Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

E10 bensin og gressklipper


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

En marina som hovedsaklig har båter som kunder burde bare selge 98 fordi båter har stor drivstofftank, og lagres lenge i fuktige omgivelser.

Ein marina burde eigentleg få lov til å fortsette å selge bensin med eit oktantal på 95 men med mindre etanol.
Nå er det ikkje så stor forskjell mellom eit oktantal på 95 og 98, og for dei fleste motorar så er det meir problematisk med eit lavt oktantal enn eit høgt på grunn av faren for motorbank og feilsla, men det burde være heilt unødvendig at kundane skal drive å oversette at bensin med oppgitt oktantal på 95 eigentleg betyr at det er innblanda 10% etanol, og eit oktantal på 98 betyr 5% etanol.

 

Og sjølv om det er ein litt anna diskusjon så har eg også problem med at definisjonen på E5 skal ha 0-5 % etanol, og E10 skal ha 0-10 % etanol. I praksis vil nok all E10 bensin ha mellom 5 og 10 % etanol ettersom eit lågare etanolinnhold under 5% vil få merkelappen E5, men så vidt eg kan sjå utan å ha lest produksjonsstandarden så er merkinga basert berre på makstal og ikkje minimum. Så om eg forstår det rett så vil det være lov å selge E5 bensin som E10 sjølv om det ikkje gir økonomisk meining å selge dyr E5 bensin som den litt billegare E10 bensinen. Å hoppe 5% per steg i skalaen er ganske store hopp då det er ganske stort forskjell på om "bensinen" du fyller består av 0, 10, eller 15% etanol. Fleire land har prøvd seg med både E15 og E20, og det er nok ikkje usannsynleg at dette kjem også til Norge av miljøomsyn. Men når "bensinen" din består av berre 80% bensin så begynner det å bli problematisk.

Det burde vel ikkje være formykje forlang at til dømes Shell som selg 98 oktan heilt utan etanol burde få lov til å merke sitt produkt med E0? Og at vanleg 95 oktan som ikkje er maksimalt utblanda med etanol burde få lov til å merke produktet sitt med det som er reelt, f.eks. E8 om det er 8% etanol i bensinen.

Eg vil argumentere at det strengt tatt er "grønnvasking" å merke 98 bensin med E5 som betyr eit bioetanoltal på 5% når det i realiteten er 0% etanol. Ein miljøbevist forbrukar som fyller tanken utifrå eit miljøomsyn blir vel regelrett lurt til å tru at den nye E5 bensinen som fortsatt er merka 98 er litt meir miljøvenleg enn den den gamle 98 bensinen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest litt om denne saken og vil gjengi noe av det som sies. Det er to problemer, det ene er om motoren og slanger tåler etanol, og det andre problemet er at etanol tiltrekker vann til bensinen som gjør at det blir problemer når bensinen blir gammel.

1. De fleste motorer etter 2011 kan bruke E10, og mange før den tid også, men sjekk hva som gjelder for den motoren du har.

2. 98 oktan E5 inneholder i Norge ikke etanol. E5 kommer fra EU, og betyr 0-5% etanol.

3. For små motorer som gressklippere kan alkylatbensin være et godt alternativ.

 

For båter leser jeg følgende:

1. Bruk en bensinstabilistor (bensin tilsetning som skal hindre etanol problemene)

2. Bruk bensinfilter med vannutskiller

3. Skift bensinfilter årlig

noen artikler:

https://captain-ocean.com/no/quelle-essence-utiliser-pour-un-moteur-de-bateau/?expand_article=1

https://bestmarin.no/blogs/news/er-din-batmotor-klar-for-den-nye-95-oktan-e10-bensinen

https://www.aspen.no/kunnskap/kunnskapsbank/e10-bensin/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva er erfaringene med 4-takt miljøbensin vs f.eks Shell power 98 E5? Brukte nettopp opp en kanne miljøbensin 4-takt og etter det fylte jeg opp med 98. Det er sikkert placebo, men virket litt som at motoren gikk bedre med 98 på? Den gikk hvertfall dårlig med E10, fusket veldig og stoppet til tider. Så at det er en forskjell mellom disse er det ingen tvil om. Det er snakk om en ca 20 år gammel gressklipper. 

For min del ser det ikke ut til å være vits å betale over 50 kroner literen for miljøbensin, når 98 koster bare 23 kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (23 minutter siden):

Hva er erfaringene med 4-takt miljøbensin vs f.eks Shell power 98 E5? Brukte nettopp opp en kanne miljøbensin 4-takt og etter det fylte jeg opp med 98. Det er sikkert placebo, men virket litt som at motoren gikk bedre med 98 på? Den gikk hvertfall dårlig med E10, fusket veldig og stoppet til tider. Så at det er en forskjell mellom disse er det ingen tvil om. Det er snakk om en ca 20 år gammel gressklipper. 

For min del ser det ikke ut til å være vits å betale over 50 kroner literen for miljøbensin, når 98 koster bare 23 kroner. 

