Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

On 5/21/2023 at 5:38 AM, knutinh said:

Er ikke dette akkurat samme inndelingen i mennesker og undermennesker som vi anklager rasister for?

Knut da.. nå må du ikke bli så fokusert på å antyde at jeg er rasist, at du går glipp av tekstens innhold.

Jeg snakket om forskjellen mellom et individ og en organisasjon, spesifikt på den måten at man ikke på forhånd kan vite hva et individ tror på eller driver med, altså kan man ikke vite om personen langer dop, støtter vigrid, er pedofil etc. og dermed har man ikke noen anledning til å nekte folk som liker/ikke liker Laugatum i døren.
(Igjen, akkurat som i den andre diskusjonen)
En organisasjon dermimoti en eller annen grad la seg til kjenne, og levere en søknad e.l. dersom de ønsker å ha en fremføring av noe slag, som igjen gjør oss i stand til å være kjent med organisasjonens innhold på en måte man ikke har anledning til hvis det er snakk om et individ.

Dette ligner vel slettes ikke på rasisme, det er vel bare en av flere åpenbare forskjeller mellom individer og organisasjoner.

For å gjøre det helt overtydelig, det er ikke slik at å fronte white-genocide-konspirasjoner ikke lenger gjør deg til en person/individ, men når man gjør det i forbindelse med en boklansering og et forlag så fronter man en organisasjon og ikke seg selv som individ.

Quote

Siden biblioteket er for alle så ville det i praksis ikke være rom for å demonisere noen. Arrangementer som demoniserer rike Nordmenn som reiser til Sveits skal mao ikke ha rom på Norske biblioteker hvis du får bestemme?

Men hvis arrangementene foreslår at en andel av brukerne er en trussel for de andre brukerne, har man ikke da tillatt aktører som gjør rommet mindre?
Hvilke signaler tror du det sender til de som får seg fortalt at de er bidragsytere til folkemord på hvite, at biblioteket ønsker slike innspill velkomment? Særlig når det bare er ville fantasier.
Skatteflukt er et reellt tema, og potensielt et problem, det er ikke slik at man ikke kan snakke om utfordringer eller problemer, men å finne opp problemstillinger for å verve folk til en ytterliggående høyrebevegelse synes jeg ikke har noen plass på biblioteket.

Jeg tenker at det er litt som vi var inne på tidligere, med mobbing i skolen, at en effektiv metode for å redusere mobbingen er at elevene som ikke er aktive deltagere er bevisste og verbale på at mobbing er uakseptabelt, dermed fremstår de ikke lenger som passive støttespillere, men aktive motstemmer, og selv om mobberen ikke nødvendigvis slutter å mobbe av den grunn, så vil kraften være langt mindre, da mobberen ikke lenger kan stimuleres av idéen om at hen har støtte i den stille majoriteten.
Jeg er redd for at det vil føles som stilltiende aksept å holde slikt surr på deichman, og før du retorisk spør meg om at man dermed aldri kan ha kontroversielle foredrag, så svarer jo det seg selv ved at de har booket seg på Clarion, det er hovedsakelig at det skulle avholdes i et offentlig bibliotek jeg har problemer med.

Quote

Du mener signalet om at biblioteket er en arena for meningsutveksling og ytringsfrihet uten forhåndssensur som enda ikke har blitt overtatt av de kanselleringskåte?

Åpenbart ikke, men det var tydeligvis viktig å formulere et slikt retorisk spørsmål.
Du gjør det tydelig at du synes jeg er intollerant fordi jeg ikke ønsker meg høyreekstreme konspirasjoner på biblioteket, men hva er det med argumentasjonen min du er uenig í, siden jeg stadig bare reduseres til en sensurerer?
Er det viktigere å bare tillate hva som helst på et ytringsfrihets-absoluttisk prinsipp?
Tror du ikke på at det kan skape utrygghet blant de som pekes ut som ødeleggerne av den hvite rase?
Hvorfor veier deres trygghetsfølelse i offentlige rom så lite, at du synes den bør ofres til fordel for oppfunnet rasist-surr?
Har det ingen konsekvens hva man fremfører hvor? Ord betyr ingenting, og handlinger skjer av grunner som man ikke skal bry seg om? Hvorfor er ikke toleranseparadokset relevant?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (36 minutter siden):

Ifølge flere i tråden her eksisterer tydeligvis ikke nordmenn, og man kan ikke se forskjell på en person i Pakistan eller Norge. Så det er vel ingen ghettofisering da. Selv om man deler haplo gruppe med noen så betyr jo ikke det at alt er nøyaktig likt. Er feks grupper i Afghanistan som har ganske europeisk utseende grunnet innvandring til den regionen for enormt lenge siden. 

Nysgjerrig spurt.  Hvordan ville du definert en person som ble adoptert fra Sør Korea til Norge når personen var tre dager gammel? 

Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Ifølge flere i tråden her eksisterer tydeligvis ikke nordmenn, og man kan ikke se forskjell på en person i Pakistan eller Norge. Så det er vel ingen ghettofisering da. Selv om man deler haplo gruppe med noen så betyr jo ikke det at alt er nøyaktig likt. Er feks grupper i Afghanistan som har ganske europeisk utseende grunnet innvandring til den regionen for enormt lenge siden. 

Sa ikke «kan ikke se forskjell», men felles haplogruppe = felles mannlige forfedre.

«Europeisk» utseende i Afghanistan trenger ikke bety at man har greske forfedre fra Gresk Baktrias tid (selv om det seffern er en mulighet); store deler av afghanerne er av iransk opphav og mange av de gamle iranske folkene, særlig de nord- og øst-iranske, kunne se temmelig «europeiske» ut med blå øyne, osv.

Lenke til kommentar
Entern skrev (9 minutter siden):

Kulturelt, jo, absolutt.

Derfor, ikke en nordmann, mens den norsk amerikaneren er en nordmann (men ikke kulturellt)

En samling av norsk amerikanere ville ikke bli sett som en ghetto. Selv om de isolere seg og ikke vill lære norsk?

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Derfor, ikke en nordmann, mens den norsk amerikaneren er en nordmann (men ikke kulturellt)

En samling av norsk amerikanere ville ikke bli sett som en ghetto. Selv om de isolere seg og ikke vill lære norsk?

Selvfølgelig er den adopterte koreaneren en norsk nordmann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Psykake skrev (2 timer siden):

Nysgjerrig spurt.  Hvordan ville du definert en person som ble adoptert fra Sør Korea til Norge når personen var tre dager gammel? 

Norsk med koreansk bakgrunn,men adopterte koreanere er irrelevante i denne saken.

En liten flokk svært unge som kom til ressursterke norske foreldre måtte nesten bli optimalt integrert. Ingen av disse havnet i en ghetto med egen kultur/språk og med mistillit til det norske systemet.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 minutter siden):

Derfor, ikke en nordmann, mens den norsk amerikaneren er en nordmann (men ikke kulturellt)

En samling av norsk amerikanere ville ikke bli sett som en ghetto. Selv om de isolere seg og ikke vill lære norsk?

En norsk amerikansk ghetto, ville sannsynligvis ikke bi forslummet.

Det er slum ghettoene vi ikke liker,

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Norsk med koreansk bakgrunn,men adopterte koreanere er irrelevante i denne saken.

En liten flokk svært unge som kom til ressursterke norske foreldre måtte nesten bli optimalt integrert. Ingen av disse havnet i en ghetto med egen kultur/språk og med mistillit til det norske systemet.

Hvis noen vet at de blir aldri akseptert som «helt norsk» så blir det fornuftig å tro at mange flytter til et sted hvor de vet at de blir akseptert 100%
 

Dette er noe som skjer ofte blant det dere kaller andre generasjon innvandrere som prøver en stund å assimilere seg men gir seg etterhvert når de får inntrykket at de blir aldri helt som den dominant etnisitet 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (59 minutter siden):

Fattige nordmenn bor ikke sammen i gjettoer?

Har du hoert om "narkoblokkaa"  i Bekkefaret?

Florida paa  Sola? En luksusblokk med leilighetene, bygd rundt et svoemmebasseng. Det endte med at kommunen leide hele blokka, trakk presenning over bassenget og fylte bygningen med djoenkier.

Jeg misforsto kanskje litt.

Tenkte paa amrikansk norske jeg, som kommer hit og ghettofiserer seg.

Her i oljebyen, er jo ikke det ukjent.

Det ble avsatt feite eiendommer, rett ved siden av golfbanen, til oljeamerikanerene, naar de kom til Norge. Butikken der oppe, hadde mangen rare matvarer.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (24 minutter siden):

Norsk med koreansk bakgrunn,men adopterte koreanere er irrelevante i denne saken.

En liten flokk svært unge som kom til ressursterke norske foreldre måtte nesten bli optimalt integrert. Ingen av disse havnet i en ghetto med egen kultur/språk og med mistillit til det norske systemet.

Hvordan man definerer en nordmann kan være nokså relevant i en debatt som dette.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Sa ikke «kan ikke se forskjell», men felles haplogruppe = felles mannlige forfedre.

«Europeisk» utseende i Afghanistan trenger ikke bety at man har greske forfedre fra Gresk Baktrias tid (selv om det seffern er en mulighet); store deler av afghanerne er av iransk opphav og mange av de gamle iranske folkene, særlig de nord- og øst-iranske, kunne se temmelig «europeiske» ut med blå øyne, osv.

Nettopp grunnet at disse avstammer fra når europeere kontrollerte området eller var der en gang for veldig lenge siden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...