jødahl Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Har et lite problem her! Når jeg setter inn det nye modemet jeg har kjøpt meg, kobler skjermkortet seg ut og jeg får ikke startet dataen med skjermbilde. Skjermen skrur seg ikke på. Er det noen som vet hva som kan være galt? Jeg trodde det var noe galt med modemet, derfor byttet jeg det. Men det viste seg at det nye var akkurat likt. Håper det er noen som vet hva det kan være. Jeg har også hatt andre problemer som at det virker som at prosessoren er blitt treigere. Windows begynner å henge etter, alle spill hakker (noe som aldri før har skjedd). Håper jeg får noen bra svar. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Sjekk at alle viftene i maskinen går som de skal (tenker da spesielt på skjermkortet). Sjekk temperaturen på prosessoren. Lenke til kommentar
Framerate Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 de der med hakkinga kan være så mangt trykk ctrl + alt + delete og se hva som bruker så mye cpu (post svaret) Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hei. Er en stor hjelp om vi får greie på hvilke CPU-Hovedkort-Modem-Skjermkort osv. du har når du stiller spørsmål. Sjekk at i PCI devices i bios er satt til Plug&Play OS og kryss av for reset configuration. Sjekk også at IRQ er satt til auto. (Om du ikke bruker ISA kort) Om ikke dette virker kan du prøve å flytte modem til en annen PCI slot. Som en siste utvei - reset bios til default verdier. Good Luck. Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Takk for alle svar! Men det hjalp ikke. Jeg kan gi lit info om komponentene. Hovedkort: MSI 745 ultra socket a CPU: amd xp1900 1,6 GHZ Modem: Creative v.92 56KB Den vifta som sitter på skjermkortet er rimelig skrøplig. Det er bare så vidt den går rundt. Kan det være grunnen til all hakkinga? Her er forresten hva som bruker mest CPU: svhost.exe (cpu:75). Men dette vare etter en restart da.. før jeg hadde starta noen programmer. Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Maskinen starter som før om du starter UTEN modemet i? Eller er det samme problemet da? Isåfall kan det være den vifta på skjermkortet. Prøvd å presse litt på skjermkortet? Ta det ut og sett den skikkelig inn igjen. Det er lett å komme borti andre kort når du setter i ett nytt, og da kan du ha dytta det litt ute av stilling. Prøv å press det ordentlig på plass, AGP-porten er meget følsom for kort som ikke står ordentlig i. Om du får maskina opp å gå (med eller uten modem) prøv å kjør AdAware en runde og se om det er installert noe skit som tar CPU fra deg. Samt dra en runde med virus-programmet ditt. Har du intet, eller det er utdatert så anbefaler jeg Avast Antivirus. Helt gratis (må registrere deg), og fungerer glimrende uten å bruke masse systemresurser (som en god del andre unevnte antivirus-programmer gjør). Mvh. S. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Den vifta som sitter på skjermkortet er rimelig skrøplig. Det er bare så vidt den går rundt. Kan det være grunnen til all hakkinga? Trolig er det årsaken ( slik 'alex100' tipsa om ) - det en kan gjøre da er f.eks. å skru av vifta og støvsuge kraftig fra undersiden med låst propell. Gi lagret en liten dusj "verktøy-på-boks"/ 5-56, ( fest det tynne røret til dysa ) og tilslutt én dråpe symaskinolje. Hvis det ikke hjelper må vifta skiftes ( vedlikeholdet bedres ? Muligens er kortet gammelt - evt. ikke: vifta er ment å vare like lenge som kortet - får ny via butikk/ kvittering. Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg tror ikke det er skjermkortet som er problemet egentlig. Har tatt det ut flere ganger. Jeg har et gammelt modem som jeg setter inn.. da funker det. Men når jeg setter inn det nye, kobler skjermkortet seg ut. Jeg vet ikke jeg, men kan det være hovedkortet som har gått til dass? Tenkte jeg skulle kjøpe nytt hovedkort med prosessor, men det er litt driti ut hvis det ikke hjelper. Man kunne jo tro at det var hovedkortet da. Kanskje de PCI utgangene eller noe sånt. Håper dere har noen svar. Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Har du prøvd å sette det nye Modemet i forskjellige PCI-porter? Kan væar noe krøll med kompatibilitet eller IRQ deling mellom et av PCI-slottene og AGP-slotten. Mvh. S. Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg har prøvd alle PCI portene ja.. det hjelper ikke stort. Kan det være hovedkortet tror du? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg tror ikke det er skjermkortet som er problemet egentlig. Har tatt det ut flere ganger. Jeg har et gammelt modem som jeg setter inn.. da funker det. Men når jeg setter inn det nye, kobler skjermkortet seg ut. Jeg vet ikke jeg, men kan det være hovedkortet som har gått til dass? Ei skjermkortvifte som såvidt snurrer er i seg sjøl en feilkilde. Tipper mange systemer ville tilta markert med den ( blåskjerm/ frys/ skjermbilde hakk-i-hakk ). At gamle modem funker og ikke det nye tyder på at driverne til det gamle ikke er skikkelig fjerna ( cleanreg ) før du setter i nytt. Feilen isolert sett tyder på irq-konflikt ( sjekk i Bios om du kan isolere irq til modemet/ endre plassering ). Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg tror ikke det er skjermkortet som er problemet egentlig. Har tatt det ut flere ganger. Jeg har et gammelt modem som jeg setter inn.. da funker det. Men når jeg setter inn det nye, kobler skjermkortet seg ut. Jeg vet ikke jeg, men kan det være hovedkortet som har gått til dass? Ei skjermkortvifte som såvidt snurrer er i seg sjøl en feilkilde. Tipper mange systemer ville tilta markert med den ( blåskjerm/ frys/ skjermbilde hakk-i-hakk ). At gamle modem funker og ikke det nye tyder på at driverne til det gamle ikke er skikkelig fjerna ( cleanreg ) før du setter i nytt. Feilen isolert sett tyder på irq-konflikt ( sjekk i Bios om du kan isolere irq til modemet/ endre plassering ). Sorry ass, men jeg har ikke noe sånn sykt peil jeg. Vet ikke hva jeg skal gjøre i bios for å finne ut av denne irq konflikten din. Vet ikke hvordan jeg kan isolere modemet. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Er det noen som vet hva som kan være galt? Vill gjetting selvfølgelig, men: Hovedkortet tror modemet er et skjermkort? Sett maskinen til å starte med bilde via AGP, husker ikke hva det heter i farten, men du finner det i BIOS, "Init first" ettellerannet. Ellers..modemet kan være ødelagt, noe kan være kortsluttet e.l. slik at det kræsjer maskinen. Prøv å låne et modem av noen. Bor du tilfeldigvis i Kristiansandområdet kan du få et par av meg Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Er redd du har IRQ konflikt, så det du kan prøve er om du kan finne en oppdatert driver til kortet. Har du aida32 installert? Men det kan du finne ut om du har IRQ konflikt, du kan og finne det ut om du trykker start - program - accessories - system tools - system informations. Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Hehe.. nei, bor ikke akkurat i kristiansand område. vel..nei.. modemet er ikke ødelagt. Dette er det andre modemet jeg får fra creative.. akkurat det samme skjer her så.. Men jeg trenger virkelig en idè her. Skal jeg kjøpe nytt hovedkort eller ikke? Jeg syntes det begynner å haste nå. Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Er redd du har IRQ konflikt, så det du kan prøve er om du kan finne en oppdatert driver til kortet.Har du aida32 installert? Men det kan du finne ut om du har IRQ konflikt, du kan og finne det ut om du trykker start - program - accessories - system tools - system informations. Sorry, men jeg har ikke så sykt peil!!! asså.. jeg tviler på at det hjelper om jeg installerer en driver når jeg ikke en gang kommer inn på dataen.. Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle fjærne, eller ordne denne konflikten. Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Blacktower sitt forslag høres ut som noe du skal teste. Gå inn i BIOS uten Modem installert, sett opp at du skal bruke AGP til skjermkort og ikke PCI, om det ikke går sett opp at BIOS skal se etter AGP skjermkort først, så PCI. Mvh. S. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Du må skjekke om du har en driver som ikke funker som den skal, har du været inne på start - control panel - system - hardware - device manager. Har du noe der som sier/viser et rød/gult varsel. Lenke til kommentar
jødahl Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Blacktower sitt forslag høres ut som noe du skal teste. Gå inn i BIOS uten Modem installert, sett opp at du skal bruke AGP til skjermkort og ikke PCI, om det ikke går sett opp at BIOS skal se etter AGP skjermkort først, så PCI. Mvh. S. Jeg må bare beklage altså, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. jeg skjønner hvor jeg går inn i BIOS og alt det. Men jeg vil ikke klusse til for mye i BIOS. Lenke til kommentar
SvUpP Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Blacktower sitt forslag høres ut som noe du skal teste. Gå inn i BIOS uten Modem installert, sett opp at du skal bruke AGP til skjermkort og ikke PCI, om det ikke går sett opp at BIOS skal se etter AGP skjermkort først, så PCI. Mvh. S. Jeg må bare beklage altså, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. jeg skjønner hvor jeg går inn i BIOS og alt det. Men jeg vil ikke klusse til for mye i BIOS. Hmmm... Skal være ganske enkelt. Bare let etter en instilling som nevner VGA, PCI og AGP, så har du garantert funnet det. Husk, du kan alltids ta "Exit without save" om du er usikker, og så prøve en gang til. Ikke noe IRQ, DMA, eller annet rart som skal røres. Du skal bare si til hovedkortet om du bruker AGP eller PCI til skjermkortet ditt. Men når jeg ser tilbake på tråden så ser jeg ikke hva slags skjermkort du har... Er det AGP? Mvh. S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå