Gjest cc03d...e4a Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg har arvet ca 1,5 mill som jeg skal sette i indeksfond. Jeg har et indeksfond i dag hvor jeg har månedlige innbetalinger på 10 000,-. Jeg ser på Nordnet at skjermingsfradraget beregnes av den laveste innskuddsverdien på aksjesparekontoen hvert år. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår dette med skjermingsfradrag helt, men vil det si at det vil lønne seg for meg å åpne en ny aksjesparekonto å investere pengene jeg har arvet via denne istedenfor å benytte den jeg har fra før (da skjermingsfradraget vil regnes av 10 000,- og ikke 1,5 mill)? Hva/hvor mye vil det i såfall utgjøre? (Har en sparehorisont på ca 20 år). Håper noen som har bedre greie på dette enn det jeg har kan forsøke å forklare. Anonymous poster hash: cc03d...e4a Lenke til kommentar
Gjest 57904...f15 Skrevet 22. mai 2023 Del Skrevet 22. mai 2023 Ja. På aksjesparekonto blir det den laveste saldoen iløpet av året. Så spareavtaler /flere innskudd gjør at ikke får innkludert alt av kostprisen i skjermingsgrunnlaget for inneværende år. Det som ikke blir inkludert blir evt. med i grunnlaget neste år. Så kan være smart å opprette ny ASK for hvert innskudd. Slår en sammen aksjesparekonto så blir skjermingsgrunnlaget slått sammen. Og med splitt så fordeles skjermingsfradrag, innskudd og gevinst og tap forholdvis. Annen fordel med mindre kontoer er mer kontroll. Ift. konto med flere fond hvor noen er i gevinst, og andre i tap ift. om en vil realisere gevinst eller tap. På ASK vil en vel få skjermingsfradrag selv om en ikke har plassert i fond eller aksjer. Og kan fordele det. Men tror det ryker først ved uttak. Generelt så går skjermingsfradrag tapt om det ikke utnyttes mot gevinst. Om en realiserer tap. Men på ASK på konto avsluttes for å realisere tap. Men ellers vil jo negativ verdi balanseres mot gevinst. Men tror ikke skjermingsfradrag går tapt om en realiserer fra en konto med negativ saldo fremfor at det lagres på kontonivå. På direkteeide fond og aksjer så er skjermingsgrunnlaget og fradraget direkte tilknyttet aksjen, fondsandelen. Og kan ikke fordeles. Og går tapt ved realisasjon av tap. Men ift. FIFO og aksjer/fondsandeler kjøpt samme dag kan en en velge hvilke som skal betraktes realisert først. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/skatteregler-for-gevinsttap-ved-realisasjoner-og-aksjeutbytte/skjermingsfradrag/ På direkteeide verdipapir så er skjermingsgrunnlaget kostpris (kurs/pris tillagt kostnader f.eks. kurtasje ved kjøp og vekslingspåslag+ubenyttet skjermingsfradrag fra tidligere år. Ved utbytte på direkteeide verdipapir vil utbytte beskattes løpende og skjermingsfradrag tilknyttet verdipapiret benyttet mot utbytte, og resterende som ikke utnyttes legges til som fremførbart skjermingsfradrag. På aksjesparekonto hos Nordnet blir plattformavgift og returhonorar registrert realisert årlig og registert som skutt inn. Litt lignende slik utbytte på ASK ble behandlet fra 2017 til og med 2019. Beskattet løpende og utbyttet registert som innskudd ved å øke inngangsverdi/kostpris. Returhonorar beskattes som kapitalinntekt og forvaltningshonorar som kostnad/gir tapsfradrag. Men litt usikker på om skattefritt beløp blir tatt hensyn til ift. returhonorar og forvaltningshonorar som registreres realisert årlig. På direkteeide skal en vel også registere det årlig. Men vil tro at skjermingsfradrag reduserer skattepliktig returhonorar slik det gjorde tilogmed 2019 da utbytte ble beskattet løpende. Anonymous poster hash: 57904...f15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå