Gjest 1f486...b11 Skrevet 4. mai 2023 Del Skrevet 4. mai 2023 Sett bort fra det moralske. Har leid meg selv ut via eget AS til en fast sum per måned. Det har løst blitt avtalt på melding. Kontrakt enda ikke opprettet eller signert. Ikke blitt skrevet noe spesifikt annet enn sum og antatt arbeidsmengde. Kan jeg trekke meg/si dette ikke er noe for meg likevel, uten å ha noe juridisk oppsigelsestid eller ansvar? Arbeidsmengden og dagene jeg er borte hjemmefra er mer enn forespeilet, og jeg trives mindre enn jeg trodde jeg skulle. Dessuten har et nytt tilbud dukket opp. Moralsk sett vil jeg selvsagt tilby meg å hjelpe inntil de finner noen nye feks, men lurte mest på om det er noe juss som forhindrer meg i å avbryte oppdraget. Det er business 2 business innenfor byggebransjen. Kun arbeidstimer. Anonymous poster hash: 1f486...b11 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2023 Del Skrevet 5. mai 2023 Med mindre noe annet er avtalt kan avtaler fritt sies opp uten nærmere begrunnelse. Oppsigelsen har virkning fra den kommer frem til mottakeren. Med mindre annet er avtalt er oppsigelsesfristen null. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 7. mai 2023 Del Skrevet 7. mai 2023 Utgangspunktet her er hva som er avtalt. Jeg er enig med krikkert at løpende avtaler vanligvis kan sies opp. Jeg er ikke enig i at oppsigelsesfristen er null om ikke annet er avtalt. Hagstrøm sier blant annet at lengden på oppsigelsesfristen "i alminnelighet" må være "rimelig" "etter forholdene" (Obligasjonsrett, 2. utg, s. 242). I saken i Rt-1991-395 (Lisemette Kjøkken) indikerte Høyesterett at oppsigelsestidens lengde "beror på en avveining av partenes interesser, og deres forventninger på avtaletidspunktet" "sett i sammenheng med den oppsigelsesfrist som vanligvis praktiseres i slike forhold". Høyesterett trekker også frem lengden på oppsigelsesfristen i Rt-1999-1672 (uten at det har betydning for utfallet). Andre eksempler der retten krever en oppsigelsesfrist av en viss lengde inkluderer LB-2006-63719, TSOST-2007-149831 og LB-2009-202293. Jeg vet ikke hva slags oppsigelsesfrist som "vanligvis praktiseres" i denne typen oppdragsavtale. Generelt heller jeg mot at oppsigelsesfristen bør gjenspeile oppsigelsesfristene for arbeidsavtaler. Omstendighetene kan naturligvis tilsi en annen løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå