Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rullestolbruker nektet adgang på fly


Dagner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja og jeg mener reglene er dårlige, her kan de ansatte være assistenter.

Kabinpersonalet har sikkerhetsoppgaver i nødsituasjoner. De er ikke bare med på flyet for å servere kaffe. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Barn kan reise uten ledsager, de blir da tatt hånd av kabinpersonalet. 

Hvorfor ikke det samme for rullestolbrukere, så lenge det bare er en med rullestol uten ledsager..?

Barn er jo ikke handicapa. 

Lenke til kommentar
Gjest 89b61...0e0

Min far har siden jeg var barn/tenåring vært avhengig av ledsager fordi han sitter i rullestol. Og jeg har vært ledsager mang en gang.

Er man funksjonshemmede må man først som sist innse de utfordringer dette medfører, både for seg selv og andre.

Dette gjelder også andre utfordringer eller standpunkt man har/tatt i livet.

Å forvente at kabinpersonalet skal ta ansvar for noen med funksjonshemming er UANSVARLIG

De har ingen utdanning som tilsier at de kan gjøre dette. De vet ikke hvordan de skal flytte eller løfte personer med nedsatt funksjonsevne i armer, ben, nakke, etc. uten at dette går utover andre deler av kroppen.

Men på en annen side kan jeg forstå at den funksjonshemmede ønsker å bestemme selv om de ønsker å ta risikoen med å ta fly uten ledsager.

Hvor ofte går det skikkelig ille ved en flyreise? Så si aldri, og derfor en liten risiko å ta.

Men om uhellet først er ute, og den funksjonshemmede har valgt å ta risikoen, må han/hun være inneforstått med at de har lavere sjanse for overlevelse.

Men så kommer jussen i bildet, og da vil det samfunnsmessige hensynet være å gi påbud om ledsager.

Anonymous poster hash: 89b61...0e0

Lenke til kommentar
Gjest 89b61...0e0 skrev (12 minutter siden):

Min far har siden jeg var barn/tenåring vært avhengig av ledsager fordi han sitter i rullestol. Og jeg har vært ledsager mang en gang.

Er man funksjonshemmede må man først som sist innse de utfordringer dette medfører, både for seg selv og andre.

Dette gjelder også andre utfordringer eller standpunkt man har/tatt i livet.

Å forvente at kabinpersonalet skal ta ansvar for noen med funksjonshemming er UANSVARLIG

De har ingen utdanning som tilsier at de kan gjøre dette. De vet ikke hvordan de skal flytte eller løfte personer med nedsatt funksjonsevne i armer, ben, nakke, etc. uten at dette går utover andre deler av kroppen.

Men på en annen side kan jeg forstå at den funksjonshemmede ønsker å bestemme selv om de ønsker å ta risikoen med å ta fly uten ledsager.

Hvor ofte går det skikkelig ille ved en flyreise? Så si aldri, og derfor en liten risiko å ta.

Men om uhellet først er ute, og den funksjonshemmede har valgt å ta risikoen, må han/hun være inneforstått med at de har lavere sjanse for overlevelse.

Men så kommer jussen i bildet, og da vil det samfunnsmessige hensynet være å gi påbud om ledsager.

Anonymous poster hash: 89b61...0e0

Kan ikke det hvis hen utgjør en trussel for andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 89b61...0e0
RRhoads skrev (6 minutter siden):

Kan ikke det hvis hen utgjør en trussel for andre. 

Kan hva?

Anonymous poster hash: 89b61...0e0

Lenke til kommentar

Gode poeng med at kabinpersonalet ikke kan få kastet på seg ansvaret for en funksjonshemmet ved en eventuell evakuering, blokkering av rømningsvei osv. Det er utrolig navlebeskuende av dama å lyve om egen helsesituasjon for å lure seg med. 

Men, hun er vel en borger av nåtiden, for å si det sånn. Der "jeg vil, fordi JEG!" trumfer alle andre hensyn, og samfunnet skal tilpasse seg individet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 89b61...0e0 skrev (33 minutter siden):

Kan hva?

Anonymous poster hash: 89b61...0e0

Ser at jeg burde skrevet litt mer utfyllende, og ksnskje klippet vekk det i posten din som jeg ikke svarte på.

Man kan ikke fly uten ledsager hvis man ikke kan gå, pga faren man utsetter andre for. Klart, utrolig sjelden det skjer, men vi trenger ikke en dødsulykke for å finne ut at det kanskje ikke er så lurt.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (7 timer siden):

Hvis du gidder å lese artikkelen: Hun kan gå, men ikke så langt, fordi hun blir fort sliten. I følge henne selv er nødutgangen på på et fly godt innafor det hun greier uten hjelp.

Og ja, det fortjener absolutt plass på førstesiden.

Hun skriver jo selv at dette er løgn:

– Jeg sa jeg faktisk kan gå, bare ikke så langt, for da blir jeg veldig sliten. Da var det plutselig i orden! Jeg måtte bare lyve, jeg kunne jo ikke gå glipp av Gullruten.

Lenke til kommentar

Blir ikke de med flyskrekk fortalt at det er ekstremt liten risiko? Og så må vi tåle både sikkerhetsritualene og sånne artikler.. får nesten full flyskrekk igjen av dette.  Selvmotsigende greier. 

Og husk, Ikke alle har gode perioder der de kan være mer uavhengige. 

Lenke til kommentar

Det med ledsager på fly er en regel Norwegian har valgt å ha, ikke noe som er lovpålagt av FAA, EASA eller andre myndigheter. De utgjør heller ikke en større trussel for flysikkerheten eller en evakuering en vanlige passasjerer.

I tilfelle av en evakuering vil crew utpeke en som ABP (able bodied person) som vil få i oppgave å hjelpe vedkommende ut av flyet.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (6 timer siden):

Det med ledsager på fly er en regel Norwegian har valgt å ha, ikke noe som er lovpålagt av FAA, EASA eller andre myndigheter. De utgjør heller ikke en større trussel for flysikkerheten eller en evakuering en vanlige passasjerer.

I tilfelle av en evakuering vil crew utpeke en som ABP (able bodied person) som vil få i oppgave å hjelpe vedkommende ut av flyet.  

 

 

Om Norwegian er mer tungvint å reise med enn andre selskap så er det jo rart at hun ikke bare flyr med Norwegian, men også velger å bryte reglene de har. 

Lenke til kommentar

Det følger av luftfartsloven § 6-3 tredje ledd at "Passasjerer plikter å rette seg etter de anvisninger for god skikk og orden ombord som gis av fartøysjefen, den ansvarlige i kabinen, eller andre besetningsmedlemmer som fartøysjefen bemyndiger. Passasjerer må ikke opptre slik at sikkerheten til fartøy, besetning eller andre passasjerer settes i fare", og av fjerde ledd at "Fartøysjefen kan nekte å ta ombord og har rett til å sette av besetningsmedlemmer, passasjerer og gods når forholdene krever det". Brudd på bestemmelsen er straffbart med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder (ved skjerpende omstendigheter inntil 3 år), luftfartsloven § 14-11. 

Det er ikke passasjeren som avgjør hva som kan sette sikkerheten til fartøy, besetning eller andre passasjerer i fare. Det er det i siste instans fartøysjefen som gjør.

Passasjerer som har for vane å lyve om sine fysiske forutsetninger for å omgå fartøysjefens krav er en risiko for alle andre som flyr. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...