Hanne9867 Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 All 95 oktan bensin har jo nå innblandet etanol (E10). Noen som vet om det er o.k. å bruke på gressklippere? Eller må vi opp på 98 oktan, i den grad det er mulig å få tak i det... Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 98. For det første fordi etanol tar gummi, og for det andre fordi dei står lenge mellom kvar bruk -og etanol tiltrekker seg vatn. 2 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Det største problemet er at E10 trekker til seg vann fra løse lufta og kan bli skikkelig guggete når den står lenge. Kan tette forgassere og i værste fall ødelegge dem hvis de står lenge. Brukes klipperen jevnlig er det ikke noe problem, men etter siste klipp bør all bensinen dreneres og gjerne kjøre gjennom med 98 eller sånn "spesialbensin" man får kjøpt på Biltema, Felleskjøpet etc. som skal tåle lagring. 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Bruk heller E5 (98 oktan) enn E10, og spesialbensin på slutten av sesongen (siste tank). 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Bruk gjerne spesialbensin hele tiden, det gjør jeg. Det lukter mindre, og skal være mindre helseskadelig. Og ødelegger ikke motoren. https://www.aspen.no/kunnskap/kunnskapsbank/e10-bensin/ Selges mange steder. Mens vi venter på at myndighetene tar til fornuft, kan jeg bare fylle mopeden på enkelte Esso-stasjoner. Det er vanskelig å oppdrive 98 oktan, siden det koster mer, og nesten ingen trengte det før. Båter skal ikke ha etanol fordi de lagres lenge, og ikke brukes om vinteren. Neste vår er det blitt vann i bensinen, som kan føre til motorhavari. Båter må nå ha 98, men marinaene har bare 95. Det samme gjelder veteranbiler, de tåler ikke E10. Alle ulykkene og unødige reparasjonene veier ikke opp for den påståtte klimagevinsten. Bare tenk på alle de som må kjøre ekstra langt for å oppdrive drivstoff som ikke ødelegger motoren, og brukbart utstyr som må erstattes tidligere fordi det tok skade av klimavennlig bensin. Det gir mer utslipp fra fabrikken som skal lage nytt utstyr. Dette er enda mer fjollete enn biler med start-stopp funksjon som sliter unødig på motoren. Det er enda mer fjollete enn EUs regler om at du kan kjøre bil med avskrudd lys for å spare strøm. Skulle vært påbudt med LED som er påslått hele tiden, da sparer vi strøm, og ivaretar likevel sikkerheten. Endret 23. mai 2023 av Mannen med ljåen 2 1 Lenke til kommentar
Hanne9867 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2023 Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Bruk gjerne spesialbensin hele tiden, det gjør jeg. Det lukter mindre, og skal være mindre helseskadelig. Og ødelegger ikke motoren. https://www.aspen.no/kunnskap/kunnskapsbank/e10-bensin/ Selges mange steder. Vi bruker FK sin bensin som tilsvarer Aspen på motorsag og gresstrimmer, da den er blandet med litt olje. Til gressklipperen har det holdt kun med bensin, men da kan jeg sikkert bruke den der også. Noe dyrere blir det riktignok i forhold til 98 oktan. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Viktig å kjøpe riktig. Du får kjøpt to typer, merket 2T og 4T. 2T er miljøbensin med oljeblanding, for totaktsmotorer. Typisk eksempel er motorsag. 4T er miljøbensin uten tilsatt olje, for firtaktere. Altså tilsvarende vanlig bensin. Gressklipperen bruker sannsynligvis denne. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Mannen med ljåen skrev (39 minutter siden): Mens vi venter på at myndighetene tar til fornuft, kan jeg bare fylle mopeden på enkelte Esso-stasjoner. Det er vanskelig å oppdrive 98 oktan, siden det koster mer, og nesten ingen trengte det før. Båter skal ikke ha etanol fordi de lagres lenge, og ikke brukes om vinteren. Neste vår er det blitt vann i bensinen, som kan føre til motorhavari. Båter må nå ha 98, men marinaene har bare 95. Det samme gjelder veteranbiler, de tåler ikke E10. Alle ulykkene og unødige reparasjonene veier ikke opp for den påståtte klimagevinsten. Bare tenk på alle de som må kjøre ekstra langt for å oppdrive drivstoff som ikke ødelegger motoren, og brukbart utstyr som må erstattes tidligere fordi det tok skade av klimavennlig bensin. Det gir mer utslipp fra fabrikken som skal lage nytt utstyr. Helt ærlig så tror jeg dette "problemet" er sterkt overdrevet. I mange land brukes E85 og har vært brukt i mange tiår uten problemer. Dette går helt fint. Og her til lands kom samme advarslene når de begynte med E5 for 16 år siden; haugevis av biler kom til å havarere, motorer kom til å skjære seg, osv. Men ingenting skjedde. Når det gjelder gressklippere, motorsager og denslags, så er de motorene såpass primitive at de kjører på nesten hva som helst. Brukes de mye er det bare å fylle på med E10. Brukes de bare et par ganger i året er sikkert alkylatbensin det beste da den holder seg veldig lenge. Jeg har alltid kjørt min veteranbil med E5, og nå de siste månedene med E10, og merker ærlig talt ingen forskjell whatsoever. Men kanskje 34 år er for nytt? 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Jeg er i hvert fall lei av å bytte bensinslange på mopeden. Den krakelerer og sprekker, så oppstår store bensinlekkasjer. Prøvd unike merker. De tåler visst ikke E5 Nå blir det nok enda verre med E10. Nekter å tro jeg er alene. Men alle de som opplever at motoren er ødelagt går ikke nødvendigvis til avisa. Ikke sikkert det førte til ei dødsulykke der Statens Havarikommisjon skylder på biodrivstoff og gir det mye publisitet. Tenk på alle du ikke hører om. Endret 23. mai 2023 av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 1 hour ago, Mannen med ljåen said: Det samme gjelder veteranbiler, de tåler ikke E10. Alle ulykkene og unødige reparasjonene veier ikke opp for den påståtte klimagevinsten. Bare tenk på alle de som må kjøre ekstra langt for å oppdrive drivstoff som ikke ødelegger motoren, og brukbart utstyr som må erstattes tidligere fordi det tok skade av klimavennlig bensin. Det gir mer utslipp fra fabrikken som skal lage nytt utstyr. Det høyres ut som pissprat. Ja, det gir utfordringer for folk med gamle køyrety. Men dei køyrer stortsett ikkje veldig langt, og det er ikkje mange av dei. Snittalderen på norske bilar er vel rundt rekna ti år, dvs. at halvparten er nyare og halvparten eldre. Alle bilar produsert etter 2011 tåler E10 utan problem. Eg vert forundra om ikkje 95% av alle køyrte kilometer i bensinbil vert gjort av bilar som tåler det heilt fint. Dei fleste kjøper ikkje ny bil på grunn av dette; dei kjøpte ny bil for to år sidan av heilt andre årsaker, for å sei det litt enkelt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Er 95% sikkerhet godt nok? Statistisk sett betyr det at hver bil som kjører 100 km i uka bryter sammen fem ganger i uka. Det høres ut som ganske mange problemer for mange mennesker, selv om det ikke rammer akkurat deg. Jeg har nevnt problemene med å få tak i god slange til mopeden min. Endret 23. mai 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 barfoo skrev (4 minutter siden): Det høyres ut som pissprat. Ja, det gir utfordringer for folk med gamle køyrety. Men dei køyrer stortsett ikkje veldig langt, og det er ikkje mange av dei. Snittalderen på norske bilar er vel rundt rekna ti år, dvs. at halvparten er nyare og halvparten eldre. Alle bilar produsert etter 2011 tåler E10 utan problem. Eg vert forundra om ikkje 95% av alle køyrte kilometer i bensinbil vert gjort av bilar som tåler det heilt fint. Dei fleste kjøper ikkje ny bil på grunn av dette; dei kjøpte ny bil for to år sidan av heilt andre årsaker, for å sei det litt enkelt. Dette er typisk misbruk av statistikk. Det er ikke bra nok at det ikke er et problem for 95% når det er et stort problem for de forholdsvis få som får problemene. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden): Jeg er i hvert fall lei av å bytte bensinslange på mopeden. Den krakelerer og sprekker, så oppstår store bensinlekkasjer. Prøvd unike merker. De tåler visst ikke E5 Nå blir det nok enda verre med E10. Nekter å tro jeg er alene. Men alle de som opplever at motoren er ødelagt går ikke nødvendigvis til avisa. Ikke sikkert det førte til ei dødsulykke der Statens Havarikommisjon skylder på biodrivstoff og gir det mye publisitet. Tenk på alle du ikke hører om. Det er du som skriver "Alle ulykkene og unødige reparasjonene veier ikke opp for den påståtte klimagevinsten". Men jeg har enda til gode å høre om én eneste ulykke eller unødig reparasjon som følge av både E5 eller E10. Jeg har kjørt en '89-modell siden 2017, den har igjen vært kjørt på E5 de siste 120 000 kilometerne (siden 2007), og går som en drøm den dag i dag. Merker ingen forskjell på E5 og E10. Jeg sier ikke at ikke det finnes unntak, men jeg tror det er ganske langt i mellom dem. Om bensinslangene dine sprekker regelmessig, så tipper jeg du bruker slanger som ikke er godkjent for bensin. Og det er uansett veldig lett å finne bensinslanger som til og med er typegodkjent for E10. Sikkert mye mer økonomisk å bytte til en slik slange enn å stadig jakte på 98-bensin og jevnlig bytte av slanger. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Jeg kjøpte bensinslange godkjent for bensin henholdsvis på Felleskjøpet, et motorsykkel merkeverksted, Ebay og Tess slangespesialisten, hvor de advarte om at den bare tåler bensin, ikke de nymotens biodrivstoffgreiene, ny type skal komme, men vet ikke når. Og alt dette før E10. Nå har du altså hørt om mange unødige reparasjoner som jeg personlig har utført. Du har ikke hørt om det før, for jeg har ikke gått til VG med saken. Muligens bare uflaks, ikke prøvd Biltema ennå. Men jeg er lei. Hvorfor er jeg den eneste som opplever dette, mener du? Endret 23. mai 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Hanne9867 skrev (3 timer siden): Noen som vet om det er o.k. å bruke på gressklippere? Eller må vi opp på 98 oktan, i den grad det er mulig å få tak i det... 98 oktan er også iblandet etanol. (E5) Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden): Muligens bare uflaks, ikke prøvd Biltema ennå. Men jeg er lei. Hvorfor er jeg den eneste som opplever dette, mener du? Tror du skal prøve biltema sine. Biltema er svensk, og dem lager slanger som skal kunne brukes i Svenske kjøretøy. Og hos søta bror er faktisk e85 ikke uvanlig (85% sprit) Og biltema selger slanger som tåler E85. Og ja du må ha hatt ekstremt uflaks. Folk må ikke glemme at det er Opp Til 10% etanol. Det kan være så lite som 2% sprit og så mye som 10% sprit. Linker til en fyr som faktisk tok ser bryet med å ta en liten uhøytidelig test av e10 Har forklarer han også hvordan man kan teste selv. Ekstremt enkelt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden): Jeg kjøpte bensinslange godkjent for bensin henholdsvis på Felleskjøpet, et motorsykkel merkeverksted, Ebay og Tess slangespesialisten, hvor de advarte om at den bare tåler bensin, ikke de nymotens biodrivstoffgreiene, ny type skal komme, men vet ikke når. Og alt dette før E10. Nå har du altså hørt om mange unødige reparasjoner som jeg personlig har utført. Du har ikke hørt om det før, for jeg har ikke fått til VG med saken. Muligens bare uflaks, ikke prøvd Biltema ennå. Men jeg er lei. Hvorfor er jeg den eneste som opplever dette, mener du? Du er helt sikkert ikke den eneste, men det er neppe et stort problem egentlig. Dersom det var et stort problem at bensinen ødela mengder av gamle biler, hadde det vært nok av saker å ta av i media. Men det eneste jeg faktisk finner er folk som advarer om det, uten å komme med et eneste eksempel. Og å advare har de gjort siden de begynte med E5 i 2007. Skulle tro det ville dukket opp minst et par saker i media på 16 år liksom. Hvorfor akkurat du har hatt mye problemer kan jeg naturlig nok ikke svare på, men det kan jo tenkes at det er andre faktorer enn bensinkvaliteten. For øvrig er det E85 som er biobensin, ikke E10. Med E85 så kan det være nødvendig å bytte til en annen type slager. Men (foruten deg) har jeg aldri hørt om problemer med verken E5 eller E10. Igjen, bare de vanlige advarslene fra veteranbil-klubbene, men ingen eksempler. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Sitat 98 oktan er også iblandet etanol. (E5) I teorien opptil 5%, men i praksis null har jeg lest. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 For biler kan en sjekke om de tåler E10, biler etter 2011 skal vel tåle det. Står om det her: https://kna.no/bilpolitikk/e10-pavirker-det-deg/ Og tilsvarende for andre motorer en må sjekke om de tåler E10 før en bruker det, ellers er det bedre å bruke 98 oktan som ikke er tilsatt etanol (f.eks Esso) selv om 5% tillates også der. Alternativet er å bytte slanger for drivstoff til slanger godkjent for E10 der slikt finnes. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Kommer selvsagt til å bytte slangene igjen neste gang de sprekker. Kommer selvsagt igjen til å kjøpe de beste som er realistisk å få tak i. Vil helst slippe å oppleve de verste. De beste er ille nok. Det er heldigvis relativt enkelt å bytte på min moped. Like fullt plagsomt, og kunne vært alvorlig i en bil der man ikke kan se stråla. Kan bli brann. Å spe ut bensinen med et stoff som ødelegger motoren burde resultere i fengsel for alle involverte. Endret 23. mai 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
El burro Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 98 oktan i Norge inneholder ikke etanol selv om den er merket med E5 men det er ikke så mange bensinstasjoner som selger det lenger, Amcar har en app som heter Refuel by Amcar og den har oversikt over hvilke bensinstasjoner som har 98 oktan. https://www.amcar.no/aktuelt/refuel+appen+er+oppdatert.html Når det gjelder etanol, veteranbiler og bensinslanger så har det dessverre blitt et vårtegn når veteranbiler tar fyr på den første turen etter vinterlagring. Problemet er at etanolen spiser opp slangene fra innsiden og det er ikke noe man legger merke til ved første øyekast, selv slanger som bare er et halvår gamle blir ødelagt. Det er slanger å få kjøpt som skal tåle etanol men så vidt jeg vet så har det vært problemer med slangene til både Biltema og Tess, for øvrig så virker det som veteranbiler som er 40-50 år og eldre og som har de originale slangene enda tåler etanolen bedre enn de som har nyere slanger så det kan også være at kvaliteten på gummien har blitt dårligere med årene. Sånn for motoren sin del så kan bensin med etanol være tørr og en del av de eldre bilene trenger en fet blanding som også smører litt, da kan løsningen være å tilsette en skvett totaktsolje hver gang man fyller bensin. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå