Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

E10 bensin og gressklipper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Er 95% sikkerhet godt nok? Statistisk sett betyr det at hver bil som kjører 100 km i uka bryter sammen fem ganger i uka.

Det var jo ikkje det eg skreiv? Eg skreiv at eg vil tippe 95% av kilometrane vert køyrt av bilar som ikkje har problem med E10, og at ekstrautslepp som følgje av at dei som ikkje kan bruke det må køyre litt lenger for å få tak i 98 oktan ikkje er nok til å oppvege fordelane av E10.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

I teorien opptil 5%, men i praksis null har jeg lest.

Esso sin 98E5 er uten alkohol.
Shell sin 98E5 ligger konstant på 4-5 prosent alkohol.
Så her kommer det an på stasjonen.
Dette er dog litt eldre tall fra før E10 ble vanlig. Og i UK hvor dette har vert diskutert mye mer en i lille Norge.
Og innblandingene av alkohol er vist ikke så ulike rundt i Europa.

Då vil man ha drivstoff helt uten alkohol må man nok teste hvert parti man kjøper fra
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

Dette er typisk misbruk av statistikk. Det er ikke bra nok at det ikke er et problem for 95% når det er et stort problem for de forholdsvis få som får problemene.

Nei, det er på ingen måte misbruk av statistikk. Du må gjerne meine at dei 5% er viktige nok til at samfunnet må ta omsyn til dei - det er eit legitimt standpunkt. Men det endrer ikkje at det er totalt uproblematisk for 95%. 

Etter mi meining kan ikkje samfunnet legge til rette for at alle mulige særinteresser skal få diktere majoriteten. Bør vi legge til rette for at drivstoff utan etanol er tilgjengeleg? Ja, kvifor ikkje - men ikkje nødvendigvis overalt og til samme pris som drivstoff med etanol.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Å betale ekstra for dårligere drivstoff som kan ødelegge motoren, og ikke engang bidrar til å redde klimaet som var poenget i utgangspunktet, det er absolutt en særinteresse som samfunnet ikke burde ta hensyn til.

Er du ute av stand til å forholde deg til teksten du svarer på?

 

Lenke til kommentar

Les innlegget du siterer fem ganger til. Forklar da hvem som har en særinteresse som samfunnet må ta hensyn til.

Selv de som ikke opplever problemer med bioetanol må fortsatt betale ekstra fordi det er fordyrende. Og som sagt blir ikke problemene med hageredskap, veteranbiler uten garanti og båter innrapportert i særlig grad, så at du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke er et problem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Det er du som skriver "Alle ulykkene og unødige reparasjonene veier ikke opp for den påståtte klimagevinsten". Men jeg har enda til gode å høre om én eneste ulykke eller unødig reparasjon som følge av både E5 eller E10. Jeg har kjørt en '89-modell siden 2017, den har igjen vært kjørt på E5 de siste 120 000 kilometerne (siden 2007), og går som en drøm den dag i dag. Merker ingen forskjell på E5 og E10. Jeg sier ikke at ikke det finnes unntak, men jeg tror det er ganske langt i mellom dem. 

Om bensinslangene dine sprekker regelmessig, så tipper jeg du bruker slanger som ikke er godkjent for bensin. Og det er uansett veldig lett å finne bensinslanger som til og med er typegodkjent for E10. Sikkert mye mer økonomisk å bytte til en slik slange enn å stadig jakte på 98-bensin og jevnlig bytte av slanger.

Vår båt fra 2008 fikk motorhavari og måtte slepes til havn for et par år siden, viste seg det var en bensinslange som var sprukket i motoren. Den lille påhengeren vi har på jolla har også begynt å lekke i drivstoffkoblingen. Vet ikje om disse er pga E5 eller noe man må forvente, men det er heller ikke meldt inn noe sted. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mannen med ljåen said:

Les innlegget du siterer fem ganger til. Forklar da hvem som har en særinteresse som samfunnet må ta hensyn til.

Særinteressa er åpenbart den vesle brøkdelen som har biler som ikkje tåler det. Veteranbiler er faktisk unnataket, ikkje regelen. For 95% er det her irrelevant. Så kan du mase om at det ikkje fungerer eller kva du no enn vil, men det endrar jo ikkje at særinteressene er dei som får problemer med det.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Særinteressa er åpenbart den vesle brøkdelen som har biler som ikkje tåler det. Veteranbiler er faktisk unnataket, ikkje regelen. For 95% er det her irrelevant. Så kan du mase om at det ikkje fungerer eller kva du no enn vil, men det endrar jo ikkje at særinteressene er dei som får problemer med det.

Merk at det gjelder ALLE bensinbåter, nye og gamle, i tillegg til hageredskaper, snøscootere, mopeder, motorsykler og lignende som står stille i perioder.

Og det er nok langt mer enn 5% av bensinbilene, de fleste nybiler de siste år er elbiler, bensinbilsalget hadde sin topp for mange år siden så det er nok en stor andel av disse som er eldre enn 2011.

Men selv om biodrivstoff har samme reelle utslipp som fossilt drivstoff, og ofte høyere klimautslipp, og fortrenger regnskog og matproduksjon så er det sikkert noen som er glade for å få grønnvasket drivstoffet og byttet ut bilparken...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da setter vi en strek over E5/E10 debatten og peiler oss tilbake til trådens tema, hvorvidt 95 oktan bensin kan brukes på gressklippere.
Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM.

 

Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Det er akkurat det vi diskuterer.

I stand corrected. Jeg misforstod diskusjonen.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat det vi diskuterer. Det er ikke oktantallet som avgjør det, men at bensinen er tilsatt etanol som mange motorer ikke tåler, og er uegnet til langtidslagring.

Det vil stå E10 eller liknende på bensinlokket, manualen eller motoren dersom den tåler det.

Min plenklipper er spesifikt merket E85 med kryss over, for den skal ikke E85.

Her er et bilde av en reserve skrukork til en annen modell. Legg merke til merkingen.

s-l400.jpg

Om slanger og pakninger tåler etanol er en ting. Om langtidslagring fører til vann i bensinen er en annen sak. Langtidslagring vil fremdeles kunne være problematisk, selv om slangen ikke sprekker.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis man ønsker kan man selv fjerne etanolen fra drivstoffet ved og blande inn 10 % vann, rist og la stå over natten da har etanolen trukket til seg vannet dvs. ligger i bunnen av beholderen, utfordringen er og få ut bare bensinen av beholderen uten at vannet/etanolen blir med :)

Enklest er og bruke foreksempel en rengjort 1,5 liter klar flaske så man ser når nivået nærmer seg vannet og stoppe da, eventuelt lage/kjøpe en vannavskiller hvis man bruker større mengder bensin.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Nautica said:

Hvis man ønsker kan man selv fjerne etanolen fra drivstoffet ved og blande inn 10 % vann, rist og la stå over natten da har etanolen trukket til seg vannet dvs. ligger i bunnen av beholderen, utfordringen er og få ut bare bensinen av beholderen uten at vannet/etanolen blir med :)

Dårlig idé. Du får alt for lavt oktantall og risikerer å banke ihjel motoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er artig kjemieksperiment, men ikke en lønnsom måte å rense dårlig bensin.

For det første, fjerner du 10% av drivstoffet du kjøpte på bensinstasjonen. Det koster tid og arbeid, og du ender opp med en blanding av vann og etanol, forurenset med bensinrester og tilsetningsstoffer som ikke er trygt å drikke. Hva vil du bruke dette spesialavfallet til? Rense malepensler? Du risikerer å ta med noen av de viktige tilsetningsstoffene som skulle forblitt i bensinen.

Jeg gjentar de reelle alternativene:

Utvalgte Esso-stasjoner har 98 oktan som ikke er blandet med etanol. Høyere oktantall betyr bare høyere evne til å unngå feiltenning og motorbank, det er bare positivt, men litt dyrere og unødvendig hvis du ikke har blodtrimmet sportsbil med spesialbehov for høyoktan drivstoff. Det skader ikke, men er unødvendig bra for en motor bygget for 95 oktan. 98 oktan gir ikke mer kraft enn 95, men det gir mer kraft enn 95 med etanol, og du slipper de andre problemene som etanol gir.

Siden 98 fra Esso ikke har etanol, og dermed gir mer energi per liter, rettferdiggjør det (delvis?) den høyere literprisen. Utfordringen er å finne en Esso-stasjon som tilbyr 98 oktan, men det står på Google Maps hvilke drivstofftyper den enkelte stasjonen har.

Anekdotisk bevis: min gamle moped røyklegger ikke garasjen ved kaldstart etter at jeg byttet til Esso 98. Nevner det mtp miljødebatten.

Til hageredskaper er uansett min anbefaling å kjøpe ferdige kanner miljøbensin, det er mye mindre usunt og ubehagelig å puste inn sånn eksos fra snøfreser og plenklipper. Selges på Felleskjøpet, hagesenter, Biltema, bensinstasjoner, Jula osv. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.highoctane.no/

Nettside og app som gir oversikt over bensinstasjoner som tilbyr 98 oktan. Det er visst ikke bare Esso som selger ren bensin. Godt å vite for kjøretøy, men for hageredskaper foretrekker jeg miljøbensin som selges i kanner. Det er ikke snakk om store kvanta for litt plenklipping, så jeg kan leve med den høye literprisen.

Du kan også bruke 95 oktan HVIS din plenklipper tåler at den nå inneholder 10% etanol, og du ikke planlegger langtidslagring. Vann i bensinen er et separat problem, siden etanol trekker til seg vann fra luften. Langtidslagring, særlig om vinteren, kan gi kondens og startvansker, selv om slangene tåler etanol.

Om plenklippermotoren ikke er avansert nok til å kompensere for at E10 inneholder mindre energi per liter, vil du klippe plenen med svakere motor som ikke tåler så høyt gress før den stopper.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...