Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fortell oss om din bil


Anbefalte innlegg

Dr. Brodsky skrev (7 timer siden):

2019 (teknisk sett 2018) Toyota Auris Hybrid stasjonsvogn. Minste (smaleste), billigste og relativt nye bilen vi fant som har god plass i bagasjerommet og plass til 3 barneseter i baksetet.

Ellers er det bare en bil, verken fornøyd eller misfornøyd. Fornøyd med Jæger, da.

Det jeg savner er 4x4 og litt ekstra bakkeklaring. Nå må vi rygge siste kilometeren til hytten om vinteren, og har ikke lenger muligheten til å kjøre i grøften for å passere møtende trafikk, eller finne parkering langs skogsveier for å gå på tur.

Har også en Toyota Proace City Electric som firmabil. Har ikke fått meg ladeboks ennå, så bruker den ikke så mye privat.

For rundt et år siden hadde vi en 2009 Ford Kuga 4x4, 2009 Toyota Yaris og en 2018 VW Transporter 4x4 - føler vi har nedgradert.

Kugaen var nesten mer på verksted enn i bruk, men det var en skikkelig god bil når alt fungerte. Yarisen gikk som en klokke, aldri noen problemer...helt til den rustet i stykker. 

2009 og rustet i stykker, det var jo kjedelig, skulle tro de holdt bedre. Hvor langt var den kjørt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW ix xdrive50

+rekkevidde nok til å komme seg nærsagt hvorsomhelst i sør norge med kun en kjapp 10 minutters ladepause (Og selv det stort sett bare for å ikke presse marginene)
+Stille og behagelig bil å kjøre langt med.
+Infotainment system som kan kan gjøre nesten* alt med uten å ta på skjermen
+ACC/lane assist som henger med selv i de verste snø og regndagene jeg har vært ute for og som ikke blir panisk eller kopler seg ut om jeg tar over og justerer litt.

-*Den eneste tingen jeg må bruke touchskjermen for å gjøre er å stille temperatur. Dette kunne godt hatt en fysisk knapp
-Det er noen kriker å kroker som samler mye møkk bak bak dører og bagasjeluker

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye artig å lese i denne tråden. Jeg fremstår nok som noe sær med mine bidrag her:

Garasjebilen min er en 1986 Volvo 740 Turbo. Denne var bruksbilen min i mange år, men ikke den mest drivstofføkonomiske bilen. Den ble tatt mindre i bruk når jeg tiltredte i en dårlig betalt jobb for noen år siden. I mellomtiden ble da en 2006 Toyota Yaris dieselbil brukt til pendling. 740en er en romslig og sprek bil og stort sett enkel å utføre vedlikehold på. Turboen tilfører en del ekstra elektronikk som kan bli litt mer tvilsom etter 40 år, men har så langt vært veldig driftsikker. Det jeg liker minst med bilen er oljeskift, siden filteret er rett ved turboen og eksosrøret. Bør helst byttes når motoren er kald.

Bruksbilen nå er en 1958 Volvo Amazon. Jeg ønsket en simplere bil som det fortsatt er mulig å få tak på vedlikeholdsdeler til. Yarisen var en veldig god bil, men ny jobb og rust i bærende konstruksjon gjorde den ble kassert. Å kjøre en nermere 70 år gammel bil er nok ikke for folk flest, men jeg har blitt fryktelig glad i den. Veldig enkel bil å vedlikeholde, lett å kjøre og greit moment selv om den ikke er noen rakett. Relativt drivstoffgjerrig også. Helt fantastisk varmeapparat gjør den veldig god om vinteren. Er mye å lære, som kan være frustrerende, dyrt og tidkrevende. Derfor har jeg alltid to biler, slik forhåpentligvis begge ikke er ute av drift samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (På 12.5.2023 den 14.50):

Er min første bmw, og når det negative skal nevnes => software var bedre på 2000 tallet, å koble til mobilen og styre sanger er så ribbet for funksjonalitet at det er til å grine av. Det er ikke engang play/stop, kun neste/forrige sang. Eg må bruke stemmestyring til det meste via mobilen. Veldig synd, for eg liker det hjulet eg kan fikle med for å styre skjermen (takler ikke touchscreens). Hva er vitsen med et veldig godt hjul for å styre skjermen, når softwaren ikke kan noen verdens ting? 

Å trykke inn volumknotten funker som play/pause :) Gjorde iaf det i min 3-serie. Jeg synes iDrive systemet til BMW er overlegent så godt som alt annet jeg har prøvd. Men på de nyeste modellene har de begynt å tulle med at man må trykke på touch-skjermen for å gjøre visse ting som setevarme og klima hvis jeg ikke husker helt feil. Fysiske knapper og knotter funker mye bedre til slikt... 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Emilsen said:

Å trykke inn volumknotten funker som play/pause :) Gjorde iaf det i min 3-serie. Jeg synes iDrive systemet til BMW er overlegent så godt som alt annet jeg har prøvd. Men på de nyeste modellene har de begynt å tulle med at man må trykke på touch-skjermen for å gjøre visse ting som setevarme og klima hvis jeg ikke husker helt feil. Fysiske knapper og knotter funker mye bedre til slikt... 

takk for tipset!  Eg kan ikke fordra å trykke på skjerm, eg mister så lett fokus på veien. 
Litt morsomt at nesten hver eneste ulykke på veien eg har sett, er på steder med flott strekning rett frem.. Å forårsake ulykke fordi du var oppmerksom på noe annet burde vært fengsel, uaktsomt drapsforsøk. Du kjører noe som kan skade noe helt enormt, da synes eg det bør komme med et solid ansvar. Det er nok lettere å bevise enn f.eks voldtekt

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 5.5.2023 den 11.48):

Jeg er smått nysjerrig på hva slags bil(er) dere kjører og om dere er fornøyd eller ikke.

 

Del gjerne hva du har 🙂

Har 2.

2009 Peugeot 207. 1.6 HDI med 242 000 km på telleren.

Relativt fornøyd med den. Den har begynt å ruste inni kanalen på høyre side. Hullet var akkurat lite nok til at den passerte PKK i april. Dette er en bil jeg eier 2 år i slengen. Reperasjoner gjør jeg selv. Altså bytte av dempere, fjær, hjullager m.m. Brukes kun til og fra jobb. Den hoster og harker innimellom. Det har skjedd at motoren bare stopper. Spesielt ved lavt pådrag. Mistenker at det er en løs vakuumslange som er årsaken. Jeg har bare ikke funnet ut hvor den skal inn. Tror.det er bak/under luftmanifoilen. Har ikke giddet å demontere enda.

Den andre er en 2014 Kia Carens. Dette er fammiliebilen og den kona bruker. Denne har inntil nylig alltid vært på verksted for service og vedlikehold. Men siden garanti og alt er ute av bildet har jeg tatt over vedlikehold og service. Bilen er praktisk talt verdiløs (optimistisk sett 50-70 000). Så da er det ikke vits å bruke mer penger enn nødvendig. Men bilen er i veldig god teknisk stand. Masse ekstrautstyr. Eneste jeg ikke liker er at motoren er svak (1.6L bensin uten turbo). Bilen kommer vi til å ha noen år til. Rett og slett bruke den opp. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke min bil, men jeg har som jeg har skrevet i en annen tråd tidligere fått meg lånebil i form av nissen leaf (2018 mod)

 

Nå har jeg hatt den ett par uker og brukt den på både korte og lengre turer og må si at jeg kan godt forstå hvorfor den har solgt så bra her. Den har ganske god bagasjeplass, helt ok seter & interiør og relativt god rekkevidde. Det som leaf virkelig er god på er pris ift hva du får ut av bilen. Den gir deg det du trenger (til det meste) og det til en god pris.

Et lite minus med den bilen er ladehastigheten. Den lader veldig sakte. Nylig så kjørte jeg oslo-bergen og da måtte jeg ha 4 ladestopp på ca 3 timer totalt sett, så det tok litt over 9 timer å fullføre turen. 

Alikevel så vil jeg si at dersom jeg skulle hatt en billig bil nå i år, så ville jeg valgt leaf. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke en bil, men jeg kjører en Triumph Rocket 3 GT med 2.500 kubikk, 167 HK'er og 220NM fordelt på rundt 300 kg. 

Bakdelen er at den ikke har tak og egner seg spesielt godt i regnvær og på vinteren. Ellers er det fint lite bakdeler må jeg si 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...