Gå til innhold

Regjeringa vil gi tidenes økning i trygd/pensjons oppgjøret

Anbefalte innlegg

hele 8,12 prosent, det blir et formidabel månedlig løft for de fleste

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/aftenposten-norske-pensjonister-faar-8-prosent-hoeyere-pensjon-skattekutt-for-lave-pensjoner.ieeGzXvNo?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row13_pos1&utm_medium=dre-645bc7a0fbe83a568a9007a9

Norge AS går godt, men var jo ingen garanti på forhånd at staten ville gi mer enn rundt 5 prosent, slik andre forhandlet seg til under lønnsoppgjøret.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (1 time siden):

Mye får mer i prosentregning.

må slutte å sutre da 😂

sånn er det jo nesten alltid med slike økninger.

dog ved visse anledninger har de aller laveste trinnene fått ekstraordinært "særtillegg", så bildet er ikke svart-hvitt.

Kunsten nå, blir å "handle smart" slik at ikke hele trygd/pensjonsøkningen fordufter i dyrere varer/tjenester i løpet av året. Men hvis f.eks. drivstoff og strøm faller i pris, kan vi kanskje være heldige. Jeg har ikke fått satt meg inn i eventuelle avgiftsøkninger etc. i revidert statsbudsjett, så ikke full oversikt. Har heldigvis lav gjeld/renter, så økning av styringsrenten fra Norges Bank i kommende tid, påvirker knapt lommeboken her.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

må slutte å sutre da 😂

sånn er det jo nesten alltid med slike økninger.

dog ved visse anledninger har de aller laveste trinnene fått ekstraordinært "særtillegg", så bildet er ikke svart-hvitt.

Kunsten nå, blir å "handle smart" slik at ikke hele trygd/pensjonsøkningen fordufter i dyrere varer/tjenester i løpet av året. Men hvis f.eks. drivstoff og strøm faller i pris, kan vi kanskje være heldige. Jeg har ikke fått satt meg inn i eventuelle avgiftsøkninger etc. i revidert statsbudsjett, så ikke full oversikt. Har heldigvis lav gjeld/renter, så økning av styringsrenten fra Norges Bank i kommende tid, påvirker knapt lommeboken her.

Ja, hjelper ikke det 🙂

Fant ikke tilbake til det jeg leste i går om inntekt på 300 000 kr gir------500 000 kr gir....osv. Dette er altså hva prosentregning betyr i praksis. Jeg har dessverre ikke vært opptatt av tall tidligere 😂

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 11.5.2023 den 15.04):

majoriteten av mottakere får nok minst 2000 ++ kr. mer per måned, og oppover.

Det er særdeles urettferdig at folk som har hatt full jobb "hele livet",  f.eks.  mange kvinner som har vært i lavt avlønnede yrker, f.eks. også innen det offentlige,  men altså gjort en viktig nok og lang innsats for samfunnet, og som gjennom dette har greid å  karre til seg en skarve tilleggspensjon, de blir beskattet såpass mye visstnok , at pga. all denne økningen av minstepensjonen som slik som SV og Rødt driver og maser om (en stor andel av de på minstepensjon er folk som selv har følt at de ikke har hatt behov for full stilling ("godt gift" f.eks.), eller de ikke har giddet å jobbe noen gang enda de kunne vært i stand til det osv.), vel, pga. skatten til de med litt tilleggspensjon, så begynner netto utbetaling for disse å nærme  seg nivået på den skattefrie minstepensjonen (sikkert bittert, arbeidsinnsats tydeligvis ikke satt pris på lenger hos disse som er mest opptatt av minstepensjon).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (5 minutter siden):

Det er særdeles urettferdig at folk som har hatt full jobb "hele livet",  f.eks.  mange kvinner som har vært i lavt avlønnede yrker, f.eks. også innen det offentlige,  men altså gjort en viktig nok og lang innsats for samfunnet, og som gjennom dette har greid å  karre til seg en skarve tilleggspensjon, de blir beskattet såpass mye visstnok , at pga. all denne økningen av minstepensjonen som slik som SV og Rødt driver og maser om (en stor andel av de på minstepensjon er folk som selv har følt at de ikke har hatt behov for full stilling ("godt gift" f.eks.), eller de ikke har giddet å jobbe noen gang enda de kunne vært i stand til det osv.), vel, pga. skatten til de med litt tilleggspensjon, så begynner netto utbetaling for disse å nærme  seg nivået på den skattefrie minstepensjonen (sikkert bittert, arbeidsinnsats tydeligvis ikke satt pris på lenger hos disse som er mest opptatt av minstepensjon).

Jepp. Godt sagt, er enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...