Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kriterier for godkjent EU-test?


Anbefalte innlegg

Bilen feilet på EU-test med en type-2-feil relatert til motor/avgasser. Varsellampa lyste. Min OBD-scanner viste både permanente og midlertidige feilkoder relatert til DPF. Etter oljeskift, påfyll av kjølevæske (det var skrekkelig lite av en eller annen grunn) og skikkelig langtur på høyt turtall slukket varsellampen. Midlertidige feilkoder er borte, men en av de to DPF-relaterte permanente kodene står igjen.

Det jeg lurer på er hva som skal til for å bestå retesten? Mer spesifikt om det holder at varsellampa er slukket? Eller er OBD-feilkode i seg selv nok til at bilen ikke godkjennes?

Skal selvsagt få utredet dette skikkelig så snart som mulig, men rent praktisk hadde jeg gjerne tatt en godkjent EU-test asap uten videre tiltak - hvis mulig. Bilen viser ellers ingen tegn på å være syk - normal eksos, forbruk og effekt.

Lid/Ran

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en etterkontroll vil jeg tro de leser av.

Om koder som er "pending", eller det ikke kjørt en full syklus etter sist nullstilling er innafor kunne man jo bare nullstilt altalt ute på parkeringsplassen før man leverer til kontroll, og aldri fått anmerket noe som helst.

 

Lenke til kommentar

Tipper det går helt fint når lyset er borte. Når det gjelder avgasser kan de enten måle avgasser og ta utgangspunkt i lyset, eller lese av ODB-II-kodene. Om de har anmerket at du har motorlys som indikerer feil, er det sikkert nok at dette er slukket. 

Uansett, om lyset er slukket nå, og du vil være 100 % sikker, er det jo bare å slette feilkodene før du leverer den inn. Er det et reellt problem der, kommer lyset på igjen før eller siden.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Tipper det går helt fint når lyset er borte. Når det gjelder avgasser kan de enten måle avgasser og ta utgangspunkt i lyset, eller lese av ODB-II-kodene. Om de har anmerket at du har motorlys som indikerer feil, er det sikkert nok at dette er slukket. 

Uansett, om lyset er slukket nå, og du vil være 100 % sikker, er det jo bare å slette feilkodene før du leverer den inn. Er det et reellt problem der, kommer lyset på igjen før eller siden.

Forsøkte å slette feilkodene til å begynne med, men de kom raskt tilbake. Den som er der nå lar seg ikke slette i det store og hele - men gir altså ingen lampe som lyser. Går vel ellers ut i fra at OM de hadde gått inn og lest av OBD-feilkoder, så hadde de nok i samme slengen sjekket at bilen hadde kjørt lenge nok etter sist sletting til at systemet har fått nok data til å konkludere om evt feil.

Men satser på at det går greit nå! :)

Lenke til kommentar
Lid/Ran skrev (6 timer siden):

Det jeg lurer på er hva som skal til for å bestå retesten? Mer spesifikt om det holder at varsellampa er slukket? Eller er OBD-feilkode i seg selv nok til at bilen ikke godkjennes?

Her er verkstedenes kontroll-instruks for PKK, kanskje det kan være til hjelp:

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy-versjon-4-0.pdf

For eksempel:

Punkt 8.2.2.2 Utslipp fra dieselmotor - Røyktettet (opasitet)

For kjøretøy med avgassklasse EU-5 og nyere:

OBD systemet kontrolleres med diagnoseutstyr.

Det skal ikke måles røyktetthet dersom det oppnås kontakt med styreenheten og egendiagnose/«readyness-test» er OK, samt at det ikke foreligger noen aktive feilkoder knyttet til motorstyring (feilkoder som starter med P0,P1,P2,P3,P4,P5,P6).

Dersom det foreligger feilkoder, egendiagnose/ «readyness-test» ikke er OK, eller det ikke oppnås kontakt med styreenheten, gjennomføres avgasskontroll som for EU-4 eller lavere. Resultatet fra avgassmålingen legges til grunn for evt. mangelmerknad.

