TexX Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Har ett Adaptec 39160 Ultra 160 SCSI kort og lurer litt på om ytelsen blir bra med en Seagate Cheetah X15-36LP 18,4GB (15000 RPM 3,6 MS!! og 8MB Cache), kontra å kjøpe f.eks en større SCSI disk med 10000RPM. En WD 120GB 8MB cache IDE kan også komme på tale. Har lest en del tester/artikler i det siste som sier at IDE diskene tar kraftig innpå SCSI diskene når det gjelder ytelse. Har tenkt å bruke disken kun til OS'et (kjøper eg WD disken, så blir nok den brukt til andre ting også). R Noen som har noen formeninger? Lenke til kommentar
Lunatic Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Quote: On 2002-03-09 21:00, skarsk skrev:Vent på seriell IDE-disker. Eg er i grunn enig, men dersom ein alltid skal vente på noko raskare og betre, kjem ein alltid til å vente. SCSI diskar har eg ikkje brukt på nesten 10 år, så eg trur eg skal la være å gje noko anbefaling. Men dersom du har pengane, er det jo ein tøff ting å ha :smile: Spesielt når ein har kort frå før. Lenke til kommentar
TexX Skrevet 9. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2002 Quote: Vent på seriell IDE-disker. Tar nok litt tid før disse diskene kommer i salg. Og hvem vet hvordan prisen blir på disse? TexX Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 S-ATA er bare et annet grensesnitt, det gjør ikke selve diskene raskere. Kjøp WD1200JB -disken, den skal være veldig rask, og LAAAngt billigere enn en 15000rpm SCSI. Hvis du synes 48MB/s er lite kan du kjøre to slike i raid på hver sin IDE-kanal og få bortimot det dobblete i lese og skrivehastighet. For å tune disken enda raskere, bør du sette av en bitteliten partisjon på begynnelsen av disken til OS'et. (f.eks 10GB) Da får lesearmen i snitt bare 1/12 av veien å gå når den søker. Det vil føre til en langt bedre gjennomsnittlig Acsess-tid, og at lese-skrivehastigheten er opp mot det maksimale på hele OS-partisjoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå