Morromann Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november (endret) freedomseeker skrev (På 7.11.2024 den 3:51 PM): At kronekursen er svak er faktisk ikke noe mysterium. - Økt formuesskatt som gjør at forumer og eierskap av norsk bedrifter forsvinner ut av landet, dette fører til negativ kapitalflyt og dertil svakere krone. Man hemmer også veksten til bedriftene og minker tilgangen til privat kapital. - Gått fra en situasjon med stabile og lave energipriser til en situasjon med høye og ustabile - Hyperradikal innvandringspolitikk hvor man ikke tar hensyn til produktiviteten eller sosiale utgifter. Vi gir bort 10 ganger flere statsborgerskap i året enn det Danmark gjør, det er absurd høye tall. - En klimapolitikk som gjør at bedrifter som bruker ren og utslippsfri vannkraft må betale CO2- avgifter, dette er konkurransevridende og fører til at fordelene med vannkraften i Norge er ikke eksisterende. Det blir som ikke bare å sage av grenen man sitter på men også alle de andre grenene lenger under til å gripe fatt i. De skyter seg selv i begge føtter samtidig. Man kan lure på HVEM som i fullt alvor ønsker at den aller aller verste regjeringen Norge har hatt i moderne tid skal bli gjenvalgt i 2025. Må være folk som er veldig priviligerte eller eventuelt mangler fullstendig kunnskaper om politikk. Eventuelt lobbyister, konsulenter og kraftprofittører som ser seg tjent med at dette fortsetter. Skulle ikke forundre meg om kraftmilliardærer sponser "arbeider"-partiet foran valgkampen neste år. Er det mulig for oss plebeiere å få innsyn i slike pengegaver? Finnes det noe offentlig tilgjengelig register for slikt? Fatninja skrev (På 7.11.2024 den 3:51 PM): Her er et spørsmål, og svaret er ekstremt åpenbart, har store konsekvenser for alle i Norge og spørsmålet stilles alt alt for skjeldent: Hva skjer når du mangedobler prisen på strøm? Jeg skal ikke gi svaret her, det får dere klare å tenke ut selv, men spoileralert: Jeg mener den energipolitikken norske politikere driver er regelrett landssvik. Jeg vet jo svaret på det, selv om det er forbløffende mange i dette landet som åpenbart ikke vet det(som flertallet av de gjenværende AP-velgerne regner jeg med) Da forsvinner det konkurransefortrinnet som norsk industri har hatt siden tidlig 1900-tall, nemlig billig strøm og som har vært bærebjelken i oppbyggingen av den norske velferdsstaten - LENGE før vi fant oljen. Jeg vil være forsiktig med bruk av betegnelser og veier alltid ordene mine på gullvekt, men jeg har ikke et eneste positivt ord å si om hvordan regjeringen Støre - OG regjeringen Solberg før det har forvaltet arvesølvet vårt for blidgjøring av internasjonale investorer og EU. DETTE får meg til å spy: https://www.dn.no/politikk/jonas-gahr-store/store-regjeringen/blackrock/store-motte-kongen-av-wall-street-under-new-york-besoket-i-januar/2-1-1170272 Og JA, BR sitter med aksjer i "havvindeventyret". Skeptikus skrev (På 7.11.2024 den 5:02 PM): Korrigering. Jeg skrev i et tidligere innlegg her at forhandlingene mellom SV og regjeringen allerede var i gang. Det stemmer visst ikke (er ikke før neste uke). Det er dette partiets alternative budsjett (og med antydninger om hva de vil prioritere i forhandlingene) som legges fram i dag, - med forslag om adskillig sterkere beskatning av næringslivet (og heller mindre bruk av oljepenger) Gir assosiasjoner til festlighetene om bord på Titanic rett før isfjellet treffes det her. Skeptikus skrev (På 7.11.2024 den 5:02 PM): for bl.a. å ha mer penger til sosialklienter, (bl.a. da automatisk også til slike som faktisk ikke gidder å jobbe, selv om de kunne, merk. "bl.a."