Gå til innhold

Fartsone med gul farge innvendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (9 minutter siden):

Tolker jeg det som kun at det er anleggsarbeid som foregår her, eller gjelder skiltet noe mer?

Det er midlertidig fartsendring.
Som i realiteten er arbeidsområde. (arbeidsområde ikke anleggsområde)
Så om noen jobber på/ved/langs veg er det ofte at hastigheten satt ned med gule skilt.
edit: kan også være nedsatt fart pga vegforhold. for eks kraftig telehiv eller skader på veg.

For din del som trafikant har det ikke noe betydning.
Dem bruker "gule" skilt for at dem skiller seg ut og at "vanesjåfører" faktisk legger merke til dem.
Man kan helt fint bruke vanlig hvite skilt til denne jobben, men man kan ikke bruke gule til permanent fartssone.

Kilde: Kurs 1 og 3 for arbeid på/ved/langs veg, utarbeidet av SVV

Endret av Eskove
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En liten artig vandrehistorie til det Eskove skriver, er at når svenskene så at nordmennene fulgte trafikkskilt med gul bakgrunnsfarge, gjorde svenskene om mange av sine skilt fra hvite til gule. Dessverre skjønte ikke svenskene at årsaken til at skiltene ble lagt så godt merke til i Norge var at skiltene skilte seg ut. Det var ikke på grunn av gulfargen i seg selv. Så når svenskene endret fargen på de faste skiltene sine, skjedde det ikke noe særlig med etterlevelsen, ettersom skiltene ikke skilte seg fra hverandre når alle likevel byttet farge. 

TS: I skiltforskriften står det: "Når skiltet (fartsgrense, min anm.) nyttes til midlertidig regulering, kan det ha gul bunnfarge", altså er det ikke begrenset til arbeidsområde, men så er det helt riktig som Eskove skriver at det i praksis er arbeidsområde. Det er fordi Vegdirektoratet har bestemt at sånn skal det være. Det betyr også at hvis Vegdirektoratet en dag bestemmer noe annet, så vil det nok ikke få så stor oppmerksomhet hos gjennomsnittstrafikanten. Det kan derfor være en fin tilnærming å forvente arbeidsområde, men være forberedt på at Vegvesenet kan ha funnet på noe annet. Det har nok likevel ikke så stor betydning, ettersom skilt er skilt og fartsgrense er fartsgrense.

En liten, men interessant utfordring med skilt med gul bakgrunnsfarge, er at noen sjåfører misforstår gyldigheten. Det kan være mulig å tro at en fartsgrense som er satt ned grunnet arbeid kun gjelder når det foregår arbeid. Særlig gjelder det når det ikke alltid er åpenbart hvor arbeidet foregår. En TV-kokk på tur mistet for noen år siden førerkortet på E16 på en strekning med midlertidig fartsgrense. Han uttalte til meida at det ikke var synlig arbeid, og da antok han at skiltingen ikke gjalt. 

En annen, og betraktlig mer hissig TV-kokk, fikk også fartbot for noen år siden, etter å ha kjørt for fort. Men som han sa: Her ute burde veien ha vært god nok til å ha høyere fartsgrense ...

Lenke til kommentar
LaneAssist skrev (34 minutter siden):

En liten artig vandrehistorie til det Eskove skriver, er at når svenskene så at nordmennene fulgte trafikkskilt med gul bakgrunnsfarge, gjorde svenskene om mange av sine skilt fra hvite til gule. Dessverre skjønte ikke svenskene at årsaken til at skiltene ble lagt så godt merke til i Norge var at skiltene skilte seg ut. Det var ikke på grunn av gulfargen i seg selv. Så når svenskene endret fargen på de faste skiltene sine, skjedde det ikke noe særlig med etterlevelsen, ettersom skiltene ikke skilte seg fra hverandre når alle likevel byttet farge. 

TS: I skiltforskriften står det: "Når skiltet (fartsgrense, min anm.) nyttes til midlertidig regulering, kan det ha gul bunnfarge", altså er det ikke begrenset til arbeidsområde, men så er det helt riktig som Eskove skriver at det i praksis er arbeidsområde. Det er fordi Vegdirektoratet har bestemt at sånn skal det være. Det betyr også at hvis Vegdirektoratet en dag bestemmer noe annet, så vil det nok ikke få så stor oppmerksomhet hos gjennomsnittstrafikanten. Det kan derfor være en fin tilnærming å forvente arbeidsområde, men være forberedt på at Vegvesenet kan ha funnet på noe annet. Det har nok likevel ikke så stor betydning, ettersom skilt er skilt og fartsgrense er fartsgrense.

En liten, men interessant utfordring med skilt med gul bakgrunnsfarge, er at noen sjåfører misforstår gyldigheten. Det kan være mulig å tro at en fartsgrense som er satt ned grunnet arbeid kun gjelder når det foregår arbeid. Særlig gjelder det når det ikke alltid er åpenbart hvor arbeidet foregår. En TV-kokk på tur mistet for noen år siden førerkortet på E16 på en strekning med midlertidig fartsgrense. Han uttalte til meida at det ikke var synlig arbeid, og da antok han at skiltingen ikke gjalt. 

En annen, og betraktlig mer hissig TV-kokk, fikk også fartbot for noen år siden, etter å ha kjørt for fort. Men som han sa: Her ute burde veien ha vært god nok til å ha høyere fartsgrense ...

Den første kokken fikk vel igjen førerkortet grunnet formelle feil?

https://www.dagbladet.no/nyheter/arne-hjeltnes-fikk-lappen-tilbake-og-rundt-40-boter-ma-gjores-om-malte-etter-feil-hastighet-i-et-halvt-ar/68649253

Lenke til kommentar

Det er riktig som du skriver. Kokken fikk tilbake lappen fordi skiltingen ikke stemte med vedtaket. Som han sier i lenken din: "Jeg fikk tips om at det ofte kunne være feil ved slike midlertidige fartsgrenseendringer".

Men valget om å ikke følge fartsgrensen skyltes ikke at han hadde sjekket skiltvedtaket på forhånd og dermed visste at skiltingen var ugyldig, men at det etter hans syn ikke var arbeid som foregikk der: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/arne-hjeltnes-fikk-forerkortet-tilbake-etter-feilskilting/9319476/

Sitat

Da [no name-dropping] kjørte forbi stedet, så han skiltingen, men det pågikk ikke arbeid på stedet, så han senket farten til 75 kilometer i timen – og ble stanset av politiet.

Så er det selvfølgelig ikke så lett å si om det er gjengs oppfatning blant sjåfører, kokker, tv-profiler eller andre grupper at midlertidige skilt kun gjelder ved aktivitet, men jeg synes det er interessant at noen tenker tanken.

Endret av LaneAssist
typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er at arbeidere har glemt å vende skiltet eller fjerne det når de er ferdig med arbeidet, og vi må kjøre i en særdeles langsom fart i lang strekning, og det virker ulogisk, så at arbeidere glemmer å ta ned skiltet, betyr jo ergrelse. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at arbeidere har glemt å vende skiltet eller fjerne det når de er ferdig med arbeidet, og vi må kjøre i en særdeles langsom fart i lang strekning, og det virker ulogisk, så at arbeidere glemmer å ta ned skiltet, betyr jo ergrelse. 

Dem skal ikke ta opp og ned skiltene hele tiden.
er det arbeid som tar lengre tid er det vanlig at skiltplanen er hele døgnet fra dem starter til dem slutter.
Ofte skal farten holdes nede av andre årsaker en at det er folk som aktivt jobber der.
Den kan stå maskineri/hinder nært veien selv om det ikke er folk som jobber.
Det kan være skader i veibanen som er årsaken.
Det kan være ca 20 000 andre årsaker til at det skal skiltes slik også når det ikke er folk som jobber der.
Så er det skiltet 50, skal du holde 50 selv om du ikke ser noen som jobber er.
Det er ikke sikkert du ser dem, er ikke alle arbeiderne du ser.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (53 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at arbeidere har glemt å vende skiltet eller fjerne det når de er ferdig med arbeidet, og vi må kjøre i en særdeles langsom fart i lang strekning, og det virker ulogisk, så at arbeidere glemmer å ta ned skiltet, betyr jo ergrelse. 

Det kan selvfølgelig være at noen av og til har misforstått, "driter i det" eller glemmer noe, men dette er tross alt et område hvor det utføres kontroller og alt skal dokumenteres; man kan ikke slurve for mye. Det kan også være at de følger vedtaket de har fått godkjent, og at skiltene faktisk skal stå oppe døgnet rundt og også på helligdager.

Ja, det er skikkelig irriterende med lave fartsgrenser og unødvendig strengt regelverk rundt arbeid langs vei, men det er også skikkelig irriterende å bli påkjørt mens man er på jobb. Du aner ikke hvor mye rart og potensielt farlig de som driver med manuell dirigering ser i løpet av en arbeidsdag.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...