Gå til innhold

4 porsjoners middag til under 60kr.


Anbefalte innlegg

Det var nettopp en god traad her, der det var en som soekte raad, paa hvordan han skulle klare aa overleve paa 600kr, paa tre uker.

Der ble det nevnt middager, fire porsjoner til under 60kr, der det var ei, som utfordret ham paa det. Kom med en oppskrift.

Synes det var et bra tema og vil viderefoere det her.

Tror det er mangen her inne, som sitter paa mangen gode oppskrifter.

Starter med den klassikeren, jeg kom med paa den traaden., synes alle som vil leve billig, maa ha den.

 

1 halv pakke, 500gr, First Price spagetti.         10kr    6 min koking holder, overkokt spagetti, no good.

2 bokser Eldorado tomatpure                           14kr

5  dl vann

4 kjoettpoelser, First Price                                20kr    Stek dem hele, foer du kutter dem opp og har dem i sausen. 

Smoer, salt, hvitloek, chili                                  10kr

 

Sum                                                                     54kr

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (1 minutt siden):

Det forutsetter jo at du har smørpakke, salt, hvitløksfedd eller pulver og chilli fra før da. Aldri verden om du får det der for 10 kr

Riktig, hvetemel sukker, salt, osv, 

Men hvis du deler det opp, der en smoerklump, en chili, tre fedd hvitloek, kjoept paa loesvekt, saa tror jeg det skulle gaatt for en tier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje denne er mer spennende?

Her har jeg brukt Meny, til aa prise med, men som alle vet, er vel innvandrerforretningene, de beste aa handle hos, naar det gjelder, noen av disse varene.

Dette er en tradisjonsrik Iransk rett som heter Aedaes paalaa.

500gr Basmati eldorado.       19kr

500gr poteter, First Price        7kr

Linser, 100gr                           12kr

Rosiner, 100gr                         10kr

Kanel, olje,                                 2kr

4 speilegg, First Price.            10kr

 

Sum                                          60kr

Kok risen og linsene, halvferdig.

Kle en stoepejernsgryte, innvendig med olje og runde, litt tykke potetskiver

Bland risen, rosinere og linsene, salt og kanel oh ha det oppi "potetgryta, kle veggene med potetskiver, like hoeyt som risblandingen.

Stek paa plate, med lokk, i 45 min, middels varme. 

Denne kan luxes opp med kyllinglaar til, men da ryker jo budsjettet.

Det billigere alternativet, speilegget, legges opp paa retten da.

Endret av Karltorbj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (1 time siden):

Det forutsetter jo at du har smørpakke, salt, hvitløksfedd eller pulver og chilli fra før da. Aldri verden om du får det der for 10 kr

For at totalprisene skal gi noen mening er det vanlig å anta at man har basisvarer fra før. Tror nok at du også vil anse det som praktisk, med litt velvilje.

Endret av frohmage
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Middag hele arbeidsuka for 22 kr ;)

https://oda.com/no/products/15199-rema-1000-nudler-med-kyllingsmak-5stk-x-85g/

https://oda.com/no/products/15202-rema-1000-nudler-med-biffsmak-5stk-x-85g/

Selvfølgelig fattig studentkost. Men når nøden er størst.
(Jeg må jo også påpeke i middagstråden hadde mitt budsjett 170 kr igjen til ei halv ei på polet)

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (16 minutter siden):

Tilbudene REMA 1000 gikk ut med for billige middager gjorde jo også en del antakelser ang. hva folk hadde i huset og kunne bruke, så dette er jo ikke noe nytt. Kommer jo an på hvor strikt man skal være.

Min mening med denne traaden er at folk, kan faa veldig billige retter, som smaker godt.

Tenker at, det er ikke rom for snobberi og helsekost. sunn mat er kjekt, men honning, vaniljestenger og floete, hoerer ikke hjemme her, slik jeg ser det.

Ikke la oss kverulere paa bagateller, og spore av. Har du en god rett, som koster 70kr saa kom igjen.

Dere trenger heller ikke sette det opp saa systematisk, som jeg gjoer det, hvis det blir litt mye.

Ta det paa sparket, hvis du vil.

Poenget er god, veldig billig middag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Medlem skrev (38 minutter siden):

Middag hele arbeidsuka for 22 kr ;)

https://oda.com/no/products/15199-rema-1000-nudler-med-kyllingsmak-5stk-x-85g/

https://oda.com/no/products/15202-rema-1000-nudler-med-biffsmak-5stk-x-85g/

Selvfølgelig fattig student kost. Men når nøden er størst.
(Jeg må jo også påpeke i middagstråden hadde mitt budsjett 170 kr igjen til ei halv ei på polet)

4 posjoners nudlgryte.

1 pk  nudler ( fempakning )                              20kr

200gr Amerikansk groennsaksblanding.         5kr    Budsjettet, taaler kanskje friske groennsaker?

2 kjoettpoelser First Price.                              10kr    Holder lenge, poelser gjoer mye utav seg, oppkuttet.

Hvitloek, chili, ingefaer                                    10kr    Disse maa kjoeres ferske.

 

Sum.                                                                    45kr 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (11 minutter siden):

Min mening med denne traaden er at folk, kan faa veldig billige retter, som smaker godt.

Det er stor forskjell på å lage budsjettmiddag for å spare pengar, kontra å lage billig middag om ein står på bar bakke med berre ein 50 lapp. 

Det er dyrt å være fattig, så om ein ikkje har råd til å kjøpe ein smørpakke så må ein klare seg med billeg matolje eller kanskje droppe fettet heilt. På same måte er det ofte dyrare å kjøpe i lausvekt eller små pakkar, så sjølv om det er billegare per middag å kjøpe ein stor potetsekk så hjelp sjølvsagt ikkje det om ein ikkje har råd til å kjøpe ein heil sekk. For å leve billig så er det viktig å klare å kome seg såpass på høgde at ein ikkje treng å handle berre ein og ein middag. 

Kjøper du ein stor pakke kyllingfilet så kan du lage ganske mange kyllingmiddagar om du brukar berre nokre få kjøttbitar for smaken sin del og baserer mesteparten av måltidet på grønsaker. 

Eit anna råd er å følge litt med i frysedisken på om det er tilbod på kraftbein. Kokar du kjøttkraft og tilsetter grønsaker så får du ein veldig smaksrik middag utan å bruke så mykje av kjøttkrafta. Resten av krafta kan du fryse ned og bruke til andre middagar. 

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det er stor forskjell på å lage budsjettmiddag for å spare pengar, kontra å lage billig middag om ein står på bar bakke med berre ein 50 lapp. 

Det er dyrt å være fattig, så om ein ikkje har råd til å kjøpe ein smørpakke så må ein klare seg med billeg matolje eller kanskje droppe fettet heilt. På same måte er det ofte dyrare å kjøpe i lausvekt eller små pakkar, så sjølv om det er billegare per middag å kjøpe ein stor potetsekk så hjelp sjølvsagt ikkje det om ein ikkje har råd til å kjøpe ein heil sekk. For å leve billig så er det viktig å klare å kome seg såpass på høgde at ein ikkje treng å handle berre ein og ein middag. 

Riktig, jeg tenker at du har baasisvarene.

Ser at jeg motsier meg selv med snobberiet og helsekosten.

Det er rom for en ekte smoerklump og friske urter.

En floeteskvett i sausen ogsaa, i ei billig poelsegryte, med friske groennsaker, foreksempel. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Cowboymat


En boks hvite bønner. 10,-

En boks hermetisk tomat. 10,-

Litt hakket løk og hvitløk

Spisskummen, salt, pepper, oregano

La trekke. Knekk 4 egg i hver sin «grop», sett på lokk og vent til eggene er hvite.

Server med litt brød.

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...