Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

– Vi tapte konsollgenerasjonen som var verst å tape


Anbefalte innlegg

Mr. Pants skrev (1 time siden):

Vet ikke om du misforstår med vilje her, men poenget var altså at Microsoft kjøpte opp disse studioene fordi de så talent i dem. Obsidian har en lang historie med gode spill, men TOW var det forrige AAA-ish spillet fra dem med god mottagelse. Siden TOW har de lansert to mindre spill (Grounded og Pentiment) som også har fått god mottagelse.

Halo Infinite fikk veldig god mottagelse ved lansering. Om du vil peke på spillertallene over tid, så blir det en annen diskusjon. Kvalitetsmessig var det i hvert fall ingen fiasko.

Halo Infinite skulle være «de neste 10 årene med Halo». Deres ord, ikke mine. I stedet har de så og si kansellert alle fremtidsplaner og sparket mange ansatte ved studioet. Det er en kolossal fiasko. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Felvinter skrev (28 minutter siden):

Halo Infinite skulle være «de neste 10 årene med Halo». Deres ord, ikke mine. I stedet har de så og si kansellert alle fremtidsplaner og sparket mange ansatte ved studioet. Det er en kolossal fiasko. 

Jeg snakket ikke om den finansielle biten ved spillet.

Hva er det du egentlig vil frem til? At alle spill som ikke selger bra nok eller ikke har nok engagement er dårlige? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (1 time siden):

Jeg snakket ikke om den finansielle biten ved spillet.

Hva er det du egentlig vil frem til? At alle spill som ikke selger bra nok eller ikke har nok engagement er dårlige? 

Jeg snakker heller ikke om det finansielle.

Nei. Vil frem til at Spencer bare har delvis rett. Jeg tror gode spill vil trekke kjernepublikum uavhengig av plattform. Per nå leverer dessverre ikke Microsoft det. 

Lenke til kommentar
Felvinter skrev (14 minutter siden):

Jeg snakker heller ikke om det finansielle.

Nei. Vil frem til at Spencer bare har delvis rett. Jeg tror gode spill vil trekke kjernepublikum uavhengig av plattform. Per nå leverer dessverre ikke Microsoft det. 

Ja, er ikke uenig i det du sier her. ...men da er vi inne på noe helt annet enn det jeg snakket om. 

De kunne absolutt trengt flere storspill de siste årene. Og det er nettopp der mange av oppkjøpene siden 2018 kommer inn. 

Lenke til kommentar
Fleskelars skrev (4 timer siden):

Du aner nok feil kjære guybrush , jeg er antagelig gammel nok til å kunne vært faren din . Jeg er en PC -spiller som synes gamepass er en billig og fantastisk abonnementsavtale, særlig i disse dager , vi voksne folk har endel regninger som må betales . Jeg har observert endel poster fra deg og dine opp gjennom , og begynner å bli drita lei den konsollkrigen deres . Over flere år , så ser man denne gjentagende barnslige oppførsel vi kunne vært forunt .

Da er du rundt 70 år altså? Jeg tror du lyver for språket og skriveferdighetene dine tilsier at du er i andre enden av aldersskalaen.  Hersketeknikken din funker også veldig dårlig. Hvis du er lei så bare ignorer. Som sagt, jeg har begge konsollene og hadde jeg hatt det alltid.  Du vet tydeligvis ikke hva en fanboy er. Det går an å foretrekke en ting foran en annen vet du kanskje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (38 minutter siden):

Da er du rundt 70 år altså? Jeg tror du lyver for språket og skriveferdighetene dine tilsier at du er i andre enden av aldersskalaen.  Hersketeknikken din funker også veldig dårlig. Hvis du er lei så bare ignorer. Som sagt, jeg har begge konsollene og hadde jeg hatt det alltid.  Du vet tydeligvis ikke hva en fanboy er. Det går an å foretrekke en ting foran en annen vet du kanskje. 

Voks opp. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (25 minutter siden):

Pøh konsol my ass.

Kan du spille et nesten 30 år gammalt star wars spill med oppgradert grafikk og vr støtte på PS5 eller hva enn den siste xboxen heter?

Nei nettopp 

Absolutt en av de kule tingene med PC, men realistisk sett så er sånn ca 0.01% av gamere interessert i så gamle spill

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Comma Chameleon said:

Absolutt en av de kule tingene med PC, men realistisk sett så er sånn ca 0.01% av gamere interessert i så gamle spill

Med oppgraderingen tror jeg det ville være langt flere om de bare viste om det,  jeg ser aktivt etter sånne ting,  spesielt med VR og viste ikke om dette før for noen dager siden  med grafikk oppgraderingen er spillet mer som et 2007 spill enn 1994 spill.

Lenke til kommentar

Mange bitre folk her fordi Xbox ikke klarer å levere, meg inkludert. Xbox live er helt ok, men ikke nok til å få folk over. Sony og Nintendo har laget nye iper og fortsatt noen gamle. Microsoft skulle fortsatt med gears of war osv. maskinene har jo omtrent dønn like specs så hva er det som lokker? Spillene selvfølgelig. Xbox 360 var vel strengt tatt mer populær enn ps3 eller? Toppspill selger maskiner. Boyen har feil

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Pøh konsol my ass.

Kan du spille et nesten 30 år gammalt star wars spill med oppgradert grafikk og vr støtte på PS5 eller hva enn den siste xboxen heter?

Nei nettopp 

 

 

Det der så rimelig elendig ut, så de fleste klarer seg nok fint uten den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (4 timer siden):

Og for å quote wiki

Spillet var sikkert kanonbra i forhold til en del andre spill når det kom, men ser ikke ut som noe som holder seg veldig godt nå til dags. Og den lista du linka var lang og inneholder ting som Angry Birds og *tre separate* utgaver av Rock Band 😛.

Kult at det er kommet VR modus, men jeg tror ikke det spillet overtaler noen til å velge mellom konsoller eller PC akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Det som gjorde Xbox 360 overlegen PS3 var innmaten, PS3 var utrolig vanskelig å programmere for pga Cell cpuen, det samme kan ikke sies om Xbox 360. Selv om begge brukte PowerPC baserte cpuer så hadde også Xbox 360 fordelen med ekstra 256 mb ram, totalt 512 mb mot PS3 sine 256 mb ram.

Skillet idag er mer eller mindre visket ut, der begge produsentene bruker en custom AMD cpu, de er så og si kliss like på innsiden med noen ørsmå forskjeller. 

 

Lenke til kommentar
Slettet-Lk8eL7iw skrev (5 timer siden):

 så hadde også Xbox 360 fordelen med ekstra 256 mb ram, totalt 512 mb mot PS3 sine 256 mb ram.

 

PS3 hadde 256 MB ram og 256 MB Vram. X360 hadde 512 MB, men det var delt mellom CPU og GPU. 

Men ja, det var bedre ytelse på 360, og det kunne man se på spill som ikke var eksklusive. Husker spesielt godt på den spillserien jeg spilte mest, og der var det 30 fps på PS3 og 60 fps på 360.

Lenke til kommentar
Å lage gode spill kommer til å selge konsoller, så fremt de ikke kommer til å koste 12k fremover. Kanskje hvis du har 100% overlapp med Sony at de ikke gidder å "starte på nytt" på en annen platform, men Nintendo lever jo i beste velgående fordi de har masse gode, eksklusive spill. Altså, kombinert med hvor fet Switchen har vært da, men Xbox har jo andre ting å tilby som ikke de andre har.
Lenke til kommentar
On 5/8/2023 at 10:00 AM, RRhoads said:

PS3 hadde 256 MB ram og 256 MB Vram. X360 hadde 512 MB, men det var delt mellom CPU og GPU. 

Men ja, det var bedre ytelse på 360, og det kunne man se på spill som ikke var eksklusive. Husker spesielt godt på den spillserien jeg spilte mest, og der var det 30 fps på PS3 og 60 fps på 360.

Microsoft gikk for en enkel PowerPC-arkitektur (3 kjerner), en normal GPU med 10 MB eDRAM (smart for f.eks antialias etc) og en minnepool på 512 MB totalt minne som utviklerne kunne bruke som de ville selv mellom CPU og GPU.

John Carmack og id Software lagde f.eks RAGE til Xbox 360 og PS3, og han foretrakk Xbox 360 og hadde mye mer issues for å få spillet optimalisert til PS3. Han likte bl.a ikke minnemodellen til Sony, men sa diplomatisk "you gotta count your blessings".

MS-konfigurasjonen eide lenge markedet og slo også lenge PS3 som hadde 1 PowerPC kjerne (2 logiske) før folk fikk utnyttet CELL ordentlig og derfor bare brukte CPU (PowerPC) og GPU, noe som var et stort problem i starten for PS3.

For å få ned prisen er begge PowerPC-implementasjonene uten out-of-order execution, noe som gjør prosessorene tregere en f.eks x86 fra Intel.

Jeg kjøpte Xbox 360 når den kom på markedet og PS3 Slim brukt omentrent når PS3 Superslim gikk ut av salg i butikkene fordi det var en del spill jeg ville teste ut, og prisen på PS3 var mer spiselig og spillene mer moden i forhold til å bruke CELL ordentlig.

RAGE på Xbox 360 har forresten omentrent dobbelt så høy oppløsning på teksturene og 60 fps enn alt annet som kom ut til konsollen og er en meget god showcase for id software og Microsoft. På PS3 endte de opp med å justere ned screenbuffer så bildet er mer "soft", men helt spillbart.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...