..). (Vil nok få veldig mye medie-oppmerksomhet utover kvelden dette alternative budsjettforslaget deres, - det er jo lett å spå). Vel, når du nevner "sosialklienter". De fleste av disse ER faktisk i jobb men må ha ekstra penger fra sosialtjenesten for å klare stadig mer uoverstigelige utgifter. "The working poor" er tilbake i "det styrtrike oljelandet" og stadig flere blir det. Men "pytt pytt", det er bare å gi litt mer "plaster på såret" ved at de skal få mer sosialhjelp som regjeringen har TVUNGET dem til å måtte trygle om på grunn av sin destruktive politikk. Er de ikke "snille"? Endret 10. november av Morromann 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Eierbeskatningen har økt med 107 prosent fra 2021 til 2023. Det er drepende for norsk entreprenørskap, skriver Glenn Agung Hole. https://www.finansavisen.no/politikk/2024/11/08/8203556/doblingen-av-eierbeskatningen-kveler-norsk-innovasjon 2 2 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november (endret) 1 hour ago, Morromann said: Vel, når du nevner "sosialklienter". De fleste av disse ER faktisk i jobb men må ha ekstra penger fra sosialtjenesten for å klare stadig mer uoverstigelige utgifter. "The working poor" er tilbake i "det styrtrike oljelandet" og stadig flere blir det. Men "pytt pytt", det er bare å gi litt mer "plaster på såret" ved at de skal få mer sosialhjelp som regjeringen har TVUNGET dem til å måtte trygle om på grunn av sin destruktive politikk. Er de ikke "snille"? Ved å gjøre prisen på strøm skyhøy og deretter gi "strømstøtte", har alle som mottar strømstøtte i effekt blitt til sosialklienter. Vi skal alle leve på statens nåde i ren kommuniststil, men det er vel det som er målet til woke bevegelsen? Innføring av ren kommunisme? Endret 9. november av Fatninja 3 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Morromann skrev (1 time siden): (...) Gir assosiasjoner til festlighetene om bord på Titanic rett før isfjellet treffes det her. (...) SV vet trolig at de kommer til å sitte i opposisjon etter neste valg. Derfor kan man anta at de går hardt ut nå slik at velgermassen deres husker dem som de som "tok de rike" og ga "skattelette" til de med lave lønninger. De som stemmer AP må vel føle seg lurt ettersom flere og flere føler at det egentlig er SV og LO som styrer politikken. Det blir ikke bra for fremtidig oppslutning til AP. 4 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Morromann skrev (3 timer siden): Vel, det er mulig med to tanker i hodet samtidig da. Lønnsoppgjør er en ting; men de andre forslagene mine vil bare opprøre lobbyister, snylterindustrier og noen få villedede aktivister. Samtidig, med bedret kronekurs og endelig rentekutt blir det nok en brems i prisveksten og ikke så store krav om lønnsforhøyelse fra LO? Litt vinn-vinn. Sier ikke at vi vil gå tilbake til 2005 og gullalderen der(jeg er temmelig realistisk på at DEN TID er forbi) men heller få en brems i den begredeligheten som herjer nå. Jeg snakker ikke om lønnsoppgjør. Du fikk ikke med deg all sytingen da statbudsjettet ble lagt frem? Ingen var fornøyde, alle ville ha mer penger. Morromann skrev (3 timer siden): Men er denne "jakten på de rike" EGENTLIG så populær hos velgerne? Jeg stiller meg egentlig tvilende til det. Tror mange av oss også ser forskjellen på rikinger som skaper verdier og rikinger som snylter på staten og bygger sin formue på subsidier som kommer fra skattebetalerne. Jeg mener i fullt alvor at staten burde innføre en positiv diskriminering i skattesystemet basert på disse kriteriene. Det er vel helst bare SV og Rødt som i fullt alvor tror at om de skatter de rikeste ihjel vil det gi mer penger til velferd og helse. Det virker som en manglende realitetsorientering om hvordan verdiskapning og velferd henger sammen+manglende forståelse av hvordan pengers verdi endrer seg selv om jeg forstår tankegangen deres; den kommer fra hjertet men er akk så naiv og akk så utdatert i virkeligheten anno 2024. Det ser ut til å være viktig for de som stemmer på venstresiden, hvis retorikk er veldig