Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Typen sa "hva er det som lukter brent neger her!?"


Gjest e8d0c...6b7

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med så godt som alt du sa. Og er selvfølgelig med på at man ikke skal glemme overgrep gjort i teoriens navn.

 

1 hour ago, Atib Azzad said:

Perpetuerer man nazisme ved å kritisere nazister, fremstår teorien mer legitim bare ved å omtale disse som tror på nazisme som nazister?

Det er ett veldig godt eksempel du har her. Fordi raseideologien og naziideologien har en del likhetstrekk ikke bare i seg selv, men også hvordan begge ideologiene har blitt svært misbrukt i samfunnet ved å påstå at politiske motstandere innehar disse ideologiene.

Ordet nazist, er som du nok er klar over veldig kjent, kanskje 80-90& utelukkende fordi mange liker å bruke det ordet på sine motstandere, akkurat som ordet 'rasist' brukes til lignende formål for å sverte motparter. At ekte 'rasister' eller ekte nazister blir kritisert hører nok til en ganske liten prosent.

Andelen nazister i det vestlige samfunn er forsvinnende liten. Kanskje litt mer i øst europa og Russland. Men det stopper ikke en god del fra å bruke de tilhørende ordene som svertevåpen og fordømming. Med det resultatet at folk generelt ser for seg at det er mye mer nazisme i verden enn det egentlig er.

Om teorien fremstår mer legitim pågrunn av dette synes jeg er ett vanskelig spørsmål. Det må jeg isåfall tenke mer over, eller la noen andre få forklare meg noe om. Og eventuelt om man skal skille mellom raseideologien og naziideologien.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg er enig med så godt som alt du sa. Og er selvfølgelig med på at man ikke skal glemme overgrep gjort i teoriens navn.

 

Det er ett veldig godt eksempel du har her. Fordi raseideologien og naziideologien har en del likhetstrekk ikke bare i seg selv, men også hvordan begge ideologiene har blitt svært misbrukt i samfunnet ved å påstå at politiske motstandere innehar disse ideologiene.

Ordet nazist, er som du nok er klar over veldig kjent, kanskje 80-90& utelukkende fordi mange liker å bruke det ordet på sine motstandere, akkurat som ordet 'rasist' brukes til lignende formål for å sverte motparter. At ekte 'rasister' eller ekte nazister blir kritisert hører nok til en ganske liten prosent.

Andelen nazister i det vestlige samfunn er forsvinnende liten. Kanskje litt mer i øst europa og Russland. Men det stopper ikke en god del fra å bruke de tilhørende ordene som svertevåpen og fordømming. Med det resultatet at folk generelt ser for seg at det er mye mer nazisme i verden enn det egentlig er.

Nazister er vel nødvendigvis rasister, slik jeg forstår det.
Jeg tror forøvrig det er fult mulig å falle for rasistisk tankegods uten at man dermed er en rasist, eller mener å spre rasisme, min mor datet på et tidspunkt en mann som kunne fortelle meg autoritært om ulikhet i hodeskallene hos de ulike såkalte rasene, ikke fordi de dermed skulle behandles ulikt, men at det fantes visse forskjeller hvis konsekvens er ukjent.
Såvidt jeg vet er ikke mannen dermed en rasist (på den måten at han forsøkte å verve meg til noen rasistisk gruppering, eller tilhørte en selv, hvilke konsekvenser denne langskalle-tenkningen har for hans logikk og rasjonale er samtidig vanskelig for meg å måle, kanskje ville man funnet at vedkommende kunne kalles en rasist dersom man satt opp visse parametere og fant en god måte å måle på, ikke vet jeg) jeg tror heller ikke at skolen hvor han lærte dette hadde som mål å undervise eller spre rasisme, men det kan jo sies å være utfallet, når denne personen senere sprer slike feilslutninger.

Det er et mye gjentatt utsagn at man ikke får si noe lenger, at man kalles nazist for den minste ting, og jeg kan sympatisere med folk som urettmessig kalles rasist, det er jo åpenbart veldig stigmatiserende.
Samtidig som jeg synes det er en mye brukt indignasjon hos de som faktisk sprer rasistiske forslag og tanker, kanskje med overlegg, kanskje ikke, men det er en like populær frase som forslaget om at alle urettmessig kalles rasist i våre dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 22.5.2023 den 1.30):

Det kan ikke det Det er hele poenget.

Xenofobi eksisterer. Rasisme gjør ikke det.

 Det var vel i 2007/2008 jeg innså dette. Jeg hadde en utenlandsk kjæreste og hun sa til meg. "Du er ikke rasist, du lider av Xenofobi, antakelig på grunn av oppdragelse og hva du har hørt av andre."

Åpenbart mange som fryktet oss med feil farge da...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...