Dersom det ikke er mulig å gjennomføre kontrollen i henhold til kontrollinstruksens metoder beskrives dette i kommentarfeltet for spesielle forhold i innrapporteringsløsningen.

Punkt 8.2.3. Avgass generelt og motorgange

Mens motoren går, kontroller om kjøretøyets OBD feilindikator indikerer feil. Kontroller også om egendiagnosesystemet fungerer korrekt (for enkelte modeller er det slik at lampe skal være tent en periode etter start, for deretter å slukke). Ved avvik ilegges mangelmerknad e).

e) OBD-feilindikator indikerer feil eller svikt ved systemet --> 2-er feil

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På alle Euro 5 og nyere skal det utføres en OBD måling for kontroll av feilkoder og understells nummer. Hvis det ikke ligger noe feilkoder lagret er avgassen godkjent.

Selvom motorlampa ikke lyser så skal alle relevante feilkoder trigge en avgassmåling.

Siden denne lampa slukket av seg selv er systemet mest sannsynlig i orden, men siden det fortsatt ligger feilkoder der så skal det utføres en avgassmåling på etterkontrollen.

Sikkert i orden.

En diskusjon jeg har hatt med vegvesenet flere ganger dette her. Det ligger feilkode på en glødeplugg(motorlampa lyser ikke) og eksosrøret er speilblank innvendig(avgassrensesystemet er i orden). Er jeg virkelig nødt til å utføre avgassmålinger jeg vet viser 0??

Ja, det er du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (29 minutter siden):

Punkt 8.2.3. Avgass generelt og motorgange

Mens motoren går, kontroller om kjøretøyets OBD feilindikator indikerer feil. Kontroller også om egendiagnosesystemet fungerer korrekt (for enkelte modeller er det slik at lampe skal være tent en periode etter start, for deretter å slukke). Ved avvik ilegges mangelmerknad e).

e) OBD-feilindikator indikerer feil eller svikt ved systemet --> 2-er feil

Det et dette punktet jeg fikk anmerkning på. Hva menes egentlig med «obd feilindikator» her? Er det rett og slett den motorlampa i dashbordet? Det var vel egentlig slik NAF-mannen forklarte det … «du vet det lyset på dashbordet…» … Men det er jo forsåvidt en slags obd-feilindikator man ser når man kobler til scanner også. I diagnoseoppsummeringen fra scanneren står det 0 feil, men trykker man seg inn på lagrede (stored) feilkoder, så henger det altså en igjen likevel.

Lenke til kommentar
Lid/Ran skrev (10 minutter siden):

Det et dette punktet jeg fikk anmerkning på. Hva menes egentlig med «obd feilindikator» her? Er det rett og slett den motorlampa i dashbordet? Det var vel egentlig slik NAF-mannen forklarte det … «du vet det lyset på dashbordet…» … Men det er jo forsåvidt en slags obd-feilindikator man ser når man kobler til scanner også. I diagnoseoppsummeringen fra scanneren står det 0 feil, men trykker man seg inn på lagrede (stored) feilkoder, så henger det altså en igjen likevel.

Jeg jobber ikke med dette som fagfelt, så min hjelp stopper ved å peke deg til kontrollinstruksen. Alt annet fra min side blir verdiløs synsing :) 

Lenke til kommentar
Lid/Ran skrev (15 timer siden):

Det et dette punktet jeg fikk anmerkning på. Hva menes egentlig med «obd feilindikator» her? Er det rett og slett den motorlampa i dashbordet? Det var vel egentlig slik NAF-mannen forklarte det … «du vet det lyset på dashbordet…» … Men det er jo forsåvidt en slags obd-feilindikator man ser når man kobler til scanner også. I diagnoseoppsummeringen fra scanneren står det 0 feil, men trykker man seg inn på lagrede (stored) feilkoder, så henger det altså en igjen likevel.

Lagrede feil er vel historiske feilkoder. Dersom den viser at det er null feil pr. nå, så er det dette som gjelder mener jeg. Men jeg er bare hobbymekaniker, og min tolkning av reglene er ikke nødvendigvis korrekt. Men de samsvarer med det du har fått oppgitt av kontrolløren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...