dan83 Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 hei, bilen min har nå gått omtrent 100 000km og har lest at registerreim bør byttes etter 100 000-150 000km. Er det mulig for verksted å relativt kjapt sjekke om den bør byttes snart? Og i så fall, hva slags pris kan man forvente på en toyota rav4 2013 modell(diesel)? På nette står det alt fra 6000-15000kr. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Det er vanskelig å se og det er en så viktig reim at den bytter man uansett om man er i minste tvil. Hvis den er synlig slitt så er det enten noe galt eller så er den langt over intervallet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 10 år er også ganske mye. De fleste biler blir vel rundt 18-20 år gamle, din bil vil således bare få ett bytte av denne i sin levetid. Det synes rimelig. Det kan også være at vannpumpe byttes samtidig hvis den drives av samme rem. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 En mekaniker (og du) kan nok se om det er stor slitasje på reima, men ei gammel sur reim trenger ikke ha synlig slitasje for å ryke. På min bil heter det 100.000km eller 5 år, siden reimer er "ferskvare". Greier du et reg.reim bytte på verksted for under 10.000,- ink deler blir jeg imponert, men ring til flere verksteder og hør om pris. Hvilken motor i denne (slagvolum og antall hk)? Ser det er mange modeller Rav4 i 2013 med forskjellig motorer. Deler som trengs kan man finne pris på selv for å presse verkstedene, mange av dem opererer fremdeles med mange hundre prosent påslag i tillegg til høy timepris på arbeid. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Det er urimelig høyt priset fordi de vet at det må gjøres og at feilmontering resulterer i bøyde ventiler og havari. Prisen gjenspeiler verken delepris eller tidsbruk, dette er ren profitt for bilverkstedene. Mellom 10 & 20 tusen kr er ikke uvanlig. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 5. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2023 Ringte toyota og oppga reg nr. Han sa det var kjede på den motoren(er en D-4D motor), så det var jo en veldig god nyhet. Slapp jeg den utgiften! 2 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Powertrainer skrev (10 minutter siden): Det er urimelig høyt priset fordi de vet at det må gjøres og at feilmontering resulterer i bøyde ventiler og havari. Prisen gjenspeiler verken delepris eller tidsbruk, dette er ren profitt for bilverkstedene. Mellom 10 & 20 tusen kr er ikke uvanlig. mine siste 2 erfaringer med bytte av registerreim er ikke lik din. Min mors bil kom prisen på 9000 ink full service, da bytte var en del av 5 år service på bilen. På min bil kom prisen på 12000 ink full service. Da var igjen jobben en del av 5års service på bilen. En på jobb skal nå bytte regreim på bobilen sin. Her er prisen på 18000 inkludert full service på bobilen, igjen er regreim en del av det normale serviceintervalet man skal følge. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Eskove skrev (10 timer siden): mine siste 2 erfaringer med bytte av registerreim er ikke lik din. Min mors bil kom prisen på 9000 ink full service, da bytte var en del av 5 år service på bilen. På min bil kom prisen på 12000 ink full service. Da var igjen jobben en del av 5års service på bilen. En på jobb skal nå bytte regreim på bobilen sin. Her er prisen på 18000 inkludert full service på bobilen, igjen er regreim en del av det normale serviceintervalet man skal følge. Det finnes unntak, fikk byttet registerreim på en vectra for noen år tilbake for 4200kr på et Mekonomen verksted. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Fikk pris på 208 2012 modell diesel for regreim + vannpumpe på 12k Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Det var sikkert bensin. Dieselmotorer er langt mer avanserte. Det var vel noen opel dieselmotorer som måtte settes ned til skiftintervall på 60 tusen siden det var så mye trøbbel med de. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Er vel som du sier. Deler for å bytte koster ikke stort, men de har vel generelt fastpris på jobben uansett hvor "komplisert" den er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå