Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Reparere hull i flis på bad?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som en boble fra produksjonen som har sprukket.

Jeg ville renset hullet godt, inkludert skraping, støvsuging og tørking og deretter ville jeg brukt Tec7 eller liknende i en passende farge og brukt en liten engangssprøyte (apotek) til å fylle hullet med så få luftbobler som mulig. Kanskje til og med brukt sprøyte med spiss slik at du kan fylle hullet helt fra bunnen av og oppover for å unngå luftbobler. Ville overfylt noe, og etter rikelig herdetid kuttet overskytende av med barberblad.

Dette er DIY og jeg tviler på at det blir usynlig. Proffer har sikkert flere muligheter.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, trikola said:

Ser ut som en boble fra produksjonen som har sprukket.

Jeg ville renset hullet godt, inkludert skraping, støvsuging og tørking og deretter ville jeg brukt Tec7 eller liknende i en passende farge og brukt en liten engangssprøyte (apotek) til å fylle hullet med så få luftbobler som mulig. Kanskje til og med brukt sprøyte med spiss slik at du kan fylle hullet helt fra bunnen av og oppover for å unngå luftbobler. Ville overfylt noe, og etter rikelig herdetid kuttet overskytende av med barberblad.

Dette er DIY og jeg tviler på at det blir usynlig. Proffer har sikkert flere muligheter.

Takk for svar! Jeg mistet en parfymeflaske som gjorde at det ble hull. Skal se på det du skriver her.

Har også hørt at man kan fylle hullet med fug som er i samme farge som flisen, og deretter gå over med en lakk som er for fliser som også er i samme farge som flisen. 

Endret av Morten_Ols92
Lenke til kommentar

Veit du kva membran som er brukt? Om det er brukt banemembran (plast) og ikkje smøremebran så kan det også være aktuelt å vurdere bytte ut heile flisa. Det vil gi det beste resultatet.

Holet er ikkje så veldig stort så det funker nok heilt greit å fylle igjen, men det blir ikkje like slitesterkt.

Er det forresten aktuelt å reklamere på dette?
Ser at du nok skriv at flisen har fått ein kakk, det er vanskeleg å bedømme utifrå billeta men eg forstår det då kanskje slik at du ikkje mistenker feil ved verken flisa eller måte flisa er lagt på?
Vanlegvis så vil fliser sprekke om du mister harde gjenstandar i golvet, det skal eigentleg ikkje være hulrom under flisene som muliggjer ein slik skade. Så reklamasjon mot flis-selgaren eller handtverkaren kan være eit alternativ.

Og så må du sjølvsagt heller ikkje gløyme at det kan være aktuelt å sjå om du har forsikring som dekker dette. Det blir sjølvsagt ei litt dyrare løysing å ta det på forsikringa men samtidig er eit nytt bad ei stor investering, og det kan ha stor betydning for eigedomsprisen at du ikkje må oppgi at badet kan ha ein membranskade.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Morten_Ols92 said:

Har også hørt at man kan fylle hullet med fug som er i samme farge som flisen, og deretter gå over med en lakk som er for fliser som også er i samme farge som flisen. 

Dette er nok et bedre forslag enn mitt -  mitt var jo basert på 'man tager det man haver'. 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Veit du kva membran som er brukt? Om det er brukt banemembran (plast) og ikkje smøremebran så kan det også være aktuelt å vurdere bytte ut heile flisa. Det vil gi det beste resultatet.

Holet er ikkje så veldig stort så det funker nok heilt greit å fylle igjen, men det blir ikkje like slitesterkt.

Er det forresten aktuelt å reklamere på dette?
Ser at du nok skriv at flisen har fått ein kakk, det er vanskeleg å bedømme utifrå billeta men eg forstår det då kanskje slik at du ikkje mistenker feil ved verken flisa eller måte flisa er lagt på?
Vanlegvis så vil fliser sprekke om du mister harde gjenstandar i golvet, det skal eigentleg ikkje være hulrom under flisene som muliggjer ein slik skade. Så reklamasjon mot flis-selgaren eller handtverkaren kan være eit alternativ.

Og så må du sjølvsagt heller ikkje gløyme at det kan være aktuelt å sjå om du har forsikring som dekker dette. Det blir sjølvsagt ei litt dyrare løysing å ta det på forsikringa men samtidig er eit nytt bad ei stor investering, og det kan ha stor betydning for eigedomsprisen at du ikkje må oppgi at badet kan ha ein membranskade.

Takk for svar. Usikker på membran. 

Vi har forsøkt å reklamere og sagt akkurat det, men vi fikk avslag av selskapet som renoverte badet. De mente dette ikke var en reklamasjonsak. Vi kunne kanskje forsøkt enda mer.

Vi forsøker med fug og lakk i dag, ser hvordan det blir. Alternativt får vi betale de som har renovert badet til å skifte ut flisen.

Endret av Morten_Ols92
Lenke til kommentar
Morten_Ols92 skrev (1 time siden):

Takk for svar. Usikker på membran. 

Vi har forsøkt å reklamere og sagt akkurat det, men vi fikk avslag av selskapet som renoverte badet. De mente dette ikke var en reklamasjonsak. Vi kunne kanskje forsøkt enda mer.

Vi forsøker med fug og lakk i dag, ser hvordan det blir. Alternativt får vi betale de som har renovert badet til å skifte ut flisen.

Du burde nok presse litt meir på som reklamasjonssak ja, det er ikkje sikkert det er noko å hente sidan det er litt uklart kvar feilen eigentleg ligg. Det kostar ingenting å ta saka til mekling hos forbrukertilsynet så det er jo verdt eit forsøk.

Om du tek den enklare løysinga og berre betalar for å få bytta ut flisa så ville i alle fall eg sterkt vurdert å gi jobben til eit anna firma. Både fordi eg hadde vært generelt skeptisk til kvaliteten og kundebehandlinga til firmaet du brukte, men også fordi at å få inn nye fagfolk kan gi deg nye opplysningar om kvaliteten på resten av arbeidet som er utført.

Angåande det at du slo hol i flisa i staden for at den sprakk. Det tyder som sagt på at det er hulrom under flisa. Har du prøvd å banke på dei andre golvflisane for å høyre om det kan være hulrom også under dei andre flisene? No har du funne ei flis som ser ut til å berre være limt langs kanten og ikkje under heile flisa, det kan kanskje være grunnlag for å vurdere om det kan være fleire fliser som ikkje er ordentlig limt fast, potensielt kan du ha funnet symptomet på eit langt større og dyrare problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...