Gå til innhold

Burde vesten også ha en hær av nett-troller?

Anbefalte innlegg

Russland og Kina bruker jo nettet i sin krigsføring mot vesten. Hundretusener av aktive nett-troller opererer i alle populære sosiale medier platformer for å skape uro i samfunnet vårt. Burde ikke vi gjøre det samme også? Jeg vet at Sør-Korea har en gruppe som kalles for VANK. De blir brukt for å spre informasjoner og motarbeider Japan sin benektelse av deres krigsforbrytelse under okkupasjonen av Korea. 

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå synes jeg ikke at vestlige myndigheter burde ha dette, men det har de nok. Både internt i Vesten og i utlandet.

Både nett-troll og nettroll vil være godkjent etter norsk rettskrivning. Førstnevnte er muligens mest lesbart.

Troll er troll i flertall også, som er standard for intetkjønnsord på norsk. Et bord, flere bord. Et sett, flere sett. Et nett-troll, en hær av nett-troll. ;) 

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • ForTheImperium endret tittelen til Burde vesten også ha en hær av nett-troller?
  • 2 uker senere...
Aiven skrev (På 21.5.2023 den 16.05):

Nå synes jeg ikke at vestlige myndigheter burde ha dette, men det har de nok. Både internt i Vesten og i utlandet.

Jeg kan forstå at man prøver å drive en kile inn i Russland for å redusere støtten til krigen i Ukraina, eller svekke lederskapet i Kina. Jeg er bekymret for at slike ting har en tendens til å gi uforutsigbare resultater. Det er enklere å lage kaos enn å styre folket i en retning.

Slike tiltak er antagelig mest effektiv hvis man er en underdog, og/eller hvis motstanderen er et demokratisk og åpent land. Jeg tror ikke at nett-troll er en god strategi av vesten for å slå Nord-korea.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Vesten burde ha mer av dette: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/15dkPe/lurer-putin-med-populaert-dataspill

Og det vil nok bli mer fokus på informasjon på nettet fremover, både offensivt og defensivt. Men man kan ikke drive med trolling i liberale demokratier. Diktaturer kan gjøre dette fordi det fungerer bra sammen med undertrykking av egen befolkning, og det utnytter rettigheter man har i demokratiske land som en «svakhet». Så man må holde seg til sannheten i vesten og ikke ødelegge det man har. Trollingen spres overalt, den kan ikke kun rettes mot fiendtlige land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...