Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

urinveisinfeksjon gjentatte ganger. Fastlegen er skeptisk til mer antibiotika. Hva gjøre nå?


Gjest 69504...bc6

Anbefalte innlegg

Gjest 69504...bc6

Jeg har hatt urinveisinfeksjoner tre ganger allerede, bare så langt i løpet av 2023! Hver eneste gang ringer jeg legekontoret, og de ønsker urin-prøve (fra morgen-urin selvfølgelig) som skal leveres til kontoret deres, og så må jeg sitte der og vente i ett par timer hver gang for å komme inn til legen. Først der får jeg beskjed om at hun kommer til å sende en resept, og så må jeg til nærmeste apotek (nærmere førti minutter unna) for å plukke opp denne resepten. 

Når jeg har levert inn urin-prøvene, så har jeg selvfølgelig spurt om jeg virkelig "behøver" å sitte der i flere timer - bare for å få kanskje fem minutter sammen med legen. De har selvfølgelig navn / adresse / telefon-nummeret mitt. Så snart de har sjekket prøven (og slått fast at jeg trenger en resept) så kan de vel bare slå på tråden (eller sende en tekstmelding) om at resept har blitt sendt ut. Dermed slipper jeg selvfølgelig å sitte der i timesvis hver gang, bare for å vente for å komme inn til en lege. 

Nå har legen til og med sagt at hun er skeptisk til å sende ut enda flere resepter, på grunn av "resistens" og medisiner kan visstnok få litt litt mindre  effekt hvis man får i seg alt for mye av dette over tid. Så hva annet kan man egentlig gjøre da?? bort sett fra tull av typen drikke appelsin-juice (som er full av sukker, ergo ikke noe som "hjelper" mot UVI uansett) eller tranebær, som har absolutt NULL innvirkning for min del. Jeg blir bare så vanvittig sliten og lei av å føle meg dårlig, pluss slitsomt og tidkrevende å få tabletter som sjeldent fungerer særlig lenge.  

Anonymous poster hash: 69504...bc6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f6cee...e6e

Dette må du selvsagt snakke med legen om for å finne ut hva som er årsaken til at du ofte får urinveisinfeksjon og råd til hvordan du kan forebygge det. Vanlige råd er å innta rikelig med væske. Appelsinjuice er en "myte" at fungerer, da appelsinjuice også inneholder mye sukker. Tranebærjuice viser seg å være mer effektivt. Du skriver at dette ikke fungerer for deg. Det kan være at du ikke får tømt blæren ordentlig eller at bakterier kommer til. Husk å alltid tisse etter sex slik at du får skylt ut bakterier som eventuelt har kommet inn urinrøret. Antibiotikaresistens vil du ikke ha, så at legen setter ned foten der er forståelig, men du må jo selvsagt få annen hjelp. Om du i løpet av en dag opplever at undertøyet blir fuktig burde du bytte til ny truse da det er en grobunn for bakterier og for de som er sensitiv for uvi så kan det gjøre en stor forskjell, eventuelt bruke truseinnlegg. 

Anonymous poster hash: f6cee...e6e

Lenke til kommentar
Gjest 4ed08...001

Du skriver ikke om du er mann eller dame... men er du dame så er vanligst årsaken til UVI at penis har vært borti rumpehullet under sex, og så finner "rett" sted etterpå. Veldig viktig å holde et strengt regime der når man er over gjennomsnittet utsatt for UVI. Og som det skrives over; skylle ut etterpå med naturens eget skyllemiddel.

Anonymous poster hash: 4ed08...001

Lenke til kommentar
Gjest b2c7f...d2f

Vært der selv og det er forferdelig slitsomt å plages så ofte, høres enda jævligere ut at du skal sitte og vente og bruke så mye tid hver gang. Som de andre sier, alltid gå på do rett etter sex. Alltid! Et annet tips, om du er jente, ikke la mannen komme inni deg. Jeg merket at det var dette som pleide å øke sannsynligheten for uvi hos meg. Trengte ikke ha noe med analsex eller bakterier derfra å gjøre.

Om sex ikke er grunnen så ville jeg bedt legen om å henvise deg hvis han ikke kan hjelpe deg mer. Tranebærkapsler synes jeg har hjulpet litt, lindret symptomer hvertfall, men aldri fått tatt knekken på det uten medisiner.

Det finnes noe som heter nettlegevakt du kan prøve, da slipper du det styret med legen og lang ventetid. Men ta dette med resistens på alvor, bedre at du finner ut årsaken enn å ha mange slike runder ila et år.

Anonymous poster hash: b2c7f...d2f

Lenke til kommentar
Gjest 69504...bc6

Hvordan fungerer egentlig det med nettlegevakt da? 

Får man for eksempel en tekstmelding nesten med en gang om at det ligger en resept klar, og det er bare å hente ved ett eller annet apotek liksom? Jeg regner med at man er nødt til å fylle ut informasjon om navn / adresse / hva slags apotek som ligger nærmest, og som man kan hente resepten fra, og så videre? 

Anonymous poster hash: 69504...bc6

Lenke til kommentar

Den vanligste årsaken til urinveisinfeksjon, og særlig tilbakevennende og antibiotikaresistent, er kyllingkjøttbakterier.

Dette er dessverre lite kjent, både blant leger og folk flest.

Løsningen er ikke å spise kyllingkjøtt. Eventuelt ikke kjøpe rått kjøtt. Og å være paranoid med hygienen. Bakterier fra kjøtt sprer seg overalt på et kjøkken nesten uansett hvor god hygiene man har.

Lenke til kommentar

Det kan være at man får for dårlig antibiotika og at man ikke helt blir kvitt infeksjonen, men at den blir bedre en periode. Det er viktig å gi skikkelig antibiotika med en gang, om ikke vil man i større grad kunne utvikle resistent.

Dessverre har redusert antibiotikabruk en bakside som snakkes altfor lite om.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvor gammel du her, og om du har noen andre sykdommer fra tidligere. Gjentagende urinveisinfeksjoner kan være betinget i mye forskjellig. Du kan jo selv forebygge urinveisinfeksjoner ved å drikke godt, opprettholde god hygiene, og unngå eventuelle årsaker til at du har fått det. Er du kvinne i- eller etter overgangsalder, kan det hende at hormonbehandling er nødvendig. Er du ung og seksuelt aktivt, kan problemet ligge akkurat i sistnevnte. Å behandle UVI gang etter gang uten å selv stille spørsmål til hvorfor dette stadig oppstår, kan gjøre at man blir stående på stedet hvil i lang tid.

Hos legen er det ventetid, og slik vil det alltid være. Fastleger jobber refusjonsbasert, det betyr at de får lønn ut fra egenandeler og refusjoner fra Helfo. Dersom de hadde hatt mange åpne ledige tider hver dag, slik at folk blir sikret konsultasjon samme dag, ville lege ha tapt enormt store penger på dette, og de ville ikke kunne ha driftet kontoret. Derfor må timebøkene fylles opp, så forsøker man innimellom å konsultere de akutt trengende pasientene. Det er stort sett de friskeste som må vente lengst, hvis det er noen trøst.

Lenke til kommentar
Gjest 69504...bc6
AnnonymG skrev (På 11.5.2023 den 19.09):

Du skriver ikke hvor gammel du her, og om du har noen andre sykdommer fra tidligere. Gjentagende urinveisinfeksjoner kan være betinget i mye forskjellig. Du kan jo selv forebygge urinveisinfeksjoner ved å drikke godt, opprettholde god hygiene, og unngå eventuelle årsaker til at du har fått det. Er du kvinne i- eller etter overgangsalder, kan det hende at hormonbehandling er nødvendig. Er du ung og seksuelt aktivt, kan problemet ligge akkurat i sistnevnte. Å behandle UVI gang etter gang uten å selv stille spørsmål til hvorfor dette stadig oppstår, kan gjøre at man blir stående på stedet hvil i lang tid.

Hos legen er det ventetid, og slik vil det alltid være. Fastleger jobber refusjonsbasert, det betyr at de får lønn ut fra egenandeler og refusjoner fra Helfo. Dersom de hadde hatt mange åpne ledige tider hver dag, slik at folk blir sikret konsultasjon samme dag, ville lege ha tapt enormt store penger på dette, og de ville ikke kunne ha driftet kontoret. Derfor må timebøkene fylles opp, så forsøker man innimellom å konsultere de akutt trengende pasientene. Det er stort sett de friskeste som må vente lengst, hvis det er noen trøst.

Egentlig trenger jeg ikke å snakke med de på lege-kontoret i det hele tatt. Jeg snakker selvfølgelig med dem over telefon, før jeg kommer dit. Så snakker jeg med en sekretær, eller noe sånn, når jeg skal levere urin-prøven.

Dersom noen av dem ønsker å snakke med meg, så kunne de like gjerne ha tatt kontakt på telefonen. Dermed slipper jeg å sitte der i ett par timer hver gang, bare for en liten stund ansikt til ansikt. 

Anonymous poster hash: 69504...bc6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...