Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor vs nexgentel adsl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har telenor adsl fikk pakken i posten etter 2 dager, gjør det selv pakke. Fikk 2 mnd gratis og betalte ingenting for denne pakken.

En kamerat bestilte ngt i begynnelsen av november og var på nett midt i februar. Opplastingen er bedre på ngt men det har jo ikke allverdens betydning for meg.

Lenke til kommentar

Ja, blir faktisk nokså lett dette her.

Telenor ADSL - en må da iallefall ha 720/128. Dette koster 550 per måned og har en egentlig ytelse ¨på rundt 550 kbps (Noe sånt, sjekk http://www.itavisen.no for bedre opplysninger. Søk etter speedometer)

NextGenTel - Bravo har 640/350 eller noe og til 298 per måned. Ut ifra ITavisen, igjen, viser det at selv med lavere download (som faktisk bare er ca 10 kps nedlastingshastighet på filer) så er alikevel NextGenTel høyere på download, siden ADSL gir MYE mindre enn den lover.

 

NextGenTel har også 3 ganger uploaden til ADSL, noe som er _meget_ positivt, og virkelig noe en savner STORT av og til (Som f. eks hvis du skal sende kameraten din en fil og det tar rundt 1.5t for 15 meg.) Da er det kjekkere med NextGenTel.

 

Også så tar Telenor ADSL rundt 4-5 uker å levere, selfølgelig kan du være heldig å få det på 1 uke, men gjennomsnittet ligger mye høyere.

 

Jeg kjenner ingen som har NextGenTel, så jeg vet ingenting om ustabilitet og leveringstid der, dessverre.

 

Jeg vil heller ikke råde til å gå nær Chello, men det vet du sikkert selv, siden du sitter på det også :smile:

 

Så var det dette med downloaded til ADSL igjen. For en kamerat av meg skaffet seg det for 1 uke siden, og vi bor i Haugesund. Dette er en relativt liten by med altfor mange linjer både til Chello og Telenor, så vi har begge MAX download. Så dette kommer egentlig ann på hvor du bor. Såvidt jeg vet har Oslo det helt forferdelig.

 

Konklusjonen blir vel egentlig at du _bør_ satse på NextGenTel, da Telenor bare tjener penger fordi det er et "kjent" merke. Et som folk har hørt om mener jeg...

Lenke til kommentar

Har selv ngt, og må si meg veldig fornøyd med dette. Har den pakken som er på 1024/512. Hastighetene er veldig stabile hos ngt. Selv om vi er to stykker som deler linja er det ikke noe problem. Har ingen erfaringer med andre leverandører, så jeg skal ikke si om ngt er bedre eller dårligere. Men sett ut ifra pris/ytelse, vil jeg si at ngt leverer det de lover. Har lite eller ingenting å utsette på linja. Go for nextgentel sier nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har NGT 2048/640 selv, og har installert 13 NGT løsninger og 5 Telenor ADSL løsninger hos kolleger (hjemmekontorløsninger) etc.

NGT er klart best både på hastighet, pris, stabilitet og selve løsningen med ruter.

NGT leveres som oftest med en Cisco ruter man enten kan koble rett i nettverkskortet i PC'en, eller i en HUB/Switch for tilkobling av flere maskiner.

Telenor ADSL leveres som oftest med et modem, og skal man ha flere PC'er må man ha en ruter i tillegg.

Telenor sin løsning krever også at man må "ringe opp" på samme måte som en et vanlig modem, mens NGT sin ruter er på nett hele tiden, og man har tilgang til web med en gang maskinen er klar.

NGT sin løsning er kun basert på TCP/IP, slik at man kan bruke de fleste OS (Windows, Linux, Mac etc.) som støtter dette.

Telenor sin løsning krever en programvarepakke for PPPoE, som også støtte i de fleste OS gjennom tredjeparts programvare.

Kan også nevne at jeg i installasjonen av 3 Telenor løsninger fikk så store problemer med "Gjør-det selv" CD'en (feilmeldinger etc.) at jeg fysisk kastet denne i søpla og installerte RasPPPoE istedetfor.