98 E5 inneholder ikke etanol så slik sett er den helt ok for motoren.

Fordeler med Alkylatbensin (miljøbensin):

   - Alkylatbensin produserer vanligvis færre skadelige utslipp enn E10-bensin, noe som er bedre for miljøet/ personer.

   - Lenger holdbarhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Fordeler med Alkylatbensin (miljøbensin):

   - Alkylatbensin produserer vanligvis færre skadelige utslipp enn E10-bensin, noe som er bedre for miljøet/ personer.

   - Lenger holdbarhet.

Ulempe:
Koster det dobbelte av vanlig bensin. 

Lenke til kommentar

Mener også å ha fått med meg at 98 oktan er 'feilmerket' med E5 og (fremdeles) er uten gummidødaren/kondenssvampen etanol.

I mitt tilfelle så er alkylatbensin billigere enn 95/98 da klipperen som  bensinen brukes på går så lite at fjorårets overskudd med alkylatbensin fint kan brukes året etter, det kan man ikke alltid si om vanlig bensin.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Hva er erfaringene med 4-takt miljøbensin vs f.eks Shell power 98 E5? Brukte nettopp opp en kanne miljøbensin 4-takt og etter det fylte jeg opp med 98. Det er sikkert placebo, men virket litt som at motoren gikk bedre med 98 på? Den gikk hvertfall dårlig med E10, fusket veldig og stoppet til tider. Så at det er en forskjell mellom disse er det ingen tvil om. Det er snakk om en ca 20 år gammel gressklipper. 

For min del ser det ikke ut til å være vits å betale over 50 kroner literen for miljøbensin, når 98 koster bare 23 kroner. 

Egentlig er høyt ethanol innhold bare en fordel. På banebiler mappet for det så kjøres jo E85 :) Høres veldig merkelig ut at du merket forskjell på gangen mellom de.

Jeg har hatt kjempe fordel av den nye bensinen. Kjøpte en 6x6 atv som ikke startet for nesten ingenting og den var full av vann i hele systemet. Unga fikk også en barne atv for 300kr hvor forgasser var full i irr innvendig så den gikk dårlig. En runde i ultralyd vasker så var den god som ny igjen og disse selges på brukten for 4-8000kr. Dette kunne skjedd med gammel bensin også, men ethanolen fremskynder prosessen med oppsamling av vann så tipper det hjalp på her. Fyller selv bare 98 på alt av kjøretøy nå. Alkylat bensin er unødvendig kostbart om man bruker en del. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 10.7.2023 den 9:47 AM):

Ein marina burde eigentleg få lov til å fortsette å selge bensin med eit oktantal på 95 men med mindre etanol.

Dem har faktisk lov.
Er ikke staten som bestemte at all 95 skulle bli E10.
Det var faktisk bensinstasjonene selv.
Og E10 er opp til 10% etanol.
En del uavhengige tester viser at det kan være fra 0% til 6% men jeg har ikke kommet over noen som er oppe i 10% ennå.

Problemet er bare at jeg tviler på at det blir økonomisk forsvarlig å bestille 95 uten etanol, siden kvantaet er så lite (hele europa kjører E10)
Blir ektremt dyrt om mongstad skulle rafinere 10.000 liter 95 E0 kontra noen mill liter 95 E10
Her jeg bor har småbåthavnene kutta ut 95 og selger bare 98.
Og dem selger 98 til samme pris om bensinstasjonene selger 95.
Så til snøfresen kjører jeg til småbåthavna og fyller 98.
Har venner med veteranbil som tanker på småbåthavna også.
Hvorfor betale 2-3 kroner ekstra for 98 på shell/esso en på den lokale småbåthavna

Og bor du rundt trondheim selger Trønderoil 98 billigere en 95 på vanlige bensinstasjoner.

Lenke til kommentar

Torgard har de en stasjon ser jeg, kanskje sjekke den ut. Ellers blir jeg ikke ruinert av Shells påslag på 1.8 kroner per liter når jeg bruker bare 5-6 liter i året. 

Kjøpte ny klipper for en stund siden, og det er trolig lurt å følge instruksene på den for de fleste klippere. Spesielt punktet med å kjøre den tom før vinterlagring tror jeg er lurt og noe jeg har praktisert. 

Quote
  • Bruk alltid fersk bensin eller miljøbensin
  • Førstegangsservice på gressklipperen inkl. oljeskift etter 5 timer
  • Deretter årlig service
  • Tennplugg og luftfilter sjekkes jevnlig
  • Gressklipperen kjøres tom for bensin ved vinterlagring
  • Rengjør etter bruk

 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Eskove said:

Problemet er bare at jeg tviler på at det blir økonomisk forsvarlig å bestille 95 uten etanol, siden kvantaet er så lite (hele europa kjører E10)
Blir ektremt dyrt om mongstad skulle rafinere 10.000 liter 95 E0 kontra noen mill liter 95 E10
 

Tja, all raffinert bensin er i utgangspunket lik. Ethanolen og andre tilsetninger blir blandet i på et senere tidspunkt, av drivstoffleverandørene (shell, esso osv). Så kostnaden går i så fall utelukkende på logistikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (15 timer siden):

Problemet er bare at jeg tviler på at det blir økonomisk forsvarlig å bestille 95 uten etanol, siden kvantaet er så lite (hele europa kjører E10)
Blir ektremt dyrt om mongstad skulle rafinere 10.000 liter 95 E0 kontra noen mill liter 95 E10
 

Det er ikke mulig å rafinere ut etanol fra råolje, etanolen blir tilsatt etterpå.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (7 timer siden):

Det er ikke mulig å rafinere ut etanol fra råolje, etanolen blir tilsatt etterpå.

