Nuffern Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Computercity.no selger også førøvrig LiteOn. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Ble veldig sent, men legger det inn likevel. Kan bli litt rot hehe Min gode gamle 8x CD-brenner gikk akkurat opp i røyk, så nå trenger jeg ny brenner. Det står egentlig mellom NEC-2500 og Plextor 708. Er det sannsynlig at NEC kan bli raskere på DVD brenning med fremtidige firmwares? Er treig nå i forhold til Plextor på pluss-brenning... Kommer Plextor med 8x DVD-R i framtidig firmware? Kommer hovedsakelig til å bruke den til: *ripping av musikk-CDer *brenning av musikk-CDer *kopiering av DVDer (sikkert både + og -) Hvilken brenner passer best til dette? Er Plextor'en verdt de ekstra lappene? For sikkerhets skyld, det er private opptak som skal brennes ikke kopibeskyttet materiale Tror det var alt, og nå skal jeg i seng før jeg svimer av Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Ble veldig sent, men legger det inn likevel. Kan bli litt rot hehe Min gode gamle 8x CD-brenner gikk akkurat opp i røyk, så nå trenger jeg ny brenner. Det står egentlig mellom NEC-2500 og Plextor 708. Er det sannsynlig at NEC kan bli raskere på DVD brenning med fremtidige firmwares? Er treig nå i forhold til Plextor på pluss-brenning... Kommer Plextor med 8x DVD-R i framtidig firmware? Kommer hovedsakelig til å bruke den til: *ripping av musikk-CDer *brenning av musikk-CDer *kopiering av DVDer (sikkert både + og -) Hvilken brenner passer best til dette? Er Plextor'en verdt de ekstra lappene? For sikkerhets skyld, det er private opptak som skal brennes ikke kopibeskyttet materiale Tror det var alt, og nå skal jeg i seng før jeg svimer av 1: NEC kommer ikke til å bli raskere på 8x brenning. Forskjellen er oftest kun sekunder i praksis de plextoren slår av farten til 4x på 70% av platene som brennes på 8x, ofte er den fraktisk tregere enn NEC'en. Her er et eksempel: Dette er en verbatim datalifeplus 4x plate som brennes på 8x, som du ser så er total tid 10min og 40s. På de platene som plextoren brenner på 8x helt ut er den raskere ja, men den er kresen på hvilke plater den vil brenne på 8x helt ut....... 2: Plextor kommer (90% sikkert) ikke med firmware oppgradering for å støttet 8x DVD-R. Men de kommer med en ny modell i Mars/april som støtter 8x DVD-R. Plextoren er bedre på å lese musikk plater, samt litt raskere på å brenne musikk. På brenning: NEC er bedre på CD-R, men tregere enn plextoren. NEC og plextor er ca like gode på brenning av DVD+R plater (kvalitetsmessig). NEC er MYE BEDRE på brenning av billige DVD-R plater(princo, datawrite, that's write), på dyrere kvalitetsplater (TDK / Verbatim DVD-R) er de ca like gode. Du får bestemme selov, men nå har du fått mine synspunkt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Dette er en verbatim datalifeplus 4x plate som brennes på 8x, som du ser så er total tid 10min og 40s. På de platene som plextoren brenner på 8x helt ut er den raskere ja, men den er kresen på hvilke plater den vil brenne på 8x helt ut....... Men hvorfor i all verden bruke 4X plater når det finnes 8X? Når det gjelder 8X plater, brenner Plextoren de på 7-8 minutter. Kvalitetsmessig vil jeg si at Plextoren er langt over NEC brenneren. Det merket jeg allerede ved hvordan de to merkene åpner DVD skuffen. Under bruk, virker også Plextoren mye mer solid. Den har også en bedre garantiordning enn NEC. Jeg hadde valget mellom Plextor PX 708A og NEC 2500, og jeg valgte Plextor brenneren selv om den var en del dyrere. Min erfaring er også at den er mindre kresen på platene. Angrer ikke ett sekund på at jeg valgte Plextor, men for de som vil spare noen hundrelapper, er NEC'en ett bra valg. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Men hvorfor i all verden bruke 4X plater når det finnes 8X? Når det gjelder 8X plater, brenner Plextoren de på 7-8 minutter. Men kvaliteten blir desverre gjerne dårligere enn om man brenner en TY 4x-plate på 8x med en NEC 2500, ihvertfall for de første 8x-platene som har kommet. Kvalitetsmessig vil jeg si at Plextoren er langt over NEC brenneren. Det merket jeg allerede ved hvordan de to merkene åpner DVD skuffen. Under bruk, virker også Plextoren mye mer solid. Dette "virke god"-opplegget er noe Plextor tydeligvis legger mye jobb i. Da de solgte NEC ND-1100 som sin egen, var den eneste måten de fant på å distansere seg fra de andre klonene å bruke en sort skuff. Dette reklamerte de med at gav "mindre refleksjoner", og derfor bedre kvalitet på platene. Dette var selvsagt bare tull, og så vidt jeg forstår er de nå tilbake til grå skuff. Når de nå får produsert sine egne brennere, har de selvsagt vært nøye med at det kommer "tøffe" lyder under bruk. Dette er vel egentlig mest sammenliknbart med hvordan f.eks. BMW bruker masse ressurser på å få dørene til å "smelle riktig" når man lukker dem. Det sier lite om hvor god kvaliteten på brenningen er. Jeg har tidligere vært litt skeptisk siden jeg så klager her og der fra 2500-eiere som fikk langt dårligere resultater enn OC-Freak, men alt i alt har det vært svært få av dem, så jeg regner med at de bare har vært ekstra uheldige og fått et dårlig eksemplar. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 verbatim 8x plater + plextor 8x + brenne på 8x = 9min 15 sekunder + platen er uleselig. For å være ærlig: ja plextor er litt oppskrytt og overpriset. Men hadde prisen vært samme for plextor og NEC hadde jeg nok valgt plextor ja - grunnet god support og firmware oppdateringer. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Takk for informative svar Jeg kommer vel egentlig fram til at Plextor'n er den beste brenneren, men at man får mer for pengene ved NEC'en. Ripe i lakken for at den ikke ripper perfekt da... Og synd den ikke leser lead in/out. Plextor støtter også Mt. Rainier. Hva er egentlig dette? Noe man evt. vil savne nå/i framtiden? Er veldig fristende å gå for Plextor, men er vel egentlig litt for dyr. Hmmm hehe Jeg har også hørt at det kan være trøbbel å oppdatere firmware på NEC bulk brennere (tror det var snakk om en 1300 modell...). Stemmer dette? Jeg kommer nok til å bruke kvalitetsmedia enten det er CD-R eller DVD-/+R, så tror ikke det skal være problemer å brenne på 8x. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Noe mer som bør legges til av negative/positive sider med brennerne ? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Du tenker på kvalitetsmedia: kjøper du plextoren så anbefaler jeg deg å kjøpe plextor CD og DVD plater da disse er laget av Taiyo Yuden - det beste man kan kjøpe for penger Ikke kjøp verbatim eller memorex til plextoren hvis du vil brenne på 8x da resultatet med disse platene ikke er perfekt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 verbatim 8x plater + plextor 8x + brenne på 8x = 9min 15 sekunder + platen er uleselig. For å være ærlig: ja plextor er litt oppskrytt og overpriset. Men hadde prisen vært samme for plextor og NEC hadde jeg nok valgt plextor ja - grunnet god support og firmware oppdateringer. Har laget mange Verbatim 8X plater på 8X med min Plextor PX-708A, og det har ikke tatt over 9 minutter, men i underkant av 8. Og de har alle vært fullt leselige etterpå. Tror du har fått ett dårlig eksemplar, enten av platene eller brenneren. Når det gjelder skuffen er den fortsatt sort. Når det gjelder lyder, så tar vedkommende som påstår det feil. Den har ingen lyder. De blir lett overdøvet av viftene i min maskin. Men skuffen går ut på en måte som oser av kvalitet. Den starter kjapt, og senker farten på slutten, slik at den kan åpne og lukke seg kjappere enn hos mange andre, uten at platen spretter frem og tilbake i skuffen. Men er man fornøyd med sin NEC, så er det ingen grunn til å bytte. Jeg bare fallt for Plextoren når jeg sammenlignet, og syntes den virket mer driftssikker og solid. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Må bare få gjenta at jeg nå har brent ut nermere 90 Verbatim DataLife 4x DVD+R i 8x uten noe som helst problem med min Plextor 708A (Firmware 1.04). Den speeden OC-Freak viser til i nero kjenner jeg meg ikke til. Alle platene har gått på 7-9 minutter. De fleste ligger i underkant av 8 min. De første 700MB+- går på 6x, resten går på 8x. Platene er de "dårlige" 25stk i spindel made in India. Skjønner ikke at dere har problemer med de. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Må bare få gjenta at jeg nå har brent ut nermere 90 Verbatim DataLife 4x DVD+R i 8x uten noe som helst problem med min Plextor 708A (Firmware 1.04). Den speeden OC-Freak viser til i nero kjenner jeg meg ikke til. Alle platene har gått på 7-9 minutter. De fleste ligger i underkant av 8 min. De første 700MB+- går på 6x, resten går på 8x. Platene er de "dårlige" 25stk i spindel made in India. Skjønner ikke at dere har problemer med de. Dataene som OCFreak nevner, er såpass langt fra det alle andre har opplevd, at han har enten fått en brenner med feil, plater med feil, husker feil, eller kommer med feil opplysninger fordi han har ett eller annet mot Plextor. Hva det er, skal jeg ikke spekulere i. Men han er den eneste jeg har hørt om, som har såpass dårlige erfaringer med denne Plextor brenneren. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hadde NEC fått 100 i Advanced DAE testen, hadde jeg tatt den, men det bekymrer meg litt siden jeg kommer til å rippe ganske mye CDer. Hvis det blir masse upprettelige feil, er det egentlig uaktuelt. CD-brenneren min hadde visst et liv igjen, for nå virker den igjen (sikkert midlertidig...), men jeg fikk vertfall tatt DAE testen. Den fikk 100, og den er sikkert 5-6 år gammel. Også en liten bakdel at NEC ikke leser lead in/out. Prøvde å finne noe info om Mt. Rainier online, men fant lite. Kan noen si litt om det? Er det noe som kommer til å bli standard på fremtidige brennere, og noe man vil savne om man ikke har det? Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 hva er lead in / ut ? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 hva er lead in / ut ? lead-in: det første leseren søker etter på platen, denne "leder" leseren til der dataene på platen begynner. lead out: forteller leseren at nå er det ikke mer data på platen, dvs slutt på platen. Problem: noen musikk-kopibeskyttelser har en falsk lead-out som lurer mange PC CD-lesere til å tro at det ikke er mer data på platen slik at man ikke kan rippe musikken fra platen. Men enkelte lesere støtter å lese videre etter denne falske lead-out'en og er dermed i stand til å rippe musikken på platen. Det er det det her er snakk om.... Lenke til kommentar
SverreD Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hva med MSI DR8-A,, så den fikk god kritikk hos dinside.no o Og ja, jeg hørte at de ikke var helt nøye på testene, men er det noen som har erfaringer med denne brenneren? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Må bare få gjenta at jeg nå har brent ut nermere 90 Verbatim DataLife 4x DVD+R i 8x uten noe som helst problem med min Plextor 708A (Firmware 1.04). Den speeden OC-Freak viser til i nero kjenner jeg meg ikke til. Alle platene har gått på 7-9 minutter. De fleste ligger i underkant av 8 min. De første 700MB+- går på 6x, resten går på 8x. Platene er de "dårlige" 25stk i spindel made in India. Skjønner ikke at dere har problemer med de. Dataene som OCFreak nevner, er såpass langt fra det alle andre har opplevd, at han har enten fått en brenner med feil, plater med feil, husker feil, eller kommer med feil opplysninger fordi han har ett eller annet mot Plextor. Hva det er, skal jeg ikke spekulere i. Men han er den eneste jeg har hørt om, som har såpass dårlige erfaringer med denne Plextor brenneren. Kan gjerne vise til større problemer enn det jeg viste her, hvis det er det om å gjøre Plextoren er helt klart en bra brenner, men ikke kongen på haugen som enkelte vil ha det til. Men nå må du også huske på at jeg har brennere fra 7 forskjellige produsenter - i alt har jeg 11 DVD-brennere. Så jeg har hatt litt sammenligningsmuligheter ja, de fleste har ikke de samme sammenligningsmulighetene som jeg har. Alle har sine sterke og sine svake sider, har enda ikke funnet den perfekte "all-rounderen". Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Hva med MSI DR8-A,, så den fikk god kritikk hos dinside.no oOg ja, jeg hørte at de ikke var helt nøye på testene, men er det noen som har erfaringer med denne brenneren? Har ingen erfaring med denne selv, men her er litt info. Den er laget av Optorite / Accesstek og modellnummeret er Optorite DD0401. I neste måned kommer det en firmware oppgradering til Optorite DD0401 som gjør at den også kan brenne DVD-R på 8x og DVD-RW på 4x, så du kan jo håpe at MSI også lanserer denne firmware oppgraderingen siden det er samme brenner med kun en navne-endring i firmwaren. Etter hva jeg har sett andre steder er dette en helt ok "midt på treet" brenner, man har som sagt ingen egne erfaringer. Endret 9. februar 2004 av OC-Freak Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Kan gjerne vise til større problemer enn det jeg viste her, hvis det er det om å gjøre Plextoren er helt klart