Svein M Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 (endret) Jeg ser at det finnes spesielle jack-pad for enkelte biler. F.eks for BMW fant jeg på nett denne til salgs: Om noen har noen tips i denne saken.... Endret 6. mai 2023 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Har du garasjejekk med flat løfteplate og en vanlig gummipad så trenger du som regel ikke slike spesielle pads. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jack-pad-o-160-mm-2000047042 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2023 (endret) Grunnen til at jeg startet denne tråden er at en jeg kjenner har BMW i3 og der er det en plastramme rundt der jekk skal stå. Så om en bare bruker en flat gummipad så vil den bare hvile på den plastrammen. Denne video viser problemstillingen: Spoiler Endret 6. mai 2023 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 (endret) Hadde samme på min BMW. Den plastrammen er kraftig nok til at man ikke trenger sånn fancy adapter. Selv verkstedene bruker bare vanlig flate løfteplater. Men du må ikke bruke de med sånn liten løftekrone eller vanlige støttebukker. Feil: Spoiler Endret 6. mai 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2023 (endret) Jeg var inne på tanken at en vanlig jackpad fra biltema som er større enn plastringen der vil gå bra. Har også sett uttalt at det er lett å bytte den plast kanten om den blir ødelagt. Endret 6. mai 2023 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Det stemmer. Og det er bare plast, så om den blir skadet så er ikke det noen krise. Poenget er å få jevn belastning over hele firkanten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 sedsberg skrev (23 minutter siden): Hadde samme på min BMW. Den plastrammen er kraftig nok til at man ikke trenger sånn fancy adapter. Ikke mye fancy den jackpaden til i3. Kjøpte en da jeg fikk min i3 for noen år siden, kostet under 100. La den oppå garasjejekken, og den passet perfekt inn i plastrammen, slik at den ikke ble skadet. Bedre å forebygge skader enn å utbedre i etterkant. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 1 minute ago, Slettet-fsaSP0zV said: Ikke mye fancy den jackpaden til i3. Kjøpte en da jeg fikk min i3 for noen år siden, kostet under 100. La den oppå garasjejekken, og den passet perfekt inn i plastrammen, slik at den ikke ble skadet. Bedre å forebygge skader enn å utbedre i etterkant. Jeg kjøpte også jack pads til min BMW. De ble liggende å støve ned siden jeg bare brukte vanlig flat jekk med gummi-padden som allerede var montert på. Ingen skader på bilen. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (3 minutter siden): Ikke mye fancy den jackpaden til i3. Kjøpte en da jeg fikk min i3 for noen år siden, kostet under 100. La den oppå garasjejekken, og den passet perfekt inn i plastrammen, slik at den ikke ble skadet. Bedre å forebygge skader enn å utbedre i etterkant. Har sett slike på ebay. Selges det i Norge også? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 https://www.gsbildeler.no/verksted_og_garasje-tilbehor_kjekt_a_ha/powerflex_jekkekloss_bmw__4323845 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 En sånn jackpad som er laget til BMW er veldig billig, og man kan nesten feste den i blinde. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2023 Virker som en bedre løsning med slik spesial klosse. Da hviler klossen mot metallet i bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Svein M skrev (27 minutter siden): Virker som en bedre løsning med slik spesial klosse. Da hviler klossen mot metallet i bilen. Ikke mye metall i i3, men en tilpasset jackpad forebygger skader uansett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 (endret) 45 minutes ago, Svein M said: Virker som en bedre løsning med slik spesial klosse. Da hviler klossen mot metallet i bilen. Bortsett fra at den ikke gjør det siden jekkpunktet er plastikk inni også. Og alle forsterkningene i plasten viser at det er meningen at man kan løfte rett på uten spesielle adaptere. Endret 6. mai 2023 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2023 Jeg oppfatter heller rammen for å styre jekken på rett plass, og hindre at den kan gli sideveis. Jeg regner med at bunnen der er sterk nok til bruk av et slikt adapter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Rammen er for å ta vekten av bilen. Jeg har hatt BMW selv og til og med på verksteder og dekkversteder så setter de bare jekkene rett på uten noen adaptere. Hadde det vært et problem hadde verkstedene fått masse problemer med erstatninger. Og plasten BMW bruker på disse er ikke noe puslete leketøysplast. Den er beinsterk. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Svein M skrev (Akkurat nå): Jeg oppfatter heller rammen for å styre jekken på rett plass, og hindre at den kan gli sideveis. Jeg regner med at bunnen der er sterk nok til bruk av et slikt adapter. Jeg anbefaler den du viste til i første post. Hadde den samme, om ikke veldig lik, til en X3. Da var det bare å dytte den i sporet på bilen, og heise jekken etter til den treffer padden. Kan nesten gjøres i blinde. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 (endret) Mitt tips er å styre unna jack pads med spor av denne typen for biler som har "pinch weld" jekkpunkter: Resultatet når man bruker sånne er at man skraper bort voksen på jekkpunktet som fungerer som rustbeskyttelse, og over tid så setter rusten inn. Da er det bedre med en vanlig jack pad uten spor, det skal jekkpunktene uansett tåle. Styr også unna saksejekken til Biltema av samme grunn (se så smalt sporet er) Endret 7. mai 2023 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2023 Hollabaloo skrev (1 time siden): Mitt tips er å styre unna jack pads med spor av denne typen for biler som har "pinch weld" jekkpunkter: Resultatet når man bruker sånne er at man skraper bort voksen på jekkpunktet som fungerer som rustbeskyttelse, og over tid så setter rusten inn. Da er det bedre med en vanlig jack pad uten spor, det skal jekkpunktene uansett tåle. Styr også unna saksejekken til Biltema av samme grunn (se så smalt sporet er) Har motsatt erfaring. Kanten tåler ikke å jekkes på den bøyer seg unna. Altså er det "pinch weld" så må en ha spor slik at vekten hviler på toppen av jack-pad. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Jeg jekker aldri metall mot metall, uansett. Alltid en sånn gummipad i mellom. Så på BMW-en var det greit siden jekkpunktene var plastikk. Bortsett fra punktene i midten foran og bak. En annen type jekk man bør ligge unna er de billige 250-kroners jekkene man får på Biltema, Jula etc. Smale, ustabile, dårlige hjul og en alt for liten løfteplate som skjærer seg inn i alt du prøver å løfte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå