Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Optimalisering av latency


Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har litt tips og triks for å optimalisere latency på et nettverk uten at man gjør nettverket spesielt utsatt/fortsatt kan brukes som vanlig?
Vet at det sannsynligvis ikke er så mye å hente, men er litt nysgjerrig likevel.
Ethvert millisekund hjelper når det kommer til gaming. Tilkobling med kabel er en selvfølge.

Lurer også på å sette opp en server til å kjøre pfsense (mest fordi rutere fra fiberleverandør gir lite kontroll), 10 Gbit switch osv. i nær fremtid.
Teoretisk sett, hva er best mulig oppsett for å minimere latency. Hvis du hadde et heftig budsjett, hva ville du kjøpt? Da tenker jeg på alt fra kabler, switcher, ruter, modem osv. og hvilke innstillinger ville du endret i Windows for best mulig opplevelse i spill (uten å "bricke" noe).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latency øker gjerne etter hvor mange hopp du må igjennom før du kommer frem til serveren.

Kablet nett hjemme har stort sett lite å si, om du ikke går igjennom veldig mange unødvendige switcher.

Er du nærmere sentralen til ISP'en din så vil du ha bedre latency enn en som er lengre unna.

Lenke til kommentar

Med mindre det er snakk om defekt utstyr eller om man sitter på wifi, så er det lite man kan gjøre når det gjelder latency.
Det som har mest å si er peering(veien fra ISP til serveren) og serveren du til syvende og siste kobler deg til, og det har du ingen kontroll på.
Det skal godt gjøres og ikke ha mer enn 1 ms på et kablet nettverk hjemme.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 minutter siden):

Vanleg gigabit Ethernet har latency i området 100 mikrosekund.

Typisk latency mot nett er i området over 10ms.

Om du barberer bort 100% av lokal latency som du kontrollerer, så vil du maksimalt redusere overall latency med 1%. Om du forbedrer lokal latency med 10% vil du påverke total latency med 0,1% -https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl's_law

Viktig å poengtere at du kun snakker om nettverkslatency. Oppgradering av skjerm, tastur/mus kan gi betraktelig større utslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Men prosesseres ikke datapakkene for div? Typ firewall, QoS osv. Kan se for meg at det ligger treghet i slike systemer?

Hva med parameter som gjør datastrømmen mer konstant, mindre sannsynlighet for tap, størrelse på datapakker o.l?

Ser for meg at det er parameter som er satt som "one size for all" type, og div. "smarte" løsninger fra ymse produsenter som skal hjelpe med ting som er helt irrelevant for meg.

Dere mener at det bare er tut og kjør med default windows og ruter oppsett, vanlig cat6 kabel og on-board nettverkskort på PC?

Og for å bekrefte, det er absolutt ingenting man får gjort med routing fra ISP's hovedservere og ut til den vide verden?

Lenke til kommentar
PHCTF skrev (1 minutt siden):

Dere mener at det bare er tut og kjør med default windows og ruter oppsett, vanlig cat6 kabel og on-board nettverkskort på PC?

Og for å bekrefte, det er absolutt ingenting man får gjort med routing fra ISP's hovedservere og ut til den vide verden?

Kort sagt, ja.

Det stemmer. Hvis peering er helt horribel mot en konkret tjeneste så kan en løsning være en VPN, men da snakker vi horribel, det er ikke en løsning for å kutte ned på noen millisekunder altså ;)

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (1 minutt siden):

VPN må jo uansett samme ruta frem til ISP. Så du vinner nok ikke noe på dette heller.

Er det så horribel ping du har da?

Ikke nødvendigvis. Veien kan godt være kortere/raskere via serverne til en VPN tilbyder enn du ellers ville ha fått.
Men som nevnt dette er ikke relevant i vanlige situasjoner. Men hvis man f.eks er avhengig av bedre latency til en server som står i California, så kan VPN være en løsning.

Jeg bruker CloudFlare for mine webservere og via CloudFlare sin CDN nettverk så vil en amerikaner få bedre hastigheter etc. fra meg enn de ville ha fått ellers. Ene og alene grunnet bedre peering.

Lenke til kommentar
19 hours ago, PHCTF said:

Skjønner. Men prosesseres ikke datapakkene for div? Typ firewall, QoS osv. Kan se for meg at det ligger treghet i slike systemer?

Hundre microsekunder er RTT - altså inkludert typisk tyd operativsystemet bruker på å tolke pakken og svare på den. Har du veldig svak firewall eller ekstreme mengder regler kan jo det ta lengre tid, men om du greier å få tida pakken bruker i lokalnettet ditt opp i 2% vil det overraske. Og uansett om du optimaliserer det så er det kanskje snakk om 1‰.

Lenke til kommentar

Som andre påpeker har du sannsynligvis ganske lite å hente på å forsøke å senke idle latency. Det som kan være interessant er å sjekke hvorvidt du har bufferbloat, det vil si høy latency under load. Har du det så kan det hende at du opplever latency spikes når for eksempel en annen klient på nettverket ditt kjører en stor nedlastning mens du gamer. Du kan teste om du har bufferbloat ved å kjøre denne testen: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Anbefaler å først lukke alt av andre programmer på PCen du kjører testen på og sørge for at ingen andre klienter gjør nettverkstunge ting i løpet av testen. Du kan dele resultatet ditt med en link etter at den er ferdig.

Endret av Lulzor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lulzor skrev (17 timer siden):

Det som kan være interessant er å sjekke hvorvidt du har bufferbloat, det vil si høy latency under load.

Dette er noe som kan være smart å sjekke. 👍

Jeg satt opp min lokale ruter med openwrt og fikk i blant klager fra poden om at PS-spilling lagget. Fant etter hvert ut at openwrt i default-oppsett ikke hadde et godt opplegg for å håndtere bufferbloat. Måtte installere egen modul og sette opp for å få kontroll over bufferbloat. Da sluttet poden å klage over lag. :) 

Her er litt om hvordan openwrt håndterer bufferbloat.
https://openwrt.org/docs/guide-user/network/traffic-shaping/sqm

En nettsid til som tester spesifikt for bufferbloat.
http://www.dslreports.com/speedtest

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du driter i det 30 år gamle kobbernettet som folk flest bruker og får deg 10G/25G nettverkskort med SFP så kan du ultralav latency. Da snakker vi om pakker som sendes til din ruter på 10us. Men om det er merkbart i spill er en annen diskusjon, men noen sier alle monner drar. Jeg sparer også 2-3ms mellom meg og mine foreldre på altiboxnett om jeg bruker bridgemode og en kraftig ruter. Altså fra 3-4ms til stabilt under 1ms

PFSense, OpnSense er brukervennlige alternativer. Men jeg anbefaler sterkt å bruke å Linux til ruter idag da det har mye bedre hardware støtte samt ytelse og funksjonalitet.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (20 timer siden):

Om du driter i det 30 år gamle kobbernettet som folk flest bruker og får deg 10G/25G nettverkskort med SFP så kan du ultralav latency. Da snakker vi om pakker som sendes til din ruter på 10us. Men om det er merkbart i spill er en annen diskusjon, men noen sier alle monner drar. Jeg sparer også 2-3ms mellom meg og mine foreldre på altiboxnett om jeg bruker bridgemode og en kraftig ruter. Altså fra 3-4ms til stabilt under 1ms

 

Blir ikke det litt som å kjøre det dobbelte av fartsgrensen i et minutt for å nå igjen køa? 

For spilling er det mest å hente mellom tastatur og skjerm, og enda mer mellom modem og server. Sistnevnte får man ikke gjort så veldig mye med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...