likferd Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli 3 hours ago, Eskove said: Ja den blir tilsatt etterpå, men les svaret under som forteller hvorfor det er egen rafinering på E10 drivstoff Bensinen dem raffinerer for å lage E10 er ikke 95 oktan ut fra raffineriet, men blir det når dem tilsetter etanol. Etanol har et mye høyere oktan-tall (108,8) så dem må raffinere bensin med lavere oktan og tilsette etanol. Tilsetter du 10% Etanol i 95 oktan får du drivstoff med høyrere oktantall en det du skal selge. Derfor er det egen raffinering for å lage E10. Så jo det er forskjellig raffinering for E10 og E0 Det stemmet at bensinen ikke har 95 eller 98 oktan ut fra raffineriet, fordi råbensin ikke kan nå så høyt oktantall uten tilsetninger. I gamle dager tilsatte man som kjent en form for bly, senere brukte man andre og mindre skadelig stoffer for å nå oktantallet. I moderne tid har ett av disse tilsetningene vært etanol. Så drivstofflverandører som Shell tilsetter ikke etanol i 95 oktan bensin, rett og slett fordi bensinen de kjøper fra et raffineri ikke er 95 oktan, men de reduserer mengden andre tilsetninger for å nå ønsket oktantall. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli (endret) 12 minutes ago, kremt said: Dette har jeg aldri hørt om før. Mener du det finnes sommerbensin og vinterbensin? Jeg vet utmerket godt at det finnes sommerdiesel og tilsvarende vinterdiesel, f.eks ulike grader som -24 og -32. Det kan variere etter hvor i landet det selges. Jepp! Antenningen av drivstoff kan variere med temperatur, så en bensin som fungerer bra i 30 plussgrader, kan mindre bra ved 30 minusgrader. Om vinteren tilsettes derfor stoffer som gjør at den antenner lettere ved lave temperaturer. Det er stort sett ikke et problem, da vinterbensin startes å selges tidlig på høsten, men om noe har stått ubrukt siden sommeren med full tank sommerbensin, kan det få startproblemer i streng kulde. Endret 14. juli av likferd Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli (endret) Den bensinen du kjøpte om sommeren for plenklipper er kanskje litt problematisk å bruke i snøfreseren om vinteren. Kanskje. Men min snøfreser er fra 70-tallet, og starter alltid på første forsøk. Så det er ikke alltid et problem, det blir ikke så kaldt i dette området. Det er kanskje verre i Finnmark. Jeg veksler mellom 98 oktan og miljøbensin på disse maskinene. Endret 14. juli av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juli Del Skrevet 20. juli (endret) Eskove skrev (På 13.7.2024 den 9:39 AM): Problemet er bare at jeg tviler på at det blir økonomisk forsvarlig å bestille 95 uten etanol, siden kvantaet er så lite (hele europa kjører E10) Blir ektremt dyrt om mongstad skulle rafinere 10.000 liter 95 E0 kontra noen mill liter 95 E10 Noen år siden jeg kjørte tankbil, men tilsats-stoffer blir tilsatt når vi fyller opp tankbilen, tankene på et raffineri/tankanlegge er aldri tomme, etterhvert som drivstoffet blir tappet av tankene kompenseres det med vann, så etanol vil ikke fungere som tilsats så tidlig i prosessen. Endret 20. juli av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå