Lindgren1 Skrevet 16. mai 2023 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg har kjøpt en leilighet i samme huset der faren min eier og bor. Han besitter andre etasje, loftet og kjelleren, mens jeg eier første etasje og et rom i kjelleren. Nå ønsker han å selge hele huset, med forutsetning om å kjøpe min leilighet tilbake for å kunne selge huset som en enhet. Han mener at huset i sin nåværende form ikke kan selges, da han antar at ingen vil være interessert i å kjøpe det. På min side, tenker jeg at vi kan selge huset slik det er nå. Da kunne jeg motta det beløpet han ville ha betalt for min leilighet. Seksjonering av huset har en betydelig kostnad, men det er kostnadsfritt å fjerne seksjoneringen. Ville det ikke være en fordel å beholde huset seksjonert? Og selge det sammen til en ny eier? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mai 2023 Del Skrevet 18. mai 2023 Hvis boligen pt. er seksjonert kreves det enstemmighet blant samtlige eiere for å oppløse det seksjonerte sameiet (eierseksjonsloven § 51 (b)). Sletting/oppheving av et eierseksjonert sameie er vanligvis gebyrbelagt, fordi det krever kommunalt seksjoneringsvedtak. I Oslo ligger dette gebyret på ca. 6000 kr, tinglysingsgebyrer og matrikkelgebyrer kommer i tillegg, litt under halvparten av seksjoneringsgebyret. En megler vil kunne svare på om det vil virke prisdempende å selge begge seksjoner vs. å selge hele boligen, eventuelt med klausul om at begge seksjoner selges under ett. 1 Lenke til kommentar
Lindgren1 Skrevet 18. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2023 Ok. Tusen takk for godt svar! Alle plasser jeg har lest, så står det at det koster penger å seksjonere. Men å fjerne seksjoneringen er gratis. Da får jeg høre med forskjellige meglere hva som vil lønne seg. Er litt redd det ikke finnes noe fasit svar. Vil jo ha mest mulig for boligen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå