Gulrotsaft Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Noen av hjulmuttrene kan jeg røre på. Typ 1-2 mm hver vei, men når jeg setter på hjulkrysset for å stramme de sitter de bom fast. Dekk er byttet på ett dekkbytte sted som bruker luftrevne maskiner om det har noe å si. Farlig å kjøre med eller ikkeno å bry seg om? Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Det går sikkert fint om du aldri bruker dekket. Som en tommelfingerregel, bolter skal ca aldri bevege på seg av seg selv. Klarer de å bevege på seg + vibrasjoner = borte vekke etter X antall tid Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Så det du sier så er det slark i mutteren når du prøver med fingrene? Men når du prøver å stramme til med hjulkrysset sitter de fast? Kan virke som hjulbolten er løs? Ville tatt dette med aktuelt verksted 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Tenker du kanskje har kapsler på muttrene? Hvilken bil er det snakk om, og har du bilde av en av muttrene? 2 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 5. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2023 (endret) 2 hours ago, xClaymanx said: Så det du sier så er det slark i mutteren når du prøver med fingrene? Men når du prøver å stramme til med hjulkrysset sitter de fast? Kan virke som hjulbolten er løs? Ville tatt dette med aktuelt verksted Kan de bli løse? Går det å fikse selv? Er jo flere som slarker på alle hjulene:( Og ja. Akkurat som du skriver. Virker løse med fingrene, sitter bom fast med krysset. 1 hour ago, Habla Møberg said: Tenker du kanskje har kapsler på muttrene? Hvilken bil er det snakk om, og har du bilde av en av muttrene? Ingen kapsler. Metall. Originale muttere. Volvo c30. Kan ta bilder i morgen Endret 5. mai 2023 av Gulrotsaft Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Mon tro om Volvo bruker samme hjulmuttre som Ford. De har noe løse hylser på selve mutteren, så det kan virke som at den er løs, men det er bare kapselen som er løs. Jeg ville løsnet 1 av de og sett på den 2 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 5. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2023 13 minutes ago, Habla Møberg said: Mon tro om Volvo bruker samme hjulmuttre som Ford. De har noe løse hylser på selve mutteren, så det kan virke som at den er løs, men det er bare kapselen som er løs. Jeg ville løsnet 1 av de og sett på den Sjekker opp i morgen. Fredag kveld er hellig og inneholder ikke manuelt arbeid Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Gulrotsaft skrev (Akkurat nå): Sjekker opp i morgen. Fredag kveld er hellig og inneholder ikke manuelt arbeid Janeijoja, ser den Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Habla Møberg skrev (16 minutter siden): Mon tro om Volvo bruker samme hjulmuttre som Ford. De har noe løse hylser på selve mutteren, så det kan virke som at den er løs, men det er bare kapselen som er løs. Jeg ville løsnet 1 av de og sett på den C30 er vel basert på samme platform som Focus 2, så det kan hente de har samme irriterende løsning 🙂 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 AL123 skrev (3 minutter siden): C30 er vel basert på samme platform som Focus 2, så det kan hente de har samme irriterende løsning 🙂 Ja, jeg tenkte og på de fantastiske muttrene de har på de. De skulle hatt juling for å lage noe så tåpelig. 1 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 5. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2023 I korte trekk burde jeg kjøpe 20 nye hjulmuttere imorgen etter å ha sjekket en av de? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 (endret) Gulrotsaft skrev (19 minutter siden): I korte trekk burde jeg kjøpe 20 nye hjulmuttere imorgen etter å ha sjekket en av de? Nei, det du beskriver er normalt. Disse hjulmutterne er ikke massive, men to-delte. Det er normalt at det er litt slakk mellom de to delene. Du kan evt. vurdere å kjøpe et sett med massive hjulmuttere til neste hjulskift. Endret 5. mai 2023 av mobile999 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Gulrotsaft skrev (56 minutter siden): I korte trekk burde jeg kjøpe 20 nye hjulmuttere imorgen etter å ha sjekket en av de? Jeg mistenker at dette er de hjulmuttrene som @mobile999nevner, så det trenger ikke nødvendigvis være noe feil med de. I morgen tar du noen gode bilder og skrur ut en av disse, så kan vi svare konkret. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 5. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2023 Yes boss. Skrur av i morgen og viser fram resultatet. Burde være en oppdatering her før 10:00 i morgen. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Gulrotsaft skrev (1 time siden): Yes boss. Skrur av i morgen og viser fram resultatet. Burde være en oppdatering her før 10:00 i morgen. Ja altså. Blir det 10 minutter over blir det straffe! 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Gulrotsaft skrev (14 timer siden): Skrur av i morgen og viser fram resultatet. Hmmm. Det skal ikke være slakk mellom de to delene i hjulbolten når de er tilskrudd. Har du fått sett nærmere på fenomenet? Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 6. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2023 12 minutter over 10 Håper straffen ikke blir for stor. Ble dårlig med tid i dag så skrur av en i morgen og tar en titt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. mai 2023 Del Skrevet 6. mai 2023 Gulrotsaft skrev (1 minutt siden): 12 minutter over 10 Håper straffen ikke blir for stor. Ble dårlig med tid i dag så skrur av en i morgen og tar en titt. Blir dyrt dette. Vi holder alle pusten mens vi venter på en god video av boltene dine! Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 7. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2023 Så hjulmutterne er todelt. Man kan snurre på "hodet" individuelt fra delen som er inne mot felgen. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Gulrotsaft skrev (11 minutter siden): Så hjulmutterne er todelt. Man kan snurre på "hodet" individuelt fra delen som er inne mot felgen. Dette ligner på muttrene som Ford også bruker. Den delen med størst diameter er en kon som er løst festet på mutteren. Når mutteren er skrudd fast med riktig moment, skal ikke den konen kunne beveges. Selve mutteren er dekket av et plastdeksel som nok muligens kan beveges litt på, den kan virke litt løs. Det er ikke farlig, bare irriterende. Men sjekk at du kan stramme alle muttrene til rett moment, ca 120Nm vil jeg tro. Om ikke du har momentnøkkel, få noen som har til å gjøre det for deg. Iallefall er det slik jeg oppfatter dette nå, at muttrene er ok men at denne ytre plastdelen på mutteren er litt slarkete. Om du ikke vil ha det slik kan du kjøpe muttere som ikke har denne plasten. Ikke handle på Biltema, deres muttre er forferdelig dårlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå