Gå til innhold

Mest lønnsomme organisering av boforhold/leie ved kjøp av bolig


Anbefalte innlegg

Det er nok mange faktorer som spiller inn, men jeg lurer på om det er mulig å gi et generelt svar på det jeg lurer på.

Jeg skal kjøpe min første bolig og da står der mellom å kjøpe en 2-roms eller en 3-roms. Det jeg lurer på er hva det er som er mest lønnsomt av:

Alternativ 1: Kjøpe en 3-roms. Leie ut et soverom og bo selv i det andre.

Alternativ 2: Kjøpe en 3-roms, leie ut hele leiligheten og leie et rom i en annen leilighet hvor jeg bor selv med en annen person.

Alternativ 3: Kjøpe en 2-roms, leie ut hele leiligheten og leie et rom i en annen leilighet hvor jeg bor selv med en annen person.

Alternativ 4: Kjøpe en 2-roms leilighet og bo der selv.

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lemongrass skrev (5 minutter siden):

Det er nok mange faktorer som spiller inn, men jeg lurer på om det er mulig å gi et generelt svar på det jeg lurer på.

Jeg skal kjøpe min første bolig og da står der mellom å kjøpe en 2-roms eller en 3-roms. Det jeg lurer på er hva det er som er mest lønnsomt av:

Alternativ 1: Kjøpe en 3-roms. Leie ut et soverom og bo selv i det andre.

Alternativ 2: Kjøpe en 3-roms, leie ut hele leiligheten og leie et rom i en annen leilighet hvor jeg bor selv med en annen person.

Alternativ 3: Kjøpe en 2-roms, leie ut hele leiligheten og leie et rom i en annen leilighet hvor jeg bor selv med en annen person.

Alternativ 4: Kjøpe en 2-roms leilighet og bo der selv.

Alternativ 1 er helt klart mest lønnsomt. Ingenting å lure på. Lite som slår skattefri utleie, kombinert med at man får dekt eget boligbehov samtidig. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leieinntekter er skattefritt hvis du får for alternativ 1. Bor du ikke selv i leiligheten, må du skatte av inntektene. 
 

Ergo: kjøp 3-roms (eller enda større?), og lei ut et rom eller to! 
 

Sett deg også grundig inn i regler mtp skatt. Samtidig som inntektene er skattefrie, vil høyt lån gi større skattefradrag. Korthuset faller riktignok sammen dersom du mot formodning ikke skulle klare å leie ut!
 

 

Lenke til kommentar

Et femte alternativ kan være å ikke kjøpe noe og heller investere i fond. Renter utgjør mye om dagen og i tillegg kommer fellesutgifter som gjør det å leie vel så lønnsomt på kortere sikt. Dokumentavgift og meglerhonorar utgjør en stor del om leiligheten skal selges (noe den sikkert skal før eller senere).

Man kan unngå skatt på utleie ved å ha adresse på samme sted selv. Det er vel litt på kanten av loven å late som om man kun leier ut et soverom når man i realiteten leier ut hele leiligheten og selv bor hos en kompis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Et femte alternativ kan være å ikke kjøpe noe og heller investere i fond. Renter utgjør mye om dagen og i tillegg kommer fellesutgifter som gjør det å leie vel så lønnsomt på kortere sikt. Dokumentavgift og meglerhonorar utgjør en stor del om leiligheten skal selges (noe den sikkert skal før eller senere).

Man kan unngå skatt på utleie ved å ha adresse på samme sted selv. Det er vel litt på kanten av loven å late som om man kun leier ut et soverom når man i realiteten leier ut hele leiligheten og selv bor hos en kompis.

Litt på kanten? Det er skatte snusk og en kan i værste fall ende opp i fengsel..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Litt på kanten? Det er skatte snusk og en kan i værste fall ende opp i fengsel..

Det er viktig å være klar over mulighetene over de mest brukte metodene for å få regnestykket til å gå opp. Man kan i teorien leie ut kun et rom og selv være veldig lite hjemme. Man ender nok ikke opp i fengsel over at man er lite hjemme.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (9 minutter siden):

Det er viktig å være klar over mulighetene over de mest brukte metodene for å få regnestykket til å gå opp. Man kan i teorien leie ut kun et rom og selv være veldig lite hjemme. Man ender nok ikke opp i fengsel over at man er lite hjemme.

Nå var det ikke det du foreslo, det var å leie ut hele. da har du ikke tilgang til boligen og kan vær der 0 sekund.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Det er viktig å være klar over mulighetene over de mest brukte metodene for å få regnestykket til å gå opp. Man kan i teorien leie ut kun et rom og selv være veldig lite hjemme. Man ender nok ikke opp i fengsel over at man er lite hjemme.

Sorry, men her bommer du på regelverket. Skal du unngå skatt, må du selv bo i leiligheten. Som betyr at hovedvekten av dine netter tilbringes der. Videre - og viktigere - så må du selv bo i minst halvparten av leiligheten (regnet etter markedsverdi, ikke gulvflate/areal!). 

Det du leier ut må altså være rimeligere priset, enn hva markedet er villig til å betale for det du disponerer. Ergo fungerer det ikke"å bo" på et bøttekott og leie resten. 

Hvorvidt du kan bli oppdaget og stilt for retten ved å jukse, er jeg usikker på. Selv hadde jeg ikke giddet å gjøre meg til kriminell for slikt. Hadde en sekundærbolig leid ut tidligere, og betalte min skatt hvert år! Skulle da bare mangle!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 timer siden):



Man kan unngå skatt på utleie ved å ha adresse på samme sted selv. Det er vel litt på kanten av loven å late som om man kun leier ut et soverom når man i realiteten leier ut hele leiligheten og selv bor hos en kompis.

Du bør lese Lov om folkeregistering kapittel 11 og 12 (sanksjoner for å bevisst oppgi feil opplysninger om bostedsadresse) lovdata.no 

Ikke bare risikerer du å bli anmeldt for skatteunndragelse, du risikerer også å måtte betale straffegebyr på  opptil 100 × rettsgebyret. Da begynner vi å snakke om en del penger (ett rettsgebyr =1243 kr).

Myndighetene kan innhente opplysninger fra postvesenet og andre etater hvis de får tips eller mistanke om at du har oppgitt feil adresse.  Leietakere som vet at du snyter på skatten kan også bruke det mot deg (utpressing).

Myndighetene har mange måter å avsløre ting på, det er vanskeligere å skjule ting i den digitale verden.Vil du gjøre deg til kjeltring, så vær så god,men ikke gi andre så dårlige råd. 

 

Endret av Gufi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...