Gå til innhold

Sbanken-kunder mister tilgang til Apple Pay

Anbefalte innlegg

Bryr meg egentlig ikke om apple pay, men eg misliker at de lovet at ingenting skulle endres, så gjør de dette. For min del er det spikeren i kista. 

Forstår meg heller ikke på at apple låser sin nfc brikke. Sikkerhet? Noen som vet noe om dette? Hva med de som har android, hvordan har deres sikkerhet ikke blitt ivaretatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Hvem bruker debetkortet til AP/GP/GP/GP (Apple/Google/Garmin/Fitbit Pay)? De fleste bruker kredittkort til dette, og da spiller det mindre rolle hvilke funksjoner bruksbankens debetkort tilbyr.

For de som trenger bank som tilbyr mobilbetaling (AP og GP) med debetkort anbefales OBOS-Banken. OBOS-medlemmer har gode rentebetingelser, gratis debetkort som støtter mobilbetaling, og medlemskapet i OBOS koster 200 i året, altså mindre enn det de fleste bankene (inkludert Sbanken med 295) tar i årsgebyr for sine kort. Sjekk forøvrig finansportalen.

Hvor har du det fra at de fleste bruker kredittkort til dette?

Hele poenget er jo å bruke de til daglig handel og kutte bank(debit) kortet. 

Obos er bra, ønsker man å bruke Dnb kan man og bruke Lunar med integrasjon til Dnb og umiddelbar overføring til digitalt visakort/Apple Pay fra DnB konto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
MrL skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra at de fleste bruker kredittkort til dette?

Hele poenget er jo å bruke de til daglig handel og kutte bank(debit) kortet. 

Siden tråden gjelder Apple Pay, er det underforstått at jeg snakker om bruk av kredittkort med Apple Pay (og andre mobile betalingsløsninger) i denne sammenheng, ikke bruk av fysiske kredittkort. Man ønsker jo ikke å dra med seg en kortstokk når man skal handle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et spørsmål litt på siden. Må få byttet til en bank som støtter Apple pay selv da jeg ikke ønsker å ha det spredt rundt og ønsker meg bort fra DNB. I praksis når man bytter hva skjer med kontonummer registrert hos f.eks Skatteetaten, forsikringsselskap med kundeutbytte og alt jeg ikke kommer på i farten? F.eks om jeg avslutter kundeforhold i sbanken og glemmer at Gjensidige betaler ut årlig til min konto der, hva skjer da? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
minim skrev (28 minutter siden):

I praksis når man bytter hva skjer med kontonummer registrert hos f.eks Skatteetaten, forsikringsselskap med kundeutbytte og alt jeg ikke kommer på i farten? F.eks om jeg avslutter kundeforhold i sbanken og glemmer at Gjensidige betaler ut årlig til min konto der, hva skjer da? 

Du må selv oppdatere info hos alle som bruker din konto til noe, som trumf, arbeidsgiver, NAV, skatteetaten etc. Du må også slette alle AvtaleGiroer du har på gammel konto, og opprette de på nytt i den nye. Alle eFaktura er synlig i alle dine banker, så der du har kun eFaktura trenger du ikke å gjøre noe.

Dersom noe overføres til en konto som er slettet, vil beløpet returneres til betaler. Kan være greit å beholde gammel konto noen måneder for å se om det er begelser der fra noen du ikke har informert.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 24.5.2023 den 12.06):

DNB har faktisk ikke lenger direkte kontroll på Vipps. De har riktignok majoritet av aksjene (ca 30-40%?), men Vipps er et eget frittstående AS i dag. 

Ergo forstår jeg ikke hvorfor DNB fortsetter å stikke kjepper i hjulene på Apple. Eller; jeg forstår frustrasjonen vedr NFC-chippen som de ikke får bruke. Allikevel mener jeg dette er feil "medisin". 

Håper EU klarer å tvinge Apple til å gi alle tilgang til chippen - slik Google og Android gjør av egen fri vilje!

Jeg håper EU ser idiotien og ikke tvinger Apple til å åpne opp chippen sin.

Argumentet til DNB er jo forøvrig helt håpløst. Dersom de mener at de stenger ute Apple Pay fordi Apple stenger DNB ute fra NFC chippen, og at dette hindrer de i å utvikle Vipps så Vipps kan bruke NFC chippen til å betale med i butikk - hvorfor har ikke Vipps denne støtten for Android? Så vidt jeg vet deler ikke disse to appene kodebase så det bør være mulig for Vipps å utvikle dette paralelt mens de venter på å slå igjennom til NFC chippen til Apple.

Åpenbart har ikke Vipps noen insentiv til å godta Apple Pay om de får tilgang til NFC chippen. Tvert i mot vil de ha større insentiv for å fortsatt blokkere Apple Pay. Dvs at eierene (DNB med flere) bruker sin markedsdominans til å blokkere ute en konkurrent. Ironisk nok det DNB anklager Apple for å gjøre.

Samtidig tillater DNB kundene å bruke Google Pay (eller hva de nå heter i år) og andre X Pay løsninger. Men det er åpenbart fordi tallene viser veldig tydelig at Apple Pay har størst brukerbase og flest brukere som bruker mobilbetaling. Hadde Norges største banksamarbeid åpnet for Apple Pay så hadde de hatt enda større markedsandel.

Noe DNB naturligvis ikke ønsker å bruker sin markedsdominans for å holde ute en konkurrent.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (14 timer siden):

Du må selv oppdatere info hos alle som bruker din konto til noe, som trumf, arbeidsgiver, NAV, skatteetaten etc. Du må også slette alle AvtaleGiroer du har på gammel konto, og opprette de på nytt i den nye. Alle eFaktura er synlig i alle dine banker, så der du har kun eFaktura trenger du ikke å gjøre noe.

Dersom noe overføres til en konto som er slettet, vil beløpet returneres til betaler. Kan være greit å beholde gammel konto noen måneder for å se om det er begelser der fra noen du ikke har informert.

Høres egentlig ut som at jeg dropper hele byttet. Hjelper jo ikke å beholde den noen måneder når det er ting som skjer årlig som f.eks forsikringsutbytte. Nå husker jeg sikkert de fleste ting, men nok med at man glemmer en ting så mister man en del. det andre er venner og familie som gjerne har lagret kontonr og da føles det teit å sende ut fellesmelding om at nå har jeg byttet bank :p Her har de en vei å gå for å gjøre det lettere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
minim skrev (4 minutter siden):

Høres egentlig ut som at jeg dropper hele byttet. Hjelper jo ikke å beholde den noen måneder når det er ting som skjer årlig som f.eks forsikringsutbytte. Nå husker jeg sikkert de fleste ting, men nok med at man glemmer en ting så mister man en del. det andre er venner og familie som gjerne har lagret kontonr og da føles det teit å sende ut fellesmelding om at nå har jeg byttet bank :p Her har de en vei å gå for å gjøre det lettere. 

Da kan du jo beholde den gamle kontoen lenger hvis du trenger det. Å bytte bank når man finner noe bedre er det mange som gjør, så jeg tror du gjør dette til et større problem enn det egentlig er.

Lenke til kommentar
nomore skrev (2 timer siden):

Jeg håper EU ser idiotien og ikke tvinger Apple til å åpne opp chippen sin.

Argumentet til DNB er jo forøvrig helt håpløst. Dersom de mener at de stenger ute Apple Pay fordi Apple stenger DNB ute fra NFC chippen, og at dette hindrer de i å utvikle Vipps så Vipps kan bruke NFC chippen til å betale med i butikk - hvorfor har ikke Vipps denne støtten for Android? Så vidt jeg vet deler ikke disse to appene kodebase så det bør være mulig for Vipps å utvikle dette paralelt mens de venter på å slå igjennom til NFC chippen til Apple.

Åpenbart har ikke Vipps noen insentiv til å godta Apple Pay om de får tilgang til NFC chippen. Tvert i mot vil de ha større insentiv for å fortsatt blokkere Apple Pay. Dvs at eierene (DNB med flere) bruker sin markedsdominans til å blokkere ute en konkurrent. Ironisk nok det DNB anklager Apple for å gjøre.

Samtidig tillater DNB kundene å bruke Google Pay (eller hva de nå heter i år) og andre X Pay løsninger. Men det er åpenbart fordi tallene viser veldig tydelig at Apple Pay har størst brukerbase og flest brukere som bruker mobilbetaling. Hadde Norges største banksamarbeid åpnet for Apple Pay så hadde de hatt enda større markedsandel.

Noe DNB naturligvis ikke ønsker å bruker sin markedsdominans for å holde ute en konkurrent.

Det er ÅPENBART et problem at Apple nekter ALLE ANDRE fra å benytte NFC-chippen.

Apple har selv laget svært gode løsninger rundt chippen, og jeg elsker virkelig Apple Pay! 

Dersom andre aktører fikk tilgang til chippen, hadde ikke det påvirket min personlige bruker av Apple Pay. Jeg ville såklart ha fortsatt med det. Samtidig hadde vi alle fått en del fine og flotte eksta-muligheter i fremtiden!

• Kanskje kinobilletter kunne brukt chippen for å validere gyldighet? 
  • Eller konsertbilletter? 
  • Diverse låser rundt om kunne lest NFC-taggen og validert den mot "something-something" og gitt meg noen muligheter jeg ikke har i dag?
  • Kanskje bilen kunne kommunisert mot mobil, så jeg slapp å gå rundt med bilnøkkel i jakkelomma? (Ja, vi snakker virkelig store verdensproblemer her, jeg er klar over det! 😆)
  • Yale Doorman kunne ha videreutviklet noe smartness, slik at jeg kom enda enklere inn og ut av huset mitt?
  • ... og mye mye mer. Min fantasi er egentlig ikke god nok til å ta inn over seg alle muligheter tredjeparts utviklere kunne fått med tilgang på NFC-chipen! 

Nå skal det sies at flere av punktene over kan løses med ymse omveier. Noen bruker telefonens kamera sammen med GPS-posisjon til å avgjøre nærhet (f.eks. Stolpejakt-appen). Mange tyr til Bluetooth LE (ulempen er at her er rekkevidden noen ganger for god, som gjør at man setter inn tungvindte passord eller annen form for bekreftelse in-app, for å forhindre misbruk/feil).

Jeg driter helt i DNB sin klage her. Det er ikke primært de jeg har i tankene når jeg ønsker API-tilgang til NFC-chip. Dette problemet er ikke begrenset til betalingsløsninger. Nei, tvert om – det er mye mye større! 

Kunne ikke Apple i det minste gitt oss API-tilgang, mot at det ikke ble brukt i betalingsøyemed? Apple er jo kjent for å sensurere apper de ikke liker, boikotte konkurrenter og å gjøre livet surt for oss utviklere. De kunne jo faktisk ha gitt tilgang til alle de som ikke "leker bank"?!?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 timer siden):

Dersom andre aktører fikk tilgang til chippen, hadde ikke det påvirket min personlige bruker av Apple Pay. Jeg ville såklart ha fortsatt med det. Samtidig hadde vi alle fått en del fine og flotte eksta-muligheter i fremtiden!

Med mindre bankene ser ekstra penger i å slutte å tilby Apple Pay og heller bruke sin egen løsning som de da har lov til siden chippen er åpen. Jeg støtter at de åpner opp, men da ønsker jeg at alle banker som vil bruke chippen støtte Apple Pay i tillegg. Og ønsker da også at Apple Wallet tilbys hvis ticketmaster eller liknende skal begynne å ha billetter på chippen.

Det er en reell fare for at å åpne opp chippen kan gjøre ting tungvindt, så derfor må det gjøres på riktig måte. Som ivaretar det gode arbeidet Apple gjør med tjenestene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
qualbeen skrev (8 timer siden):

Det er ÅPENBART et problem at Apple nekter ALLE ANDRE fra å benytte NFC-chippen.

Gjør de det? Da jeg brukte BankID-appen for å verifisere meg hos DNB i fjor, brukte appen mobilens NFC-chip for å lese data fra passet mitt.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 timer siden):

Apple har selv laget svært gode løsninger rundt chippen, og jeg elsker virkelig Apple Pay! 

• Kanskje kinobilletter kunne brukt chippen for å validere gyldighet? 
  • Eller konsertbilletter? 
  • Diverse låser rundt om kunne lest NFC-taggen og validert den mot "something-something" og gitt meg noen muligheter jeg ikke har i dag?
  • Kanskje bilen kunne kommunisert mot mobil, så jeg slapp å gå rundt med bilnøkkel i jakkelomma? (Ja, vi snakker virkelig store verdensproblemer her, jeg er klar over det! 😆)
  • Yale Doorman kunne ha videreutviklet noe smartness, slik at jeg kom enda enklere inn og ut av huset mitt?
  • ... og mye mye mer. Min fantasi er egentlig ikke god nok til å ta inn over seg alle muligheter tredjeparts utviklere kunne fått med tilgang på NFC-chipen! 

Nå skal det sies at flere av punktene over kan løses med ymse omveier. Noen bruker telefonens kamera sammen med GPS-posisjon til å avgjøre nærhet (f.eks. Stolpejakt-appen). Mange tyr til Bluetooth LE (ulempen er at her er rekkevidden noen ganger for god, som gjør at man setter inn tungvindte passord eller annen form for bekreftelse in-app, for å forhindre misbruk/feil).

Jeg driter helt i DNB sin klage her. Det er ikke primært de jeg har i tankene når jeg ønsker API-tilgang til NFC-chip. Dette problemet er ikke begrenset til betalingsløsninger. Nei, tvert om – det er mye mye større! 

Kunne ikke Apple i det minste gitt oss API-tilgang, mot at det ikke ble brukt i betalingsøyemed? Apple er jo kjent for å sensurere apper de ikke liker, boikotte konkurrenter og å gjøre livet surt for oss utviklere. De kunne jo faktisk ha gitt tilgang til alle de som ikke "leker bank"?!?

Men Apple nekter egentlig ingen tilgang til å bruke NFC chippen. De må bare via Apple for å gjøre det.

Det såre punktet for DNB her er at Apple da skal ha en del av kaka. Forståelig nok da DNB ikke driver veldedighet og skal tjene penger til aksjonærene sine.

Akkurat det samme skal Apple. De har utviklet denne chippen og designet den slik de mener den skal være. Og for å oppnå det mener de altså at brukere må via dem og deres løsninger. Og det må da vel være fair?

For å ta en sammenligning som er aktuell då har du jo USB-C standarden. Den er patentert og en liten sum skal gå til patenteier når en produsent bruker standarden. Burde for eks ikke Apple slippe denne avgiften når de nå tvinges til å bruke USB-C i stede for sin egen løsning på iPhoner, dersom de og tvinges til å gi andre betalingstjenester gratis tilgang til et produkt (NFC chippen) de har patentert?

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (På 24.5.2023 den 17.00):

Forstår meg heller ikke på at apple låser sin nfc brikke. Sikkerhet? Noen som vet noe om dette? Hva med de som har android, hvordan har deres sikkerhet ikke blitt ivaretatt?

Apple har alltid vært slik. Om det er pga sikkerhet, «user experience», for å låse fast kunder eller bare fordi de er innmari sære vet jeg ikke.

Jeg bruker Apple produkter på jobb og hjemme. De har mye positivt ved seg (sw oppgradering/livslengde, privacy politikk, hw som virker gjennomtenkt) men denne særheten koster meg tid og irritasjon når mine bruksmønster ikke er nøyaktig sånn som Apple har bestemt at de skal være.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (9 timer siden):

For å ta en sammenligning som er aktuell då har du jo USB-C standarden. Den er patentert og en liten sum skal gå til patenteier når en produsent bruker standarden. Burde for eks ikke Apple slippe denne avgiften når de nå tvinges til å bruke USB-C i stede for sin egen løsning på iPhoner, dersom de og tvinges til å gi andre betalingstjenester gratis tilgang til et produkt (NFC chippen) de har patentert?

Dårlig sammenligning. 

En bedre sammenligning kunne vært Bluetooth. Apple har valgt å utvikle og inkludere hardware som støtter Bluetooth. (Selvfølgelig har dette kostet de penger.) Med Bluetooth kan jeg koble telefonen opp mot mye forskjellig, f.eks. høyttalere. Dermed får jeg spilt musikken min i bilen, på stuens anlegg, etc. Apple lar meg også dele filer via Bluetooth.

Her kunne Apple stoppet. De kunne begrenset det slik at tredjepartsutviklere ikke får tilgang til Bluetooth-protokollen.

Den gang ei. 

Appene mine kan selv søke opp og koble til andre Bluetooth-enheter. Jeg er ikke tvunget til å kun gå via Apples menyer og systemer. Vi utviklere har nemlig fått tilgang (dersom DU som sluttbruker aksepterer at appen skal få lov, da).

Nettopp dette er det jeg savner. De som lager apper må kunne få lov til å lese chip-data!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...