Aiven Skrevet 21. februar 2023 Del Skrevet 21. februar 2023 (endret) Jalla21 skrev (1 time siden): Poenget er at hans utsagn ikke styrker teorien om bruk av sonarbøye. Utsagnet er åpenbart gitt i en kontekst der han bekrefter at dette brukes. Sjekk bakgrunnen hans da Mulig at en amerikansk militær-rådgiver på feltet har bedre greie på hva de faktisk bruker enn det du kan tenke deg fram til? Endret 21. februar 2023 av Aiven 2 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 21. februar 2023 Del Skrevet 21. februar 2023 (endret) Aiven skrev (46 minutter siden): Utsagnet er åpenbart gitt i en kontekst der han bekrefter at dette brukes. Sjekk bakgrunnen hans da Mulig at en amerikansk militær-rådgiver på feltet har bedre greie på hva de faktisk bruker enn det du kan tenke deg fram til? Postol har beskrevet en kompleks utløsende mekanisme, men ingen steder i Hershs historie sier han nøyaktig når eller hvor dette systemet ble testet. Det er ganske viktig med enhver ny utløsende enhet. For eksempel måtte atombomben testes først for å være sikker på at den fungerte. Dermed er hele den antatte ordningen avhengig av en upålitelig magisk boks-enhet, en som bare Theodore Postol kan beskrive i noen detalj, siden den ikke eksisterer utenfor hans egen fantasi. Hvis du ikke forsto hva jeg mente med VLF-, ELF- eller SLF-båndet så er dette velbrukte frekvensområder for kommunikasjon under vann, og kan brukes for å nå ubåter på forskjellige dyp. Dette er sikker kommunikasjon som er velkjent, og bruker over hele verden. Du trenger ikke engang være i nærheten for å kommunisere på de laveste båndene, og det sier seg selv at da finner man ikke på noe som medfører et stort fly inn i området. Hvis man absolutt vil bruke noe så idiotisk som en sonar bøye så hadde det være mye bedre å kjøre en rask daycruiser, og kaste bøya fra den. Historien som Hersh har spunnet opp er totalt tullball. Postol er også en gammel mann som virker å ha blitt ganske så anti USA på side eldre dager. Så der har Hersh funnet en god venn som er omtrent på samme konspiratoriske nivå. Denne falske nyhetshistorien er ikke ferdig. Det er så mange spørsmål som Mr. Hersh trenger å svare på, men det vil han selvsagt ikke gjøre. Han har sådd ett frø som flere andre finner det tjent å vanne. --Siste innlegg herfra. Endret 21. februar 2023 av Jalla21 3 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 21. februar 2023 Del Skrevet 21. februar 2023 Det var nok ikke rom for noe sånt som akustiske eller optiske modemer på budsjettet til operasjonen: Akustisk forklart: Reklame for optisk: https://www.hydromea.com/underwater-wireless-communication Kjempemye lurere å sende nedover en Boeing 737 fra Nord-Norge for å hive en bøye i vannet 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 a_aa skrev (8 timer siden): Det var nok ikke rom for noe sånt som akustiske eller optiske modemer på budsjettet til operasjonen: Akustisk forklart: Reklame for optisk: https://www.hydromea.com/underwater-wireless-communication Kjempemye lurere å sende nedover en Boeing 737 fra Nord-Norge for å hive en bøye i vannet Ja, hvorfor brukte de ikke et akustisk modem. Godt spørsmål asså, men i stedet valgte de altså å bruke et akustisk modem i form av en sonarbøye. Rar verden. 1 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) Jalla21 skrev (9 timer siden): Postol har beskrevet en kompleks utløsende mekanisme, men ingen steder i Hershs historie sier han nøyaktig når eller hvor dette systemet ble testet. Det er ganske viktig med enhver ny utløsende enhet. For eksempel måtte atombomben testes først for å være sikker på at den fungerte. Dermed er hele den antatte ordningen avhengig av en upålitelig magisk boks-enhet, en som bare Theodore Postol kan beskrive i noen detalj, siden den ikke eksisterer utenfor hans egen fantasi. Hvis du ikke forsto hva jeg mente med VLF-, ELF- eller SLF-båndet så er dette velbrukte frekvensområder for kommunikasjon under vann, og kan brukes for å nå ubåter på forskjellige dyp. Dette er sikker kommunikasjon som er velkjent, og bruker over hele verden. Du trenger ikke engang være i nærheten for å kommunisere på de laveste båndene, og det sier seg selv at da finner man ikke på noe som medfører et stort fly inn i området. Hvis man absolutt vil bruke noe så idiotisk som en sonar bøye så hadde det være mye bedre å kjøre en rask daycruiser, og kaste bøya fra den. Historien som Hersh har spunnet opp er totalt tullball. Postol er også en gammel mann som virker å ha blitt ganske så anti USA på side eldre dager. Så der har Hersh funnet en god venn som er omtrent på samme konspiratoriske nivå. Denne falske nyhetshistorien er ikke ferdig. Det er så mange spørsmål som Mr. Hersh trenger å svare på, men det vil han selvsagt ikke gjøre. Han har sådd ett frø som flere andre finner det tjent å vanne. --Siste innlegg herfra. Ja, de valgte nok å ta jomfruturen på systemet med en sabotasjeaksjon hvor de risikerte verdensfreden. Virker som en plausibel teori. Jeg vil gjette at grunnen til at de brukte en sonarbøye, som bringer dem nærmere bomben, handler om at bomben måtte skjules godt. Gjerne med en "passiv" mottaker, e.l. Fly er vel like greit som båt. Russerne vet at det er dem uansett, så ikke vits i å forsøke å skjule det. Kun å ha "plausible deniability" ovenfor pressen, noe de unektelig har, spesielt siden mange av pressens narrativer om temaet er innmatet. Jeg ser du er en av dem som vedlikeholder sitt My Little Pony bilde av Vesten, med å forkaste alt ondt som umulige konspirasjonsteorier. I det minste sparer du nok endel tid på å ikke gå inn i ting, ikke helt ueffent Endret 22. februar 2023 av Aiven 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Russland fortsetter sine absurde anklager om hvem som ødela gassrøret: https://www.vg.no/nyheter/i/8JRbmw/norge-slaar-tilbake-mot-russlands-uttalelser-i-sikkerhetsraadet Hvor ligger troverdigheten når Putin først truer med å stoppe all gassleveranse og deretter beskylder andre for utførelsen ? Putin behersker ikke bløffing i spillet heller….. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Aiven skrev (14 timer siden): Fly er vel like greit som båt. Russerne vet at det er dem uansett, så ikke vits i å forsøke å skjule det. Du snakker som om saken er oppklart og synderen bevist utover enhver tvil.. Aiven skrev (14 timer siden): Jeg vil gjette at grunnen til at de brukte en sonarbøye, som bringer dem nærmere bomben, handler om at bomben måtte skjules godt. Gjerne med en "passiv" mottaker, e.l. Du snakker som om det er bevist at "de" er noen andre enn russere og like bevist hvordan det er gjort. Aiven skrev (14 timer siden): Ja, hvorfor brukte de ikke et akustisk modem. Godt spørsmål asså, men i stedet valgte de altså å bruke et akustisk modem i form av en sonarbøye. Rar verden. Du snakker som om det er er faktum. Hvis du vet dette med sikkerhet, hvorfor legger du ikke bare fram de skråsikre bevisene for pressen? "Alle" andre ser at dette er en uoppklart sak, så det hadde vært fint om du kunne oppklare saken en gang for alle. 2 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) Simen1 skrev (1 time siden): Du snakker som om saken er oppklart og synderen bevist utover enhver tvil.. Du snakker som om det er bevist at "de" er noen andre enn russere og like bevist hvordan det er gjort. Du snakker som om det er er faktum. Hvis du vet dette med sikkerhet, hvorfor legger du ikke bare fram de skråsikre bevisene for pressen? "Alle" andre ser at dette er en uoppklart sak, så det hadde vært fint om du kunne oppklare saken en gang for alle. Du har rett. Men det gjør alle andre også. Jeg holder muligheten åpen for alt jeg, men gidder ikke å være den eneste her inne som bruker ordet "kanskje". Hersh har en fantastisk track record på å avsløre amerikanske myndigheter. Så ja, jeg holder en knapp på ham, i alle fall inntil vi har noe annet konkret. Og for min del synes jeg det er latterlig å forkaste artikkelen hans og måten det gjøres på. For ingen her som kan vite hva som er skjedd. Endret 22. februar 2023 av Aiven 1 1 1 Lenke til kommentar
jahooo Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Aiven skrev (15 timer siden): Jeg vil gjette at grunnen til at de brukte en sonarbøye, som bringer dem nærmere bomben, handler om at bomben måtte skjules godt. Gjerne med en "passiv" mottaker, e.l. Jeg antar at du mener bøyer i flertall for det var noe slikt som 80 km mellom sabotasje punktene. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 jahooo skrev (25 minutter siden): Jeg antar at du mener bøyer i flertall for det var noe slikt som 80 km mellom sabotasje punktene. Høres rimelig ut. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Avsløringene kommer på rams nå. Norge var faktisk med på å starte Vietnamkrigen med sprengedkillsene våre: https://seymourhersh.substack.com/p/from-the-gulf-of-tonkin-to-the-baltic 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Like før vi Hersh publiserer hvordan den norske marinen bortførte Jimmy Hoffa og Amelia Earhart. Merkverdig hvordan Norge havner inn begge historiene. Får vi noen sinne gode beviser for påstandene eller gode motbevis, og i så fall motivet til Hersh? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. februar 2023 Del Skrevet 22. februar 2023 Feynman skrev (1 time siden): Avsløringene kommer på rams nå. Norge var faktisk med på å starte Vietnamkrigen med sprengedkillsene våre: https://seymourhersh.substack.com/p/from-the-gulf-of-tonkin-to-the-baltic Der var det en betalingsmur gitt men jeg synes jeg har hørt den historien før og det var vel snakk om *nordmenn*, ikke *norge*. Norske sjømenn ble hyrt inn som skippere på amerikanske patruljebåter som muligens opererte der de ikke skulle(innenfor nordvietamesisk farvann og elver, tidlig i konflikten, før det kom til åpne stridigheter ned nord). Gammel historie, muligens ikke velkjent men heller ikke hemmelig. Men frem til noen graver frem *bevis* er bare dette en røverhistorie. Frem til da får vi kose oss med indisiene. Og vi har forresten fått et til. Legg merke til hvordan russerne først skyldte på britene før de nå skylder på USA/Norge. Er ikke det ekstremt typisk russisk propaganda å pøse på med flere alternative historier? Når russisk propaganda begynner å peke i mange forskjellige retinger kunne de like gjerne pekt på seg selv med en gang. 1 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 23. februar 2023 Del Skrevet 23. februar 2023 Aiven skrev (På 22.2.2023 den 4.40): Rar verden. Godt vi kan være enige om noe 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. mars 2023 Del Skrevet 7. mars 2023 Er dette plausibelt da? Eller bare enda en dårlig konspirasjonsteori? 🤔🤪 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BW6le7/new-york-times-pro-ukrainsk-gruppe-kan-ha-sabotert-nord-stream (Jeg tør hvertfall ikke kategorisk avfeie alle andre forslag enn at Russland selv står bak. Selv om jeg riktignok anser det som svært sannsynlig at Russland kan ha gjort det. Meeen .. å konkludere uten bevis? Nei. Ikke på nåværende stadie, hvertfall) 3 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2023 Del Skrevet 7. mars 2023 qualbeen skrev (34 minutter siden): Er dette plausibelt da? Eller bare enda en dårlig konspirasjonsteori? 🤔🤪 Det er ikkje umogleg, men motivet manglar. For ei frittståande gruppe som sympatiserer med Ukraina så finnes det nok lettare mål med meir effekt. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 The Avatar skrev (34 minutter siden): Det er ikkje umogleg, men motivet manglar. For ei frittståande gruppe som sympatiserer med Ukraina så finnes det nok lettare mål med meir effekt. Klart det finnes motiv. Om North Stream-rørene hadde kommet skikkelig i gang, kunne Russland skrudd av rørene som går gjennom Ukraina, og Russland måtte ikke lengre betale Ukraina for transittkostnader for gassen som da ikke lengre ville gått gjennom Ukraina. Legg til at det reduserer Russlands muligheter for å selge gass gjennom disse rørene, og derved tjene penger til krigshandlingene sine mot Ukraina. Ukraina har jo bedt Europa og andre land å handle gass og olje fra Russland. Dette er derfor en mulig forklaring, med et klart motiv. Om det dog stemmer, er en annen sak. Men det kunne selvsagt og ha skjedd med f.eks. amerikansk støtte, siden det da ikke er USA som faktisk utfører handlingen. 2 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Siden saken er publisert av New York Times fra informasjon fra amerikanske tjenstemenn er det godt mulig at det er en fantasihistorie som er plantet. Historien til Seymour Hersh henger ikke på greip i det hele tatt, men genererer nok nyhetsstoff som russere kan bruke til egen intern propaganda. Det er en teknikk de bruker mye; plante en historie i vestlige land og så referere internt så historien virker mer plausibel. Nå har vi en ny snakkis som kan ta oppmerksomheten. Det mest mistenkelige er at en "pro-ukrainsk" gruppe står bak. Ikke at jeg skal utelukke at det er mulig, men det var nå veldig snedig at det ikke var en stat som står bak det hele. 2 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 (endret) Snowleopard skrev (9 timer siden): Om det dog stemmer, er en annen sak. Men det kunne selvsagt og ha skjedd med f.eks. amerikansk støtte, siden det da ikke er USA som faktisk utfører handlingen. I og med NYT påstår at det er "US officials" som sier dette, så ville det ha vært rart for å si det mildt. Jeg er enn så lenge skeptisk til dette, NYT er for vage på nåværende tidspunkt til at jeg i det minste, kan vurdere hvor seriøst dette kan tas. Det var ikke en jobb for amatører og hvis det er slik at den Ukrainske staten ikke var involvert(ikke på høyeste nivå i det minste), hvem skulle ellers ha den kapasiteten? Dette er ikke en jobb for partisaner. Sitat U.S. officials declined to disclose the nature of the intelligence, how it was obtained or any details of the strength of the evidence it contains. They have said that there are no firm conclusions about it, leaving open the possibility that the operation might have been conducted off the books by a proxy force with connections to the Ukrainian government or its security services. Med andre ord, bare spekulasjoner. Endret 8. mars 2023 av Uderzo 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. mars 2023 Del Skrevet 8. mars 2023 Jeg vil påstå at dette er en operasjon som er innenfor rekkevidde for en mindre gruppe med rette kompetansen og tilgang på penger. Laget en post om det i ukraina-tråden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå