Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

E10 bensin og gressklipper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Svein M skrev (3 timer siden):

Her renner ødelagte gressklippere inn på verksted – gir ny miljøvennlig bensin skylden

Skylden kan heller legges på ignorante brukere som ikke setter seg inn i hvilken bensintype som skal brukes på sine motorer. Kjøp 98, koster kanskje et par 10ere ekstra i sesongen, men mye billigere enn å måtte sende på rep. Gjelder også andre motorer som ikke er ofte i bruk, som båtmotorer, aggregater, motorsager etc.

Lenke til kommentar

Dette har ikke vært advart mot tydelig nok. Ikke alle leser nettaviser og forum.

Bensinpumper burde ha samme merking som sigaretter. "Etanolholdig bensin er motorskadelig og kan være brannfremkallende".

Det er bare et lite mindretall som ville valgt etanolholdig bensin med denne kunnskapen. Nye biler som ikke skal til langtidslagring vil uansett ende opp med unødig dyr bensin med mindre energitetthet, så du må fylle oftere.

Folk som har fylt 95 i alle år vet ikke at den plutselig er utblandet med etanol, og at dette har konsekvenser så man heretter må fylle 98. Det er dessuten ikke tilgjengelig på over halvparten av bensinstasjonene.

Jeg har mot bedre viten fylt 95 på veteranmopeden. Jeg var tom, og det har alt de hadde. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke noe problem det så lenge den blir brukt opp eller tømt og man fyller etter med 98 igjen. Er bare hvis den blir stående det blir problemer. Gamle kjøretøy, og spesielt mopeder og motorsykler (samt hageutstyr) har bensintank ventilert til atmosfæren. Så etanolbensinen vil kontiunerlig trekke ut fukt fra lufta til den blir ubrukelig. Nyere kjøretøy har et lukket drivstoffsystem som får bensinen til å holde mye lengre.

Neste problem er gummislanger som blir ødelagt og all gugga og korrosjonen som kommer kommer fra alt vannet. Men dette tar lengre tid.

Lenke til kommentar

Ja det er det lureste. Men det virker som noen tror at noen motorer og kjøretøy blir umiddelbart ødelagt hvis de fyller E10.

Skulle vært bedre opplysninger på pumpene om at E10 kun er anbefalt på moderne kjøretøy.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er dette et problem på helt nye gressklippere også, kjøpte nylig en ny stiga. Ellers har jeg brukt E10 på 4 forskjellige gressklippere samt mopeder uten noe problem. Men skal huske den med å kjøre de helt tom til vinteren.

Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Er dette et problem på helt nye gressklippere også, kjøpte nylig en ny stiga. Ellers har jeg brukt E10 på 4 forskjellige gressklippere samt mopeder uten noe problem. Men skal huske den med å kjøre de helt tom til vinteren.

Selv om klipperen skulle tålt E10 har du fremdeles problemet med at etanolbensinen trekker fukt. Du må kjøre den tomm og helst drenere forgasser fullstendig også. Noe som kan være vanskelig på mange nye klippere etc.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige problemer.

At etanol kan ødelegge slanger og pakninger er løsbart ved å bruke nye materialer.

At etanol trekker til seg fukt fra atmosfæren består fremdeles som problem.

Til plenklipperen vil jeg fremdeles anbefale spesialbensin, som selges på Jula, Biltema og mange andre steder. Selv bensinstasjoner har disse kannene.

624027.jpg?width=458&height=458&scale=bo

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Skylden kan heller legges på ignorante brukere som ikke setter seg inn i hvilken bensintype som skal brukes på sine motorer. Kjøp 98, koster kanskje et par 10ere ekstra i sesongen, men mye billigere enn å måtte sende på rep. Gjelder også andre motorer som ikke er ofte i bruk, som båtmotorer, aggregater, motorsager etc.

Synes det prinsippielt er heilt feil at innholdet i eit produkt skal bli endra utan at merkinga er endra. 

Det står fortsatt berre 95 på pumpene, så då synes eg det er litt vel mykje forlangt at kunden skal forstå at det betyr E10. 

Strengt tatt burde det vært krav om at pumpene var merka med både oktan og etanolinnblanding frå starten av, men det var nok få som tenkte på det når eventuell etanolinnblanding var så liten. Eigentleg burde det stått ei innholdsfortegnelse for at forbrukaren skal kunne ta eit informert valg. 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at mange bare tenker at det er 95 oktan de har brukt før og at det er det de skal ha. De har ikke fått med seg dette at den er endret fra E5 til E10 og at det betyr at den ikke kan brukes på alle motorer som kunne bruke 95 oktan før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Jeg fylte bensin på motorsykkelen i en marina i går, og det var slik merking. De hadde bare 95, og merkingen forklarte at det er bra for klimaet og at de fleste motorer nyere enn 2011 tåler det fint.

Dette var ikke ordlagt på en slik måte at uoppmerksomme kunder skjønner at det er farlig. Og ikke på flere språk. En får inntrykk av at man gjør en innsats for miljøet, og at det er helt trygt for de fleste.

En marina som hovedsaklig har båter som kunder burde bare selge 98 fordi båter har stor drivstofftank, og lagres lenge i fuktige omgivelser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...