Bjerknez Skrevet 11. mai 2023 Del Skrevet 11. mai 2023 EGENTLIG ser jeg ikke de største bruksområdene for en slik AirTag. I mitt spesifikke tilfelle er den god og ha (har jeg funnet ut. Mer om det lenger ned) og kanskje også i noen andre tillfeller, men generelt sett ser jeg ikke det store argumentet for å kjøpe en slik. Personlig har jeg god nytte av den og den har trolig spart meg for noen tusenlapper allerede kun en måned etter innkjøp. Jeg har nemlig trådløs nøkkel til min motorsykkel, men jeg må selvsagt ha den på meg eller med meg til enhver tid. Når man er ute på MC tur så har man mange lommer i bekledningen og man pakker av og på sykkelen minst en gang pr. dag. Nøkkelen kan derfor fort forsvinne i form av at den detter ut av lommer eller blir lagt igjen etc. Uten denne nøkkelen er man derimot fucked. Derfor har jeg montert en AirTag på dette nøkkelknippet da ulempene og bryderiet samt ikke minst kostnaden med å miste eller rote bort denne nøkkelen er verdt de 3-400 kronene denne dingsen koster i mine øyne. Spesielt fordi det stort sett handler om at den er rotet bort eller gjenglemt. Da finner man den igjen ganske fort. Senest i går drev jeg å gikk frem og tilbake mellom garasjen hvor motorsykkelen står og kjelleren hvor jeg har sidevesker etc. Nøkkelen datt ut av lommen rett ved en busk mellom garasjen og kjelleren uten at jeg merket det med en gang. Når jeg kom inn i stua og skulle legge nøkkelen i nøkkelskapet så fant jeg den ikke i lomma og jeg letet da de mest vanlige stedene og tenkte at denne har jeg sikkert lagt et "kjent" sted. Et øyeblikk glemte jeg at jeg hadde en slik AirTag. Jeg begynte å svette litt før jeg fant ut at jeg nettopp hadde Airtag på den og lukket opp appen og klikket finn nøkkel. Den viste at den lå på adressen jeg befant meg på og det viste jeg j selv også, men ikke nøyaktig hvor. Jeg slo derfor på "nøyaktig sporing" og gikk litt rundt på eiendommen til den viste gode nok signaler til å geleide meg videre. Brått så dukket det en pil på displayet opp og etter 3 minutter fant den nøkkelen liggende delvis under en busk. Hadde jeg ikke hatt denne AirTag'en så hadde jeg nok ikke funnet denne nøkkelen overhodet, eller i vertfall ikke på lang tid. Så AirTag'en har så absolutt reddet meg fra en del bekymringer og kanskje noen tusenlapper i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2023 Jeg nevnte i første post at jeg ikke ser de helt store bruksområdene til en AirTag å det står jeg for, men ja, det finnes noen få unntak. Problemet er rett og slett prisen på denne AirTag'en sett opp mot verdien og ikke minst sjansen for at man mister det man fester den til. Å feste den til bagasje når man er ute å reiser er sikkert kjekt. Spesielt hvis bagasjen kommer på avveie og man vil vite sånn ca. hvor den er. Men det hjelper jo egentlig lite da dette stort sett uansett må gå sin gang. Jeg har ennå til gode på mine 46 år og miste bagasje. Noe bagasje har kommet for sent, men det ble jeg opplyst om og den dukket opp senere. Man kan også feste AirTag til feks. en verdifull el-sykkel eller kanskje en motorsykkel. Ja, jeg ser faktisk en viss verdi her, så lenge tyven ikke finner denne AirTag'en. Den må gjemmes godt. Dessuten vil denne AirTag'en avgi et signal så fort du setter enheten den er festet til som "mistet/tapt" og dermed gi tyven beskjed om at han er tracket. Dette har med personvern å gjøre for at man ikke skal kunne stalke noen uten at dem vet det. Jeg har ikke testet dette spesifikt, men har lest at det er slik det funker. Kanskje noen kan opplyse meg mer rundt dette? Når det gjelder nøkler ellers som feks. husnøkler og vanlige bilnøkler etc. så ser jeg heller ikke den store verdien, sett opp mot hvor mye denne koster. Jeg har aldri mistet nøkler i hele mitt liv, bortsett fra MC nøkkelen som jeg bruker ofte og stadig flytter på samt pakker opp og ned og legger mange steder når jeg er på tur. Å feste den til mobiltelefonen kunne vært kjekt, men telefonen (vertfal iPhone) har sin eget gjennfinningssystem som man kan få tilgang til via en annen annen telefonen eller icloud. Så jeg ser egentlig ikke det helt store bruksområdet, samtidig som jeg ser den er god og ha i enkelttillfeler. Så jeg synes ikke denne bør henge på alle nøkkelknipper man har. Det tar jo ingen skade, men problemet her er prisen. Ca. 400 kroner pr. AirTag. Det blir fort noen kroner på og feste den til random ting man ikke vil miste og som man trolig aldri mister. Dessuten må man huske på og bytte batterier minst en gang i året på alle AirTag'ene... _____________ Så AirTag vil fungere dårlig til å feks. gjennfinne stjålet sykkel. Den vil finne omtrentlig adresse og du vil nok finne gjenstanden, men problemet er at hvis AirTag skal kunne snakke med telefonen din og fortelle hvor den er, så må den ha tilgang til andre som har iPhone som beveger seg i nærheten av den stjålne enheten. Den tilgangen får man ikke før man har satt den i "tapt/mistet" modus og hvis tyven eller noen i nærheten av han har en iPhone så vil denne enheten aktivere et alarmsignal og dermed gi tyven en varsel om at han er sporet. Men for enheter man bare mister eller roter bort så vil den jo fungere bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå