Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (3 minutter siden):

Da forstår jeg (endelig) hvorfor du mener Great Replacement Theory ikke er farlig retorikk. 

Nå har jeg ikke kommentert hele teorien men det som ble sagt i videoen, så det var nok enda en forenkling fra din side. Jeg har etterspurt farlige utsagn fra denne mannen men enn så lenge har du ikke kommet med en eneste setning. Det for så være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, knutinh said:

Håper du at flertallet vil nekte lovlige ytringer i det offentlige rom? Det hverken håper eller tror jeg.

Det var ikke det jeg sa.
Legatum har et annet lokale å holde sine ytringer í, men jeg synes det er bra at de ikke holder dem på et offentlig bibliotek, det er en ganske ekkel opplevelse at biblioteket skal være plattform for slike høyreekstreme konspirasjoner, jeg håper flertallet er våkne nok til å se hvorfor det er problematisk å bruke en plass mange bruker til å proklamere at en andel av brukerne representerer et folkemord på de hvite brukerne.

Quote

Det var ikke det jeg sa. Men i motsetning til ytterliggående illiberale kansellerings-fantaster så tror jeg at de har bedre ting å bekymre seg for enn om en mer eller mindre sprø forfatter får fortelle om boken sin til 12 oppmøtte.

Du malte et bilde av som foreslo at de var mer opptat av hun søte i hjørnet, eller om de hadde fått leveringsgebyr på boken sin, altså istedet for å bry seg om innholdet i det hypotetiske arrangementet som ble avholdt, hvordan er det ikke likegyldighet til legatums foredrag?
Skal man tro politiets sikkerhetstjeneste er det en legitim bekymring:

Mange høyreekstremister vil fremdeles forenes om konspirasjonsteorier som hevder at den hvite rase utsettes for et folkemord, og at den vestlige kulturen vil forsvinne. Dette begrunnes blant annet med innvandring fra ikke-vestlige land og lave fødselstall blant hvite. Høyreekstremister fremstiller dette som en eksistensiell trussel.

Det er i første rekke akselerasjonister som vurderes å utgjøre den største trusselen blant høyreekstremistene. Vi forventer fortsatt tilfeller der høyreekstremister i Norge vil bli radikalisert av akselerasjonistisk tankegods.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg ikke kommentert hele teorien men det som ble sagt i videoen, så det var nok enda en forenkling fra din side. Jeg har etterspurt farlige utsagn fra denne mannen men enn så lenge har du ikke kommet med en eneste setning. Det for så være.

Mener du uttrykkelig sa du var uenig i at dette var farlig retorikk. 

 

Teorien er at innvandrere med primært muslimsk bakgrunn skal ta over europa og er en eksistensiell trussel mot det vestlige hvite samfunnet. Denne teorien støttes aktivt av et eks vigrid-medlem/nazist som også var med å startet forlaget Legatum.

Du har etablert at denne koblingen er uten betydning og ekstremt forenklet satt i kontekst. 

 

Videoen er, som nevnt flere ganger,  produsert av forlaget Legatum som oversetter boken til norsk. Ikke akkurat en objektiv kilde. 

Endret av Psykake
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (5 minutter siden):

Mener du uttrykkelig sa du var uenig i at dette var farlig retorikk. 

Utifra videoen så hørte jeg ingenting som kunne oppfattes som noe oppfordring til harme mot andre mennesker, tvert imot tar han avstand fra dette i denne videoen. Jeg bedømmer kun utifra denne ettersom jeg ikke fant det interessant nok til å høre mer andre steder. Om du så ikke kan vise til andre utsagn så for det heller være, folk kan se og bedømme selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

Utifra videoen så hørte jeg ingenting som kunne oppfattes som noe oppfordring til harme mot andre mennesker, tvert imot tar han avstand fra dette i denne videoen. Jeg bedømmer kun utifra denne ettersom jeg ikke fant det interessant nok til å høre mer andre steder. Om du så ikke kan vise til andre utsagn så for det heller være, folk kan se og bedømme selv.

Ut ifra en video som er produsert av Legatum. Forlaget som oversetter boken til norsk. 

Du er altså ikke interessert i andre kilder enn den kilden som har stor egeninteresse av å formidle at Great Replacment Theory bare er misforstått og baserer standpunktet ditt på bakgrunn av dette.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Nå blir det hvert fall lett for alle i denne tråden å bedømme at din kildekritikk er lik null.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Ut ifra en video som er produsert av Legatum. Forlaget som oversetter boken til norsk. 

Du er altså ikke interessert i andre kilder enn den kilden som har stor egeninteresse av å formidle at Great Replacment Theory bare er misforstått. 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Nå blir det hvert fall tydelig for alle i denne tråden at din kildekritikk er lik null.

Beklager men de assossieringspekene du bedriver har 0 innvirkning på meg. Når du beskylder forfatteren for farlig retorikk er det forfatteren sier som er av interesse, ikke utgiveren eller synsere fra enhver retning.

Om du ikke kan vise til farlige utsagn fra forfatteren så for påstanden stå igjen som det. Jeg har ikke mer å tilføye inntil du evt kommer med noe konkret fra forfatteren selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (18 minutter siden):

Beklager men de assossieringspekene du bedriver har 0 innvirkning på meg. Når du beskylder forfatteren for farlig retorikk er det forfatteren sier som er av interesse, ikke utgiveren eller synsere fra enhver retning.

Om du ikke kan vise til farlige utsagn fra forfatteren så for påstanden stå igjen som det. Jeg har ikke mer å tilføye inntil du evt kommer med noe konkret fra forfatteren selv.

Hva for assosieringspek er det jeg driver med? Tar du bare anklager ut av løse luften for å dra fokuset bort?

Det er bare tragikomisk at du helt seriøst sier du baserer deg på en kilde som har egeninteresse av å ikke være objektiv. 

 

Det farlige utsagnet er teorien i seg selv. At den hvite rase står i fare for å bli uskiftet av innvandrere med primært muslimsk bakgrunn (les innlegget hvor PST siteres)  Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart deg dette, men det går liksom ikke inn.  Det er som at hjernen din  få noe helt konkret og ordrett for å kunne prosessere informasjon.

 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (37 minutter siden):

Hva for assosieringspek er det jeg driver med? Tar du bare anklager ut av løse luften for å dra fokuset bort?

Det er bare tragikomisk at du helt seriøst sier du baserer deg på en kilde som har egeninteresse av å ikke være objektiv. 

 

Det farlige utsagnet er teorien i seg selv. At den hvite rase står i fare for å bli uskiftet av innvandrere med primært muslimsk bakgrunn (les innlegget hvor PST siteres)  Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart deg dette, men det går liksom ikke inn.  Det er som at hjernen din  få noe helt konkret og ordrett for å kunne prosessere informasjon.

 

 

 

AT du er uenig er en ting, men argumentasjonen din og personkarestastikkene du gir dine meningsmotstandere er forkastelige.

Vi snakker ikke om rase, men det er på tide å erkjenne at norsk folk har en egenverdi på lik måte som absolutt alle andre nasjonaliteter.

Innvandringen til Norge er faktisk hele 7 ganger høyere enn gjennomsnittet i EU.
Den etniske norske befolkningen i Norge som har familiehistorie som strekker seg 1000 vis av år tilbake i norsk historie vil bli i en minoritet, det er ikke en konspirasjonsteori men fakta.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (8 minutter siden):

AT du er uenig er en ting, men argumentasjonen din og personkarestastikkene du gir dine meningsmotstandere er forkastelige.

Vi snakker ikke om rase, men det er på tide å erkjenne at norsk folk har en egenverdi på lik måte som absolutt alle andre nasjonaliteter.

Innvandringen til Norge er faktisk hele 7 ganger høyere enn gjennomsnittet i EU.
Den etniske norske befolkningen i Norge som har familiehistorie som strekker seg 1000 vis av år tilbake i norsk historie vil bli i en minoritet, det er ikke en konspirasjonsteori men fakta.

Ok. Takk for et verdifullt og relevant innspill. Jeg synes teorien forfekter et forkastelig menneskesyn.

 

Det betyr ikke at det norske samfunnet er truet på noen som helst måte.  Hvis man da ikke velger å tro på Great Replacement Theory, da.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Det var ikke det jeg sa.
Legatum har et annet lokale å holde sine ytringer í, men jeg synes det er bra at de ikke holder dem på et offentlig bibliotek, det er en ganske ekkel opplevelse at biblioteket skal være plattform for slike høyreekstreme konspirasjoner, jeg håper flertallet er våkne nok til å se hvorfor det er problematisk å bruke en plass mange bruker til å proklamere at en andel av brukerne representerer et folkemord på de hvite brukerne.

Det må du nesten ta opp med sjefen på Deichman, han argumenterte ikke med noe av det du nevner over. Han argumenterte derimot med at responsen fra de andre - de som ikke tolererer Legatum - var problematisk.

Du vil ha mer restriktiv politikk på hvilke stemmer som skal få adgang til biblioteket?

Sitat

Du malte et bilde av som foreslo at de var mer opptat av hun søte i hjørnet, eller om de hadde fått leveringsgebyr på boken sin, altså istedet for å bry seg om innholdet i det hypotetiske arrangementet som ble avholdt, hvordan er det ikke likegyldighet til legatums foredrag?

Likegyldighet til at noen får holde et foredrag er ikke det samme som likegyldighet til foredragets innhold.

Du synes å ha en enkel binær innstilling til verden hvor man enten vil gi folk munnkurv, eller ensidig støtter dem. Jeg tør foreslå at verden er mer kompleks enn det.

Sitat

Skal man tro politiets sikkerhetstjeneste er det en legitim bekymring:

Skal man tro sjefen ved Deichman så er den største bekymringen de som deler din avsky mot Legatum. Så hva skal vi gjøre med dere som ikke liker Legatum synes du? Nekte dere adgang til det offentlige rom?

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

AT du er uenig er en ting, men argumentasjonen din og personkarestastikkene du gir dine meningsmotstandere er forkastelige.

Vi snakker ikke om rase, men det er på tide å erkjenne at norsk folk har en egenverdi på lik måte som absolutt alle andre nasjonaliteter.

Innvandringen til Norge er faktisk hele 7 ganger høyere enn gjennomsnittet i EU.
Den etniske norske befolkningen i Norge som har familiehistorie som strekker seg 1000 vis av år tilbake i norsk historie vil bli i en minoritet, det er ikke en konspirasjonsteori men fakta.

Godt sagt!👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Ja, kanskje det, men bare gi en like, nederst til høyre ser du en neve med en tommel opp, bruk den. 

 

Psykake skrev (1 minutt siden):

@Entern Venter i spenning på svar på hvordan jeg fornærmet deg. 

Du hopper galant over enkelte kommentarer, men tar deg tid til å sitere et helt innlegg for å skrive "Godt sagt", noe du fint kan gjøre ved å like innlegget. 

👎

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, knutinh said:

Det må du nesten ta opp med sjefen på Deichman, han argumenterte ikke med noe av det du nevner over. Han argumenterte derimot med at responsen fra de andre - de som ikke tolererer Legatum - var problematisk.

Nei, det er mitt syn.
Jeg tror arrangementer som demoniserer en andel av brukerne er negativt for biblioteket som plass for alle.
Og ja; Jeg ser ironien i å bruke et utrykk som plass for alle samtidig som jeg argumenterer for at disse ikke skal få plass, men det er jo derfor dette toleranseparadokset kalles et paradoks.

Quote

Du vil ha mer restriktiv politikk på hvilke stemmer som skal få adgang til biblioteket?

Når biblioteket skal være et bruksrom alle kan benytte, synes jeg det å inkludere stemmer som fremmer fremmedfiendlighet gir feil signaler.

Quote

Likegyldighet til at noen får holde et foredrag er ikke det samme som likegyldighet til foredragets innhold.

Jeg er ikke imot at Legatum holder foredraget sitt på Clarion hotel, men jeg synes ikke innholdet i et slikt foredrag egner seg for offentlige bibliotek.

Quote

Du synes å ha en enkel binær innstilling til verden hvor man enten vil gi folk munnkurv, eller ensidig støtter dem. Jeg tør foreslå at verden er mer kompleks enn det.

Og du synes å ville tvinge meg inn i en slik fremstilling, Legatum er ikke gitt munnkurv, de er et forlag som gir ut bøker, og holder offentlige foredrag om bøkene sine.
Jeg støtter ikke at organisasjoner som fremmer høyreekstreme konspirasjoner har sin plass på biblioteket.
Forøvrig er verden også mer kompleks enn at det ikke innebærer flere signaler enn yttringsfrihet å gi høyreekstremisme masse plattform, PST nevner i nevnte rapport at

Det er i første rekke akselerasjonister som vurderes å utgjøre den største trusselen blant høyreekstremistene. Vi forventer fortsatt tilfeller der høyreekstremister i Norge vil bli radikalisert av akselerasjonistisk tankegods.

