dan83 Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Litt nysgjerrig på hvor mange km en god dieselmotor kan gå, hvis man tar godt vare på den, som feks oljeskift relativt ofte(ca hver 10 000km) 300 -400 000km? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Ofte lest opp til 500 000 km. Men er jo mange faktorer som teller inn. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Motorene kan holde svært lenge, men en kan også oppleve dyre reperasjoner på en som har gått langt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 De fleste gode motorer holder så lenge du kaster penger på dem. Dieselmotorer er vanligvis plaget med turbohavari, høytrykkspumpe, koksing, EGR og tett DPF. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 + injektorer på common rail, disse er ganske dyre. Mye dyre reparasjoner på diesel. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Hvis du ønsker billigst mulig bilhold så kjøper du en bensinbil av et japansk merke. Bare dieselpumpa kan koste opptil 100 000 på de litt større bilene. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Moderne diesel motorer suger inn sin egen eksos. EGR. I gamle dager holdt de lenge. Min siste diesel bil gikk fint etter 320 000km mens den før den gikk motoren fint etter minst 450 000km. Etter alt moderne greiene de har hengt på diesel motorene har jeg kjørt bensin. De holder like lenge i dag, med endel unntak. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Bruker ikke nyere dieselmotorer Adblue o.l. i stedet for EGR? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Adblue kommer i tillegg. Så har man EGR, DPF etc. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 Det blir vel så lenge man gidder å stelle den. Med noen få unntak er motorene idag såpass solide at bare de får stell et hakk eller to over hva minstekravet er, så varer de virkelig lenge. Men det er et par grep man bør/må gjøre: Foruten oljeskift så er det ymse etterstramming og ettersyn, bytte av reimer og hjul, sjekk/bytt av dyser, men kanskje aller viktigst: gjøre noe med drivstoffet. Den mest vanlige dieselen idag har lavere brennverdi enn hva som var tilfellet for 20 år siden. Det gjør at effekten blir litt lavere men viktigst at den forbrenner dårligere og derved soter mer. Anleggsdiesel har ikke samme problemet, der kan man se tydelig at motorer soter mindre. En god løsning hadde vært om petroleumsmyndigheter kunne se toskeskapen og fikse opp i dette, men man kan selv gjøre noe. Med å tilsette en dieselbooster (den varianten som er ment for permanent bruk) hver gang man fyller får man opp cetanverdien som igjen vil gi deg laverer forbruk, mindre sot slik at EGR og DPF faktisk kan gjøre jobben uten å drukne i sot, og effekten går en anelse opp. Ift slitasje så oppstår mesteparten av slitasje på en typisk motor ifm kaldstart. Så å ha motorvarmer og bruke den er smart, og ikke minst å ta det rolig med gassen inntill motor er driftsvarm. Så steller man fint med en motor, noe omtrent ingen gjør, så kan de leve så lenge du orker egentlig. Vet at det i drosjenæringen i Bergen (og Bergen er ikke noe ideelt sted å kjøre langt med en bil) var ansett for normalt med 6-800.000KM på motoren før man ga seg med bilen, men da snakker vi kvalitetsmerker som Mercedes. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2023 Habla Møberg skrev (2 timer siden): Det blir vel så lenge man gidder å stelle den. Med noen få unntak er motorene idag såpass solide at bare de får stell et hakk eller to over hva minstekravet er, så varer de virkelig lenge. Men det er et par grep man bør/må gjøre: Foruten oljeskift så er det ymse etterstramming og ettersyn, bytte av reimer og hjul, sjekk/bytt av dyser, men kanskje aller viktigst: gjøre noe med drivstoffet. Den mest vanlige dieselen idag har lavere brennverdi enn hva som var tilfellet for 20 år siden. Det gjør at effekten blir litt lavere men viktigst at den forbrenner dårligere og derved soter mer. Anleggsdiesel har ikke samme problemet, der kan man se tydelig at motorer soter mindre. En god løsning hadde vært om petroleumsmyndigheter kunne se toskeskapen og fikse opp i dette, men man kan selv gjøre noe. Med å tilsette en dieselbooster (den varianten som er ment for permanent bruk) hver gang man fyller får man opp cetanverdien som igjen vil gi deg laverer forbruk, mindre sot slik at EGR og DPF faktisk kan gjøre jobben uten å drukne i sot, og effekten går en anelse opp. Ift slitasje så oppstår mesteparten av slitasje på en typisk motor ifm kaldstart. Så å ha motorvarmer og bruke den er smart, og ikke minst å ta det rolig med gassen inntill motor er driftsvarm. Så steller man fint med en motor, noe omtrent ingen gjør, så kan de leve så lenge du orker egentlig. Vet at det i drosjenæringen i Bergen (og Bergen er ikke noe ideelt sted å kjøre langt med en bil) var ansett for normalt med 6-800.000KM på motoren før man ga seg med bilen, men da snakker vi kvalitetsmerker som Mercedes. Angående diesel- tilsetninger, så tilsetter jeg ofte litt Alron ved fylling av tanken. En slik flaske koster ikke så mye og skal visst nok vare til en del fyllinger. Hva tenker du angående dette? Har slik tilsetning noe positiv effekt? https://www.garasjetid.no/alron/a10/alron-dieseltilseting-0-5l-smører-og-vedlikeholder-din-motor?gclid=EAIaIQobChMI7PSay8bl_gIVyqOyCh1g9AHCEAQYASABEgKmXfD_BwE Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2023 Men jeg trodde at en diesel skal i teorien vare lengere en bensin, pgr av at den jobber på lavere RPM(mindre varme) og at diesel sliter mindre på motorens komponenter(smører mer)? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 dan83 skrev (9 minutter siden): Angående diesel- tilsetninger, så tilsetter jeg ofte litt Alron ved fylling av tanken. En slik flaske koster ikke så mye og skal visst nok vare til en del fyllinger. Hva tenker du angående dette? Har slik tilsetning noe positiv effekt? https://www.garasjetid.no/alron/a10/alron-dieseltilseting-0-5l-smører-og-vedlikeholder-din-motor?gclid=EAIaIQobChMI7PSay8bl_gIVyqOyCh1g9AHCEAQYASABEgKmXfD_BwE Alron er knallbra, kjør på. Jeg har brukt dette noen ganger, men mest har jeg brukt QMI sin dieselforbedrer, som er mye samme greien, dog bruker de nafta som bærer i den så den er ikke like miljøvennlig som Alron (uten at det er noe stort poeng, dieselen i seg selv er ikke akkurat miljøvennlig). Den blir noe rimeligere når jeg handler i 5 liters kanner. Den har jeg brukt i snart 15 år er det vel, på en mengde med kjøretøyer. Og ja, jeg kan garantere deg at det har noe for seg. På biler uten DPF, så man kan fysisk se mengden med sot ved pådrag, kan man enkelt se en enorm forskjell i mengden sot som kommer ut bak. Kan og se det på mengden sot i innsug og EGR, og ikke minst så går motoren jevnere og med mindre klakking. Forbruk og effekt holder seg på det nivået det var når motoren var ny Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 dan83 skrev (18 minutter siden): Men jeg trodde at en diesel skal i teorien vare lengere en bensin, pgr av at den jobber på lavere RPM(mindre varme) og at diesel sliter mindre på motorens komponenter(smører mer)? Var gjerne argumenter i "gamle dager", nå er de såvidt lettere bygget at det er ikke noe videre argument. Belastningen er gjerne høyere på en diesel pga mer moment på lavere turtall. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2023 Habla Møberg skrev (3 minutter siden): Alron er knallbra, kjør på. Jeg har brukt dette noen ganger, men mest har jeg brukt QMI sin dieselforbedrer, som er mye samme greien, dog bruker de nafta som bærer i den så den er ikke like miljøvennlig som Alron (uten at det er noe stort poeng, dieselen i seg selv er ikke akkurat miljøvennlig). Den blir noe rimeligere når jeg handler i 5 liters kanner. Den har jeg brukt i snart 15 år er det vel, på en mengde med kjøretøyer. Og ja, jeg kan garantere deg at det har noe for seg. På biler uten DPF, så man kan fysisk se mengden med sot ved pådrag, kan man enkelt se en enorm forskjell i mengden sot som kommer ut bak. Kan og se det på mengden sot i innsug og EGR, og ikke minst så går motoren jevnere og med mindre klakking. Forbruk og effekt holder seg på det nivået det var når motoren var ny Ok, flott, da fortsetter jeg å tilsette Alron for å forebygge soting osv. Men når det kommer til CO2 utslipp, så er jo diesel mer miljøvennlig. Men lokalt, så ikke diesel så bra pgr av mer utslipp av NOX. Men det er vel nettopp det disse partikkelfiltrene skal prøve å redusere? Jeg vet om problematikken angående tetting av filter, EGR osv, men jeg kjører en del lange turer og dette kombinert med nevnt tilsetting, så håper jeg at jeg vill unngå særlig problemer i fremtiden. Bilen har nå akkurat gått 100 000km Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 dan83 skrev (2 minutter siden): Ok, flott, da fortsetter jeg å tilsette Alron for å forebygge soting osv. Men når det kommer til CO2 utslipp, så er jo diesel mer miljøvennlig. Men lokalt, så ikke diesel så bra pgr av mer utslipp av NOX. Men det er vel nettopp det disse partikkelfiltrene skal prøve å redusere? Jeg vet om problematikken angående tetting av filter, EGR osv, men jeg kjører en del lange turer og dette kombinert med nevnt tilsetting, så håper jeg at jeg vill unngå særlig problemer i fremtiden. Bilen har nå akkurat gått 100 000km Jau, jeg vet ikke helt hva som er verst og best med diesel, men en godt stelt motor slipper ut mindre drit, det er bare sikkert. Langkjøring er gode greier, diesler liker det veldig godt... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2023 Er en artikkel her fra 2019 om hvorfor en dieselmotor i teorien skal vare lengere, men vet ikke hvor god kilde dette er da: https://www.motorbiscuit.com/why-do-diesel-engines-last-longer-than-gasoline-engines/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 (endret) For diesel motorer før ca 2010 som var Euro4, hadde jeg inntrykk av at Mercedes, Volvo, PSA/Ford og Toyota hadde gode diesel motorer (lite problemer). Om mitt inntrykk var rett, eller om dette har endret seg for Euro5 og Euro6 vet jeg ikke. Endret 8. mai 2023 av Svein M Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 Svein M skrev (Akkurat nå): For diesel motorer før ca 2010 som var Euro4, hadde jeg inntrykk av at Mercedes, Volvo, PSA/Ford og Toyota hadde gode diesel motorer. Om mitt inntrykk var rett, eller om dette har endret for Euro5 og Euro6 vet jeg ikke. Mercedes kjenner jeg for lite til (moderne Mercedes, de eldre var generelt meget gode kanskje det beste som noengang er laget), PSA (med Ford og BMW på laget i noen tilfeller) både har laget og lager generelt gode maskiner, det har de vært gode på helt siden 70 og 80-tallet og fremdeles idag. Toyota har vært mye opp og ned. Noen motorer er evighetsmaskiner, mens de siste årene før de helt sluttet med diesel så hadde de noen varianter som hadde sine svakheter. Folkevogn har hatt noen meget bra maskiner (f.eks 1.9TDi), men de har hatt enda flere som har vært skikkelig svake. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2023 Habla Møberg skrev (14 minutter siden): Mercedes kjenner jeg for lite til (moderne Mercedes, de eldre var generelt meget gode kanskje det beste som noengang er laget), PSA (med Ford og BMW på laget i noen tilfeller) både har laget og lager generelt gode maskiner, det har de vært gode på helt siden 70 og 80-tallet og fremdeles idag. Toyota har vært mye opp og ned. Noen motorer er evighetsmaskiner, mens de siste årene før de helt sluttet med diesel så hadde de noen varianter som hadde sine svakheter. Folkevogn har hatt noen meget bra maskiner (f.eks 1.9TDi), men de har hatt enda flere som har vært skikkelig svake. Har du noe mening om toyotas D-4D dieselmotor? De produserte jo denne i ganske mange år og Toyota er jo flinke til å korrigere feil så fort de dukker opp. Lest at noen modeller hadde noe små problemer, men kan ikke finne noe spesielt negativt med årsmodellen jeg har(rav4 2013) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå