Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

Anna-Sabina vokste opp i "Tøyen-ghettoen" og trivdes god i miljøet, selv om det var utfordringer hjemme. Hun forteller at problemet var fattigdom og ikke folkene der.

Sitat

Tøyenløftet var en tipunktsplan Oslo SV fikk gjennomslag for, for å gå med på å flytte Munch-museet til Bjørvika. Det siste punktet var at antallet kommunale leiligheter på Tøyen skulle reduseres. Alle beboere måtte derfor flytte fra blokka.

– Folk som har bodd der i flere tiår ble tvangsflyttet. Skal det virkelig være løsningen å spre mennesker videre til nye steder med de samme utfordringene de hadde før de flytta? Nei, mener Soggiu.

Det opprører henne at folk ble flytta vekk fra naboene de lånte salt og sukker av, hjelpende naboer som de kjente og var glad i.

«Tror man ikke slikt skjer i fattigblokker på Tøyen?» spør hun i boka.

Hun mener det er provoserende å høre seg selv, sine venner og naboer omtalt som et problem for samfunnet, når det like godt kan være samfunnet som er problemet.

– Folka er utfordringen og da skal de ikke bo samme sted. «Oppsamling av folk», er et grusomt begrep, sier hun.

Det samme tenker hun om å spre barn på Osloskolene. Selv om hennes mor bytta skole for henne, fra Tøyen til Kampen.

– Det er en dårlig idé, at mine problemer i livet skulle bli løst ved å bli bussa til en annen skole. Det gir en følelse av at det er noe feil ved deg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Inspector said:

Det ingen hemmelighet at flyktninger og innvandrere er mye mer opptatt av kjønnsroller, ære og seksuell legning enn nordmenn flest. Ikke merkelig at noen blir redde.

Imamene som preker er veldig opptatt av hvor viktig det er for muslimer å hate ikke troende. Her fra Kanada sist uke.

"During a May 26, 2023 Friday sermon delivered at the Muslim Youth Victoria Islamic Center, Canadian Imam Younus Kathrada said that Allah has commanded the Muslims to hate the disbelievers. He qualified that hating someone does not "indicate violence" against them, saying: "Hatred might lead to violence, but not necessarily."

Later in the sermon, he said that the disbelievers live a "life of animals," fulfilling their "lusts and desires," while they are unaware of what is going to happen to them in the Hereafter. He compared them to cattle grazing in the pastures, unaware they will end up in the slaughterhouse."


Igjen ser vi eksempel på imamer er roten til mye av de holdningene som ungdommene vokser opp med. Det hadde blitt bråk hvis en tilfeldig prest hadde prøvd seg på tilsvarende uforsonelig preken ovenfor f.eks. muslimer eller jøder.

Har imamene i Norge samme frihet til å spre hat og forsterke ghettofiseringen som tydeligvis er akseptert modus i Kanada?

https://www.memri.org/tv/canadian-imam-kathrada-disbelievers-are-animals

Det er på tide at Norge kaster ut alle imamer som ikke er statsborgere, og at alle prekener i moske er live streamet.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Erna Solberg er igjen ute og etterlyser nasjonal handlingsplan mot hatkriminalitet. 

https://www.document.no/2023/06/02/hoyre-etterlyser-nasjonal-handlingsplan-mot-hatkriminalitet/
 

Det er jo en merkelig prioritering fra Erna. Som vanlig ingen konkrete eksempler på hvor alt dette hatet kommer fra.
 
Jeg mener det heller er påkrevd med nasjonale handlingsplaner for å ta tak i følgende hvor vi har hundrevis av konkrete eksempler som enkelt kan finnes online;
1. Trussler, vold og hærverk i skolen
2. Vold i idrett spesielt på fotballbanen
3. Vold med skytevåpen og kniv rapportert omtrent annen hver dag
4. Storforbruk av bl.a. kokain blant unge

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (7 minutter siden):

Imamene som preker er veldig opptatt av hvor viktig det er for muslimer å hate ikke troende. Her fra Kanada sist uke.

"During a May 26, 2023 Friday sermon delivered at the Muslim Youth Victoria Islamic Center, Canadian Imam Younus Kathrada said that Allah has commanded the Muslims to hate the disbelievers. He qualified that hating someone does not "indicate violence" against them, saying: "Hatred might lead to violence, but not necessarily."

Later in the sermon, he said that the disbelievers live a "life of animals," fulfilling their "lusts and desires," while they are unaware of what is going to happen to them in the Hereafter. He compared them to cattle grazing in the pastures, unaware they will end up in the slaughterhouse."


Igjen ser vi eksempel på imamer er roten til mye av de holdningene som ungdommene vokser opp med. Det hadde blitt bråk hvis en tilfeldig prest hadde prøvd seg på tilsvarende uforsonelig preken ovenfor f.eks. muslimer eller jøder.

Har imamene i Norge samme frihet til å spre hat og forsterke ghettofiseringen som tydeligvis er akseptert modus i Kanada?

https://www.memri.org/tv/canadian-imam-kathrada-disbelievers-are-animals

Det er på tide at Norge kaster ut alle imamer som ikke er statsborgere, og at alle prekener i moske er live streamet.

 

Saa kan de ta, predikantene i Ryfylke, med det samme.

Legger paa svoveltepper, holder tordentaler, kommer med dommedagsprofetier og skremmer vettet, av ungene vaare, paa soendagsskolen.

Faa dem ut!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Imamene som preker er veldig opptatt av hvor viktig det er for muslimer å hate ikke troende. Her fra Kanada sist uke.

"During a May 26, 2023 Friday sermon delivered at the Muslim Youth Victoria Islamic Center, Canadian Imam Younus Kathrada said that Allah has commanded the Muslims to hate the disbelievers. He qualified that hating someone does not "indicate violence" against them, saying: "Hatred might lead to violence, but not necessarily."

Later in the sermon, he said that the disbelievers live a "life of animals," fulfilling their "lusts and desires," while they are unaware of what is going to happen to them in the Hereafter. He compared them to cattle grazing in the pastures, unaware they will end up in the slaughterhouse."


Igjen ser vi eksempel på imamer er roten til mye av de holdningene som ungdommene vokser opp med. Det hadde blitt bråk hvis en tilfeldig prest hadde prøvd seg på tilsvarende uforsonelig preken ovenfor f.eks. muslimer eller jøder.

Har imamene i Norge samme frihet til å spre hat og forsterke ghettofiseringen som tydeligvis er akseptert modus i Kanada?

https://www.memri.org/tv/canadian-imam-kathrada-disbelievers-are-animals

Det er på tide at Norge kaster ut alle imamer som ikke er statsborgere, og at alle prekener i moske er live streamet.

 

Det er avslørt på HRS at jada, vi har sånne her og. Inkludert en som ble anmeldt av ARS for antisemittisk hatprat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (43 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/dette-er-de-javligste-tingene-som-star-i-bibelen/s/12-95-3423176720 

De som mener muslimene er saa jaevlige, kan jo lese litt av det, som staar i den boka, som brukes, i "vaar" relegion.

Forskjellen er at de fleste jævlige tingene som skjer i Bibelen enten skjer

1) i GT, særlig eldre deler av GT, og derfor skildrer mytologi og gamle historiske ting som skjedde for lenge lenge siden

eller

2) i Johannes’ Åpenbaring, som mange inkludert meg mener handler om Romerriket.

eller

3) i oss kristnes tilfelle i en del tilfeller irrelevant fordi Jesus er hele loven. Så man kan spise gris og skalldyr og trenger ikke steine utro kvinner. I det siste tilfellet står det utvetydig i Bibelen at Jesus er mot steining. Og i tilfelle noen ikke har fulgt med, Jesus = Gud.

De jævlige tingene i Koranen derimot, foregår i nåtid. De er et krav Profeten krever av de troende. Et krav om krig til alle er muslimer. Pluss jødehat (de fineste delene av Koranen er stjålet fra jødene forresten) og kvinneundertrykking.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Saa kan de ta, predikantene i Ryfylke, med det samme.

Legger paa svoveltepper, holder tordentaler, kommer med dommedagsprofetier og skremmer vettet, av ungene vaare, paa soendagsskolen.

Faa dem ut!

Mange rare og til dels ganske jævlige kristne i landet spesielt lavkirkelige og sekter, men så jævlige som en del av imamene er, det er de faktisk ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 timer siden):

Forskjellen er at de fleste jævlige tingene som skjer i Bibelen enten skjer

1) i GT, særlig eldre deler av GT, og derfor skildrer mytologi og gamle historiske ting som skjedde for lenge lenge siden

eller

2) i Johannes’ Åpenbaring, som mange inkludert meg mener handler om Romerriket.

eller

3) i oss kristnes tilfelle i en del tilfeller irrelevant fordi Jesus er hele loven. Så man kan spise gris og skalldyr og trenger ikke steine utro kvinner. I det siste tilfellet står det utvetydig i Bibelen at Jesus er mot steining. Og i tilfelle noen ikke har fulgt med, Jesus = Gud.

De jævlige tingene i Koranen derimot, foregår i nåtid. De er et krav Profeten krever av de troende. Et krav om krig til alle er muslimer. Pluss jødehat (de fineste delene av Koranen er stjålet fra jødene forresten) og kvinneundertrykking.

Jesus sa, tro ikke at jeg, bringer fred til jorden. Jeg er ikke kommet for aa bringe fred, men sverd.

Salig er den, som griper dine barn og knuser dem, mot berget. Salmenenes bok

Naa gidder jeg ikke mer. Kunne holdt paa lenge, med gruppevoldtekt og hele pakka.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (17 minutter siden):

Jesus sa, tro ikke at jeg, bringer fred til jorden. Jeg er ikke kommet for aa bringe fred, men sverd.

Salig er den, som griper dine barn og knuser dem, mot berget. Salmenenes bok

Naa gidder jeg ikke mer. Kunne holdt paa lenge, med gruppevoldtek og hele pakka.

Jaja, deg om det. Den sverd greia handler ikke om krig. Men men, tolk som du vil, du.

Og salmenes bok er fra GT, se min kommentar om GT.

Endret av Entern
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Naa er vi litt paa vei, ut av temaet da.

Men du finner resten, i Matteus 10:34 - 39.

For en egotrip.

 

Det handler om at det å stå frem offisielt som kristen var livsfarlig. Mange jøder så på kristendommen som blasfemisk og en jøde som ble kristen (de første kristne var stort sett jøder) ville anses som frafalne av mange. Og mange av datidas jøder så på frafalne på samme måte som fundamentalistiske muslimer gjør i dag. Så når Jesus snakker om å vende dem mot familie og venner osv er det ingen egotripp. Det handler om at å stå frem som kristen kunne resultere i at din egen familie ønsket å drepe deg. Gjerne ved å steine deg ihjel.
 

Ingen egotripp. Det motsatte. En oppfordring til å stå opp for sine meninger og det rette og sannheten, selv om det kan bety at din egen familie ønsker deg død og vil drepe deg.

Endret av Entern
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Det handler om at det å stå frem offisielt som kristen var livsfarlig. Mange jøder så på kristendommen som blasfemisk og en jøde som ble kristen (de første kristne var stort sett jøder) ville anses som frafalne av mange. Og mange av datidas jøder så på frafalne på samme måte som fundamentalistiske muslimer gjør i dag. Så når Jesus snakker om å vende dem mot familie og venner osv er det ingen egotripp. Det handler om at å stå frem som kristen kunne resultere i at din egen familie ønsket å drepe deg. Gjerne ved å steine deg ihjel.
 

Ingen egotripp. Det motsatte. En oppfordring til å stå opp for sine meninger og det rette og sannheten, selv om det kan bety at din egen familie ønsker deg død og vil drepe deg.

Ser at dette utvikler seg, til en religionsdebatt. Vi diskuterer jo, hvem som er den ondeste og mest destruktive, noe begge er, etter min mening, De fundamentalistiske kristne, er ikke naadige, de heller, er mitt poeng.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Ser at dette utvikler seg, til en religionsdebatt. Vi diskuterer jo, hvem som er den ondeste og mest destruktive, noe begge er, etter min mening, De fundamentalistiske kristne, er ikke naadige, de heller, er mitt poeng.

 

Jeg misliker også svært sterkt fundamentalistiske og bokstavtro kristne, det er pga dem jeg liker black metal selv om jeg er kristen🙃😆😁

Vi kan såklart legge den død 😀🤝

Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Jeg misliker også svært sterkt fundamentalistiske og bokstavtro kristne, det er pga dem jeg liker black metal selv om jeg er kristen🙃😆😁

Vi kan såklart legge den død 😀🤝

Flott, ogsaa er det nok, noe med tolkningen der, du er nok inne paa noe der.

Tenkte jeg maatte avslutte litt ydmykt.

Traff paa en tidligere rusmisbruker, naar jeg var kristen en periode.

Jesus e jaevla kule han. Han e'kje naage boeff han, sa han. 😃

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Flott, ogsaa er det nok, noe med tolkningen der, du er nok inne paa noe der.

Tenkte jeg maatte avslutte litt ydmykt.

Traff paa en tidligere rusmisbruker, naar jeg var kristen en periode.

Jesus e jaevla kule han. Han e'kje naage boeff han, sa han. 😃

Jeg var og anti-kristen i mange år pga fundamentalistiske sektfolk og har 100% forståelse for å mislike disse 😊

Selv en langt mer konservativ kristen jeg kjenner misliker dem kjempemye. Mest fordi de gjør religionen primitiv og dum og deg er den egentlig ikke.

Jeg kan og fremstå veldig arrogant i slike diskusjoner, det er en uting jeg må jobbe litt med 😖

Og selvsagt vil tolkninger alltid være tolkninger. En av mine favoritt tenkere i alle fall fra før-moderne tid er Rumi, en afghansk muslim som bosatte seg i Tyrkia (derfor navnet, «romeren/grekeren»). Han var veldig religiøs men også svært positiv til både kristne og hinduer 😊 han var veldig religiøs men tolket Koranen på en helt annen måte enn autoritære muslimer gjør (han var sufi).
 

Slik jøder tolker GT veldig annerledes enn kristne ofte gjør. Jeg har en engelskspråklig versjon av jødenes Tanakh (Mosebøkene) og mange tolkninger er annerledes enn man er vant til. Og noen tekster er annerledes. I fortellingen om Kain og Abel er fokuset på Guds sorg, ikke bare over Abels død men også over Kain (og Gud prøvde å advare Kain mot onde tanker og handlinger* tidligere i fortellingen). Det gir et veldig annerledes inntrykk enn i vår versjon, Gud virker langt snillere.

*=«Den onde tilbøyelighet** sitter ved din dør. Ikke slipp den inn!»

**=den onde tilbøyelighet er jødenes navn på ondskap. Det kan forstås som en ond kraft (altså djevelen) men også psykologisk, som menneskenes tendens til å gjøre ondskapsfulle ting.

Lenke til kommentar

Naar jeg bodde i Kambodia, fikk jeg et helt annet inntrykk.

Der var muslimene i minoritet, 10% og nesten, resten var buddister.

Muslimene bodde i egne "ghettoer" Markerte ghetto, for vi kalte det bare for landsbyer, hvor muslimene, holdt til. De skilte seg ikke ut paa annet vis enn, at det sto et muslimsk tempel der.

Naar du kom dit, traff du paa veldig rolige, vennlige og gjestfrie folk. Flotte mennesker.

Jeg tror ikke de holdt paa, aa planlegge noe terror.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Naar jeg bodde i Kambodia, fikk jeg et helt annet inntrykk.

Der var muslimene i minoritet, 10% og nesten, resten var buddister.

Muslimene bodde i egne "ghettoer" Markerte ghetto, for vi kalte det bare for landsbyer, hvor muslimene, holdt til. De skilte seg ikke ut paa annet vis, at det sto et muslimsk tempel der.

Naar du kom dit, traff du paa veldig rolige vennlige og gjestfrie folk. Flotte mennesker. 

Så bra 😊👍

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

De jævlige tingene i Koranen derimot, foregår i nåtid. De er et krav Profeten krever av de troende. Et krav om krig til alle er muslimer. Pluss jødehat (de fineste delene av Koranen er stjålet fra jødene forresten) og kvinneundertrykking.

Må forresten moderere meg selv her, for kjenner muslimer som er troende men ikke tror på de krigerske greiene/tolker dem annerledes/velger å vektlegge de fredelige delene av Koranen/ignorerer de greiene. Og det er store grupper muslimer som gjør det samme (de gruppene som foretrekker de krigerske delene hater åpenbart disse gruppene).

Endret av Entern
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 16.5.2023 den 22.13):

Jeg var en gang i en liten by i Iowa midt på mai og gikk forbi mange rare folk i rare drakter, mange som ikke snakket amerikansk engelsk og beveget seg på rare måter....  Flere hadde et fremmede flagg...  Det fantes få skikkelige amerikanere på stedet.  Hele byen var som et fremmed land

Hvis du var i Decorah på 17 mai og ble overrasket over bekledningen? bør du holde deg langt unna større byer i USA på St. Patrick's day.

Du hellige Agnes fra Arboga, er du helt sikker på at annen og tredje generasjons norskamerikanere ikke snakket engelsk i ditt nærvær? Og fra hvilke land kommer skikkelige amerikanere mener du?

Jeg spør fordi de årlig (3 dager i slutten av juni (54 dager igjen)) avholder festivalen "Nordic Fest" for alle med slektsbånd til Sverige, Finland, Danmark, Island og Norge.

Decorah, ble grunnlagt av norske innvandrere i 1849, 13 år før den mislykkete "homestead act" av 1862, oppkalt etter en lokal indianerhøvding av ho-chunk-stammen, Waukon Decorah.

De respekterte tydeligvis de rettmessige forvalterne av landet fra første stund.

Endret av Numitor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...