Jeg tror effekten Legatum er ute etter, er at disse konspirasjonene skal bli mer velsmakende ved hjelp av penere ord og seriøse fremstillinger, et foredrag på bjørvika kan være til god hjelp for et slikt mål.
Hva som evt. følger dersom de skulle lykkes, er vel naturlig nok en akslerasjonseffekt, slik PST nevner.

Quote

Skal man tro sjefen ved Deichman så er den største bekymringen de som deler din avsky mot Legatum. Så hva skal vi gjøre med dere som ikke liker Legatum synes du? Nekte dere adgang til det offentlige rom?

Som jeg var inne på i den andre paralelldiskusjonen så kan man ikke vite om noen jobber med narkotikasalg, liker Legatum, eller ikke liker Legatum på forhånd, dermed kan man ikke nekte noen individer adgang til offentlig rom basert på spekulasjoner rundt deres person, men når noen representerer et forlag og ønsker å formidle great replacement konspirasjoner så er de ikke lenger individer på samme måte, og må i denne omgangen holde foredrag på Clarion fremfor Deichman.
Synes jeg måten de mistet lokalet på er helt optimal?
Nei
, jeg så helst at man fant foredraget uforenelig med målsettingen man har satt seg for offentlige biblioteker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Entern

Altså ikke for å være et rasshøl, men tommelsystemet er der av en grunn, og det er litt kjipt når en er aktiv på forumet, og så mange av de postene jeg har trykket på de siste dagene er deg som sier, helt enig eller godt sagt, eller som nå du legger til nicket mitt i tråden, men sier ingenting, det tilfører ingenting, og du fikk til og med en tråd stengt senest i går med en unødvendig necrobump. 

Bare et vennlig forslag eller konstruktiv kritikk om du vil, ikke fiendtlig ment på noe vis. 🙂

Endret av skaftetryne32
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Ja samtidig er alle høyreraddisene engler som ikke i sin villeste fantasi kunne finnet på og fortalt en løgn eller bruke ufin debatt teknikk.   

Ja, det er plenty med ufine, urederlige (og ganske tette) utsagn utpå høyresida.

Når man havner godt utpå høyre-galeien så er det lett å bli bitter på egne vegne. Når man havner godt utpå venstre-galien så er det lett å bli sjølgo. Jeg vet ikke hvem av de to som tiltaler meg minst.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Ja, det er plenty med ufine, urederlige (og ganske tette) utsagn utpå høyresida.

Når man havner godt utpå høyre-galeien så er det lett å bli bitter på egne vegne. Når man havner godt utpå venstre-galien så er det lett å bli sjølgo. Jeg vet ikke hvem av de to som tiltaler meg minst.

-k

Enig her. Føler også at de som enten er for mye på den ene eller andre siden lar følelser ta overhånd og ignorerer fakta. Er glad og fornøyd med at jeg holder meg ganske i sentrum :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 timer siden):

Hva for assosieringspek er det jeg driver med?

Du går på andre faktorer enn selve innholdet til forfatteren.

Psykake skrev (7 timer siden):

 

Tar du bare anklager ut av løse luften for å dra fokuset bort?

Kommer det fra en som kaller noe han tilsynelatene ikke har lest et fnugg ord av for farlig retorikk.

Psykake skrev (7 timer siden):

Det er bare tragikomisk at du helt seriøst sier du baserer deg på en kilde som har egeninteresse av å ikke være objektiv. 

Jeg klarer ikke forstå denne absurde tankegangen. Altså, for å vurdere hva et menneske sier så bør en sjekke hva andre sier om dette mennesket, fremfor å høre hva dette mennesket faktisk sier? 

Psykake skrev (7 timer siden):

 

Det farlige utsagnet er teorien i seg selv. At den hvite rase står i fare for å bli uskiftet av innvandrere med primært muslimsk bakgrunn (les innlegget hvor PST siteres)  Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart deg dette, men det går liksom ikke inn.  Det er som at hjernen din  få noe helt konkret og ordrett for å kunne prosessere informasjon.

Du har jo per definisjon ikke forklart eller belyst noen verdens ting.

Å snakke om demografi kan ikke kalles farlig i seg selv. 

Er det oppfordringer til vold? Blir muslimer beskrevet som onde? Sier han at hvite er overlegne? 

Faktumet gjenstår, du kaller noe for farlig retorikk, uten å kunne spesifisere akkurat hva denne forfatteren har sagt som er farlig. Slikt blir det ikke fruktbar diskusjon av, kun irriterende støy.

Om du ikke kan komme med en kløyva setning fra selve forfatteren så forblir påstandene dine bare tomme, deal with it. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...