Julian R Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Jeg byttet et dieselfilter, og bleedet systemet. Sørger for at det kom ut diesel av dieselfilteret, noe det gjør. Da setter jeg på slangen ut på filteret og klipser på strømmen på filteret. Prøver å starte men starter ikke i det hele tatt.. HJELP Bil: Mazda 3 | 1.6l Diesel | Y6 motor | Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (Akkurat nå): Jeg byttet et dieselfilter, og bleedet systemet. Sørger for at det kom ut diesel av dieselfilteret, noe det gjør. Da setter jeg på slangen ut på filteret og klipser på strømmen på filteret. Prøver å starte men starter ikke i det hele tatt.. HJELP Bil: Mazda 3 | 1.6l Diesel | Y6 motor | Du må lufte enda mer. Enkelt og greit. Er du nær Bergen så har jeg utstyr til den motoren. Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 (endret) Habla Møberg skrev (14 minutter siden): Du må lufte enda mer. Enkelt og greit. Er du nær Bergen så har jeg utstyr til den motoren. Å, ok. Er det noen tegn jeg må se etter når jeg lufter? Har hatt en diesel lekkasje som jeg har stoppet i samme slengen. Tømte mye av tanken da.. Det kommer mye luft ut sammen med diesel filteret, mye bobler. Er dessverre ikke i Bergen. 8 timer unna.. Endret 4. mai 2023 av Julian R Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (Akkurat nå): Å, ok. Er det noen tegn jeg må se etter når jeg lufter? Har hatt en diesel lekkasje som jeg har stoppet i samme slengen. Tømte mye av tanken da.. Det kommer mye luft ut sammen med diesel filteret, mye bobler. Du må lufte til det er null bobler igjen, og den du skviser på blir hard. Regner med du bruker skviseren som allerede er installert på dieselslangene. Fyllte du diesel i det nye filteret før du installerte det? Om ikke har du en solid jobb foran deg med å lufte.... Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 Habla Møberg skrev (2 minutter siden): Du må lufte til det er null bobler igjen, og den du skviser på blir hard. Regner med du bruker skviseren som allerede er installert på dieselslangene. Fyllte du diesel i det nye filteret før du installerte det? Om ikke har du en solid jobb foran deg med å lufte.... Ja, fylte oppi det nye filteret. Jeg bruker en pumpe som ikke er på diesel slangene. Bruker en manuell pumpe, for å pumpe inn til filteret. Hvor sitter denne pumpa på en diesel turbo mazda 3? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (Akkurat nå): Ja, fylte oppi det nye filteret. Jeg bruker en pumpe som ikke er på diesel slangene. Bruker en manuell pumpe, for å pumpe inn til filteret. Hvor sitter denne pumpa på en diesel turbo mazda 3? På bakre øvre slange/rør, nokså tett opp mot torpedovegg/vindu. Der er det en belg/skviser. Men mer effektivt er en egen pumpe med slanger som du kan sette på utenom. Men du får det til med den originale, så sant alt er tett. 1 Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 Habla Møberg skrev (Akkurat nå): På bakre øvre slange/rør, nokså tett opp mot torpedovegg/vindu. Der er det en belg/skviser. Men mer effektivt er en egen pumpe med slanger som du kan sette på utenom. Men du får det til med den originale, så sant alt er tett. Ja, men er det et annet sted jeg heller burde pumpe fra? Pumper fra ut av filteret. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (2 minutter siden): Ja, men er det et annet sted jeg heller burde pumpe fra? Pumper fra ut av filteret. Der rørene går fra motor til karosseriet, på høyre side, over regiosterreimen. Der har du noen skjøter. Den fremste (mener det er den fremste, sjekk) er retur fra filter og dyser. Den er fin til å suge ut luft fra. 1 Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 Habla Møberg skrev (2 minutter siden): Der rørene går fra motor til karosseriet, på høyre side, over regiosterreimen. Der har du noen skjøter. Den fremste (mener det er den fremste, sjekk) er retur fra filter og dyser. Den er fin til å suge ut luft fra. Takk! Og en siste ting, må bleed skruen på filteret være åpen når jeg gjør dette? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (Akkurat nå): Takk! Og en siste ting, må bleed skruen på filteret være åpen når jeg gjør dette? Niks, den skal være lukket. Der ligger en hel del videoer på jutjub om filterbytte på disse motorene. Samme motor som står i en røys med europeiske biler. Ford, Citroen, BMW, Peugeot... 1 Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 Habla Møberg skrev (Akkurat nå): Niks, den skal være lukket. Der ligger en hel del videoer på jutjub om filterbytte på disse motorene. Samme motor som står i en røys med europeiske biler. Ford, Citroen, BMW, Peugeot... Ok, da har jeg tatt riktig. Når du sier høyre side. Mener du passasjer side eller fører side? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (12 minutter siden): Ok, da har jeg tatt riktig. Når du sier høyre side. Mener du passasjer side eller fører side? Passasjerside. Alltid se bilen fra førerposisjon, da vet du hva som er høyre og venstre 🙂 Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 (endret) Habla Møberg skrev (24 minutter siden): Passasjerside. Alltid se bilen fra førerposisjon, da vet du hva som er høyre og venstre 🙂 Hei, har prøvd nå å pumpe ut av filteret. Har pumpa ut flere liter diesel, 3-6l. Fortsetter å komme masse luft. Hva gjør jeg? Får ikke start. Endret 4. mai 2023 av Julian R Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Høres ut som at du har en lekkasje et sted. Setter du trykk på vil du høre det. Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 Ja, mistenker kanskje det. Men kan det være at det er for lite diesel i tanker og at den drar luft derfra? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Habla Møberg skrev (1 time siden): Du må lufte til det er null bobler igjen, og den du skviser på blir hard. Regner med du bruker skviseren som allerede er installert på dieselslangene. Habla Møberg skrev (1 time siden): På bakre øvre slange/rør, nokså tett opp mot torpedovegg/vindu. Der er det en belg/skviser. Er du sikker på at Mazda's har belg? Jeg trodde det var bare citroen og peugeot som har den. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (7 minutter siden): Ja, mistenker kanskje det. Men kan det være at det er for lite diesel i tanker og at den drar luft derfra? Det er mulig selvsagt, men det er ikke unormalt at det lekker et sted etter at man har byttet filter. De er nokså skjøre de pluggene / skjøtene. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 mobile999 skrev (4 minutter siden): Er du sikker på at Mazda's har belg? Jeg trodde det var bare citroen og peugeot som har den. Nei, overhodet ikke, men har sett en Mazda 3 som hadde det og jeg har ikke hatt på noen av de franske jeg har hatt her. Så litt bingo om det faktisk er belg.. 1 Lenke til kommentar
Julian R Skrevet 4. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2023 Skal ut å dobbeltsjekke. Men a det jeg har sett til nå ser det greit ut. Og diesel filteret til denne mazdaen er vel en egen pumpe? Så når den har diesel så pumper den det videre? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Julian R skrev (14 minutter siden): Skal ut å dobbeltsjekke. Men a det jeg har sett til nå ser det greit ut. Og diesel filteret til denne mazdaen er vel en egen pumpe? Så når den har diesel så pumper den det videre? Jeg er usikker om denne har egen fødepumpe i tanken. Noen har det, noen ikke. Men ingen pumpe på filteret nei. I utgangspunktet kan du tenke at du kun har 1 pumpe, selve høytrykkspumpen som ligger på motoren. Uansett må du finne lekkasjen og fikse den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå