Gå til innhold

Mobilt aggregat må ha jordspyd?

Anbefalte innlegg

barfoo skrev (27 minutter siden):

Eg trur forvirringa her har med at du antar at jord er fysisk jord. It ain't. Dei to kan  vere relaterte, og er ofte relaterte, men det har meir med at det er praktisk.

Det jeg ikke forstår er hvor strømmen blir av..
Klarer jordingspunktet på aggregatet å "spise opp" strøm som kommer fra jordingsfeil?

Prøver ikke å kverulere her, men å lære :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, aklla said:

Klarer jordingspunktet på aggregatet å "spise opp" strøm som kommer fra jordingsfeil?

Ja. Straum går i ein krets. Alltid. Straum vil aldri gå andre plasser enn til der den kom frå, meir eller mindre. Poenget med PE er at du skal ha returkrets med låg impedans slik at straumen går via den, og ikkje via person.

Lenke til kommentar
aklla skrev (28 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er hvor strømmen blir av..

Prøver ikke å kverulere her, men å lære :)

Poenget er at man ikke skal kunne være borti 2 (eller flere ting) som er elektrisk ledende, og at det er høy nok spenning mellom disse 2 tingene. Er bakken 0 Volt og bussen 230 Volt kan man det. Er bussen koblet til aggregatets jord, og bakken koblet aggregatets jord kan man ikke det, forenklet sagt.
Utstyr kommer med kondensatorer koblet mellom strømledninger og jord for å fjerne støy. Så det 'feil' på det elektriske anlegget fra fødselen av.
Mitt poeng fra over er at koblingen mellom aggregat og bakken (jordspyd) ikke blir bedre en hvor god bakken er til å lede strøm.

Lenke til kommentar

250px-TN-S-earthing_no.svg.png

PE lederen er den som er "jord" i kontaktene. Den sørger for at alle "forbrukerene" sine "jord" er koblet sammen. Og dermed får en ikke støt om en holder i to "forbrukere" med jordfeil på. På samme måte kan en si at jorden en står på kan bli sikret ved å koble PE til jord som vist på tegningen. Det vil gi en ekstra sikkerhet på at en ikke får støt mellom jord (bakken) og en "forbruker" eller leder.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...