Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan måles drivstofforbruk av bilens egen kjørecomputer?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Peugeot Boxer som jeg har prøvd å få ned så mye som mulig i gjennomsnittlig drivstofforbruk. Men syntes fortsatt den bruker litt vel mye ifølge bilens egen kjørecomputer. (Avg. Consumption og Inst. Consumption) Har skjønt at disse måleinstrumentene ikke alltid er så korrekte.

Men det jeg lurer på er egentlig... Hvordan måler bilens egent system dette dieselforbruket?

Har det noe å gjøre med hvor mye drivstoff som dysene slipper igjennom?

Og om bilen f.eks lekker drivstoff fra noe sted,(f.eks. drivstoffilter-huset) vil det bli tatt med i bilens måling av forbruk?

Er det andre mekaniske ting som kan påvirke bilens måling-system slik at det viser feil?

Endret av ScottF
Lenke til kommentar
  • ScottF endret tittelen til Hvordan måles drivstofforbruk av bilens egen kjørecomputer?
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at siden det er en computer som bestemmer hvor mye drivstoff som skal leveres til hver sylinder (ved å regulere åpningstid for injector), så er det en smal sak å summere opp samlet mengde og regne ut i forhold til antall kjørte kilometer.
Derav følger at lekksjer ikke blir tatt med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lekkasje i system blir nok ikke tatt med men motorstyringen har kontroll på antall millisek dysene er åpne og railtrykk. 

Jeg måler alltid forbruk ved å nulle tripp ved fylling for så sjekke antall liter vs kjørte km for å se avvik. Mange biler kan man justere komputeren slik at den måler korrekt. Min ble korrigert 4% opp fordi den underrapporterte forbruk

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...