Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor samarbeider banker med inkassoselskaper når de kan kreve dem i retten?

Øyn3i

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet med et selskap og avsluttet kontrakten. Senere sendte de meg en tvangsmulkt, som jeg ikke var enig i, for basert på den undertegnede kontrakten trenger jeg ikke å betale de pengene de krever. Jeg fortalte det til selskapet og de fortalte meg at jeg måtte betale for det ja eller ja.

Så spurte en bank jeg ikke kjenner meg om det, jeg svarte med de samme argumentene som jeg fortalte mitt forrige selskap, og de videresendte bare e-posten til mitt forrige selskap.

Nå skriver et tredje selskap (Intrum) meg igjen og hevder at pengene pluss bonusene for forsinkelse.

Men jeg forstår ikke hvorfor de gjør det, hvis de virkelig tror de har rett hvorfor fordømmer de meg ikke og vi går begge til rettssak og lar dommeren avgjøre hvem som har rett.

Er det lovlig for dem å overføre mine personlige data og kontaktdata?
Intrum har fått telefonnummeret mitt, som er en dato som heller ikke mitt tidligere firma vet om det?

Tusen takk på forhand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øyn3i skrev (15 timer siden):

Nå skriver et tredje selskap (Intrum) meg igjen og hevder at pengene pluss bonusene for forsinkelse.

om du vil ha dette til retten er det bare å kontakte Intrum og varsle dem om at du motstrider kravet.
Og kom med en god begrunnelse til at du motstrider dette.
Da kan ingen fortsette innkrevingen før det er tatt til forliksrådet.
Blir man ikke enig der er lagmannsretten neste.

Øyn3i skrev (15 timer siden):

Er det lovlig for dem å overføre mine personlige data og kontaktdata?

Er ingen lover som hindrer dem og gi kontaktinformasjon til et inkassoselskap 
Dette er informasjon dem trenger for å kreve inn penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Eskove skrev (1 time siden):

Det er vel ikke god inkassoskikk å sende inn ett omtvistet krav til inndrivning. Intrum skriver selv;

«Som hovedregel kan du ikke sende et omtvistet krav til inkasso før tvisten er løst»https://www.intrum.no/bedriftstjenester/tjenester/inkasso/dette-skjer-i-inkassoprosessen/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Man må skille mellom å "sende til inkasso" ("sende saken til et inkassoselskap og be dem håndtere dem videre") og "sende til inkasso" (prosessen med å sende inkassovarsel,  betalingsoppfordring, belaste skyldner med gebyrer). Det første kan gjøres selv om kravet er omtvistet, det siste kan ikke gjøres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (9 timer siden):

Det er vel ikke god inkassoskikk å sende inn ett omtvistet krav til inndrivning. Intrum skriver selv;

«Som hovedregel kan du ikke sende et omtvistet krav til inkasso før tvisten er løst»https://www.intrum.no/bedriftstjenester/tjenester/inkasso/dette-skjer-i-inkassoprosessen/

Som @krikkert skriver.
Saken er ikke sendt til inkasso selv om et inkasso-selskap har overtatt jobben med inndrivning.

Inkassoselskapene sender alltid en betalingsoppfordring/purring/et varsel før dem tar saken videre til inkasso.
Det er her man har muligheten og bestride kravet og si at det er omtvistet.
Når saken sendes inkassoselskapet er det ikke sikkert at dem er klar over at kravet er omstridt.
Et varsel er ikke å sende en krav til inkasso.
Det er faktisk overraskende ofte at omstridte krav overføres til inkasso-selskaper, da veldig mange firmaer ikke er "proffe" på innkreving av penger og setter ut jobben selv om dem vet saken er omstridt.
For da får dem proff juridisk hjelp til å løse saken (selv om det ikke er sikkert at det er firmaet som vinner til slutt)

Så etter man har fått første brevet fra inkasso-selskapet varsler man at man motsetter seg kravet og videre innkreving settes på vent til ev mekling og videre juridisk behandling.
Her er det også viktig at man skriver hvorfor man er uenig i kravet, da inkasso-selskapet som proff part faktisk kan ta din side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Eskove skrev (1 time siden):

Som @krikkert skriver.
Saken er ikke sendt til inkasso selv om et inkasso-selskap har overtatt jobben med inndrivning.

Inkassoselskapene sender alltid en betalingsoppfordring/purring/et varsel før dem tar saken videre til inkasso.
Det er her man har muligheten og bestride kravet og si at det er omtvistet.
Når saken sendes inkassoselskapet er det ikke sikkert at dem er klar over at kravet er omstridt.
Et varsel er ikke å sende en krav til inkasso.
Det er faktisk overraskende ofte at omstridte krav overføres til inkasso-selskaper, da veldig mange firmaer ikke er "proffe" på innkreving av penger og setter ut jobben selv om dem vet saken er omstridt.
For da får dem proff juridisk hjelp til å løse saken (selv om det ikke er sikkert at det er firmaet som vinner til slutt)

Så etter man har fått første brevet fra inkasso-selskapet varsler man at man motsetter seg kravet og videre innkreving settes på vent til ev mekling og videre juridisk behandling.
Her er det også viktig at man skriver hvorfor man er uenig i kravet, da inkasso-selskapet som proff part faktisk kan ta din side.

Tror du må lese posten til krikkert en gang til. Det du beskriver her om å sende en betalingsoppfordring/purring/varsel går innunder det siste krikkert nevner, og som krikkert da skriver altså ikke skal gjøres om ett krav er omstridt. Ett unntak slik jeg forstår det er om bestridelsen av kravet er åpenbart grunnløst. Jeg vet ikke hvor vanlig den første delen av det krikkert nevner i sitt innlegg er i inkassosammenheng. Det ser i hvert fall ikke ut som at Intrum har ett slikt skille på "sende til inkasso".

Intrum gjør det klart i informasjon til bedrifter, at de ikke en gang vil behandle saker hvor det er en reell bestridelse fra kunde, og at da skal man ikke sende saken til Intrum. Som sitert her;

"En innsigelse betyr at kunden som har fått tilsendt en faktura ikke er enig i fakturaen som er tilsendt. En innsigelse må være skriftlig. Etter dette skal det bevises om det er støtte i innsigelsen eller ikke. Dersom innsigelsen er reell, skal du ikke sende fakturaen til inkasso. Dersom du allerede har sendt saken til Intrum for behandling, og innsigelsen oppstår i etterkant, vil vi avklare situasjonen og sette innsigelsesprosessen på pause for denne perioden." https://www.intrum.no/bedriftstjenester/tjenester/inkasso/inkasso-i-norge/

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 16.5.2023 den 9:08 AM):

om du vil ha dette til retten er det bare å kontakte Intrum og varsle dem om at du motstrider kravet.
Og kom med en god begrunnelse til at du motstrider dette.
Da kan ingen fortsette innkrevingen før det er tatt til forliksrådet.
Blir man ikke enig der er lagmannsretten neste.

men telefonnummeret mitt er nytt, og få mennesker har det. Hvordan er det mulig at Intrum har tilgang til personopplysninger som selskapet som fremsetter gjeldskravet ikke kjenner til?

Tusen takk

Lenke til kommentar
Øyn3i skrev (36 minutter siden):

men telefonnummeret mitt er nytt, og få mennesker har det. Hvordan er det mulig at Intrum har tilgang til personopplysninger som selskapet som fremsetter gjeldskravet ikke kjenner til?

Tusen takk

Har du prøvd å søke opp degselv på 1881? (ev andre elektroniske telefonkataloger) 
Kan godt hende det ligger der.
Med mindre du aktivt motsetter deg det så legges alle mobilnummer ut på nummeropplysninger i Norge.
Så med mindre du sa i fra tidlig nok at det nye nummeret ikke skal være oppført så kan det ha vert oppført i disse registrene som er offentlig tilgjengelig for hvem som helst, ink inkassoselskaper. 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

¿Has intentado buscar tú mismo en 1881? (posiblemente otros directorios telefónicos electrónicos) 
Bien puede estar allí.
A menos que se oponga activamente, todos los números de teléfono móvil se publicarán en los registros de números de Noruega.
Por lo tanto, a menos que haya dicho con suficiente anticipación que el nuevo número no debe incluirse en la lista, es posible que se haya incluido en estos registros que están disponibles públicamente para cualquier persona, incluidas las empresas de cobro de deudas. 

Nei, jeg gjorde ikke det.

Ja vel. Tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...