Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"løse" hjulmutter


Anbefalte innlegg

Noen av hjulmuttrene kan jeg røre på. Typ 1-2 mm hver vei, men når jeg setter på hjulkrysset for å stramme de sitter de bom fast.

Dekk er byttet på ett dekkbytte sted som bruker luftrevne maskiner om det har noe å si.

 

Farlig å kjøre med eller ikkeno å bry seg om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, xClaymanx said:

Så det du sier så er det slark i mutteren når du prøver med fingrene? Men når du prøver å stramme til med hjulkrysset sitter de fast? Kan virke som hjulbolten er løs?

Ville tatt dette med aktuelt verksted

Kan de bli løse? Går det å fikse selv?

Er jo flere som slarker på alle hjulene:(

Og ja. Akkurat som du skriver. Virker løse med fingrene, sitter bom fast med krysset.

1 hour ago, Habla Møberg said:

Tenker du kanskje har kapsler på muttrene? Hvilken bil er det snakk om, og har du bilde av en av muttrene?

Ingen kapsler. Metall. Originale muttere. Volvo c30. Kan ta bilder i morgen 

Endret av Gulrotsaft
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Habla Møberg said:

Mon tro om Volvo bruker samme hjulmuttre som Ford. De har noe løse hylser på selve mutteren, så det kan virke som at den er løs, men det er bare kapselen som er løs. Jeg ville løsnet 1 av de og sett på den

Sjekker opp i morgen. Fredag kveld er hellig og inneholder ikke manuelt arbeid :)

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (16 minutter siden):

Mon tro om Volvo bruker samme hjulmuttre som Ford. De har noe løse hylser på selve mutteren, så det kan virke som at den er løs, men det er bare kapselen som er løs. Jeg ville løsnet 1 av de og sett på den

C30 er vel basert på samme platform som Focus 2, så det kan hente de har samme irriterende løsning 🙂

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (19 minutter siden):

I korte trekk burde jeg kjøpe 20 nye hjulmuttere imorgen etter å ha sjekket en av de?

Nei, det du beskriver er normalt. Disse hjulmutterne er ikke massive, men to-delte. Det er normalt at det er litt slakk mellom de to delene.

Du kan evt. vurdere å kjøpe et sett med massive hjulmuttere til neste hjulskift.

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (56 minutter siden):

I korte trekk burde jeg kjøpe 20 nye hjulmuttere imorgen etter å ha sjekket en av de?

Jeg mistenker at dette er de hjulmuttrene som @mobile999nevner, så det trenger ikke nødvendigvis være noe feil med de. I morgen tar du noen gode bilder og skrur ut en av disse, så kan vi svare konkret.

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (11 minutter siden):

Så hjulmutterne er todelt.

Man kan snurre på "hodet" individuelt fra delen som er inne mot felgen.

 

IMG_20230507_195924.jpg

IMG_20230507_195910.jpg

Dette ligner på muttrene som Ford også bruker. Den delen med størst diameter er en kon som er løst festet på mutteren. Når mutteren er skrudd fast med riktig moment, skal ikke den konen kunne beveges. Selve mutteren er dekket av et plastdeksel som nok muligens kan beveges litt på, den kan virke litt løs. Det er ikke farlig, bare irriterende. Men sjekk at du kan stramme alle muttrene til rett moment, ca 120Nm vil jeg tro. Om ikke du har momentnøkkel, få noen som har til å gjøre det for deg.

Iallefall er det slik jeg oppfatter dette nå, at muttrene er ok men at denne ytre plastdelen på mutteren er litt slarkete.

Om du ikke vil ha det slik kan du kjøpe muttere som ikke har denne plasten.

Ikke handle på Biltema, deres muttre er forferdelig dårlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...