Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge kan en moderne dieselmotor vare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moderne diesel motorer suger inn sin egen eksos. EGR. I gamle dager holdt de lenge. Min siste diesel bil gikk fint etter 320 000km mens den før den gikk motoren fint etter minst 450 000km. Etter alt moderne greiene de har hengt på diesel motorene har jeg kjørt bensin. De holder like lenge i dag, med endel unntak. 

Lenke til kommentar

Det blir vel så lenge man gidder å stelle den. Med noen få unntak er motorene idag såpass solide at bare de får stell et hakk eller to over hva minstekravet er, så varer de virkelig lenge.
Men det er et par grep man bør/må gjøre: Foruten oljeskift så er det ymse etterstramming og ettersyn, bytte av reimer og hjul, sjekk/bytt av dyser, men kanskje aller viktigst: gjøre noe med drivstoffet.
Den mest vanlige dieselen idag har lavere brennverdi enn hva som var tilfellet for 20 år siden. Det gjør at effekten blir litt lavere men viktigst at den forbrenner dårligere og derved soter mer.
Anleggsdiesel har ikke samme problemet, der kan man se tydelig at motorer soter mindre.
En god løsning hadde vært om petroleumsmyndigheter kunne se toskeskapen og fikse opp i dette, men man kan selv gjøre noe. Med å tilsette en dieselbooster (den varianten som er ment for permanent bruk) hver gang man fyller får man opp cetanverdien som igjen vil gi deg laverer forbruk, mindre sot slik at EGR og DPF faktisk kan gjøre jobben uten å drukne i sot, og effekten går en anelse opp.
Ift slitasje så oppstår mesteparten av slitasje på en typisk motor ifm kaldstart. Så å ha motorvarmer og bruke den er smart, og ikke minst å ta det rolig med gassen inntill motor er driftsvarm.


Så steller man fint med en motor, noe omtrent ingen gjør, så kan de leve så lenge du orker egentlig.
Vet at det i drosjenæringen i Bergen (og Bergen er ikke noe ideelt sted å kjøre langt med en bil) var ansett for normalt med 6-800.000KM på motoren før man ga seg med bilen, men da snakker vi kvalitetsmerker som Mercedes.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Det blir vel så lenge man gidder å stelle den. Med noen få unntak er motorene idag såpass solide at bare de får stell et hakk eller to over hva minstekravet er, så varer de virkelig lenge.
Men det er et par grep man bør/må gjøre: Foruten oljeskift så er det ymse etterstramming og ettersyn, bytte av reimer og hjul, sjekk/bytt av dyser, men kanskje aller viktigst: gjøre noe med drivstoffet.
Den mest vanlige dieselen idag har lavere brennverdi enn hva som var tilfellet for 20 år siden. Det gjør at effekten blir litt lavere men viktigst at den forbrenner dårligere og derved soter mer.
Anleggsdiesel har ikke samme problemet, der kan man se tydelig at motorer soter mindre.
En god løsning hadde vært om petroleumsmyndigheter kunne se toskeskapen og fikse opp i dette, men man kan selv gjøre noe. Med å tilsette en dieselbooster (den varianten som er ment for permanent bruk) hver gang man fyller får man opp cetanverdien som igjen vil gi deg laverer forbruk, mindre sot slik at EGR og DPF faktisk kan gjøre jobben uten å drukne i sot, og effekten går en anelse opp.
Ift slitasje så oppstår mesteparten av slitasje på en typisk motor ifm kaldstart. Så å ha motorvarmer og bruke den er smart, og ikke minst å ta det rolig med gassen inntill motor er driftsvarm.


Så steller man fint med en motor, noe omtrent ingen gjør, så kan de leve så lenge du orker egentlig.
Vet at det i drosjenæringen i Bergen (og Bergen er ikke noe ideelt sted å kjøre langt med en bil) var ansett for normalt med 6-800.000KM på motoren før man ga seg med bilen, men da snakker vi kvalitetsmerker som Mercedes.

Angående diesel- tilsetninger, så tilsetter jeg ofte litt Alron ved fylling av tanken. En slik flaske koster ikke så mye og skal visst nok vare til en del fyllinger. Hva tenker du angående dette? Har slik tilsetning noe positiv effekt?

https://www.garasjetid.no/alron/a10/alron-dieseltilseting-0-5l-smører-og-vedlikeholder-din-motor?gclid=EAIaIQobChMI7PSay8bl_gIVyqOyCh1g9AHCEAQYASABEgKmXfD_BwE

Lenke til kommentar
dan83 skrev (9 minutter siden):

Angående diesel- tilsetninger, så tilsetter jeg ofte litt Alron ved fylling av tanken. En slik flaske koster ikke så mye og skal visst nok vare til en del fyllinger. Hva tenker du angående dette? Har slik tilsetning noe positiv effekt?

https://www.garasjetid.no/alron/a10/alron-dieseltilseting-0-5l-smører-og-vedlikeholder-din-motor?gclid=EAIaIQobChMI7PSay8bl_gIVyqOyCh1g9AHCEAQYASABEgKmXfD_BwE

Alron er knallbra, kjør på. Jeg har brukt dette noen ganger, men mest har jeg brukt QMI sin dieselforbedrer, som er mye samme greien, dog bruker de nafta som bærer i den så den er ikke like miljøvennlig som Alron (uten at det er noe stort poeng, dieselen i seg selv er ikke akkurat miljøvennlig). Den blir noe rimeligere når jeg handler i 5 liters kanner. Den har jeg brukt i snart 15 år er det vel, på en mengde med kjøretøyer. Og ja, jeg kan garantere deg at det har noe for seg. På biler uten DPF, så man kan fysisk se mengden med sot ved pådrag, kan man enkelt se en enorm forskjell i mengden sot som kommer ut bak. Kan og se det på mengden sot i innsug og EGR, og ikke minst så går motoren jevnere og med mindre klakking.
Forbruk og effekt holder seg på det nivået det var når motoren var ny

Lenke til kommentar
dan83 skrev (18 minutter siden):

Men jeg trodde at en diesel skal i teorien vare lengere en bensin, pgr av at den jobber på lavere RPM(mindre varme) og at diesel sliter mindre på motorens komponenter(smører mer)?

Var gjerne argumenter i "gamle dager", nå er de såvidt lettere bygget at det er ikke noe videre argument. Belastningen er gjerne høyere på en diesel pga mer moment på lavere turtall.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 minutter siden):

Alron er knallbra, kjør på. Jeg har brukt dette noen ganger, men mest har jeg brukt QMI sin dieselforbedrer, som er mye samme greien, dog bruker de nafta som bærer i den så den er ikke like miljøvennlig som Alron (uten at det er noe stort poeng, dieselen i seg selv er ikke akkurat miljøvennlig). Den blir noe rimeligere når jeg handler i 5 liters kanner. Den har jeg brukt i snart 15 år er det vel, på en mengde med kjøretøyer. Og ja, jeg kan garantere deg at det har noe for seg. På biler uten DPF, så man kan fysisk se mengden med sot ved pådrag, kan man enkelt se en enorm forskjell i mengden sot som kommer ut bak. Kan og se det på mengden sot i innsug og EGR, og ikke minst så går motoren jevnere og med mindre klakking.
Forbruk og effekt holder seg på det nivået det var når motoren var ny

Ok, flott, da fortsetter jeg å tilsette Alron for å forebygge soting osv. Men når det kommer til CO2 utslipp, så er jo diesel mer miljøvennlig. Men lokalt, så ikke diesel så bra  pgr av mer utslipp av NOX. Men det er vel nettopp det disse partikkelfiltrene skal prøve å redusere?

Jeg vet om problematikken angående tetting av filter, EGR osv, men jeg kjører en del lange turer og dette kombinert med nevnt tilsetting, så håper jeg at jeg vill unngå særlig problemer i fremtiden. Bilen har nå akkurat gått 100 000km

Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 minutter siden):

Ok, flott, da fortsetter jeg å tilsette Alron for å forebygge soting osv. Men når det kommer til CO2 utslipp, så er jo diesel mer miljøvennlig. Men lokalt, så ikke diesel så bra  pgr av mer utslipp av NOX. Men det er vel nettopp det disse partikkelfiltrene skal prøve å redusere?

Jeg vet om problematikken angående tetting av filter, EGR osv, men jeg kjører en del lange turer og dette kombinert med nevnt tilsetting, så håper jeg at jeg vill unngå særlig problemer i fremtiden. Bilen har nå akkurat gått 100 000km

Jau, jeg vet ikke helt hva som er verst og best med diesel, men en godt stelt motor slipper ut mindre drit, det er bare sikkert. Langkjøring er gode greier, diesler liker det veldig godt...

Lenke til kommentar

For diesel motorer før ca 2010 som var Euro4, hadde jeg inntrykk av at Mercedes, Volvo, PSA/Ford og Toyota hadde gode diesel motorer (lite problemer). Om mitt inntrykk var rett, eller om dette har endret seg for Euro5 og Euro6 vet jeg ikke.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

For diesel motorer før ca 2010 som var Euro4, hadde jeg inntrykk av at Mercedes, Volvo, PSA/Ford og Toyota hadde gode diesel motorer. Om mitt inntrykk var rett, eller om dette har endret for Euro5 og Euro6 vet jeg ikke.

Mercedes kjenner jeg for lite til (moderne Mercedes, de eldre var generelt meget gode kanskje det beste som noengang er laget), PSA (med Ford og BMW på laget i noen tilfeller) både har laget og lager generelt gode maskiner, det har de vært gode på helt siden 70 og 80-tallet og fremdeles idag. Toyota har vært mye opp og ned. Noen motorer er evighetsmaskiner, mens de siste årene før de helt sluttet med diesel så hadde de noen varianter som hadde sine svakheter. Folkevogn har hatt noen meget bra maskiner (f.eks 1.9TDi), men de har hatt enda flere som har vært skikkelig svake.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (14 minutter siden):

Mercedes kjenner jeg for lite til (moderne Mercedes, de eldre var generelt meget gode kanskje det beste som noengang er laget), PSA (med Ford og BMW på laget i noen tilfeller) både har laget og lager generelt gode maskiner, det har de vært gode på helt siden 70 og 80-tallet og fremdeles idag. Toyota har vært mye opp og ned. Noen motorer er evighetsmaskiner, mens de siste årene før de helt sluttet med diesel så hadde de noen varianter som hadde sine svakheter. Folkevogn har hatt noen meget bra maskiner (f.eks 1.9TDi), men de har hatt enda flere som har vært skikkelig svake.

Har du noe mening om toyotas D-4D dieselmotor? De produserte jo denne i ganske mange år og Toyota er jo flinke til å korrigere feil så fort de dukker opp. Lest at noen modeller hadde noe små problemer, men kan ikke finne noe spesielt negativt med årsmodellen jeg har(rav4 2013)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...