Ja den blir tilsatt etterpå, men les svaret under som forteller hvorfor det er egen rafinering på E10 drivstoff

likferd skrev (10 timer siden):

Tja, all raffinert bensin er i utgangspunket lik. Ethanolen og andre tilsetninger blir blandet i på et senere tidspunkt, av drivstoffleverandørene (shell, esso osv). Så kostnaden går i så fall utelukkende på logistikk.

Bensinen dem raffinerer for å lage E10 er ikke 95 oktan ut fra raffineriet, men blir det når dem tilsetter etanol.
Etanol har et mye høyere oktan-tall (108,8) så dem må raffinere bensin med lavere oktan og tilsette etanol.
Tilsetter du 10% Etanol i 95 oktan får du drivstoff med høyrere oktantall en det du skal selge.

Derfor er det egen raffinering for å lage E10.

Så jo det er forskjellig raffinering for E10 og E0 

Lenke til kommentar

E10 er altså egentlig en langt dårligere bensin enn 95 opprinnelig var, før etanolen tilsettes? Ut fra hva jeg husker vil man nok også forbruke noe mer med E10 vs 95 da etanol i seg selv inneholder mindre energi. Jeg kjørte noe på E85 i sin tid og da forbrukte jeg ca 20 % mer på mila. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

E10 er altså egentlig en langt dårligere bensin enn 95 opprinnelig var, før etanolen tilsettes? Ut fra hva jeg husker vil man nok også forbruke noe mer med E10 vs 95 da etanol i seg selv inneholder mindre energi. Jeg kjørte noe på E85 i sin tid og da forbrukte jeg ca 20 % mer på mila. 

oktantallet er ikke et kvalitets-tall.
Det er et tall som forteller hvor mye komprimering drivstoffet takler før det selvantenner.

Og ja Etanol har mindre energi pr volum en ren bensin.
E85 skal ha et oktantall på 104.
Så om du bare ser på tallet skal det være et bedre drivstoff en 95oktan
Noe det både er og ikke er.
Man kan få mye mer effekt ut av motoren, men den vil også bruke mer drivstoff.

Ting er ikke enten eller.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

E10 er altså egentlig en langt dårligere bensin enn 95 opprinnelig var, før etanolen tilsettes? Ut fra hva jeg husker vil man nok også forbruke noe mer med E10 vs 95 da etanol i seg selv inneholder mindre energi. Jeg kjørte noe på E85 i sin tid og da forbrukte jeg ca 20 % mer på mila. 

Jeg fant dette om forbruk:

Sitat

Årsaken er at bioetanol har lavere energiinnhold enn fossil bensin. Forbruket av drivstoff blir altså større når man tilsetter mer bioetanol.

Drivkraft Norge opplyser at man vil forbruke rundt 1,5 prosent mer drivstoff når man bruker den nye bensintypen.

 

Lenke til kommentar

E85 er populært til trimma biler pga høyere oktan tall, og det gir tidligere spool up på turboen. Synes å huske at vi måtte ha ca 30%større dyser når vi mappa på e85. Det ga da også mer eksos og derfor tidligere spool på turboen. 
E85 holder mindre energi/liter enn bensin.

Når det gjelder den nye e10 så bør man holde seg unna til alt av forgassermotorer. Har skiftet 2 ihjelirrede forgasseren nå for andre.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (3 timer siden):

Ja den blir tilsatt etterpå, men les svaret under som forteller hvorfor det er egen rafinering på E10 drivstoff

Bensinen dem raffinerer for å lage E10 er ikke 95 oktan ut fra raffineriet, men blir det når dem tilsetter etanol.
Etanol har et mye høyere oktan-tall (108,8) så dem må raffinere bensin med lavere oktan og tilsette etanol.
Tilsetter du 10% Etanol i 95 oktan får du drivstoff med høyrere oktantall en det du skal selge.

Derfor er det egen raffinering for å lage E10.

Så jo det er forskjellig raffinering for E10 og E0 

Det kommer ikke ferdig bensin med rett oktan rett ut av raffineringstårnet, heller ikke 98 oktan E0. Oktan på bensin blir justert med diverse stoffer som blir tilsatt etter rafinering, blant annet etanol til E10. Til E0 må det brukes andre tillsettninger. Hva som blir tillsatt varierer også etter årstiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ayrton said:

Hva som blir tillsatt varierer også etter årstiden.

Dette har jeg aldri hørt om før. Mener du det finnes sommerbensin og vinterbensin?

Jeg vet utmerket godt at det finnes sommerdiesel og tilsvarende vinterdiesel, f.eks ulike grader som -24 og -32. Det kan variere etter hvor i landet det selges. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...