 

Når det gjelder leveringstid/kvalitet, så er min erfaring av både NGT og Telenor er like dårlige, men man kan være heldig og få det kjapt og problemfritt levert og installert.

 

Håper at dette litt lange innlegget var til litt hjelp :smile:

 

mvh

Arcade

Lenke til kommentar

Nextgentel er for tiden tom for rutere så det er veldig lang ventetid der, men det er nesten verdt å vente på tror jeg. Det kommer vel litt an på behovet ditt også da såklart. Jeg kunne ikke tenkt meg telenor sin løsning.. mest pga pris og upload begrensinger.

 

Men skal du bare surfe og sitte på irc er telenor vel sågreit. OM du ikke er student.

 

Nextgentel har noen veldig veldig bra tilbud til studenter / vgs også vel? Og dersom du går på UIB eller UIO har du hvertfall et knall tilbud.(Delta til prisen av Bravo), men det finner du vel ut av.)

Lenke til kommentar

Har telenor privat hjemme, det er greit nok, lav hastighet på upload da.

 

Vi hadde EXO ADSL der jeg jobber tidligere, var ikke særlig fornøyd med dem, hadde ikke særlig tro på NGT, siden de var så rimelige. Men når privatpersoner rundtforbi ga så mange bra tilbakemeldinger tenkte jeg å barre smelle til. Så nå har vi 8032/864 fra NGT på jobb. Må bare legge til at det var en **** lang ventetid.

 

Installatøren dukket ikke opp til 2 avtaler.. men alle gode ting er tre

 

Ruteren kom heller ikke når den skulle, MAO masse kluss med levering.

 

Men konklusjonen min er at NGT er valg #1 om du ikke bryr deg om lang ventetid og timevis i tlf. for å få ny time for installatør og purring på hardware! (ps etter 20 minutter blir det opptatt på sentralbordet dem.. det har jeg opplevd flere ganger).... de burde SKAMME seg.

 

Når det gjelder hastighet så hadde jeg forventet rundt 4 mbit ned og rundt 0,7 mbit ut. Det gledelige er at vi ofte får mer, til tider viser ruter trafikk på 8032/864!!!!! (uthastigheten er særdeles stabil)

 

Kjenner noen som har NGT priat også, de er meget fornøyd med hastighet og stabilitet. (Men hadde også problemer med oppkobling.. mangla plutselig plass i sentralen)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-10 00:02, SuperFly skrev:

Har telenor privat hjemme, det er greit nok, lav hastighet på upload da.


Vi hadde EXO ADSL der jeg jobber tidligere, var ikke særlig fornøyd med dem, hadde ikke særlig tro på NGT, siden de var så rimelige. Men når privatpersoner rundtforbi ga så mange bra tilbakemeldinger tenkte jeg å barre smelle til. Så nå har vi 8032/864 fra NGT på jobb. Må bare legge til at det var en **** lang ventetid.


Installatøren dukket ikke opp til 2 avtaler.. men alle gode ting er tre


Ruteren kom heller ikke når den skulle, MAO masse kluss med levering.


Men konklusjonen min er at NGT er valg #1 om du ikke bryr deg om lang ventetid og timevis i tlf. for å få ny time for installatør og purring på hardware! (ps etter 20 minutter blir det opptatt på sentralbordet dem.. det har jeg opplevd flere ganger).... de burde SKAMME seg.


Når det gjelder hastighet så hadde jeg forventet rundt 4 mbit ned og rundt 0,7 mbit ut. Det gledelige er at vi ofte får mer, til tider viser ruter trafikk på 8032/864!!!!! (uthastigheten er særdeles stabil)


Kjenner noen som har NGT priat også, de er meget fornøyd med hastighet og stabilitet. (Men hadde også problemer med oppkobling.. mangla plutselig plass i sentralen)



 

Bor i Bergen du? EXO har gått konken ett par ganger :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-10 00:08, SuperFly skrev:

Nei jeg bor og jobber i Stavanger. Det var tydelig at EXO slet.. de byttet på priser og ip adresser på slutten. Til slutt var det "bue aleminium" som dukket opp som "Netblock Owner", og mot slutten sluttet kundekontaktene våre 1 etter 1..


Er de "gone" nå?


 

Nei, de er ikke borte.. enda.. De har byttet navn.. husker ikke til hva, men heter noe med EXO.. Typisk når en bedrift går "konken"..

Lenke til kommentar

Har Ngt 640/384(?) - Bravo ihvertfall. fikk det installert for 13mnd siden...

Hastighet iflg Itavisen : 602-605kb/s hver gang. Har prøvd den _ganske_ mange ganger...

 

Er svært fornøyd, har vært nede et par ganger.

Det fikk jeg mail om, men den leste jeg ikke før "nedetiden" var over. Kan ikke huske at jeg ikke har kommet på nett. Har jo selvfølgelig ikke pc`en på hele tiden da.

 

Leveringen gikk for kjapt(!!!)

Fikk en tlf kl 1600, og dagen etter var noen på døra hos meg kl 0815 (de skulle komme 0800, da ringte dem og sa de at de ble forsinket med noen minutter, pga trafikk, men who cares)

Anbefaler kanskje derfor å be om installering på formiddagen. De hadde litt problemer med å finne tlf-kontakt-sak til hovedbygningen. (bor i 3 * 8 leilighets-blokk). Fikk modemet etter installasjon (ikke som avtalt, men igjen who cares)

 

Totalt sett gikk det utrolig smertefritt.

 

T-Evil

Lenke til kommentar

Har NextGenTel Bravo, men sjekket nøye før jeg valgte leverandør hva som var best av Telenor og NextGenTel (NGT).

 

-NGT er raskere på download enn Telenor, selv om Telenor reklamerer med høyere hastighet. I tillegg har NGT 386kbps upload mot Telenors 128 kbps (du tror kanskje du ikke trenger så rask upload, men jo... det gjør du før eller senere!!!).

 

-Telenors system krever at du ringer opp. Da er det ikke bare bare å dele internettoppkoblingen med en hub... da må man sjekke om andre maskiner er oppkoblet før man selv kobler opp. NGT er nettverksbasert, og du er oppkoblet automatisk når du starter maskinen.

 

-NGT er BILLIGERE enn Telenor. Husker ikke Telenors priser, men tror det var rundt 550/mnd. NGT er rett under 398/mnd).

 

-NGT hadde litt problemer med levering av modem, men det kom ganske kjapt allikevel. Montør møtte opp til avtalt tidspunkt, og satte til og med kontakt til modemet der jeg ønsket uten tillegg i prisen selv om det var i ett annet rom enn telefonkontakten (skal egentlig koste mer). Jeg fikk også 400 kroner i rabatt fra NGT på installasjon på fordi jeg har tatt "datakortet". Mulig det fortsatt har dette tilbudet.

 

-NGT har ikke særlig lengre tid på supporttelefon enn Telenor, spesielt ikke hvis du ringer i perioder med liten trafikk. Har ventet betydelig lengre på diverse Telenor telefoner enn NGT.

 

-NGT er veldig stabilt. Jeg har ikke hatt det minste problem og ikke noe nedtid i det hele tatt siden januar. Hadde maskinen på download i 5 døgn i strekk, og var ikke nede en eneste gang (for da hadde nedlastinga blitt brutt).

 

-Telenor lever i den villfarelsen at du MÅ ha ISDN for å kunne få ADSL, og de krever at du installerer det om du ikke har det fra før (sa hun jeg snakket med i telefonen). NGT sa, med en gang jeg spurte, at jeg ikke behøvde å ha analogabb. på telefon en gang. Dermed kan Telenor ADSL bli ENDA dyrere (ISDN koster 219 pr. måned... totalsum : 770 kroner/mnd?)

 

Vi er to personer som deler internett ved hjelp av en HUB, og vi bruker internett mye. Vi er veldig fornøyde begge to.

 

Alle jeg har snakket med, anbefaler NGT framfor Telenor, og ser ingen grunn til ikke å gjøre det samme selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...