preget av "ta fra de rike og gi til de fattige", de har bare fått dreisen på det første enn så lenge. Jeg tror partiene og velgerne tror at dèt er den beste måten å utjevne forskjeller på enn tiltak som løfter alle sammen, for det vil bety at selv om f.eks fattige og middelklassen vil få det bedre så kan det bety at de rike kan skumme fløten også og det er fy. Morromann skrev (4 timer siden): Jeg tror vel helst at politikerne ble lurt i en "felle" for en god del år tilbake; med flotte seminarer sponset av milliardærer om hvordan Norges fremtid skulle bli etter oljen; fantastiske og livsfjerne visjoner om "Europas grønne batteri" og "havvind som den nye oljen". Jeg vet ikke om jeg ville kalle det en felle, de gikk villig inn og lot seg "wine og dine", de ble fortalt det de ville høre. Flotte ord som miljø og arbeidsplasser. Jeg tror de lever på en livsløgn nå, å innrømme at ting ikke er så rosenrødt likevel vil ødelegge politiske karrierer. En ting som går igjen i de sirklene er at de tror at folk vil gi faen i miljøet hvis de blir fortalt sannheten, at man MÅ ha hårete mål. Jeg har faktisk mer tro på nordmenn enn som så. Jeg tror folk flest vil støtte politikk som er realistisk og edruelig. Ting koster penger, av og til mye penger, og det må til for å investere i fremtiden, men ingen grunn til å sløse vekk penger og tid på noe som det er all grunn til å tro ikke vil fungere. Når folk ser rapporter som kommer inn, rene fakta, og politikerne står der som "komiske Ali" og synger videre om den fantastiske havvinden f.eks. så undergraver det det politiske systemet. Folk mister tillit og det gir mat til konspirasjoner og annet tull. Selv regjeringen vet at klimamålene som er satt umulig kan nås, det innrømte de nylig. Jeg mener det er forskjell på å være ambisiøs og være illusjonær. Førstenevnte driver ting fremover. Morromann skrev (4 timer siden): Joda, vi har definitivt satt oss i en skikkelig vanskelig situasjon men det kan likevel tas noen enkle grep som ikke vil løse alle problemer men som ikke vil bli møtt med motvilje fra velgerne, tvert imot som: Jeg snakker ikke om slike ting, men pengebruk. Staten bruker for mye penger. Ingen tør å kutte så det monner, vil helst blidgjøre alle og det går ikke i lengden. 4 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november I dag fikk jeg meg et stort sjokk. Jeg har prøvd å finne disse tallene før, men har ikke klart det. Norge har pengemengden M2 økt fra 2 159 milliarder kroner i september 2019 til 3 185 milliarder kroner i september 2024. Statistisk sentralbyrå Dette tilsvarer en økning på 1 026 milliarder kroner, eller omtrent 47,5 %, over femårsperioden. I Norge har pengemengden M2 økt fra 2 888 milliarder kroner i september 2022 til 3 185 milliarder kroner i september 2024. Timechain Dette tilsvarer en økning på 297 milliarder kroner, eller omtrent 10,3 %, over de siste to årene. Denne veksten i pengemengden kan påvirke inflasjon, renter og generell økonomisk aktivitet. Derfor overvåker Norges Bank nøye utviklingen i M2 for å informere sine pengepolitiske beslutninger. USA har lignende tall, men i motsetning til Norge, så har de bremset kraftig på introduksjonen av nye USD. La disse tallene synke inn: Mengden Norske kroner siste 5 år er økt med 47,5 %. Mengden norske kroner siste 2 år er økt med 10,3 %. https://timechain.no/2022/11/02/pengemengden-i-norge-okte-med-734-millioner-kroner-hver-eneste-dag/ 2 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Dette er den virkelige grunnen til at "alt" går opp i pris. Det er ingen boligmangel. Ikke mangel på mat. Ikke mangel på biler eller noe annet. Når pengemengden går opp så kjapt og staten bruker penger som fulle sjømenn, da blir verdien på disse kronene destruert. Samme med den ønskede utviklingen i kurs på kroner, helt elendig. Da kan de skryte av at oljefondet er verd så og så mye, og ta ut fete bonuser, reise verden rundt som rikmenn og bruke statens penger. Imens har folk flest knapt til mat og tak over hodet, kommuner må legge ned skoler og gamlehjem. Jeg så oljefondet var i media nå og skrøt av at de har økt sin eierandel 10 % i en eiendom i London for 1.1 milliard kroner. Jeg tviler på folk flest får noe glede eller nytte av dette noen gang. Men de rike som styrer staten er glade i å reise rundt og sprute penger over alt og late som Norge er rike. 3 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november (endret) 34 minutes ago, Fatninja said: . La disse tallene synke inn: Mengden Norske kroner siste 5 år er økt med 47,5 %. Mengden norske kroner siste 2 år er økt med 10,3 %. Nå siterer jeg meg selv her, men bare for å forklare litt hva dette innebærer. Den økte mengden med kroner i omløp er sånn ca 50% i forhold til 2019. Det betyr at 1000 kroner du hadde på bok i 2019 i dag er verd ca. 665 kroner. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har KPI økt med 18,9 % fra november 2019 til november 2024. Hvis man tar disse tallene til grunn, så vil et brød som kostet 25 kroner i 2019 koste ca 29-30 kroner. Om man tar pengetrykkingen til grunn, så betyr det at et brød du kjøpte i 2019 til 25 kroner, i dag koster 37 kroner. Dette stemmer mye bedre overens med den inflasjonen jeg har opplevd hver gang jeg er på butikken, enn de ca. 19 % som SSB påstår vi har hatt som inflasjon de siste 5 år. Endret 9. november av Fatninja 4 1 Lenke til kommentar
cowboylaila232 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Fatninja skrev (10 timer siden): La disse tallene synke inn: Mengden Norske kroner siste 5 år er økt med 47,5 %. Mengden norske kroner siste 2 år er økt med 10,3 %. Hvis dette stemmer, burde det ikke være førstesidestoff i media, stort sett hver dag? Seddelpressen har jo gått fullstending amok i Norge? 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Skeptikus skrev (På 4.5.2023 den 9:46 AM): Kanskje på tide å diskutere kronekurs, rentepolitikk og innenlands politisk retning litt mer inngående ute i samfunnsdebatten generelt snart vel? (Ikke akkurat slik som topper f.eks. "dette snakker vi om nå" f.eks. her i forumet heller, virker det som, (sier vel iallfall litt generelt om opptatthet/holdningene til den slags kanskje?, men topp viktig tema for oss alle egentlig, skulle man kunne anta). Jeg foreslår at du åpner en avis. Dette diskuteres oppad stolper og nedad vegger hver dag under vekslende regjeringer og vekslende rentenivåer. Bare hyggelig å kunne informere deg. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november cowboylaila232 skrev (2 timer siden): Hvis dette stemmer, burde det ikke være førstesidestoff i media, stort sett hver dag? Seddelpressen har jo gått fullstending amok i Norge? Det er all grunn til å være veldog skeptisk til datakilden her. Dette er en side som reklamerer for krypto-valuta gjennom ville spekulasjoner om realøkonomien uten bruk av lenkede kilder. Det er en grunn til at dette ikke er førstesidestoff. Grunnen er at redaktørstyrte medier er kritiske til kildene de benytter. 3 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Orion666 skrev (2 minutter siden): Det er all grunn til å være veldog skeptisk til datakilden her. Dette er en side som reklamerer for krypto-valuta gjennom ville spekulasjoner om realøkonomien uten bruk av lenkede kilder. Det er en grunn til at dette ikke er førstesidestoff. Grunnen er at redaktørstyrte medier er kritiske til kildene de benytter. Jeez. Ta deg en pause mann Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Martelè skrev (1 minutt siden): Jeez. Ta deg en pause mann Kommenter temaet dersom du føler trang til å kommentere. Takk. 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november 16 hours ago, Fatninja said: Om man tar pengetrykkingen til grunn, så betyr det at et brød du kjøpte i 2019 til 25 kroner, i dag koster 37 kroner. Dette stemmer mye bedre overens med den inflasjonen jeg har opplevd hver gang jeg er på butikken, enn de ca. 19 % som SSB påstår vi har hatt som inflasjon de siste 5 år. Jeg har fulgt noen tilfeldige byggevarer de siste ca 5 årene og prisutviklingen på disse. Jeg ser en økning på mellom 70 og 100 % på et utvalg varer. Det meste annet har også økt flerfoldige ganger mer enn de offisielle 19 %. Men de kan vel ikke publiserer offisielle tall høyere enn dette, vil ikke se bra ut. Derfor lyver de, løgner blir servert kontinuerlig i media dessverre. For å ta et enkelt eksempel: En gipsplate pleide å koste 59-69 per stykk på tilbud. Nå koster den 139. Lønn etc har selvfølgelig også økt, men folk flest tjener ikke 100 % mer enn de gjorde for 5 år siden. Faktum er at norsk lønn har dårligst utvikling i nesten hele europa de siste 10 årene. Tatt kronekurser etc i betraktning. De fattige 3 % fagforeningene "kjemper" seg til årlig er egentlig en vits. Hva hjelper 3 % økning når kronekursen taper 10-15 % i året? Det er vel 50 til 70 år siden lønn som andel av omsetning har vært så lav. Det er veldig billig å ha folk i arbeid i Norge, i mange tilfeller lavere enn EU land som Danmark, Nederland, Tyskland, som er land øst-europeere nå flykter til for å tjene mer enn de gjør her. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Jarmo skrev (23 timer siden): Eierbeskatningen har økt med 107 prosent fra 2021 til 2023. Det er drepende for norsk entreprenørskap, skriver Glenn Agung Hole. https://www.finansavisen.no/politikk/2024/11/08/8203556/doblingen-av-eierbeskatningen-kveler-norsk-innovasjon Den regjeringen som tar over om et år har litt av et opprydningsarbeide foran seg og må iverksette en rekke reverseringer fra dag 1. Det må være første prioritet. Om da ikke Høyre også setter pris på at multinasjonale selskaper "kjøper opp Norge", noe som skjer på "arbeider"-partiets vakt og som eltene lever godt med. Fatninja skrev (23 timer siden): Ved å gjøre prisen på strøm skyhøy og deretter gi "strømstøtte", har alle som mottar strømstøtte i effekt blitt til sosialklienter. Ja, prinsippet er det samme. Heldgivis legger de ikke beslag på sparepenger og pengegaver før vi "får" strømstøtten da - ennå. Nei, huff, håper jeg ikke ga dem ideer. logaritmemannen skrev (23 timer siden): SV vet trolig at de kommer til å sitte i opposisjon etter neste valg. Derfor kan man anta at de går hardt ut nå slik at velgermassen deres husker dem som de som "tok de rike" og ga "skattelette" til de med lave lønninger. De som stemmer AP må vel føle seg lurt ettersom flere og flere føler at det egentlig er SV og LO som styrer politikken. Det blir ikke bra for fremtidig oppslutning til AP. Vel, er velgermassen deres tilfreds med svekket krone, priseksplosjon på alt og renter som bare stiger og stiger da? Med mindre velgermassen deres er priviligerte mennesker langt over inntektsgjennomsnittet med nedbetalte boliger. Det er jo også kjent som de radikale akademikernes parti og har etterhvert fått noe dinosauraktig over seg. Dessuten; de "rike" som rammes av politikken deres og rømmer landet er ofte de som har skapt verdier, eksportinntekter og arbeidsplasser mens de rike som vi ikke blir kvitt er nettopp de som tjener seg rike på snylter- og parasittvirksomhet som "fornybar energi" og kraftspekulanter - vel, mange av disse utsugerne lever ikke i Norge i det hele tatt men er investorer spredd over hele verden og som aldri har skattet til Norge i det hele tatt. Men SV ser ut til å leve i en 1970-tallsvirkelighet og drømmeverden. Sikkert fint å tenke som de gjør og som sagt tror jeg det kommer fra et godt sted, i motsetning til hva jeg kan si om dagens "arbeider"-parti som har blitt et virkelig ufyselig arrogant og usympatisk eliteparti dominert av en uspiselig usympatisk elite konsentrert rundt miljøer i hovedstaden; og det sier jeg som kommer fra en slekt som stemte AP i generasjoner - men det var egentlig et helt annet parti enn hva det er i dag. Regner med at stadig flere kommer til å melde seg ut av partiet og føle at nok er nok. Fatninja skrev (23 timer siden): Vi skal alle leve på statens nåde i ren kommuniststil, men det er vel det som er målet til woke bevegelsen? Innføring av ren kommunisme? Vel, kommunisme vet jeg ikke om det er riktig å kalle det. Og woke? Er ikke det et ord for overdreven politisk korrekthet og noe med trans og slikt? Jeg vet ikke; la oss håpe noen ikke stormer inn i tråden med lange tirader om hva det ordet betyr og Putin og vegg av lenker og diagramer og annet irrelevant. Anyway; jeg vil vel heller si det ligner på den klassiske definisjonen av fascisme, altså et organisert samarbeide mellom det private og det offentlige; vi ser jo hvordan Fornybar Norge, en lobbyorganisasjon uten noen demokratisk legitimitet i det hele tatt i praksis har blitt en maktfaktor i Norge. Mussolinis ideal var jo den korporative staten; hvor en sterk leder regjerte i samarbeide med det private fremfor folkelig deltakelse. Quisling ønsket også å erstatte Stortinget med et "folketing" bestående av politikere og representanter for næringer. Ikke det at de styrende i Norge virkelig er blitt fascister; noe så drøyt vil jeg ikke komme med og påstå om noen; de har bare latt seg rive med av sleipe tilkarringsvirksomheter og blitt bondefanget inn i dette dysfunksjonelle og alt annet enn bærekraftige systemet over lengre tid til et punkt hvor det er for sent å snu uten å tape ansikt. Eller om du vil - sosialisme for de rike og rovdyrkapitalisme for de fattige. Det virker også som det nye idealet for internasjonale korporasjoner og investeringsfond er å ha stater; snarere enn privatpersoner som kunder. Og det er nettopp det som skjer når staten strør penger over fornybarprosjekter, batterifabrikker og datasentre som hverken tilfører inntekter, verdier eller arbeidsplasser - men som VI som skattebetalere betaler for. Altså sosialisme for de rike og råkapitalisme for de fattige. Og det under propaganda om at det er "for å redde kliamet" til tross for at disse virksomhetene er ekstremt miljøskadelige og en trussel mot naturen. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Uderzo skrev (20 timer siden): Jeg snakker ikke om lønnsoppgjør. Du fikk ikke med deg all sytingen da statbudsjettet ble lagt frem? Ingen var fornøyde, alle ville ha mer penger. Joda, jeg får med meg at det er mange som er misfornøyde. Jeg har ikke satt meg inn i alt oppstyret rundt skolenedleggelse oppi dalom, men jeg regner med at det er litt i samme bane? Ikke på grunn av statsbudsjettet selvsagt, men fordi det forventes at vi "rike som vi er" har "råd" til å holde liv i skoler med synkende elevtall ute i distriktene? 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november 17 hours ago, Orion666 said: Det er all grunn til å være veldog skeptisk til datakilden her. Dette er en side som reklamerer for krypto-valuta gjennom ville spekulasjoner om realøkonomien uten bruk av lenkede kilder. Det er en grunn til at dette ikke er førstesidestoff. Grunnen er at redaktørstyrte medier er kritiske til kildene de benytter. SSB er kilden. Den kan du skjekke selv. Jeg la ved nyhetsartikkelen for å gjøre det hele mer tilgjengelig. Skjekk gjerne tallene fra SSB selv og fortell meg at jeg tar feil! Om jeg ikke tar feil, så er dette EKSTREMT uansvarlig politikk og det burde være helt uaktuelt for de ansvarlige å komme noe som helst i nærheten av politiske verv i framtiden! 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Fatninja skrev (1 time siden): SSB er kilden. Den kan du skjekke selv. Jeg la ved nyhetsartikkelen for å gjøre det hele mer tilgjengelig. Det var ingen direkte lenke til noen artikkel. Det er latskap, og grunn til å ikke vurdere påstandene. Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november (endret) 2 hours ago, Orion666 said: Det var ingen direkte lenke til noen artikkel. Det er latskap, og grunn til å ikke vurdere påstandene. Jeg har gitt deg den direkte kilden. SSB. Les igjennom tallene til SSB selv. Men du er vel for lat til å tolke primærkilder selv? Det er vel kanskje en av de store problemene i nåtidens kultur, at folk er for late til å sjekke opp primærkilder selv, så de går for sekundærkilder, selv om primærkildene er lett tilgjengelige. Et horribelt eksempel er Marie Simonsen som hadde ekspertstatus i forbindelse med at Tucker Carlson intervjuet Putin- Hun innrømmet selv at hun ikke gadd å se hele intervjuet selv, så hun hadde hørt meningene til noen andre om intervjuet... Dette var det store deler av det norske folk så fikk presentert. Endret 11. november av Fatninja Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Uderzo skrev (På 9.11.2024 den 2:58 PM): Jeg vet ikke om jeg ville kalle det en felle, de gikk villig inn og lot seg "wine og dine", de ble fortalt det de ville høre. Flotte ord som miljø og arbeidsplasser. Jeg tror de lever på en livsløgn nå, å innrømme at ting ikke er så rosenrødt likevel vil ødelegge politiske karrierer. Vel, det var vel ikke en felle da. Men jeg vil si det ble solgt slangeolje den gangen og trodde på det fantastiske de ble fortalt men sitter nå i saksa og må kontre det med løgner og løgner for å dekke over løgner. Det er derfor vi trenger en helt ny generasjon til å rydde opp i det kaoset som den nåværende generasjoner politikere skapte med "det grønne skiftet". De har levd for lenge på denne løgnen og vil tviholde på den så lenge de har makt. Støre er 63 år og vet høyst sannsynlig at om et år er han kun stortingsrepresentant og hans karriere som topp-politiker over og vil trekke seg rolig tilbake. Jeg tviler på at han kommer til å gi noen intervjuer om hvordan han håndterte disse spørsmålene etter at hans tid i norsk riskpolitikk er over. Uderzo skrev (På 9.11.2024 den 2:58 PM): En ting som går igjen i de sirklene er at de tror at folk vil gi faen i miljøet hvis de blir fortalt sannheten, at man MÅ ha hårete mål. Jeg har faktisk mer tro på nordmenn enn som så. Ja, nettopp og det er jo tradisjonelle miljøvernere som har stått i spissen for kampen mot utbygging av vindparker på land. Men det snakkes jo ikke lenger om miljø; det er knapt et ord som brukes lenger; det er klima, klima, klima, klima, som om det ikke henger sammen med eller er helt frikoblet fra miljø og naturvern. Men det er jo borti hinsides ekstremt å i fullt alvor tro at du REDDER klmaet ved å ØDELEGGE den norske naturen. kremt skrev (På 9.11.2024 den 4:01 PM): Jeg så oljefondet var i media nå og skrøt av at de har økt sin eierandel 10 % i en eiendom i London for 1.1 milliard kroner. Jeg tviler på folk flest får noe glede eller nytte av dette noen gang. Men de rike som styrer staten er glade i å reise rundt og sprute penger over alt og late som Norge er rike. De er ihvertfall rike om ikke oss. Høres ut som de er veldig høye på seg selv og ikke helt skjønner hvorfor de er satt til å forvalte vår felles formue. cowboylaila232 skrev (På 10.11.2024 den 1:53 AM): Hvis dette stemmer, burde det ikke være førstesidestoff i media, stort sett hver dag? Seddelpressen har jo gått fullstending amok i Norge? Slikt stoff er nok for tungt å lese for den gjennomsnittelige norske mediekonsument på jakt etter noe klikksludder. Da er det mer innteressant med Märtha og Durex, Farmen Kjendis, shitshowet presidentvalget i USA, influensere på tjukken osv. Festen på Titanic fortsetter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå