Smellyglove Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 (endret) Hei Jeg skulle gjerne kunnet på en grei måte koble opp fire vifter (skal ikke brukes til data) som jeg kan styre med en enkel kontroller, ett potmeter f.eks. Dvs det ikke er noe sATA eller noe lignende i bildet, hovedstrømkilden blir et stikk i veggen, som da kan gå via koblinger/omformere etc. Hvis det må bygges noe så er det greit. Ganske viktig at det ikke er helt strikk og binders-løsning. Endret 21. mai 2023 av Smellyglove Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 (endret) Enkleste er vel bare å kjøpe noe slikt å koble alle viftene på utgangen, så regulerer du hastigheten med å variere spenningen mellom 3-12V. Får de sikkert billigere, var bare ett av de første som dukka opp når jeg søkte på Aliexpress. Og om du absolutt ikke ønsker å røre loddebolten så får man sikkert en slik adapter til 4 pc vifter du kan koble mellom. Endret 21. mai 2023 av Complexity Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 Complexity skrev (18 minutter siden): så regulerer du hastigheten med å variere spenningen mellom 3-12V. 12V vifter vil nok ikke fungere med lavere spenning enn 7-8 V. Viftehastighet skal egentlig reguleres med PWM, ikke spenning. Finnes sikkert en del PWM regulatorer å velge i. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 Just now, Hårek said: 12V vifter vil nok ikke fungere med lavere spenning enn 7-8 V. Viftehastighet skal egentlig reguleres med PWM, ikke spenning. Finnes sikkert en del PWM regulatorer å velge i. Joda de fleste vifter snurrer allerede på 5V. Har selv konvertert flere 12V til å gå på 5V USB for å få stillegående vifter. 5V USB vifter bråker som oftest alt for mye. Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 21. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2023 (endret) Glemte å nevne det i åpningsinnlegget, og nå er det for sent siden folk har svart, haha. Men jeg vil gjerne ha styring via PWM, og ikke spenning, for da kan jeg dra RPM'en veldig lavt hvis jeg skulle føle for det. Og jeg er ikke redd for å røre loddebolt, eller wago-klemmer eller hva det skulle være. Jeg trenger i grunn bare komponentene, men hvis det finnes hyllevarer som snakker med hverandre er det mest greit. Endret 21. mai 2023 av Smellyglove Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 Finnes ferdige kort som styrer med PWM og. Du må dog ha 12V supply i tillegg, men sjansen er vel stor for at du har en adapter liggende i en skuff en plass som kan brukes. Meget vanlig spenning. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 Viftene er likestrømsmotorer som fint kan kjøre fra likestrøm. PWM styring er bare en form for likestrøm da motoren glatter ut pulsene. Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 21. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2023 (endret) Så denne dingsen lar meg koble på 4x PWM-vifter, og kontrollere de, ved at jeg mater dingsen med 12V og nok A til å drive alle viftene? Edit: @complexity Bruker ikke forumet her inne til vanlig, trodde jeg klarte å sitere ditt siste innlegg. Endret 21. mai 2023 av Smellyglove Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 Smellyglove skrev (12 minutter siden): Så denne dingsen lar meg koble på 4x PWM-vifter, og kontrollere de, ved at jeg mater dingsen med 12V og nok A til å drive alle viftene? Ja. Den skal virke både med 3-pins og 4-pins vifter (som fungerer på forskjellig måte). Link Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 21. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2023 Når jeg trykker siter på et innlegg så blir ikke sitatet med når jeg svarer elt nederst på siden..? Uansett, da bestiller jeg en slik en og tar det derfra. Jeg får jeg opp aliexpress kun på arabisk, av en eller annen helt absurd grunn. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. mai 2023 Del Skrevet 21. mai 2023 (endret) Smellyglove skrev (1 time siden): Når jeg trykker siter på et innlegg så blir ikke sitatet med når jeg svarer elt nederst på siden..? Uansett, da bestiller jeg en slik en og tar det derfra. Jeg får jeg opp aliexpress kun på arabisk, av en eller annen helt absurd grunn. Det er bare å trykke Siter teksten (en knapp som viser kun med tekst) så kommer sitatet med ja. På aliexpress så velger du språk i en av menyene (nr 5 av 7) på toppen av siden. (Jeg bruker PC med Edge nettleser.) Endret 21. mai 2023 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå