wampster Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Hei. Har en bil som har stått stille gjennom vinteren grunnet reise og det er da kommet en (god) del rust på skivene. Er dette noe jeg kan bruke WD40 for å pusse vekk samtidig som jeg bytter over til sommerdekk, eller burde jeg heller kun "skrape" det av ved å bremse/bruke brekket? Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Som de sier på utestedene, ta deg en runde 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Nå var det der ganske mye, men normal bør det der kunne fjernes med å bremse. På sted uten trafikk (!!!) kjører du opp mt 80-100, og bremser så hardt da kan uten å låse hjulene. Nesten til null. Kjør straks videre for å kjlje bremsene litt. Ta deretter en ny hard brems. Etter 2 slike øvelser er det neppe noe videre rust igjen. Gjenta om nødvendig, men sjekk varmen på alle 4 hjulene, at det bare er varme og ikke brennvarme, da er det fare for å ødelegge ting. 1 2 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Nei du må aldri bruke olje på bremseskivene, det er ganske logisk i grunn. Du kan prøve å kjøre litt og bruke bremsene, se om rusten forsvinner. Hvis ikke så kan du pusse det av med vinkelsliper og stålbørste, husk at også baksiden av skivene må pusses. 1 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Hvis du ikke er nabo med bilverkstedet, så går ufarlig rust av på vei bort dit. 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Som andre sier, brems vekk rusten, med noen harde oppbremsinger, på en tom vei 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 (endret) Ikke glem å dra i håndbrekket også, dvs. Dra forsiktig i fart så du kjenner motstand gjentakende. Endret 22. mai 2023 av Nautica 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 5 hours ago, Nautica said: Ikke glem å dra i håndbrekket også, dvs. Dra forsiktig i fart så du kjenner motstand gjentakende. På mange biler er brekket på innsiden av bremseskiven bak, og da er det bortkastet. Men det varierer. Jeg syns det ser ut som såpass mye rust at jeg ville tatt av skivene og pusset dem med vinkelsliper. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Nautica skrev (6 timer siden): Ikke glem å dra i håndbrekket også, dvs. Dra forsiktig i fart så du kjenner motstand gjentakende. God praksis, så lenge bilen har manuelt håndbrekk, har pleid å gjøre det samme selv 😊 Som beskrevet tidligere, man må nærmest stå på bremsen for å slipe vekk rusten, ved lettere oppbremsing vil man bare ‘polere’ overflaten. TS: Pass på at ikke skivene kommer under minimum tykkelse hvis du tenker å pusse/slipe skivene med vinkelsliper. Sjekk også bremseklossenes tykkelse; er det lite igjen ville jeg ha vurdert å bytte både skiver og klosser. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) På noen biler må man dra i brekket for og etterstramme bremseskoene (trommelbrems), og på enkelte biler rygge samtidig. Selv om du har skiver (kombinert m/håndbrekk) bak er det fornuftig å bruke håndbrekket for fjerning av rust siden bremsefordelingen av bremsekraften bare gir deg 30% bremsekraft på bakhjulene. Ved sliping av skivene må man passe på så det ikke blir ubalanse i skivene ved å slipe mye på en plass og lite på en annen plass, sliper selv bare kantene for og fjerne det utstikkende partiet rett før PKK. Endret 23. mai 2023 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå