Ludvig86 Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Hei! Jeg tenkte jeg bare måtte høre her inne om det er mulig å redde gressklipperen vår. vi har en «Viking MB 2 R» med motor fra Briggs & Stratton. Sist høst slutten den å fungere. Den ville ikke starte da vi drog i snoren, men siden det var så dårlig vêr og nærmet seg vinter, så ble den bare stående. Jeg har nå begynt å se på om jeg klarer å få den i gang, men den vil rett og slett ikke. Det jeg har gjort så langt: - Ny tennplugg - Ny bensin - Demontert og renset forgasseren -Ny olje Hva annet kan det vere som gjør at den ikke vil starte? // Takk for innspill! Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Kjenner ikke denne klipperen. Men generelt: En ting en må passe at motor trekker luft gjennom forgasser uten lekkasje i koblingene. Om du prøver med startgass så kan du se om feilen er elektrisk eller i bensintilførsel (starter den med startgass er elektrisk trolig ok). 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2023 Takk for tipset! Skal prøve med startgass! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Ludvig86 skrev (50 minutter siden): Hva annet kan det vere som gjør at den ikke vil starte? Sjekk om den gir gnist til tennpluggen. Da ser du om det er feil med det elektriske eller bensintilførselen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Vet du om det er gnist? Ta ut pluggen, koble til ledningen igjen, og legg pluggen oppå motoren så det er kontakt mellom metall på pluggen og metall på motoren. Dra i snora, og se om det gnistrer i pluggen. 2 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Den har stått lagret plant før problemene oppstod? Er det ingen tegn på at den vil starte, eller er det visse antydninger til start? 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Det er aldri veldig komplisert når en totakts bensinmotor ikke vil starte, den trenger bare at tre enkle ting er på plass: Bensin, luft, og gnist! Bensin kan hindres ved tett bensinfilter, eller tett dyse. Mangel på gnist kan være defekt generator eller kabel/plugghette. Luft får den som regel uansett, men luften må komme inn bak forgasser, ikke gjennom utett pakning mot sylinder (såkalt falsk luft) Alle de tingenoe der er enkelt å sjekke og enkelt å fikse! Tar bare litt tid, og godt lys! Lykke til! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 ozone skrev (1 minutt siden): totakts Dette er sannsynligvis en firtakter. Totaktere brukes i motorsager, ikke moderne plenklippere. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 (endret) Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Dette er sannsynligvis en firtakter. Totaktere brukes i motorsager, ikke moderne plenklippere. Sant sant! Da er det ventiler og styring av de som kan gå galt i tillegg... EDIT: Men du trenger ingen gressklipper!👍😁 Endret 19. mai 2023 av ozone 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2023 Da har jeg prøvd med startgass. Den gikk i kanskje 0.5 sekunder før den stoppet. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2023 NULL skrev (38 minutter siden): Den har stått lagret plant før problemene oppstod? Er det ingen tegn på at den vil starte, eller er det visse antydninger til start? Den har stått lagret plant ja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Om den fikk tenning med startgass tyder det på at den ikke får bensin/luft. Det er tydeligvis gnist. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2023 Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Om den fikk tenning med startgass tyder det på at den ikke får bensin/luft. Det er tydeligvis gnist. Takk for svar! Da er det nok det som er problemet ja… Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 ozone skrev (24 minutter siden): Sant sant! Da er det ventiler og styring av de som kan gå galt i tillegg... EDIT: Men du trenger ingen gressklipper!👍😁 Har modernisert litt. HMS-regler. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 2 hours ago, Ludvig86 said: Da har jeg prøvd med startgass. Den gikk i kanskje 0.5 sekunder før den stoppet. Tett dyse i forgasser. Rens med nål, eller kjøp ny. Du får ny Over There for eit par hundrelapper, avhengig av modell: https://www.amazon.com/s?k=briggs+%26+stratton+carburetor Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2023 Takk for innspill alle sammen! Jeg har nå fått liv i elendigheten. Den har noe ujevn gange, men jeg fikk klippet plenen og den starter lett. Men jeg ser det renne noe væske, mest sannsynlig drivstoff, ut av luftfilteret. Hva er det som kan forårsake det? // Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. mai 2023 Del Skrevet 20. mai 2023 Sikkert mange plasser det kan lekke bensin. En mulighet er at flottørkammer ventil ikke stenger helt for bensinen når det er fullt. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. mai 2023 Del Skrevet 20. mai 2023 Ludvig86 skrev (49 minutter siden): Jeg har nå fått liv i elendigheten. Den har noe ujevn gange Hva slags bensin har du fylt på den? Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2023 mobile999 skrev (8 minutter siden): Hva slags bensin har du fylt på den? Blyfri 95 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. mai 2023 Del Skrevet 20. mai 2023 Bruk kun 98 oktan fra Esso. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå