Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil ved sensurering av muntlig- praktisk eksamen

Gjest 6abb1...965

Anbefalte innlegg

Gjest 6abb1...965

Har strøket 2 ganger i Muntlig - Praktisk eksamen. Så neste forsøk blir den siste. Den eksamen er en vanskelig eksamen og sensorer gjør flere feil:

• En gir meg full poeng og 1 annen gir meg halvparten for det jeg sier på tross av at jeg sier det som står i sensurveiledningen. 
  • Ting som jeg sier blir ikke notert. 

Det jeg lurer på hva kan man gjøre for å fikse dette? Finnes det en måte å løse det på utfra et juridisk grunnalg? 

Det er en muntlig - praktisk eksamen ved Uio (OSCE - eksamen)

Anonymous poster hash: 6abb1...965

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... du stryker på fagprøven for leger og ønsker hjelp til å få autorisasjon som lege på teknikaliteter!?

Ved muntlige prestasjoner og vurdering av praksisstudier kan bedømmelsen av dette ikke påklages, jf. UH-loven § 5-3 femte ledd. Det som kan klages over er "formelle feil" etter UH-loven § 5-2 første ledd. 

Ditt første ankepunkt er ikke en formell feil. Dette er en klage over bedømmelsen, og den kan du ikke klage på. 

Ditt andre ankepunkt er ikke en formell feil, fordi det ikke er noen plikt til å notere alt kandidaten sier. 

Hvis du stryker på tredje forsøk må du be fakultetet om dispensasjon for å få lov til å gjennomføre et fjerde forsøk. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest 6abb1...965
krikkert skrev (1 time siden):

... du stryker på fagprøven for leger og ønsker hjelp til å få autorisasjon som lege på teknikaliteter!?

Ved muntlige prestasjoner og vurdering av praksisstudier kan bedømmelsen av dette ikke påklages, jf. UH-loven § 5-3 femte ledd. Det som kan klages over er "formelle feil" etter UH-loven § 5-2 første ledd. 

Ditt første ankepunkt er ikke en formell feil. Dette er en klage over bedømmelsen, og den kan du ikke klage på. 

Ditt andre ankepunkt er ikke en formell feil, fordi det ikke er noen plikt til å notere alt kandidaten sier. 

Hvis du stryker på tredje forsøk må du be fakultetet om dispensasjon for å få lov til å gjennomføre et fjerde forsøk. 

Eksamenen er en OSCE - eksamen til farmasi (Praksis)

Tingen er jo at det du skriver strider med all logikk. 

Når det gjelder det første ankepunktet: f.eks. hvis det står i sensurveiledning " legemidlet skal gis til gravide" og studenten sier at "legemidlet skal brukes til gravide" så er jo det helt meningløst at studenten ikke får full poeng? 

Når det gjelder det andre ankepunktet; Hvorfor er det ikke krav å notere alt kandidaten sier? Hvis det ikke noterer alt, da vil man ikke få en rettferdig vurdering? 

Men  f.eks. går det ann å kreve at det blir tatt videoopptak av eksamenen slik at alt som student sier blir tatt opp? På denne måten vil alt dokumenteres. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest 6abb1...965 said:

Når det gjelder det første ankepunktet: f.eks. hvis det står i sensurveiledning " legemidlet skal gis til gravide" og studenten sier at "legemidlet skal brukes til gravide" så er jo det helt meningløst at studenten ikke får full poeng? 

Når det gjelder det andre ankepunktet; Hvorfor er det ikke krav å notere alt kandidaten sier? Hvis det ikke noterer alt, da vil man ikke få en rettferdig vurdering? 

Men  f.eks. går det ann å kreve at det blir tatt videoopptak av eksamenen slik at alt som student sier blir tatt opp? På denne måten vil alt dokumenteres. 

Det er noe som det snakkes om, men det er altså ikke gjennomført.

Du spurte om du kunne klage. Svaret er at du ikke kan klage på bedømmelsen. At du synes noe annet er greit nok, men det hjelper deg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest 6abb1...965 skrev (På 14.5.2023 den 17.59):

Det spiller ingen rolle om det strider mot all logikk. Man kan ikke klage på bedømmelsen. Loven åpner ikke for å klage over dette, hverken direkte ("jeg klager over at jeg strøk") og indirekte ("jeg klager over at måten jeg strøk på ikke ble skrevet riktig i protokollen"). 

Denne regelen er slik fordi det ikke finnes noen måte å etterprøve opprinnelig sensors vurderinger på. Det tas ikke opptak av muntlige og praktiske eksamener. En overprøving av bedømmelsen ved en muntlig/praktisk eksamen vil dermed måtte gjøres ved at man gjennomførte en ny muntlig/praktisk eksamen med ny sensor. Det vil i praksis si at man gir alle kandidater en ekstra sjanse, noe som undergraver poenget med både en muntlig/praktisk eksamen og med antallsbegrensninger. 

Når man klager over en skriftlig eksamen vil ny sensor få seg forelagt eksamensdokumentet (men ikke opprinnelig karakter, klagen, eller opprinnelig sensors vurdering, se UH-loven § 5-4 fjerde ledd). Ved en muntlig eksamen finnes det ikke noe slikt som kan legges frem.

Det er ikke krav til å notere alt kandidaten sier fordi det ikke er noen klagerett, og fordi notater ville oppmuntret kandidater til å klage. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...