MDG medskyldige for økt narkobruk?

Anbefalte innlegg

germanwhip skrev (På 27.5.2023 den 20.46):

skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet.

Hvis du kan kjøpe en Coca-Cola til 20 kroner på butikken, eller til 50 kroner i en umerket flaske med feil farge og lukt og rar stram smak fra en tvilsom kar -- hvorfor velge den tvilsomme karen..?

Legalisering og begrensning av tilgang til kjøp sparker beina under narkohandelen;
De har ingen incentiver til å selge illegalt når alle som blir avhengig kan kjøpe billigere, renere, tryggere, legalt.

Hvis de tjener 120 kroner timen illegalt fordi prisene faller, så tar de heller nattevakt på Shell til 170 kroner timen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
germanwhip skrev (På 27.5.2023 den 8:46 PM):

skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet.

Tja ... På samme måte som at man kan kjøpe hjemmebrent, da, tenker du?

For det er jo mulig. Men meg bekjent gidder ikke folk flest det. Folk flest foretrekker å gå på Vinmonopolet.

Jeg ønsker ikke å kjøpe drikkevarer av lugubre folk på gata, hvor varen er pakket i uoriginal emballasje, og ingen egentlig vet hva som er inni. 

Snus og tobakk er svindyrt i dette landet. Allikevel tyr ikke folk flest til gatene for å kjøpe dette. Vi går på butikken!

Er ikke disse to eksemplene mer enn gode nok til å overbevise deg om at offentlig regulerte salgssteder av hasj (eller annen narko), kjapt hadde utkonkurrert din lokale "pusher" på gata? 

Uansett hvor mye bakmennene prøver å tilpasse seg markedet, vil det ikke hjelpe. Kundene går til butikken. 

PS: dette gjelder nok ikke bare narkotika, tobakk og alkohol. Det meste annet som i dag foregår illegalt, ville svært kjapt benyttet lovlige alternativer, gitt at de lovlige alternativene er gode nok. Ulovlig fildeling av musikk forsvant over natten etter at Spotify kom. Fildeling av film opphørte da Netflix kom. Jeg aner ikke hvor mange tusenlapper jeg har lagt igjen hos disse to selskapene over de siste ti årene, men det begynner å bli temmelig mange! Og det kommer jeg til å fortsette med. Vil ikke tilbake til (gratis & ulovlig) fildeling, når vi har såpass gode alternativer! Dersom offentlige bordeller ble åpnet opp, tipper jeg det illegale sex-markedet også hadde tørket opp. Tenk om myndighetene faktisk hadde turd å gjøre en reell innsats ovenfor de som er fanget i menneskehandel?! (Men dette blir alt for drøyt for vårt samfunn, det tør vi nok ikke..)

PPS: Rent personlig har jeg lite utbytte av mine forsalg over, da jeg ikke benytter sterkere saker enn hva polet kan tilby i dag. Så for min del har det lite å si. Men for samfunnet tror jeg det er svært hyggelig å få færre illegale pushere og bakmenn vandrende rundt i nabolagene våre. Å ta bort markedet, altså at kunden tyr til legale alternativer, tror jeg er det mest effektive! 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Skeptikus said:

Jeg hørte intervju med en såkalt tung rusmisbruker.  Han advarte, og sa at en veldig høy prosent av de som er blitt tunge rusmisbrukere (altså brukere av f.eks. heroin) de startet opp i sin tid med å prøve ut hasj.  (Kanskje ikke "kult" her å minne om det, men muligens "tillatt"..)

På skolen for 30 år siden var det en tidligere tung misbruker som var på besøk og fortalte samme historien. Hjalp det? Tilliten min forsvant ganske raskt når jeg senere omgikk cannabisbrukere hvor ingen gikk til tyngre stoffer og de fleste bare sluttet.

Men altså, for å unngå denne «risikoen» så lever vi godt med at vi bruker mye ressurser på politi på et problem som i stor grad er finansiert av forbudet. Mange misbrukere kunne kommet seg ut av situasjonen de er i, men slike tiltak skal man alltid spare på. Vi har forsøkt dette lenge nok så det er på høy tid å tenke nytt. Så argumentene om å fortsette som før er ikke spesielt kule nei.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...