Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva mener dere om å snakke med seg selv nær andre?


myvota

Anbefalte innlegg

De fleste sider jeg finner sier at det er normalt å snakke med seg selv, det gjør noen pga stress og for å tenke lettere.

Samtidig sier så å si alle sidene at det er et sosialt stigma å snakke med seg selv ute blant folk. Det er sosiale normer, og vet ting er mye strengere i utlandet. Hvis en f.esk ser på en person i utlandet, selv om personen gjerne er 300 m vekke fra en, så legger en merke til stygge blikk og at en ser på en person - f.eks gjennom et vindu i en butikk, eller på en tilfeldig person langt langt vekke. En har egne normer med bruk av fjesutrykk, som nesten ikke finnes i Norge. Hvis en oppfattes rar kan tilfeldige mennesker sette seg ned i nærheten og faktisk stirre på en, for å hardt kommunisere med deg at du fremstår rar og du må gjøre alt du kan for å sy deg samme.

Ordet stigma kan kanskje enkelt misforstås når en leser stigma, fordi stigma utenlandsk er helt anderledes enn hva vi tenker. Det er slike ting som at folk sitter seg ned å stirrer på en, begynner å tukle med en som om en var en autist, og lager skuespill med folk en kjenner fordi det en opplever er så RART, som gjør at en holder igjen.

Jeg hadde aldri turd å snakke med seg selv i nærheten av en annen, med alvorlig frykt i bak huet. Hvis en skal bli gjort kokko ved å se på en, hvor kokko blir en gjort hvis en snakker med seg selv i nærheten av andre? De fleste sider sier at det er STIGMA å snakke med seg selv når en ikke er alene, så ingen gjør den type ting selvsagt.

På en annen side synes jeg det er flott at folk får noen måter sette ord på tanker å følelser, ved å snakke med seg selv. At en finner måter å få ut aggresjon og tanker, fremfor å gå løs på andre.

Hva tenker dere?

Endret av tiavo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en ser lenge på et ungt menneske kan det virke provoserende. I noen kulturer går damer med slør for at de ikke skal plages av andres blikk. Kan forstå dette med å være bak et vindu, og føle seg beglodd. Skal man lese til eksamen ved et vindu, er det provoserende hvis noen står utenfor og ser inn. 

Det er lettere å snakke med seg selv enn tidligere, siden det er blitt normalt med telefonsamtaler gjennom hodetelefoner. Ser ikke automatisk om noen kommuniserer med andre, eller om de snakker med seg selv. Til slutt - de som snakker med seg selv får de svarene de vil ha. 

Lenke til kommentar

Jeg snakker med meg selv hele tiden.
I starten så prøvde jeg å unngå det, men siden folk ikke bryr seg, så ble det lettere å gjøre det. 

Lettere å huske på ting når en snakker ordene. 

I tillegg har jeg OCD hvor jeg må si at jeg låser døren, og dobbeltsjekke at døren er låst. 
Prøver alltid å ikke være sist ut så jeg slipper å ha ansvaret for å låse døren.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 20.5.2023 den 22.18):

Hvis en ser lenge på et ungt menneske kan det virke provoserende. I noen kulturer går damer med slør for at de ikke skal plages av andres blikk. Kan forstå dette med å være bak et vindu, og føle seg beglodd. Skal man lese til eksamen ved et vindu, er det provoserende hvis noen står utenfor og ser inn. 

Det er lettere å snakke med seg selv enn tidligere, siden det er blitt normalt med telefonsamtaler gjennom hodetelefoner. Ser ikke automatisk om noen kommuniserer med andre, eller om de snakker med seg selv. Til slutt - de som snakker med seg selv får de svarene de vil ha. 

Er også en del sosiale normer knyttet til telefonsamtaler. Hvis en person har tedens til å si ting en normal person aldri ville ha sagt, så er jo det noe som blir lagt merke til. Hvis en har voldelig språk i samtalen (utskjelling, anklager, trusler), så ønsker en ikke å ha en slik samtale hvor det er mange mennesker. Videre legger andre merke til hvordan en behandler andre gjennom telefonsamtaler, i og med at det ofte er nære relasjoner som er på andre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...