Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever 2 måneders forskudd på husleie for april og mai neste år.....


Gjest 8754e...d6f

Anbefalte innlegg

Gjest 8754e...d6f

Jeg skal starte et leieforhold om ikke lenge og der jeg skal leie er det ikke depositum. Jeg husket ikke helt om det var depositum eller ei der jeg ønsket å leie og hadde heller ikke wifi der jeg var så kunne ikke sjekket det selv. Til svar får jeg at det ikke er depositum men at de ønsker 2 måneders forskudd for april og mai neste år.Har forsøkt å spørre og til svar fikk jeg at det var en garanti for de 2 siste månedene. Tilbyd å heller opprette depositum på det. Sistnevnte har jeg ikke fått svar på. Har forsøkt å finne ut hva dette er og hvorfor for de 2 siste månedene av leieforholdet (april og mai) de 2 siste månedene. Jeg syns det var rart. Aldri vært borti det her før. Bør jeg styre unna? Andre som har vært borti lingnendes og det har gått bra? 

Det her er et eiendomselskap noe som ikke fremkom i annonsen. 

Tusen takk for all hjelp! 

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8754e...d6f
RRhoads skrev (13 minutter siden):

Høres ut som de bruler et smutthull for å beholde rentene selv. På en depositumskonto ville du beholdt rentene. 

Ja det er det jeg er redd for. Har leid et sted tidligere uten depositu og der var det bare å betale leie måned for måned... 

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar

I tillegg til at det er ulovlig, så stiller du mye svakere ved en konflikt. Ved en ordinær depositumskonto så skal utleier dekke opprettelse av denne og utleier må bevise ovenfor banken at du skylder penger.

Tenk også på hva annet tull det kan være her når de prøver å vri seg unna basisting som depositumskonto...

Endret av panzerwolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis betyr det at de har dekning for leien ut oppsigelsestiden din. De får noe rente på dette, men selv med dagens rentenivå er jo dette marginalt. Du slipper jo også å betale leie de to siste månedene av leieforholdet.
 

panzerwolf skrev (5 minutter siden):

I tillegg til at det er ulovlig, så stiller du mye svakere ved en konflikt. Ved en ordinær depositumskonto så skal utleier dekke opprettelse av denne og utleier må bevise ovenfor banken at du skylder penger.

Tenk også på hva annet tull det kan være her når prøver å vri seg unna depositumskonto...

Hvordan da? Det eneste de kan gjøre er å si hen opp, da med 3 måndereds oppsigelse. Hen har allerede betalt leie for de to siste månedene så da kan hen bo ut oppsigelsestiden. Ved en eventuell utkastelse må jo namsmann og politi på banen og det er jo en egen sak uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f
panzerwolf skrev (35 minutter siden):

I tillegg til at det er ulovlig, så stiller du mye svakere ved en konflikt. Ved en ordinær depositumskonto så skal utleier dekke opprettelse av denne og utleier må bevise ovenfor banken at du skylder penger.

Tenk også på hva annet tull det kan være her når de prøver å vri seg unna basisting som depositumskonto...

Du tenker på at det er ulovlig å ta 2 måneders forskudd på husleie for de 2 siste månedene, før innflytting? 

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f skrev (10 minutter siden):

Du tenker på at det er ulovlig å ta 2 måneders forskudd på husleie for de 2 siste månedene, før innflytting? 

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Måten dette fremstilles som, er at det i realiteten er depositum, og dermed er det ikke lovlig på denne måten. 

Isolert sett er det ikke noe i veien for å avtale forskudd på leie, men det at det er de siste to månedene er veldig rart. Hva sier kontrakten om leieforholdet opphører før den tid eller om det skjer noe som gjør at boligen blir ubeboelig den siste perioden?  Og dersom du f.eks. slutter å betale leie på høsten, og så blir kasta ut, så har du alikevel krav på å bo der i mai og april.

Hele greia virker snodig og ulogisk, derfor tror jeg også dette er en måte å omgå depositum på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ei dårlegare avtale enn vanleg depositum ettersom du ikkje får rentene ved forskotsbetaling, samtidig er det eit betre alternativ enn ulovleg depositumskonto. 

Sidan du skriv at det er april og mai som er dei siste månadane, betyr det at det er ei tidsbestemt leigeavtale på under 1 år? 

Om alternativet er to månadar forskotsbetaling eller tre månadar depositum, så tenker eg at dette kan være akseptabelt. Ja du kan ikkje gå i banken og kreve depositumet utbetalt, men du har alt betalt for dei siste månadane og utleigaren kan ikkje kaste deg ut så på det viset er du sikra valuta for pengane. 

Lenke til kommentar

 

Dette står i huseierne :

" I boligleieforhold er det ikke tillatt å avtale forskuddsbetaling for mer enn én måned. Det betyr at leien for januar måned, kan kreves betalt 1. januar."

Hos utleiemegleren står det følgende :

"Dersom en utleier krever depositumet innbetalt til sin konto, er det ikke å defineres som depositum. Da er det et forskudd. Leietaker har dermed anledning til å slutte å betale leie de siste 3 månedene (med loven i hånden) og «spise» av forskuddsbetalingen. "

 

 

Jeg synes ikke du bør betale  "forskuddsleie" for 2 måneder neste år. Du bør kreve at det opprettes depositumskonto, for da har du mange flere rettigheter, og utleier kan ikke bare ta pengene etter eget godtbefinnende og finne på unnskyldninger.  

Utleier prøver vel bare å unngå å betale gebyret på depositumskontoen (500 kr.) og svekke dine rettigheter som leietaker.

 

"Det her er et eiendomselskap noe som ikke fremkom i annonsen. "

Hvilket eiendomsselskap er det ? Er det seriøst eller noe som risikerer å kunne slås konkurs så pengene dine kan gå tapt ?

Det går ann å opprette en garanti i stedet for depositum.

 

Endret av Gufi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange "kreative" folk som holder på med utleie. Disse ønsker gjerne å sno seg unna sitt ansvar for å opprette depositumskonto, og prøver å enten skaffe dette direkte til sin egen konto eller finne på egne "regler". Depositumskonto er lovregulert så du vet med en gang at selskap eller personer som roter med dette er useriøse. I stor grad forsøker de å utnytte at du ikke kjenner dine rettigheter for egen vinning.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I gølge husleieloven er det ulovlig. Så da er jo den saken grei:

§ 3-2.Forfallstid

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f
panzerwolf skrev (11 timer siden):

Måten dette fremstilles som, er at det i realiteten er depositum, og dermed er det ikke lovlig på denne måten. 

Isolert sett er det ikke noe i veien for å avtale forskudd på leie, men det at det er de siste to månedene er veldig rart. Hva sier kontrakten om leieforholdet opphører før den tid eller om det skjer noe som gjør at boligen blir ubeboelig den siste perioden?  Og dersom du f.eks. slutter å betale leie på høsten, og så blir kasta ut, så har du alikevel krav på å bo der i mai og april.

Hele greia virker snodig og ulogisk, derfor tror jeg også dette er en måte å omgå depositum på.

Det er både snodig og ulogisk for meg også. Slik jeg har forstått husleieloven er det ikke lov å betale mer enn 1 månedsforskudd, som for meg logisk nok ville være før innflyttning. Man kan på en anne side si at da skal man ikke betale noe ekstra april og mai neste år.

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f
The Avatar skrev (9 timer siden):

Dette er ei dårlegare avtale enn vanleg depositum ettersom du ikkje får rentene ved forskotsbetaling, samtidig er det eit betre alternativ enn ulovleg depositumskonto. 

Sidan du skriv at det er april og mai som er dei siste månadane, betyr det at det er ei tidsbestemt leigeavtale på under 1 år? 

Om alternativet er to månadar forskotsbetaling eller tre månadar depositum, så tenker eg at dette kan være akseptabelt. Ja du kan ikkje gå i banken og kreve depositumet utbetalt, men du har alt betalt for dei siste månadane og utleigaren kan ikkje kaste deg ut så på det viset er du sikra valuta for pengane. 

Du mener det er innafor? 

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f
Gufi skrev (10 timer siden):

 

Dette står i huseierne :

" I boligleieforhold er det ikke tillatt å avtale forskuddsbetaling for mer enn én måned. Det betyr at leien for januar måned, kan kreves betalt 1. januar."

Hos utleiemegleren står det følgende :

"Dersom en utleier krever depositumet innbetalt til sin konto, er det ikke å defineres som depositum. Da er det et forskudd. Leietaker har dermed anledning til å slutte å betale leie de siste 3 månedene (med loven i hånden) og «spise» av forskuddsbetalingen. "

 

 

Jeg synes ikke du bør betale  "forskuddsleie" for 2 måneder neste år. Du bør kreve at det opprettes depositumskonto, for da har du mange flere rettigheter, og utleier kan ikke bare ta pengene etter eget godtbefinnende og finne på unnskyldninger.  

Utleier prøver vel bare å unngå å betale gebyret på depositumskontoen (500 kr.) og svekke dine rettigheter som leietaker.

 

"Det her er et eiendomselskap noe som ikke fremkom i annonsen. "

Hvilket eiendomsselskap er det ? Er det seriøst eller noe som risikerer å kunne slås konkurs så pengene dine kan gå tapt ?

Det går ann å opprette en garanti i stedet for depositum.

 

Jeg tror ikke firmaet er så mange år gammelt. Usikker på om de er seriøse og vet ikke hvordan man kan undersøke dette? Skal spørre om hvorfor de har denne praksisen for å forstå. Er litt redd for at denekter meg å flytte inn om jeg ikke går med på å betale forskuddet. Hvem kan man evt kontakte om så skjer? Kommunen, nav? Er medlem av leieboerforeningen

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f
Zepticon skrev (1 time siden):

I gølge husleieloven er det ulovlig. Så da er jo den saken grei:

§ 3-2.Forfallstid

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Ja det er det her eg og har lest

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f

Tenker å ta screenshot av betalingene. Har skrevet ut leieannonsen. Har ikke noe sted å bo om jeg blir nektet adgang om jeg ikke vil betale forskuddet. Ønsker ikke å starte leieforholdet vanskelig heller. Husleiekontrakten er en standard huseierne kontrakt uten adgang til å si opp det ene året jeg er bundet

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Lenke til kommentar
Gjest 8754e...d6f skrev (3 minutter siden):

Du mener det er innafor? 

Anonymous poster hash: 8754e...d6f

Eg meiner at det kan være innafor.

Sitat

§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Det er alltid lov å avtale andre vilkår enn det som følgjer av husleigelova, føresetnaden er at det ikkje er mindre gunstig for leigetakaren.

Så det kjem ann på detaljane i avtalen, men dersom det er snakk om to månadar med forskotsbetaling kontra å låse tre månadars husleige på ein depositumskonto så tenker eg at leigetakars ulempe med å tape renteinntektene frå depositumspengane er klart mindre enn fordelane av å sleppe å hoste opp eit større beløp, samt at leigetakar er sikra å være heilt klar for eit nytt leigeforhold når leigeavtalen går ut utan å risikere å måtte "kjempe" om å få depositumet utbetalt.
Med ekte depositumskonto så kan det ta opp til 5 veker etter utflytting før ein får tilbake depositumspengane fordi utleigar har fem veker på seg å levere eventuelle krav. Det medfører at som leigetakar så kan det være vanskeleg å betale inn depositumet på neste leigeavtale om det førre depositumet er låst i banken i fleire veker.

For meg så framstår ein slik avtale som likeverdig eller kanskje også betre enn ein tradisjonell depositumskonto, så då meiner eg at det kan være rom for å avvike frå husleigeavtalen på dette området.

Lenke til kommentar

Dette er ikke innafor husleieloven. 

Husleieloven åpner for at utleier kan kreve at leietaker betaler leie på forskudd, det vil si at leien betales fullt ut før leieobjektet er "brukt". Loven begrenser forskuddsadgangen til én måned fremover i tid fra tidspunktet leien skal betales. Det betyr at hvis du skal betale leie 1. januar, så kan du bare avkreves leie for perioden 1. januar til 31. januar.

Man kan ikke operere med "flytende forskudd", altså et forskuddsbeløp som ikke er knyttet til noen bestemt måned/termin. Dette følger eksplisitt av husleieloven § 3-7 som forbyr betaling av "andre eller større pengebeløp". 

Husleieloven § 1-2 sikter ikke til en vurdering av leietakerens totalsituasjon, men en vurdering av det enkelte punkt i avtalen opp mot loven. Det spiller da ingen rolle om utleier kunne ha krevd et (høyere) depositum - det har han ikke gjort. Leietakeren kan da velge mellom å påberope seg avtalen eller å påberope seg loven. Avtalen for øvrig er bindende, se NOU 1993:4 s. 101-102: 

Sitat

Avgjørelsen av om en avtalebestemmelse eller annet rettsgrunnlag stiller leieren ugunstigere enn hva som enn følger av lovens regel, vil i alminnelighet ikke by på problemer, selv om det i enkelte tilfelle kan oppstå tvil. Det skal i så fall ikke foretas noen totalvurdering av leierens stilling etter loven mot leierens stilling etter avtalevilkårene. Det er forholdet mellom den enkelte avtaleklausul og lovens regel som er avgjørende. Det er med andre ord ikke spørsmål om avtalen som helhet er urimelig eller ubalansert, men bare om den enkelte avtaleklausul går lenger enn loven tillater. Har utleieren påtatt seg plikter som han ellers ikke ville hatt etter loven, men samtidig forbeholdt seg fritak fra andre plikter, må en vurdere den sistnevnte bestemmelse isolert. Er denne bestemmelsen i strid med lovens regel, må den settes til side. Resten av avtalen vil bli stående som før – også de bestemmelser som stiller leieren gunstigere enn husleieloven gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørtes ut som det er ett års leieforhold de ser for seg. Da regner jeg med at leiekontrakten ble (blir) inngått nå i Mai og varer til Mai 2024 hvor de ønsker å sikre seg at du faktisk bor der i ett år fordi de vet at hvis du forskuddsbetaler for de siste 2 mnd. vil du også gjerne bo der til og med de 2 siste mnd. av leieforholdet.

Dette er penger du, i motsetning til et depositum, aldri får igjen og det er ikke meningen heller.

Dette er bare en måte å få folk til å bo der lengst mulig på og jeg aner ugler i mosen her. 2x husleie per. dags dato er mye penger uansett hvor i landet jeg regner med at du betaler over 10k og det er tross alt 20k - en del penger.

Skjønner at du gjerne vil ha leiligheten, men ha i bakhodet at det du forskutterer av penger er penger du aldri ser igjen.

Jeg personlig ville styrt LANGT unna dette selskapet. Hørtes ut som de kan finne på ting underveis også og eller komme med beskyldninger mot slutten av leieforholdet som f.eks skader/slitasje.

Ender du opp med å ta leilighet skal du få et godt tips jeg fikk en gang av en megler. Det er å ta bilder av ALT. Den minste lille bit slitasje ect. Bilder på telefon kan dokumenteres med tid & dato, og selv om dette kan endres skal det være mulig å se original-dato bildene ble tatt. Da har du ditt på det rene i en tvist sak.

Endret av thatguy83
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...