en bra brenner, men ikke kongen på haugen som enkelte vil ha det til. Men nå må du også huske på at jeg har brennere fra 7 forskjellige produsenter - i alt har jeg 11 DVD-brennere. Så jeg har hatt litt sammenligningsmuligheter ja, de fleste har ikke de samme sammenligningsmulighetene som jeg har. Alle har sine sterke og sine svake sider, har enda ikke funnet den perfekte "all-rounderen". Jeg setter allikevel spørsmålstegn ved hvorfor du får så mye dårligere resultater med Plextoren enn alle andre her får. Du får over 9 minutter brennetid på8X plater, vi andre får under 8. Du sier det ikke er perfekt brenning på Verbatim 8X, mens ingen andre har støtt på problemer. Er det ikke mulig at du har en brenner med feil, eller at du f.eks ikke har slått på DMA på den maskinen du har Plextoren på? Det glemte jeg en gang på en CD brenner jeg hadde, og fikk da lengre brennetid enn vanlig (pga. en del buffer underruns). Selv har jeg ikke hatt ett eneste problem. Vis gjerne til de "store" problemene, og har jeg ikke hatt de, så kan jeg gi tilbakemelding på at du bør be Plextor om å hente brenneren din og erstatte den med en ny en. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Selv om en brenner har enorm "opplevd" kvalitet, som at skuffen har jevne, lite skranglete bevegelser og er produsert i gode materialer, betyr det ikke dermed at den forsvarer en veldig mye høyere pris enn mange andre. Jeg har selv denne Plextoren og er fornøyd med den. Ikke mer enn det. Ikke det at jeg forlanger å være det heller da. Jeg har til nå kun brukt plextor sine egne dvd+r 4X, som mange kanskje veit er produsert av TY, og brennetiden varierer fra under 8 minutter til botimot 12 minutter. På det jevne ligger den på ca. rett under 9 min. Den er altså ganske kresen på hvilke plater som skal gå på 8X "all the way". En god ting på en måte, fordi jeg har ennå ikke hatt problemer med at platene ikke er lesbare. OC-Freak har som han selv nevner mye bedre sammenligningsgrunnlag ang. forskjellige brennere enn oss andre her, og jeg har ikke noe grunn til å tvile på de resultatene han presenterer. Dersom du Afseth virkelig vil bevise at det er noe galt med OC-Freak sin Plextor, og kanskje min også, leser jeg med glede en fyldig test basert på samme rutiner som det OC-Freak bruker i sine tester. Det hadde vært interessant å se hvilke resultater andre hadde fått også Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Kan gjerne vise til større problemer enn det jeg viste her, hvis det er det om å gjøre Plextoren er helt klart en bra brenner, men ikke kongen på haugen som enkelte vil ha det til. Men nå må du også huske på at jeg har brennere fra 7 forskjellige produsenter - i alt har jeg 11 DVD-brennere. Så jeg har hatt litt sammenligningsmuligheter ja, de fleste har ikke de samme sammenligningsmulighetene som jeg har. Alle har sine sterke og sine svake sider, har enda ikke funnet den perfekte "all-rounderen". Jeg setter allikevel spørsmålstegn ved hvorfor du får så mye dårligere resultater med Plextoren enn alle andre her får. Du får over 9 minutter brennetid på8X plater, vi andre får under 8. Du sier det ikke er perfekt brenning på Verbatim 8X, mens ingen andre har støtt på problemer. Er det ikke mulig at du har en brenner med feil, eller at du f.eks ikke har slått på DMA på den maskinen du har Plextoren på? Det glemte jeg en gang på en CD brenner jeg hadde, og fikk da lengre brennetid enn vanlig (pga. en del buffer underruns). Selv har jeg ikke hatt ett eneste problem. Vis gjerne til de "store" problemene, og har jeg ikke hatt de, så kan jeg gi tilbakemelding på at du bør be Plextor om å hente brenneren din og erstatte den med en ny en. Bare for å nevne det: Jeg brenner helt fint RICOHJPNR01 plater fullt ut på 8x (brennetid på det beste har være 7 minutter og 58 sekunder for full plate). Mend de fleste andre plater jeg har testet: MCC 002 MCC 003 YUDEN000T01 CMC.MAG.F01 BeALL00P40 DAXON.AZ1 Brenner noen ganger på 8x fullt ut, men i de fleste tilfeller reduseres farten til 4x nær slutten, det varierer når den slår av til 4x da, så det er ikke ofte jeg får resultater over 9 minutter, oftest ligger tiden rett under 9 minutter for platene den slår av farten på, men det hender rett som det er at jeg får en "treg" plate. Nei jeg tror ikke det er noe feil med brenneren min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå