Gå til innhold

Kron pensjon - full risiko av hele beløpet?


Anbefalte innlegg

Jeg har litt penger men er skikkelig dårlig på aksjer og investeringer.

Jeg flyttet pensjon til Kron da det ble åpnet for det, og gjorde ok vurderinger av fond og indekser via Morningstar. Har en portefølje som Kron synes er gull og grønne skoger basert på kriteriene deres. Er vanlig ansatt så får ikke noe regnskapstrøbbel av at de selger og kjøper hele tiden for å rebalansere.

Gikk vel passe dårlig mye av fjoråret, og er opp 16% i år.

Men får jeg noen gang "sikret" noe av oppgangen i gode år, eller står all vinst på spill neste gang det kommer nedgang? Er det grep man burde ta underveis bortsett fra å evaluere valgte fond og indekser nå og da og å redusere risikoen en del mot slutten?

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Phantom Software skrev (På 22.5.2023 den 18.34):

Men får jeg noen gang "sikret" noe av oppgangen i gode år, eller står all vinst på spill neste gang det kommer nedgang? Er det grep man burde ta underveis bortsett fra å evaluere valgte fond og indekser nå og da og å redusere risikoen en del mot slutten?

Du kan alltid cashe ut alle eller delar av pengane du har på fondet. Så om du vil så kan du ta ut overskotet til dømes kvart år og sette pengane på vanleg bankkonto. På den måten sikrar du deg mot at du (i teorien) kan tape alt, den store ulempa er at det du tek ut og sett på vanleg konto får du dårleg avkastning på sidan renta er lav samanlikna med antatt fondsavkasting, og at det fondsoverskotet du får blir mindre når du har mindre investert i fond.

Så det kokar ned til din risikovilje.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Du kan alltid cashe ut alle eller delar av pengane du har på fondet. Så om du vil så kan du ta ut overskotet til dømes kvart år og sette pengane på vanleg bankkonto. På den måten sikrar du deg mot at du (i teorien) kan tape alt, den store ulempa er at det du tek ut og sett på vanleg konto får du dårleg avkastning på sidan renta er lav samanlikna med antatt fondsavkasting, og at det fondsoverskotet du får blir mindre når du har mindre investert i fond.

Så det kokar ned til din risikovilje.

Ikke på egen pensjonskonto. Da kan du ikke cashe ut, og ikke alle leverandører tilbyr å ha pengene i cash. Men jeg vil tro de fleste tilbyr å ha pengene i veldig sikre likviditetsfond, som blir mye av det samme. Men det er mildt sagt ikke en spesielt god idé for pensjonen din (med mindre du er veldig nære pensjonsalder, vanligvis først om du allerede har begynt uttak). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...